2 katte i forskællig fodringstilstand :-)

Hej

Har 2 katte, Freja (ca 6 mdr) og Mollymus (1,5 år). Freja er indtil videre indekat men jeg arbejder på at hun skal være ude/inde-kat ligesom mollymus. Nå men freja er begyndt at blive lidt for rund om maven, så jeg købte noget light kattemad til hende. Men hvordan får man 2 katte til at spise “deres egen mad”?
De har begge været vandt til at have mad hele tiden, men efter jeg har rationeret maden, tømmer Freja madskålene konstant og så får mollymus ikke noget mad :frowning:
Mollymus er vant til at gå og spise hele dagen så hvis jeg giver dem mad samtidig, spiser hun bare en lille smugle. Har også prøvet at give hende mad et andet sted så ikke freja maser sig over og spiser hendes mad, men jeg kan ikke overvåge mollymus’s katteskål hele tiden.

Håber nogle har et par råd ?

på forhånd tak :slight_smile:

Mvh. flemming

hvad giver du dem ?

for løsningen kan være at give dem en blanding af foer med meget fiber (iams hairball) og højkoncentreret foder fx feline porta…

min Ramses har tabt over 1 kg på den diæt selv dem der var 5 andre katte der fik det samme

En kat på 6 mdr. der er lidt for rund ville jeg ikke sætte på light foder - den vokser jo endnu. Jeg ville naturligvis være opmærksom på det, men her i huset retter det sig ofte når katten er fuldvoksen. Især hvis de får godt med motion.

Alternativt ville jeg vælge et foder uden ret mange kulhydrater (eks. Orijen - eller vådfoder uden ret mange kulhydrater) da et sådan foder passer godt til flere forskellige katte.

[quote=Battlestar;289257]hvad giver du dem ?

[/quote]

indtil for nyligt fik de Hill Kitten begge to, men nu prøver jeg at give Freja lidt light kattemad, og så sniger hun sig jo til at spise mollymus mad også :høhø:

[quote=Kongensgaard;289280]En kat på 6 mdr. der er lidt for rund ville jeg ikke sætte på light foder - den vokser jo endnu. Jeg ville naturligvis være opmærksom på det, men her i huset retter det sig ofte når katten er fuldvoksen. Især hvis de får godt med motion.

Alternativt ville jeg vælge et foder uden ret mange kulhydrater (eks. Orijen - eller vådfoder uden ret mange kulhydrater) da et sådan foder passer godt til flere forskellige katte.[/quote]

Okay, hun er bare ikke så meget for våd foder, og mullymus må ikke få vådfoder for dyrelæge. Hun har lidt tandsten siger hun.

Det er såom de 2 katte gerne vil havde de den anden får :tihi:

Øh, tørfoder gør da ikke noget for tandsten. Så skal du begynde at fodre råt/barf, så tænderne har noget at arbejde med…
Jeg har ikke hørt at vådfoder skulle gøre tandsten værre? :slight_smile:

Ville helt sikkert kigge efter et foder med et højt protein-indhold som f.eks. Orijen. Især kulhydrater kan påvirke nogle katte til enten at blive for tynde eller tykke - og der bidrager light-foder ikke med noget som helst positivt, da der blot er skåret ned for fedtet med op for kulhydraterne.
Mange der råfodrer oplever, at deres tykke katte bliver slankere og de tynde tager bedre på. Orijen er et af de mest rene tørfoderprodukter med et protein-indhold næsten på højde med kød.

Så er der gået et stykke tid, og vi forsøger stadig at dele mad ud til begge vores katte.
Efter freja blev syet anden gang (den stakkel), fik vi at vide at vi nok skulle rationere hendes mad, så det har vi forsøgt.
Freja og Mollymus, får nu 50% hills Kitten blandet med Hills normal (tørkost) , Vi forsøger at få mollymus til at spise så meget som muligt og freja så lidt som muligt. (Ca. en dl hver dag, per kat)
Freja er totalt umulig pt. hun laver ballade og æder alt mad hun kan komme i nærheden af. Det er sådan set okay, men nu er hendes aggressioner begyndt at gå ud over “lille” mollymus. (Freja ca. 8 -9 mdr vejer nu 4.5 kg, og mollymus 2 år som er lille af sin alder ca 3.5kg)

Mollymus er tydeligt irriteret og vræler op når freja går til angreb, og det er så galt nu at mollymus her til morgen fik hevet nogle totter hår af. -surrender

Mollymus kan heldigvis løbe ud af kattelemmen (den er kun åbnet for hende), så det gør hun, men vi synes det er synd for hende. Vi er selvfølgelige efter freja men spørgsmålet er om vi skal være det ?, og om vi skal beskytte mollymus lidt?
Det er tydeligt at mollymus gerne vil have fred, for hun søger at komme med på toilettet eller med i soveværelse så hun kan få “helle” der.

Da freja fik det hun kunne spise var der ingen problemer med hende :?
Gode råd søges…

[quote=Flemmings;315670]Så er der gået et stykke tid, og vi forsøger stadig at dele mad ud til begge vores katte.
Efter freja blev syet anden gang (den stakkel), fik vi at vide at vi nok skulle rationere hendes mad, så det har vi forsøgt.
Freja og Mollymus, får nu 50% hills Kitten blandet med Hills normal (tørkost) , Vi forsøger at få mollymus til at spise så meget som muligt og freja så lidt som muligt. (Ca. en dl hver dag, per kat)
Freja er totalt umulig pt. hun laver ballade og æder alt mad hun kan komme i nærheden af. Det er sådan set okay, men nu er hendes aggressioner begyndt at gå ud over “lille” mollymus. (Freja ca. 8 -9 mdr vejer nu 4.5 kg, og mollymus 2 år som er lille af sin alder ca 3.5kg)

Mollymus er tydeligt irriteret og vræler op når freja går til angreb, og det er så galt nu at mollymus her til morgen fik hevet nogle totter hår af. -surrender

Mollymus kan heldigvis løbe ud af kattelemmen (den er kun åbnet for hende), så det gør hun, men vi synes det er synd for hende. Vi er selvfølgelige efter freja men spørgsmålet er om vi skal være det ?, og om vi skal beskytte mollymus lidt?
Det er tydeligt at mollymus gerne vil have fred, for hun søger at komme med på toilettet eller med i soveværelse så hun kan få “helle” der.

Da freja fik det hun kunne spise var der ingen problemer med hende :?
Gode råd søges…[/quote]

Eneste og bedste råd jeg kan give, er at lade tørfoderet have en sekundær rolle, og begynde at fodre med vådmad/dåsemad. Jeg tror da pokker hun er pirrelig, hvis hun altid går rundt og er småsulten …Der findes masser af glimrende eksempler på, at katte beholder idealvægten, hvis de får masser af vådmad - Og med vådmad behøver man ikke gå og frygte om de får væske nok, hvilke altid er det risikable ved kun at fodre med tørkost.

nu er det længe siden jeg har fodret med hills, men er kitten ikke det til killinger??
hvis det er er kalorieindholdet da også højere, så er det jo klart freja bliver tyksak - eller også er hun bare stor kat, 4½ kg er da meget tilpas.
og som tidligere skrevet tørkost gør ingen forskel på tandsten. men jeg holder også på en blanding af råt kød og kvalitets dåsemad, og masser af motion

Jeg ville også fodre med en blanding af vådt og tørt - og hvis en af dem har problemer med tandsten, så endelig lidt råt kød også, som de kan tygge i. Fordelen ved vådfoder er, at der mængdemæssigt skal meget mere til for at opnå samme energi - det vil sige, at katten hurtigere bliver mæt. Desuden er der også den fordel (som ikke er relevant for dig lige nu, men som ALTID er en god ting), at væskeindholdet er højt, og katte er ikke gode til at drikke. Det vil sige, at du også forebygger urinvejsproblemer.

Så ville jeg skifte til et tørfoder med et højt indhold af protein og et lavt indhold af kulhydrat. Katte har det ikke fantastisk med kulhydrat, som kun findes i meget lille mængde i deres naturlige føde, imens proteiner rent faktisk mætter en kat. Jeg bruger Orijen, og da jeg skiftede til det (dengang fodrede jeg kun tørt), spiste begge mine katte mindre og tabte sig til deres idealvægt. De havde vel at mærke været på slankefoder fra Royal Canin og Oliver’s før, uden at de tabte sig af den grund, så jeg var imponeret - specielt fordi Orijen netop ikke var et slankefoder.

Så kan man jo gisne om, at det er fordi, de ikke er lige så glade for Orijen - men nej. I starten var jeg en hensynsfuld og ansvarlig katteejer, som blandede nyt og gammelt foder for at give dem en langsom foderovergang. Det ville de sk*de højt og flot på, de spiste det nye og lod det gamle ligge :slight_smile: Så den eneste anden grund, jeg kan se, til at de begyndte at spise mindre var, at det nye foder mættede bedre.

mvh. tina

Hov forresten! Mine katte har tørkost ad libitum - så der er altså ingen sultne katte her, de bestemmer selv, hvor meget de spiser.

Jeg har i øvrigt også luret lidt på Porta 21, der ligger kulhydratindholdet også i den lave ende. Men mine trives nu så godt på Orijen, så selv om jeg har det andet i skabet, så synes jeg ikke, der er grund til at have det i andet end reserve :slight_smile:

mvh. tina

Pivnu har fat i det rigtig jeg kører selv på orijen …
Som du kan læse i en anden tråd der har været snak om om killing foder er nødvendig min dyrlæge har sagt det er ikke nødvendig, for som du kan se så bliver de tykke af det og hvis de er neutraliseret så kan deres nyre ikke så godt tåle killing foder.
Så vælg et foder med lavt kulhydratter i
Du kan også gøre som folk skriver rå fodre og give vådfoder (som er godt så de for godt med væske) men vælg en med lavt sukker indhold feline porta, almo nature, applaws (laver også tørfoder uden korn som orijen) sheeba ( de små runde bøtter)
Du kan også give dem dampte/stegt kylling.

Men stop det light foder og det med din dyrelæge siger med vådfoder det har jeg aldrig hørt før som andre skriver her.

Heller ikke mærkelig det er hills du har af foder for det og royal canin er det enste dyrelæger har, for dem så har hills og royal canin underviser dyrelæger i kost og ernæring.

Efter i et stykke tid at have prøve at give freja tørkost, 75 gram per dag, bliver jeg nu nød til at prøve jeres råd hehe (Selvom dyrelægen siger tørkost)

Mollymus, 2 år, ca 3.5
(meget lille af sin alder, men fin vægt siger dyrelægen)

Freja 8 mdr, ca 5.3 kg !
(overvægtigt, og skal slankes)

Har tænkt mig at give dem vådmad fra Lidl - evt. andet ?, da jeg hørte at det skulle være okay, og på højde på noget af den dyre mad. Men skal de bare have så hatten passer eller skal jeg dossere det, og hvor meget skal de så have?

Freja har også fået lov til at løbe ude nu, så forhåbentligt slanker det også lidt! (selvom de er hurtigt ude og inde pt :-))

Hvis du vil vælge at fodre vådt, vil jeg anbefale dig samtidig at fodre vådt uden korn og derfor skal du ikke tage det fra Lidl. Lux fra Aldi er til gengæld både godt og billigt :slight_smile:

De er heller ikke så meget for det fra Lidl, specielt freja. Jeg prøver det fra Aldi i stedet. Hvad med det Maxi zoo har, fit and fun, tror jeg det hedder. Nogle der har nogle erfaringer med det ?

Jeg har endnu ikke fået nogen af mine katte til at spise det :thumbdown:

Til gengæld skulle Maxi Zoo’s mærke Select Gold være godt. Jeg har dog ikke prøvet det selv - endnu :slight_smile:

Af tørkst, der er til at få fat i her i Dk, har www.mysterycoons.dk Feline Finest GrainFree… mine er vilde med det :slight_smile:
Samme sted kan du få fat i Feline Porta vådfoder… også dette er uden kuldhydrater tilsat… og hvis du en dag virkelig vil kræse for dine katte forhandler Ann-Dorrit også GourMix… et helt nyt dansk foder også uden korn - men desværre temmelig dyrt… dog gælder det for tørfoderet, at kattene faktisk ikke spiser nær så meget af det, som af andre mærker - det må mætte ganske godt :slight_smile: Og mht vådfoderet, så kan jeg se på mine egne, når de får en enkelt dåse til deling at der åbenbart også er gods i det - 400 g kan mine 6 katte næsten ikke spise op…

Jeg er selv ved at overveje at forhandle Applaws… både vådt og tørt. Det er endnu et godt foderprodukt uden korn… men desværre også temmelig dyrt… om prisen så vil være til at håndtere, fordi kattene ikke spiser nær så meget som de ville af et andet produkt ved jeg endnu ikke.

Jeg kan godt frstå, at du er lidt bekymret over om Fro Fodring med et foderprodukt med højt fedtindhold, blot vil resultere i en kat med et omfang som en spærreballon… Vi havde samme bekymring, da vi af nød omlagde kosten herhjemme fra netop diverse ligtprodukter med lavt fedtindhold og mange fibre…
Vi har en kat som pgr for højt stofskifte SKAL have foder med højt fedtindhold - og det kan lightprodukterne ikke opfylde. Og så har vi en anden kat, der afgjort ikke behøver at tage så meget som et ekstra gram på!
Vores erfaring herhjemme er at med en kost, der nu består af 50% vådt og 50% tørt fungerer fint for alle vores katte (Dog får katten med hyperthyroidisme ekstra “krudt” i form af Hills A/D dagligt - A/D er et rekonvalecensfoder, det ikke anbefales at fodre fast med… men det er som sagt fint til en kat, der alligevel aldrig vil kunne spise sig mæt)…
Vores overvægtige kat har tabt sig - ikke nok… men dog ca ½ kilo… Alle vores andre katte har enten holdt vægten eller taget en smule på…

[quote=Temple Bar;330643]Jeg har endnu ikke fået nogen af mine katte til at spise det :thumbdown:

Til gengæld skulle Maxi Zoo’s mærke Select Gold være godt. Jeg har dog ikke prøvet det selv - endnu :)[/quote]

Mollymus, den store slurpre det i sig, tror også godt hun kan lide at bidderne er mindre. Men er i tvivl om det er godt for hende:?

Alt hvad der indeholder korn og kornprodukter er i mine øjne ikke noget, katten skal have for meget af og hvis det så ovenikøbet indeholder sukker, ryger det ud lige så hurtigt det er kommet ind hjemme hos mig. Hvis ikke jeg husker meget galt, indeholder Fit and Fun begge dele :frowning: