18½ årig aby med maveproblemer

Vores gamle aby har lidt mave problemer (kaster op/smertefuld blød blodig afføring), som dyrelægen til skriver begyndende nyreproblemer, hvilket jo ikke er underligt givet hendes alder. Hans foreslåede diæt virker dog ikke ret godt. Hun er iøvrigt en sund rask hunkat, med gode tænder mv, måske fjederen i rumpetten er lidt sløv og døv er man vist også blevet, men ikke noget som generere da hun er indekat. Men maveproblemet er næsten nok til at aflivning ikke er taget af bordet, for hun må ikke ha ondt.

Men jeg har tidligere haft held med at “kurere” maveonder med en rå diæt. Så nu får hun dagligt rå kylling, hakket okse, let tilberedt fisk og hvad vi nu ellers selv spiser som ville være egnet til hendes behov. Har så suppleret med lidt tørfodder til i løbet af dagen. Brugte tidligere meget RC maincoon/babycat, men det tåler hun ikke. Fandt så Applaws og det virker fint som supplement, men er det det eneste hun får en dag så få hun det hurtigt skidt.

Jeg står overfor en kort indlæggelse (2-3dage, dato kendes ikke men kommer pludselig) og så skal hun jo helst være nem at passe, ingen vil jo tage ansvaret for en syg kat, selvom hun jo ikke er syg - hun skal bare håndteres korrekt.

Løb så idag tør tør for applaws og ville købe noget mere, men min lokale dyrehandel er lukket, så på nettet med mig og der er jo mange muligheder for BARF/BARK tørfodder: Wildcat, Acana, Applaws er jo bare nogle af muligheder. Kunne se at folk her syntes at have erfaring med disse produkter.

Men er der nogle som har erfaring med tørfodder til ældre katte med mave problemer som sikkert er nyre relaterede. Overvejede at købe en pose af hver fra petfoods.com, de sælger jo også råt kød, så måske det ville være godt at fryseren var fyldt op. Tror variation er godt.

Anbefaling af forhandlere i Hillerød/Frederikssund området ville også blive værdsat.

Overvejer at købe noget hestekød, men hvordan er det for en kat med potentielt nedsat nyre funktion? Noget råt kød som er bedre end andet? Kylling er pt min tro følgesvend, men variation vil jeg gerne ha mere af.

Beklager det lange indlæg, vil bare gerne sikre min gamle aby en god alderdom, selvom hendes dage nok ikke er mange, så må de gerne være gode.

Hvis du er til foder uden korn hvad så med Orijen…

Håber hun får det bedre sikke en alder hun har.

Fantastisk alder din hunkat har :ok:

Jeg ville nok ikke fodre primært med tørt, hvis hun har nyreproblemer. Den bedste behandling er som regel at give meget væske - så meget som muligt. Det er den samme behandling katten får, hvis den bliver indlagt for nyreproblemer - her er det bare i hurtig udgave.

Der er - så vidt jeg ved - stadig to BARF-forhandlere i Hillerød, dels en butik på Tikanten og dels en privat på Jespervej (det sidste kan checkes på www.rigtighundemad.dk). Der kunne jeg også finde en forhandler i Lynge og en “Udbringning” i Skibby.

Ligesom Vivi vil jeg helt klart også anbefale mere vådt og mindre tørt til en potentiel nyrepatient.

Snak med din dyrlæge om det er en gode ide at give gammelmis tilskud af Tumil-K

http://www.medicanimal.com/product/~tumil-k-tablets/~product_id=922

fås også som pulver - det er pt. ikke på lager.

Jeg ville gå væk fra tørfoder for at skåne nyrene

[quote=Karen;483182]Vores gamle aby har lidt mave problemer (kaster op/smertefuld blød blodig afføring), som dyrelægen til skriver begyndende nyreproblemer, hvilket jo ikke er underligt givet hendes alder.

Er hendes nyrer blevet undersøgt?
Jeg ville nok få hende grundigt undersøgt og få lavet en gang ‘gammel-kat-profil’ blodprøver for at finde ud af hvordan nyrer, lever etc har det.

Hans foreslåede diæt virker dog ikke ret godt.

Hvilken diæt er det?
Virker ikke på dårlig mave, eller?

Hun er iøvrigt en sund rask hunkat, med gode tænder mv, måske fjederen i rumpetten er lidt sløv og døv er man vist også blevet, men ikke noget som generere da hun er indekat. Men maveproblemet er næsten nok til at aflivning ikke er taget af bordet, for hun må ikke ha ondt.

Men jeg har tidligere haft held med at “kurere” maveonder med en rå diæt. Så nu får hun dagligt rå kylling, hakket okse, let tilberedt fisk og hvad vi nu ellers selv spiser som ville være egnet til hendes behov. Har så suppleret med lidt tørfodder til i løbet af dagen. Brugte tidligere meget RC maincoon/babycat, men det tåler hun ikke. Fandt så Applaws og det virker fint som supplement, men er det det eneste hun får en dag så få hun det hurtigt skidt.

Jeg står overfor en kort indlæggelse (2-3dage, dato kendes ikke men kommer pludselig) og så skal hun jo helst være nem at passe, ingen vil jo tage ansvaret for en syg kat, selvom hun jo ikke er syg - hun skal bare håndteres korrekt.

Løb så idag tør tør for applaws og ville købe noget mere, men min lokale dyrehandel er lukket, så på nettet med mig og der er jo mange muligheder for BARF/BARK tørfodder: Wildcat, Acana, Applaws er jo bare nogle af muligheder. Kunne se at folk her syntes at have erfaring med disse produkter.

Men er der nogle som har erfaring med tørfodder til ældre katte med mave problemer som sikkert er nyre relaterede. Overvejede at købe en pose af hver fra petfoods.com, de sælger jo også råt kød, så måske det ville være godt at fryseren var fyldt op. Tror variation er godt.

Anbefaling af forhandlere i Hillerød/Frederikssund området ville også blive værdsat.

Overvejer at købe noget hestekød, men hvordan er det for en kat med potentielt nedsat nyre funktion? Noget råt kød som er bedre end andet? Kylling er pt min tro følgesvend, men variation vil jeg gerne ha mere af.

Beklager det lange indlæg, vil bare gerne sikre min gamle aby en god alderdom, selvom hendes dage nok ikke er mange, så må de gerne være gode.[/quote]

Jeg har tidligere haft katte med dårlige nyrer, disse er blevet fodret med Hills K/D våd og tørmad. Med godt resultat.

Jeg synes bestemt din gamle veninde skal undersøges grundigt, hvis det ikke allerede er sket.
Er det en katte-kyndig dyrlæge der har undersøgt hende?

Rigtig god bedring til hende
:slight_smile:

Bare rolig hun har været til dyrlægen, netop med dette specifikke problem. Jeg har prøvet k/d, købte en hel kasse vådfodder på dyrlægens anbefaling, men det dur bare ikke. Dyrlægen siger ikke at hun har akut dårlige nyrer, hun er sund og rask, men at det i hendes alder er meget almindeligt med let nedsat nyre funktion og det kan være det som giver mave problemerne/opkast.

Jeg tager dog pointen med vådkost til mig for givet alderen er nyrerne jo en kendt problemstilling. Nu får hun jo dagligt primært råt kød, tro mig hun ved godt hvad hun kan lide. Vådkost alene holder jo heller ikke hendes tænder fine og gode, så når hun har det fint med en type tørkost ser jeg ikke nogen grund til at den ikke kan stå som supplering til i løbet af dagen, hun spiser jo ikke meget når hun nu godt ved at hovedmåltiderne bringer det hun bedre kan lide.

Nogle der kan anefales en god vådkost med et højt kødindhold? Kød syntes at være det som holder hendes mave bedste i orden. Købmanden havde på et tidspunkt en økologisk kattemad, yarrah eller noget i den stil, og den gav ingen problemer, men jeg opdagede den åbentart samtidig med at den udgik af sortimentet. Men der må være andre gode mærker, dyrelægens fungerer bare ikke på hendes mave og jeg har ikke blind tiltro til at dyrlægens er den bedste, bedst for han pengepung men ellers tager jeg mine forbehold, men gav det en fair chance.

Er der nogle typer råt kød som er bedre egnet til gamle katte, hvad med f.eks. hestekød - lidt humor her midt i hestelandet at fodre sin kat med hest :høhø: Men ikke så sjovt hvis netop heste kød har en forkert sammensætning.

Ja hun er en gammel dame, har de fineste sunde tænder, et fint humør (ok hun snakker lidt højt efter hun er blevet alderbetinget døv), men trives og vi er glade for hver dag vi har hende, ingen der ser hende vil tænke syg gammel kat.

Tak for tippet med BARF forhandlere, det er jo nærmest lige rundt om hjørnet, tak :slight_smile:

Hvor får man dog hurtigt mange svar her, takker for alles interesse. Men jeg hører gerne om konkrete erfaring med specifikke produkter fra jer der også har gamle katte. Tumil-K vil jeg undersøge, men hun har heldigvis ikke reelt nyreproblemer, bare noget jeg er lidt obs på. Har det lidt sådan at hvis den rigtige kost kan holde symptom fri så er hun jo reelt ikke syg, jeg ville også blive syg hvis jeg hverdag spiste den forkerte mad…

Vådfoder ville jeg sige almo natur, shiny cat, applaws, bozita, feline porta.

du kan købe billigs på zooplus og det foder som du bruger uden korn er også billigs der …

Her er et link til barf foder

http://www.rigtighundemad.dk/

Der står hunde mad, men der er til kat også. Men rigtig godt med alt det råkød og vådfoder.

Jeg bruger selv den her blanding. Jeg har haft en syg birma også med skæve nyre tal og andre ting men han er helt rask nu, Da vi fik ham der vejet han 2800 g (han var næsten 3 år ) nu vejer han 5100 g.

Men den her blanding kører jeg med

FODER.

2,5 kg. Orijen fisk
2,5 kg. Orijen kylling

2,5 kg. Acana fisk.
2,5 kg. Acana kød

2,0 kg. Applaws fisk.
2,0 kg. Applaws kylling

Mix det hele I en tønde som er tæt lukket

Håber det bedste for misse pigen

[quote=R500;483290]Vådfoder ville jeg sige almo natur, shiny cat, applaws, bozita, feline porta.

du kan købe billigs på zooplus og det foder som du bruger uden korn er også billigs der …

Her er et link til barf foder

http://www.rigtighundemad.dk/

Der står hunde mad, men der er til kat også. Men rigtig godt med alt det råkød og vådfoder.

Jeg bruger selv den her blanding. Jeg har haft en syg birma også med skæve nyre tal og andre ting men han er helt rask nu, Da vi fik ham der vejet han 2800 g (han var næsten 3 år ) nu vejer han 5100 g.

Men den her blanding kører jeg med

FODER.

2,5 kg. Orijen fisk
2,5 kg. Orijen kylling

2,5 kg. Acana fisk.
2,5 kg. Acana kød

2,0 kg. Applaws fisk.
2,0 kg. Applaws kylling

Mix det hele I en tønde som er tæt lukket

Håber det bedste for misse pigen[/quote]

Protein udskilles gennem nyrerne - er de ikke helt hvad de har været - er ovennævnte ikke modellen …

Yarrah vådmad, en flad foliebakke med noget gult og grønt - set i Irma

Det er så at modsige sig selv i siger en masse rå kød og våd foder og der er masser af protein i …

Tro problemet er dårlig sammensætning af tørkost der giver dårlig nyre. Men nr 1 er masser af våd foder og rå fodring.

Plus en masse vand/væske

der er dansk barf center i hillerød også Ernæring for kæledyr
der er også en barfbutik i helsinge, de er rigtig søde der, eller ja det er de begge steder.

[quote=Cibatuchsi;483441]der er dansk barf center i hillerød også Ernæring for kæledyr
[/quote]

Ja, det er dem, der ligger på Tikanten - jeg kunne bare ikke huske, hvad organisationen hed :slight_smile:

Hej Karen og velkommen herinde.

Vi har jo også her en ældre abykastrat - dog ikke helt så flot en alder, Genetix er “kun” 14 år. Men han har også lidt dårlige nyrer og det betyder at vi synes det vigtigste for ham er at han SPISER - mere end hvad han spiser. Da hans mave også er blevet noget ustabil efterhånden så gør vi det at han får dåsemad af forskellig slags ( forskellig slags fordi han er ret kræsen om ældre katte ofte bliver) og heri blander vi en knivspids Vital Animin ( for generel velbefindende og gigt) og lidt HUSK ( for maven) samt en lille smule vitaminpulver og lidt kogende vand ( det sidste for smagens skyld). Han har altid tørfoder stående - og da han igen er ret kræsen så giver vi ham forskellige slags - basis foder er til ældre katte, men han får lidt af stort set alt det foder vi af en eller anden grund får ind af døren og han stjæler også killingernes mad :thumbup:

Derudover får han råt kyllingekød - af forskellige slags - vi skifter mellem kyllingeunderlår og daggamle kyllinger - til dels efter hvad vi har men også for at han skal få variation. Ældre katte foretrækker at spise mange små måltider så det forsøger vi også at tilgodese.

Når det gælder Hestekød så er det meget kraftigt kød så jeg ville mene at det er mindre velegnet til dels en kat der har lidt svage nyrer og dels en kat med en ustabil mave. Hold dig hellere til “hvidt” kød ( i.e. fjerkræ og fisk) da det er mere mildt for maven.

mange hilsener og ønsker om mange gode år endnu med hende,

Teresa

Terese, tak og jeg tænkte nok at hestekød ikke ville være egnet, men vil jo gerne variere lidt - netop for at undgå kræsenhed, men hun er nu rimelig let og har været vant til råfodring de sidste 10 år. Fisk spiser hun af princip ikke råt, men skal bare lige varme det let op og laks og hvid fisk ryger hurtigt ned.

Husk har jeg prøvet (tager jo altid gerne imod råd), men det gjorde ikke rigtig nogle forskel, det var sammen med k/d i et forsøg på at få det gode vådfodder til at fungere.

Ja jeg fortsætter med kylling, fisk og en luns af hvad vi nu selv laver den dag. Det virker jo, men vil prøve de BARF forretninger. Var slet ikke klar over at de fandtes, står tålmodigt og skærer ud til hendes hver dag, ja på en uge bruger jeg sikkert mere tid på hendes fodring end på min egen. Men hun er det værd og jeg syntes egentlig det er hyggeliggt nok og hun sidder altid tålmodigt på sin pude og holder øje med mig. Det rå er hendes primær mad, for det ved jeg virker og hun kan lide det, så det er egentlig ikke meget tørfodder hun spiser, en 400gr pose holder i hvertfald længe og bryder mig ikke om at hun slet ikke har noget stående i løbet af dagen, og rå kylling vil jeg ikke have liggende i flere timer, specielt ikke når jeg ikke er hjemme.

Det ville nu være rart med noget mere kommercielt som kunne bruges når hun skal passes. Problemet er bare at jeg ikke rigtig har fundet noget vådfodder som jeg syntes fungerer. Af tørfodder virker applaws som et udemærket supplement, men kan se herinde at der er andre mærker og at den . Dog er der sikret pasning i denne omgang, så hvis portionerne med råt er doseret så går det nok.

Tak for råddene, hvert og et, og tror jeg skal fortsætte med det som virker, men udsigten til den dumme indlæggelse gjorde mig lidt i tvivl om hvordan jeg lige skulle greje den, men svigerfamilien og min mor er heldigvis nu sat i beredskab - selvom de endnu ikke er informeret om den rå fodring.

Nu syntes hunkatten vist at jeg skal sove, hun har skældt mig ud og demostrativt lagt sig i fodenden. Så jeg ved hun har det godt, så længe hun ved hvor vi er og maven er fuld af kylling.

Nu ved jeg jo ikke med sikkerhed, hvor du bor, men jeg kan regne ud, at det ikke er voldsomt langt fra mig :slight_smile:

Du er velkommen til at komme forbi og få et par dåser god vådfoder, som “vi” pt. ikke gider spise (det kunne de godt have sagt, før jeg bestilte dem, men så let skulle det ikke være :D). Så kan du prøve lidt forskelligt på hende og se, hvad hun synes.