12 ugers loven - fungerer den?

Nu er det efterhånden 2,5 år siden at loven om overdragelse af killinger blev lavet til lov.

Men fungerer loven efter hensigten?

I øjeblikket kører der en kampagne som man kan se på forummets forside, men læser man på andet forum så viser det sig at dem som har lavet kampagnen slet ikke selv overholder den lov de kampagner for. Men sælger rask væk killinger helt ned til 8 ugers alderen trods de godt kender loven :uha:

Så hvad tænker I om lovgivningen, skal der mere til ? Mangler der mere synlighed og fra hvem osv.

Dette er nogle af de tanker og spørgsmål der kører lidt i hovedet her og jeg kunne godt tænke mig at høre jeres input - håber på en saglig debat og ingen mudderkast :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;912999]Nu er det efterhånden 2,5 år siden at loven om overdragelse af killinger blev lavet til lov.

Men fungerer loven efter hensigten?[/QUOTE]

En lov kan kun fungere, hvids der er kendskab til den… og det er der jo netop ikke med denne…
Hvis alle kendte den, så ville den fungere, det er jeg slet ikke i tvivl om!
Alle ved jo fx at hundehvalpe skal være 8 uger, når de kommer fra deres mor - og at der er en lov omkring dette… Ingen godtager at få en alt for ung hundehvalp hjem. Både fordi man så bryder loven, men også fordi man så ved at den er for ung til at klare sig…

I øjeblikket kører der en kampagne som man kan se på forummets forside, men læser man på andet forum så viser det sig at dem som har lavet kampagnen slet ikke selv overholder den lov de kampagner for. Men sælger rask væk killinger helt ned til 8 ugers alderen trods de godt kender loven :uha:

Jeg læser ikke med på et sådan forum… Men jo - Internaterne kan sagtens finde på at placere for unge killinger i deres nye hjem. MEN praksis har altid været at det så handlede om mindst TO killinger (eller voksen kat i hjemmet), man gjorde det aldrig med alenekatte. Internaterne har denne praksis af to årsager - den ene ganske enkelt fordi der skal skaffes plads! Og kan man få to killinger afsted midt i killingesæsonen, så gør man det. Den anden er at det er bedre for killlingerne at komme ud i et hjemmiljø hurtigst muligt, fremfor en opvækst på internatet…
Har killingerne deres mor på internatet er det bestemt ikke praksis at sende killinger afsted før tid - det handler udelukkende om de der moderløse små, som man ikke kan få en surrogatmor til…

Så hvad tænker I om lovgivningen, skal der mere til ? Mangler der mere synlighed og fra hvem osv.

Synlighed kan være så meget…
Der er vel ikke meget andet at gøre end, at blive ved med at oplyse, oplyse og oplyse… Og gøre det i en ordentlig tone, sådan at man undgår de der skingre debatter…

Og nogen opmuntring er der da…
Jeg kan ikke huske, hvorfra jeg fik disse tal og heller ikke tallene helt præcist (måske Dyrskuet?)… men - man har i hvert fald de seneste år haft en spørgekonkurrence for publikum, hvor der naturligvis spørges om tidligste alder for flytning… for bare to år siden var ca 3/4 dele af svarene ved 8 uger, i år var dette svar kun givet af ca 1/4…
Så det går fremad! Langsom1, alt for langsomt… men i det mindste fremad! :slight_smile:

Jeg er sikker på at kattefolks deltagelse i arrrangementer, der ligger udenfor klubbernes udstillinger har en enorm betydning… Ikke kun i forbindelse med at oplyse om racekatte - men også om kattehold sådan helt generrelt.
Det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft, når jeg har deltaget i den slags… Og sådan nogle steder har jeg haft mange snakke om netop “12 uger” og hvorfor…

Jeg tror også at oplysning er vejen frem. Men det bliver et sejt træk, for jeg synes at mange er fulde af historier om hvordan en alt for ung killing netop blev SÅ knyttet til sine mennesker, og så er det svært at overbevise om at det ikke er godt for killingen :frowning:

Jeg tror, at når folk har fået ind med deres forældres opdragelse og omverdens accept og tilskyndelse at det er bedst at få kat når den så lille at den ikke kan klare sig selv og ikke har brug for artsfæller til kæle med, vil der gå nogle flere menneskegenerationer, før der vil ske en holdningsændring.

Menneskerracen overproducere sig selv med samme fart som katte. Det er op ad bakke, det er det. :thumbdown:

Hundes manglende tilknytning er samme problem. Men jeg ikke I hundverdenen, længere…

[QUOTE=Ann K;913009]En lov kan kun fungere, hvids der er kendskab til den… og det er der jo netop ikke med denne…
Hvis alle kendte den, så ville den fungere, det er jeg slet ikke i tvivl om!
Alle ved jo fx at hundehvalpe skal være 8 uger, når de kommer fra deres mor - og at der er en lov omkring dette… Ingen godtager at få en alt for ung hundehvalp hjem. Både fordi man så bryder loven, men også fordi man så ved at den er for ung til at klare sig… [/QUOTE]

Så er loven jo ikke synlig nok så at sige …

[QUOTE=Ann K;913009]
Jeg læser ikke med på et sådan forum… Men jo - Internaterne kan sagtens finde på at placere for unge killinger i deres nye hjem. MEN praksis har altid været at det så handlede om mindst TO killinger (eller voksen kat i hjemmet), man gjorde det aldrig med alenekatte. Internaterne har denne praksis af to årsager - den ene ganske enkelt fordi der skal skaffes plads! Og kan man få to killinger afsted midt i killingesæsonen, så gør man det. Den anden er at det er bedre for killlingerne at komme ud i et hjemmiljø hurtigst muligt, fremfor en opvækst på internatet…
Har killingerne deres mor på internatet er det bestemt ikke praksis at sende killinger afsted før tid - det handler udelukkende om de der moderløse små, som man ikke kan få en surrogatmor til…[/QUOTE]

Der hvor kæden hopper af for mig omkring internaterne er at de først og fremmest siger til selv dem som er klar over at der er en lov om at de skal være 12 uger at det er helt i orden at de formidler killinger helt ned til 8 ugers alder, også selv om killingen kommer til at komme ud som ALENEkilling :frowning:
Internaterne har jo ikke kun killinger, de har også unge katte og voksne hunkatte og hankatte. Ergo er der for mig rig mulighed for at deres killinger kan have en ungkat/voksen der viser dem “reglerne” og dermed også en forpligtelse til at holde på killingerne til de er 12 uger.
At internaterne bugner af katte, ja det er et faktum, men det ændre altså ikke på det faktum at man har en lovmæssig forpligtelse for loven er for alle.

[QUOTE=Ann K;913009]
Synlighed kan være så meget…
Der er vel ikke meget andet at gøre end, at blive ved med at oplyse, oplyse og oplyse… Og gøre det i en ordentlig tone, sådan at man undgår de der skingre debatter…

Og nogen opmuntring er der da…
Jeg kan ikke huske, hvorfra jeg fik disse tal og heller ikke tallene helt præcist (måske Dyrskuet?)… men - man har i hvert fald de seneste år haft en spørgekonkurrence for publikum, hvor der naturligvis spørges om tidligste alder for flytning… for bare to år siden var ca 3/4 dele af svarene ved 8 uger, i år var dette svar kun givet af ca 1/4…
Så det går fremad! Langsom1, alt for langsomt… men i det mindste fremad! :slight_smile:

Jeg er sikker på at kattefolks deltagelse i arrrangementer, der ligger udenfor klubbernes udstillinger har en enorm betydning… Ikke kun i forbindelse med at oplyse om racekatte - men også om kattehold sådan helt generrelt.
Det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft, når jeg har deltaget i den slags… Og sådan nogle steder har jeg haft mange snakke om netop “12 uger” og hvorfor…[/QUOTE]

Men er det synligt nok når man tænker på at der er gået 2,5 år siden loven blev en realitet, og savner man at katteorganisationerne går mere i front på det område og gør klart at det gælder alle katte uanset race eller ikke race?

Faktisk tænker jeg, at man savner, at nogle andre end katteorganisationerne går i spidsen for det. Jeg tror ikke, at folk i al almindelighed hører særlig meget efter, hvad katteorganisationerne siger. Men hvis Søs Egelind fx ville bruge lige så meget krudt på kattesituationen herhjemme som på gadehunde i Borneo, så kunne det være, der blev flyttet lidt mere. Men problemet er selvfølgelig, at ingen af katteorganisationerne har pengene til at lave (tv-)reklamer med kendte mennesker som frontfigurer.

Det Ingrid siger :slight_smile: :enig:

Hvordan skal katteorganisationerne gå i front? Jeg ved at både JYRAK, Viking Cats og arrangørerne bag Roskilde Dyrskue arrangerer quizzer og konkurrencer, hvor et af spørgsmålene altid er “Hvor gammel skal en killing være, før den må tages fra sin mor”. Der er sikkert andre klubber, som gør det samme, og det synes jeg fx er en god måde at skabe opmærksomhed om reglen.

Det ville være skønt, hvis vi også lige havde råd til at lave en kampagne med tv-spots, helsides dagbladsannoncer og busreklamer, men det er klubbernes budget jo desværre langtfra til. Men jeg er sikker på, at andre (og billigere) forslag til synliggørelse af reglen modtages med kyshånd. :slight_smile:

På et tidspunkt havde Kattens Værn vist Ole Stephensen tilknyttet som “et-eller-andet”… Problemet var bare, at ingen anede det! Det var ikke noget han gik og fortalte sådan af sig selv… Og der blev selvfølgelig aldrig spurgt ind til det, for når man ikke ved noget, så…
Det er ikek som fx at alle VED at Prins Henrik er protektor for DKK… Han stiller gerne op til arrangementer og viser sine DKKhunde frem… Og familien som sådan har jo gennem tiden modtaget flere hunde som gaver fra DKK…

Måske man skulle se lidt på om der er nogle kongelige, som er til katte? :wink:

[QUOTE=Ann K;913051]På et tidspunkt havde Kattens Værn vist Ole Stephensen tilknyttet som “et-eller-andet”… Problemet var bare, at ingen anede det! Det var ikke noget han gik og fortalte sådan af sig selv… Og der blev selvfølgelig aldrig spurgt ind til det, for når man ikke ved noget, så…
Det er ikek som fx at alle VED at Prins Henrik er protektor for DKK… Han stiller gerne op til arrangementer og viser sine DKKhunde frem… Og familien som sådan har jo gennem tiden modtaget flere hunde som gaver fra DKK…

Måske man skulle se lidt på om der er nogle kongelige, som er til katte? ;)[/QUOTE]

Ole Stephensen var projektor for Kattens Værn, men det var han kun lige i få år og smækkede med døren da det viste sig at allerede dengang der var rod i regnskabet :frowning:
Men han stillede op i en del interviews i blade og fortalte om Kattens Værn og det at han var projektor og hvorfor han havde sagt ja til det…men rivegildet i bestyrelsen fik ham til at forlade posten dengang.

Politikeren og løsgængeren Christian Hansen er katteven og hundeven, men han har Somali :slight_smile:

Vi mangler i uhyggelig grad en decideret kattelov, på linje med hundeloven, og her skal 12 ugers reglen selvfølgelig tilknyttes. Jeg ved der bliver arbejdet på en kattelov, men at få en lov igennem alle høringer og instanser tager skrækkelig lang tid - ofte flere år :-/. Så hvornår eller såfrem der kommer en kattelov tør jeg ikke engang spå om - Men jeg er fortrøstningsfuld, den skal nok komme, især nu hvor katten har overhalet hunden, som danskernes foretrukne kæledyr.

Det er lovligt for internatterne at formidle MODERLØSE killinger under 12 uger.
Det må alt andet lig være bedre at komme ud i et hjem end at skulle sidde i et bur i 4 uger alene, mens gud ved hvor mange katte / killinger bliver afvist.

Problemet er jo forholdvis nemt at løse: Meld jer som plejefamilier.

[QUOTE=cæsar;913070]

Problemet er jo forholdvis nemt at løse: Meld jer som plejefamilier.[/QUOTE]

Glimrende ide :slight_smile: …Mange som lader deres kat få killinger fordi de synes at små killinger er SÅ søde, kan jo slå to fluer med et smæk ved at være plejefamilie - De får opfyldt deres behov for at have små killinger i hænderne, samtidig kan de neutralisere hjemmets egne katte og dermed ikke medvirke til overproduktion.

Men det er ikke bare sådan lige til, er det? Er det ikke noget med, at man ikke selv må have katte, når man melder sig som plejefamilie? Og der er vist også andre regler.

Jeg synes, jeg har læst nogle regler for at være plejefamilie, men lige nu kan jeg ikke finde noget.

[QUOTE=Blabl;913101]Men det er ikke bare sådan lige til, er det? Er det ikke noget med, at man ikke selv må have katte, når man melder sig som plejefamilie? Og der er vist også andre regler.

Jeg synes, jeg har læst nogle regler for at være plejefamilie, men lige nu kan jeg ikke finde noget.[/QUOTE]

Forhåbentlig har de ikke sådan en regel, det ville næsten være en skandale :-). Jeg ved hittekilling.dk ‘næsten’ kræver at man SKAL have voksne katte, som kan lære moderløse killinger at blive kat - Men jeg kan godt se det er noget andet, når man bliver plejefamilie for en missemor med killinger.

Alice - så vidt jeg ved er det ikke bare næsten et krav fra hittekilling, men et reelt krav? :slight_smile:

ja det ville være en ren win / win :slight_smile:

Men det er jo lettere / sjover at piske en stemning op, frem for at gøre noget selv (og nej jeg mener ikke nogen herinde)

Jeg kan simpelthen ikke finde noget, så jeg ved ikke hvor jeg har det fra. :slight_smile: Jeg kan kun finde, at de søger plejefamilier og man skal ringe og snakke med dem, for at få mere at vide.

[QUOTE=holymoly;913046]…

Det ville være skønt, hvis vi også lige havde råd til at lave en kampagne med tv-spots, helsides dagbladsannoncer og busreklamer, men det er klubbernes budget jo desværre langtfra til. Men jeg er sikker på, at andre (og billigere) forslag til synliggørelse af reglen modtages med kyshånd. :)[/QUOTE]

Dette er vist essensen - nemlig at katteorganisationerne ikke har pengene til at lave kampagnerne, som skal til. Desværre :frowning: For jeg tror, at
kampagner i offentlige medier er den eneste måde at nå frem til hele familien Danmark.

Jeg ved fra mit arbejde, at mange kolleger tror, at killinger kan flytte hjemmefra, når de er 8 uger, og de bliver ret overraskede, når jeg kan oplyse dem, at der er en lov, som skriver 12 uger.