2 katte sammen

Hej. Det her er i nok blevet spurgt om mange gange herinde, men nu spørger jeg lige igen. Vi har en maine coon hankat på knap et år, som er kastreret. Vi vil gerne have en legekammerat til ham, men kan ikke finde ud af, om det skal være en killing. Han er jo ikke så gammel, så vi havde overvejet, om vi ikke kunne finde en neutraliseret, på nogenlunde hans alder. Det er lidt bedre for os økonomisk, hvis vi kunne finde en, som var neutraliseret, vaccineret og øremærket? Vi har lidt kig på en maine coon hunkat på 2 år. Er det for gammelt til ham, og skal det helst være en anden hankat, eller er det lige meget, når de er neutraliseret begge to??

Jeg vil tro at en hankastrat er et bedre match in heaven. Helst en på samme alder eller lidt yngre. :slight_smile:

Drenge leger lidt mere voldsomt end piger så derfor er det min anbefaling når vi nu taler kastrater :slight_smile:

Jeg vil opfordre jer til at kigge efter en dejlig internatkat. Der sidder så mange skønne katte og venter på nyt hjem.

En internatkat koster ca. 6-700 kr og så er de alle neutraliseret, øremærket og vaccineret.

Mamsianne - Hvis du køber en maine coon hos en reg. opdrætter er katten normalt også kastreret, vaccineret (1 eller 2 gange) og chip eller øretattoveret, og det er med i prisen på katten :slight_smile:
Det har begge mine været.
Prøv at kigge på www.killingelisten.dk - de har også en afdeling for voksne katte der søger nye hjem.
Eller evt. også www.vildkat.dk

Jeg vil anbefale en hankastrat - fra killing til ca. samme alder som ham.
Jeg fik selv en han maine coon killing på 12 uger til min 1 årige hankastrat - det tog ca. 1 dag, så var de pot og pande. Jeg fik killingen fordi mine to hunkastrater altså bare ikke gad lege med den der voldsomme lømmel som min coon var. Det gjorde hankillingen. Der var 7 kgs forskel på de to dengang, men de legede så godt sammen :wink:

størrelsesforskel

og her hygger de sig med en dryppende vandhane

Jeg ville også sige en killing! De er skønne! :slight_smile: og jeg ved at der også rundt ved forskellige opdrættere er killinger som er blevet noget mere end de 12 uger. Måske 20 eller 24 uger og sådan en ville da være perfekt! Og nogle gange sælger opdrættere dem også billigere da de ikkek an have kattene til at gå så længe hjemme.

Jeg er sikker på din kat vil elske en legekammerat!

Eller som Marianne K foreslår, kig på internaterne. Der sidder mange katte som mangler hjem i mange forskellige aldersklasser :slight_smile:

Udover det så vil jeg anbefale dig at blive skrevet op hos Brita Kamikaze til en hittemisling :slight_smile:

Tak for jeres svar. Vi ville også gerne købe en killing fra en opdrætter, hvor tingene ligesom var gjort for os, men vi har bare ikke rigtig pengene til det. For os er det heller ikke så vigtigt, om der er stamtavle på. Vi havde også tænkt på internaterne, men vi er bare ret vild med den uldtot, vi har, så ville gerne have sådan en mere.

Nu går jeg jo ikke ind for blandingskatte, men dem sidder der også nogen af ude på intetnaterne og de er jo ligeså søde og dejlige selvom de ikke har stamtavler. Og ligeså fluffy :slight_smile:

Mamsianne - Stamtavlen koster 2-300 kr. Det er ikke den der koster ved en racekat fremfor ved en blanding :slight_smile: Men det er også helt i orden at man ikke synes at man har de penge pt. :slight_smile: Så er en god mulighed jo netop internaterne rundt omkring. Hvor er du fra?

[quote=birtheras;337964]Jeg vil tro at en hankastrat er et bedre match in heaven. Helst en på samme alder eller lidt yngre. :slight_smile:

Drenge leger lidt mere voldsomt end piger så derfor er det min anbefaling når vi nu taler kastrater :)[/quote]

Ref
Drenge leger lidt mere voldsomt end piger det ved min Chili-pige ikke noget om.

Hun blev i første omgang valgt blandt det skønne kuld hun kommer fra pga farven, men ejeren fortalte også, at hun var ‘langt fremme i skoene’, hvilket var meget passende, som kammerat til en af de her “vilde” bengal-katte (dreng).

Nu er hun helt klart den vildeste og det er efterhånden også hende der bestemmer.
Sidst de fik sushi (ja vi køber lidt ekstra laks til katte-dyrene, når vi skal ha’ sushi; de kender os og ved det på vores favorit-sushi :)) vendte hun bare blikket mod ham, så lod han være med at tage noget. Og det er ellers ham der er mest vild med sushi.
Os andre stjæler han stadig fra; når det er sushi gør han det også selvom vi knurrer af ham.
Hun vejer 3,2 kg, han vejer 6,4 kg.

Men man siger jo også: Ingen regel uden undtagelser :slight_smile:

:slight_smile:

kig på DBA og gul og gratis der er mange katte som du gerne ville havde til rimelig priser

jeg har også hørt den med at det bedste er 2 kastrater, men her har andet også gået rigtig fint.
alle mine katte har været neutraliserede. først havde jeg en hunkat og en hankat sammen, så 2 hankatte, og nu 2 hunkatte, og jeg kan ud fra de katte jeg har haft ikke sige at nogen af kombinationerne har været bedre end andre.
og jeg kan klart tilslutte mig internatskattene, hvis pengene ikke er til en racekat, der sidder mange skønne katte, og skal den være lidt fluffy kan man jo også være heldig, min første perser var internatskat

Danpia - Hehe, mine to piger er absolut også boss overfor drengene. De kan også vove på at komme i nærheden af pigernes mad :wink: Men derfor gider mine piger så desværre stadig ikke lege med dem. :S

Vores har rigtig meget glæde af hinanden. Vi fik vores kat nummer 2, da kat nummer et var 1½ år. Dengang var kat nummer 1 så ½ år. Dog vil jeg sige, at man skal sørge for at finde en killing som passer til det temp. som den “voksne” kat har, det er surt for den ældre kat, hvis den elsker at flade ud, og putte, at få en legekammerat, som har krudt i røven og slet ikke kan ligge stille :stuck_out_tongue:
Det er nemlig det “problem” vi har lige nu. Vores coon pige er simpelthen ved at drive “gamle” Nynne til vandvid, også selvom der kun er 1 år imellem dem. De har det selvfølgelig godt sammen, og leger også sammen, men der bliver dælme også uddelt nogle tæsk, og af og til står Fie og klader og kalder for at få Nynne til at lege med hende - Men hun gidder sgu ikke. Det er selvfølgelig ikke et alvorligt problem, men det har gjort, at vi faktisk er begyndt at kigge os om efter kat nummer 3, som har lige så meget energi som Fie, og som kan lege vildt og voldsomt.

[quote=Bodil;338192]jeg har også hørt den med at det bedste er 2 kastrater, men her har andet også gået rigtig fint.
alle mine katte har været neutraliserede. først havde jeg en hunkat og en hankat sammen, så 2 hankatte, og nu 2 hunkatte, og jeg kan ud fra de katte jeg har haft ikke sige at nogen af kombinationerne har været bedre end andre.
og jeg kan klart tilslutte mig internatskattene, hvis pengene ikke er til en racekat, der sidder mange skønne katte, og skal den være lidt fluffy kan man jo også være heldig, min første perser var internatskat[/quote]

Nu er der altså nogle af os , der har valgt at have huskatte. Det har intet med krone og øre. Men simpelthen fordi vi elsker huskatte.

Huskatte er bestemt ikke i min verden anden rang-katte. Men dyrbare som alle andres katte er.

Kaja - Jeg vil også hellere have en “vaskeægte” huskat end en blanding :wink: Men jeg vil så helst have en stamtavle kat (opfylder bedre mine behov ifht kattene) - og er derfor endt med at ville opdrætte europé :muhaha: -engel

Jeg opfatter bemærkningen som " hvis man ikke har råd til en racekat" som sårende, for en huskat elsker som jeg er.
Mit valg af katte, er bestemt ikke fordi jeg ikke har råd til en racekat.

[quote=Kaja;338245]Jeg opfatter bemærkningen som " hvis man ikke har råd til en racekat" som sårende, for en huskat elsker som jeg er.
Mit valg af katte, er bestemt ikke fordi jeg ikke har råd til en racekat.[/quote]

I en tråd som denne, hvor trådstarter søger en Maine Coon, synes jeg bemærkningen er fin nok.
Men hvis det var en generel tråd vil jeg give dig ret. Vi vælger alle - forhåbentlig - lige den kat vi ønsker os :slight_smile:

Mamsianne, hvis I er meget glade for den uldtot I har, så synes jeg I skal vise at I værdsætter at der findes ‘de uldtottede racer’ her i Danmark, og det gør I ved at støtte de, som har indført de racer til landet, og som sørger for at holde racerne ved lige, og ikke bare nasser på andres arbejde. Det er derfor at stamtavlen er vigtig. Stamtavlen er ikke for ejernes skyld, men for racernes bevarelses skyld.

Så jeg vil også opfordre jer til enten at spare op til en rigtig racekat, eller også give et godt hjem til een af alle de søde katte, som sidder og venter på internaterne. Køb ikke fra dem, som sætter racelignende katte i verden, men ikke bidrager til vedligeholdelsen af racerne. For så støtter du de forkerte.

Held og lykke med jagten på jeres nye kat.

Prøv i øvrigt at kigge i Maine Coon klubbens killingeliste. Nederst i listen finder du de voksne katte som er til salg. De er ofte billigere i pris end killingerne.

Nu har noget lignende sikkert været bragt af andre - men herhjemme er køn og alder ikke et problem.

Ebony, min hunmis på 2 år, har virkelig givet Cæsar, hanmis på 7 år, kam til sit hår. Man kan næsten blive i tvivl om hvem der har buskerne på. :høhø: (Men eftersom Cæsar er MCO, er han vist den eneste med “bukser” :tihi:)