1. maj?

Altså jeg ved jo godt at vi herinde har mange forskellige politiske standpunkter. Og hurra for det :slight_smile:

Men for dem der hælder til den varme side af skalaen :wink: - hvordan fejrer I første Maj? Fejrer I den overhovedet? Er det bare en almindelig onsdag (hvor sirenerne bli’r afprøvet - husk det num det er IKKE fordi Russerne kommer L) eler er det en dag I ser frem til fordi…?

Herhjemme har vi altid fejret 1. maj. Det er en festdag. Og den bliver brugt på at først være i Mandens Fagforening (den er sjovere end min…) og høre diverse taler, snakke med folk og synge nogle sange.

så går turen til Rådhuspladsen her i Århus, hvor der er flere taler og endelig går vi allesammen i demonstration til Tangkrogen (som barn var det dagens absolutte HØJDEPUNKT… tænk at man måtte gå ude på KØREBANEN… alle de mennesker… :D) hvor vi i år skal buuh’e af vores Statsmedister :wink: og forhåbentlig høre på noget mere fornuftigt fra andre i talerækken.

Vi blev i sin tid forlovet 1. maj. Der er endnu 3 år til dén lille detalje har 30-års jubilæum, men det planlægger i al fald jeg at fejre lidt ekstra. Så herhjemme er 1. maj NÆSTEN på højde med juleaften. Bare uden gaver (selvom ungerne, da de var mindre, altid ku’ blokke os for et eller andet i dagens anledning ;))

Andrea er noget muggen over at hun skal i skole til kl 15 i morgen… så hun først kan støde til os senere. Men så må vi jo ta’ revance der…

Jeg fejrer den ikke, og jeg er på en arbejdsplads, hvor vi hverken har helt
eller halvt fri 1. maj. Til gengæld plejer jeg at nyde synet af alle optogene,
der passerer mit vindue på arbejdet forbi Sankt Hans Torv på Nørrebro.

Ja, jeg er jo meget politisk og i en noget mere rød variation end den politik regeringen har gang i :wink: Men jeg mødte min mand d. 1 maj :wink: så denne dag er “hellig” for os…i den forstand, at der skal vi bare kikke hinanden dybt ind i øjnene og bare være os to…uhhh får helt sommerfugle i maven griner så nej, jeg skal fejre dagen i dag med min mand, som jeg har været sammen med i 24 år, og som jeg stadigvæk er “skudt” i,…(det er sgutte så tosset)

Jeg har de sidste mange år fejret 1.maj på værtshus med musik a la “Røde mor” … Men sidste år købte vi hus og overtog d.1. maj , så der var jeg ikke afsted… i år er jeg gravid, så et værtshus med røg og “damp” er ikke så tiltalende mere… jeg har overenskomstfri - men regner med at dagen skal bruges på alle de ting jeg normalvis ikke når… Altså ingen faner til mig i år :slight_smile:

jeg er jo selvstændig… så jeg fejrer dagen ved at arbejde EKSTRA hårdt :lol:

Nope…

Vi holder fri fra kl. 12. hvis vi er så langt med
månedsafslutningen at vi kan tillade os det,
så jeg tager ud og kigger på brudekjoler med
en veninde.

Vi har lukkedag på kommunen, og vi skal selv betale den ene halve arbejdsdag så den kombinerede jeg i stedet med at jeg tog ferie i dag og i morgen :smiley:

Vi har fuld arbejdsdag.
Der er flere der har fri, fordi deres børns institutioner har lukket - og nogle har ungerne med på job.
Det gør det altid lidt kompliceret, når institutioner og arbejdspladser ikke “følges ad”.

Da jeg var ung var jeg altid i fagforeningen og fælledparken 1. maj - men det er en hel del år siden.

Ingen fejring her… Jeg er alene med misserne hele dagen. Ole er kørt til sønderjylland for at få lavet bilen og skal spise hos hans forældre.

Så misserne og jeg skal have fisk til aftensmad og ellers bare hygge hele dagen… Måske pakke lidt mere ud…

I “gamle dage” da der var lidt mere energi i mig, blev den fejret i fælledparken, jeg er stadig ræverød :wink: men energi og overskud kniber det med, men joo jeg går her hjemme og synger, når jeg ser et rødt flag smælde, for kræene, de er ikke meget begejstret, men det må de leve med :slight_smile:

Har heller aldrig fejret 1. maj. Hverken i mine forældres hjem da jeg var barn, som ung eller nu for den sags skyld :slight_smile:
Til gengæld vil jeg idag arbejde hårdt på missehaven :slight_smile:

Med min familiebaggrund så er første maj noget man fejrer - og som man ganske enkelt tager fri til, hvis ikke den detalje er sikret i overenskomsten :slight_smile:
Man mødes i fagforeningen, tager i fælledparken, er sammen med sine venner, hører nogle taler, får lidt at spise og drikke (ikke for meget!), og tager så videre i Tivoli om aftenen… en rigtig festdag :slight_smile:

Nu er det sog efterhånden nogle år siden at jeg har fejret første maj i Fælledparken… helbredet er ikke til det længere :frowning:
Men jeg savner både det og turen i Tivoli…

jeg har aldrig fejret 1 maj, mest fordi jeg hellere har ville arbejde den dag og tjene penge og så siger den slags mig ikke et dyt og skal jeg være helt ærlig så er 1 maj dagen en uddøende dag, for efterhånden er det jo ikke andet end en stor havefest hvor folk har mulighed for at drikke sig fra sans og samling, næhh det hører fortiden til, dengang hvor fagforeningerne havde deres berettigelse og storhedstid.

jeg er ellers af en familie som rendte rundt i samtlige byens parker for at høre de forskellige taler osv, men mig har det aldrig sagt et dyt

og jooooo et enkelt år var jeg da i fagforeningen den 1 maj men kun fordi de gav grillpølser og drikke a libitum

Jeg må erkende at jeg ikke er særlig politisk udover at jeg altid stemmer. Og Fælledparken har jeg droppet for flere år siden, det er mere en gigantisk drukfest end noget andet synes jeg.

Men som kommunalt ansat har jeg fri i dag og vil, ligesom sidste år, fejre den ting med at tage på La Glace med min ven og fellow Librarian.

Jeg er på job. Der skal jo kradses penge ind til statskassen uanset 1 maj eller ej.

Jeg fejrer det ikke og har aldrig gjort det, og jeg kommer nok heller aldrig til det.

For mig er det bare rart, at jeg har fri kl. 12 og kan nyde det gode vejr (som det jo heldigvis er i dag). Flemming har normal arbejdsdag.

Thomas (min mand) og min svigerinde bruger i øvrigt
deres fridag på at være vagter inde i Fælledparken, så
skal i derind så opfør Jer nu pænt :wink:

Jeg har aldrig lært noget specielt på 1. maj… Tror først det var i gymnasiet jeg hørte at der var noget specielt ved dagen - ude i den lille flække jeg er fra er der ikke lige optog eller noget :wink:

D. 1 maj betyder absolut intet for mig (eller for nogen af mine hippie forældre).
Jeg fejrer i morgen i stedet :slight_smile: Der har Mike og jeg årsdag og i morgen hedder det 8 år

Jeg synes uden tvivl, at fænomenet har overlevet sig selv for mange år siden og nu mere er en (god/dårlig) undskyldning for at drikke sig fuld og/eller kaste rådne æg m.v. efter politikerne (nok den mest urealistiske måde at få dem i tale på overhovedet).

Selv er jeg på arbejde, for det med at holde fri 1. maj er ikke rigtigt kommet ind på private kontorer og i hele mit snart lange arbejdsliv har jeg derfor kun haft fri den dag en enkelt gang, nemlig de 3 måneder, jeg som 20-årig var vikar på et kommunalt lønkontor.

Men for dem, der vil afsted, så er det da godt, vi i det mindste har rimelig godt vejr idag :slight_smile: