2 forskel farve øjne

Hej
Min kat har 2 forskel farvede øjne (orange og gult)
Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til dette?
Eller er det lige så normalt som farven på katten.

har problemer med at tage billeder af det, da han er sort smoke, men skal nok uploade et billede, hvis det lykkes på et tidspunkt.

hilsen
mette

Jeg har haft en rød vildkat med blå øjne - det har jeg ikke set før. Nu vi har en tråd om det er der så en, der kan fortælle om det er sjældent? Han var bare flot, men måtte desværre aflives, da han blev ramt af en bil

Mig bekendt er det kun den blå øjenfarve, der kan give “problemer” ifht døvhed. Katte med andre øjenfarver kan dog også være døve ganske som katte med blå øjne kan være hørende. Det afhænger af farven bag mis - jeg har fx fået forklaret om min Casper, at han er fx en stribet huskat med hvidt - han har bare meget hvidt kan man sige, hvor de andre i kuldet har striber og hvide poter og blis har han fået lidt høje hvide poter og en temmelig stor blis :slight_smile: Men han er stribemis - og hørende (når han vil). Hvis nogle ved mere om den genetik må de naturligvis rette mig - jeg har fået det at vide da han blev testet for sin hørelse

Og her er hans mor og bror

Helle, der blev ikke spurgt til blå øjne.

Nej, der er ikke noget særligt du skal være obs på. Katte med forskelligt farvede øjne er ligeså normalt som mennesker med forskellig øjnfarve på hvert øje. Det kaldes Odd Eyed. Du kan evt prøve at google nogen billeder af det. Det er normalt forekommende og der er ikke noget man bør være obs på ang sart-hed eller eventuelle synsproblemer.

MHHH både og.
Odd eye med blå hører sammen med wardburg symdrom som kan give døvhed.

Gul og orange har jeg ikke umiddelbart hørt om, vi vil gerne se billeder :slight_smile:

Der kan være flere årsager til at øjet ændrer farve, så hvis det ikke har set sådan ud hele tiden ville jeg nok få øjet tjekket.

Marina

Har prøvet at tage et billede, men det er svært at se på et billede

Regner ikke med at han fejler noget, da han kun er 10 måneder gammel.

[QUOTE=lenschow;1238012]Jeg har haft en rød vildkat med blå øjne - det har jeg ikke set før. Nu vi har en tråd om det er der så en, der kan fortælle om det er sjældent? Han var bare flot, men måtte desværre aflives, da han blev ramt af en bil

Mig bekendt er det kun den blå øjenfarve, der kan give “problemer” ifht døvhed. Katte med andre øjenfarver kan dog også være døve ganske som katte med blå øjne kan være hørende. Det afhænger af farven bag mis - jeg har fx fået forklaret om min Casper, at han er fx en stribet huskat med hvidt - han har bare meget hvidt kan man sige, hvor de andre i kuldet har striber og hvide poter og blis har han fået lidt høje hvide poter og en temmelig stor blis :slight_smile: Men han er stribemis - og hørende (når han vil). Hvis nogle ved mere om den genetik må de naturligvis rette mig - jeg har fået det at vide da han blev testet for sin hørelse

[/QUOTE]

Jeg har også en rød stribet hunkat med nogle sorte plamager på ryggen, så hun er faktisk totie farve lige som min gamle afdøde kat (se mit profil billede), men hun ligner en rød stribet hankat (denne farve sidder på de mandelige kønkromosoner lige som hankatte ikke kan være totie farvede)

Der findes bestemt også rødstribede hunkatte :slight_smile: Som ikke er tortie

Gul og orange, hvordan viser det sig? Er det sådan at der f.eks. er en mørkere orange ring inde ved pupillen, eller er det hver sin side af iris, eller? Billederne er ganske rigtigt ikke at en kvalitet så jeg kan se noget ud fra dem :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;1238012]

Mig bekendt er det kun den blå øjenfarve, der kan give “problemer” ifht døvhed. Katte med andre øjenfarver kan dog også være døve ganske som katte med blå øjne kan være hørende. Det afhænger af farven bag mis - jeg har fx fået forklaret om min Casper, at han er fx en stribet huskat med hvidt - han har bare meget hvidt kan man sige, hvor de andre i kuldet har striber og hvide poter og blis har han fået lidt høje hvide poter og en temmelig stor blis :)[/QUOTE]

[QUOTE=kira v;1238021]MHHH både og.
Odd eye med blå hører sammen med wardburg symdrom som kan give døvhed.

Gul og orange har jeg ikke umiddelbart hørt om, vi vil gerne se billeder :)[/QUOTE]

Blå øjne har ikke noget med døvhed at gøre som sådan. Dertil har jeg aldrig hørt om Wardburg syndrom hos kat?

Hvide katte kan få blå øjne fordi genet for hvidhed blokerer for pigmentcellernes vandring under fostrets udvikling, det betyder at der ikke er nogle farvepigmentceller i øjnene, og de bliver derfor blå. Når en hvid kat kan blive døv, er det fordi at disse celler har en funktion i det indre øre, som derved ikke udvikles korrekt og katten bliver døv. Blå øjne og døvhed har derfor ikke anden sammenhæng end at de forårsages af samme gen. Grunden til at mange tror døvhed er “forårsaget af genet for blå øjne” er, at hvis farvecellerne ikke findes i øjnene, er der også stor sandsynlighed for at de heller ikke findes i øret. Men hvide katte med andre farver øjne end blå kan også blive døve af den grund. Ligeledes kan katte med hvide pletter (typisk større mængder af hvidt) og ikke-blå øjne også være døve pga. de manglende farvepigmentceller, men det er meget sjældent. (Studier har givet lidt forskellige sandsynligheder, men 40% sandsynlig for døvhed ved hvide med ikke-blå øjne, og 60% ved hvide med blå øjne).

Nej, det er omvendt. Det røde gen sidder på X kromosomet. En hunkat er XX og en hankat er XY - derfor betegnes Y som det mandlige kønskromosom. Da en hankat ikke kan have to X’er kan han derfor ikke både være rød og ikke-rød, hvilket en tortie er. (XXY er hankatte med klinefelters syndrom er en af måderne at der kan ske fejl således der dukker tortie hanner op).

Det røde farve sidder nu på x, dvs hun-kromosomet :slight_smile: Det er derfor man oftest ser røde hankatte, da de kun kræver et rødt x for at blive helt røde (det andet kønskromosom de har er y), hvorimod en hunkat kræver to røde x’er for at blive røde. Hvis de får et sort og et rødt bliver de tortie, da de to farver bestemmer lige meget :slight_smile:

Håber, jeg giver mening :surrender1:

Stik mig en staveplade :

Og det diskuteres vist endnu om det reelt er det der er tale om hos katte.

Anywho - tilbage til sagen

Jeg tror ikke du behøver at være bekymret hvis altid katten har set sådan ud og ellers fungerer fint i det daglige. Så er det jo i og for sig ligegyldigt om den evt har en smule hørenedsættelse .
Er det noget der er opstået eller ændrer sig ville jeg tilgengæld anbefale at kontakte dr. dyr

[QUOTE=kira v;1238267]
Jeg tror ikke du behøver at være bekymret hvis altid katten har set sådan ud og ellers fungerer fint i det daglige. Så er det jo i og for sig ligegyldigt om den evt har en smule hørenedsættelse .
Er det noget der er opstået eller ændrer sig ville jeg tilgengæld anbefale at kontakte dr. dyr[/QUOTE]

Hørenedsættelsen var vist et sidespring pga. det med de blå øjne, der intet har at gøre med denne kat :slight_smile:

Men ellers enig mht øjenfarven.

Okay, men er de så ikke meget sjældne?

[QUOTE=Eife;1238263]Gul og orange, hvordan viser det sig? Er det sådan at der f.eks. er en mørkere orange ring inde ved pupillen, eller er det hver sin side af iris, eller? Billederne er ganske rigtigt ikke at en kvalitet så jeg kan se noget ud fra dem :slight_smile:
.[/QUOTE]
Det er alt farven i øjet, der er orange på den ene og gult på det andet

Nej, de er bare ikke så hyppige som røde hankatte. Årsagen er at for at en hankat bliver rød skal moderen bare være tortie eller rød. For at en hunkat skal blive det skal moderen være tortie eller rød - og faderen skal også være rød :slight_smile:

Interessant. Har det altid været sådan (siden den fik sin øjnfarve som killing), eller er det blevet sådan? Hvis du kunne få taget et godt billede af det hvor man kunne se det, vil jeg meget gerne se det! :slight_smile:

Eva - du skulle næsten ringe og snakke med Annie på Spøttrup Dyreinternat i Balling - da jeg hentede Casper fortalte hun, at de havde fået en tortie ind som de naturligvis troede var en hunkat - da mis skulle steriliseres opdagede de testikler! Hele internatet stod på den anden ende. Deres dyrlæge kontaktede LIFE, der kunne fortælle, at mis nok var både/og - og ganske rigtigt - det var den, så den blev steriliseret OG kastreret - for LIFE fandt nemlig ikke katten videre interessant - iflg dem ses det “af og til” ved tortie. Jeg ville have reageret som internatet. Annie har haft det sted i ca 30 år og aldrig set det før, så hun var overrasket over meldingen fra LIFE

fordi du er vild med genetik, tænkte jeg straks på dig :slight_smile:

Er det ikke fordi, at katten er kimær? Det er da derfor, at en tortie hankat faktisk godt kan være fertil. For den kan have et X og et Y kromosom i testiklern, og derved være fertil, men andre steder være have to X og et Y kromosom, som så vil være i de områder, at den er tortie…
Ved ikke om det giver nogen som helst mening :?