2 katte sammen

[quote=Kaja;338233]Nu er der altså nogle af os , der har valgt at have huskatte. Det har intet med krone og øre. Men simpelthen fordi vi elsker huskatte.

Huskatte er bestemt ikke i min verden anden rang-katte. Men dyrbare som alle andres katte er.[/quote]

hov hov, jeg havde slet ikke overvejet mit indlæg kunne opfattes sådan -surrender
jeg har absolut intet imod huskatte.
hvis der er nogle der føler sig stødt så mange gange undskyld.

i min verden er alle katte lige gode. min første kat var den skønneste husmis, men da jeg skulle have nr 2 faldt jeg over den skønneste perser på internatet og har siden da været solgt til perserne, så skæld ud på det dårlige menneske der havde dumpet min skønne kat som affald.
havde jeg nemlig ikke faldet for ham havde jeg garanteret også haft huskatte stadig

[quote=Bodil;338333]hov hov, jeg havde slet ikke overvejet mit indlæg kunne opfattes sådan -surrender
jeg har absolut intet imod huskatte.
hvis der er nogle der føler sig stødt så mange gange undskyld.

i min verden er alle katte lige gode. min første kat var den skønneste husmis, men da jeg skulle have nr 2 faldt jeg over den skønneste perser på internatet og har siden da været solgt til perserne, så skæld ud på det dårlige menneske der havde dumpet min skønne kat som affald.
havde jeg nemlig ikke faldet for ham havde jeg garanteret også haft huskatte stadig[/quote]

Det kan opfattes alt efter hvilke “briller” man har på. Jeg læser dit indlæg som mamsianne er heldig, hvis hun finder en racekat.:?

Det som jeg gerne vil frem til er, at man også er heldig, hvis man er ejer af en huskat.

Jeg ved godt det er op ad bakke, og med meget små skridt (det er heldigvis blevet bedre) men ved at medvirke til en positiv holdning til huskatten kan vi rykke og påvirke forståelsen af huskatten.

Så kattehjem/ katteinternater kan dreje nøglen om og ord som overskudskatte/ killinger er en by i rusland.

Jeg er sikker på at igennem årene, skal det nok lykkes :thumbup:

Og jeg er sikker på mamsianne finder en dejlig kat, uanset hvor og hvilke kat hun får:wehuu:

Er helt enig, hvis du ønsker en semilanghåret kat, skal du kigge efter en racekat (og her mener jeg en med stamtavle!) For som nævnt længere oppe kan jeg ikke se nogen somhelst grundt til at støtte baggårdsopdrættere :thumbdown:
Og her er vildkat, dyrenettet og MCO eller NFO klubbernes killingelister et rigtig godt bud, kælekatte på 6 mrd og mere er tit billigere en helt “nye” killinger…

hvis i synes en racekat er for dyr, så synes jeg som flere andre at en internat kat er en rigtig god ide! Der sidder så mange søde og skønne katte der venter på et nyt hjem :slight_smile:

Helt ærligt, med den drejning denne diskution har taget, så syntes jeg at i skal vælge den ældre hunkat som i har fundet som i er vild med.:slight_smile:

For mig er det ikke et spørgsmål om tavle eller ikke tavle, men om at i finder den rette kat som passer til jer.

På internaterene sidder der mange katte, katte med tavle (som du ikke får med) og katte uden tavle. Der er blandinger, huskatte, ægte katte…

Ja hvad er en ægte kat? I mine øjne er de alle ægte og vanvittig dejlige :slight_smile:

[quote=birtheras;338654]Helt ærligt, med den drejning denne diskution har taget, så syntes jeg at i skal vælge den ældre hunkat som i har fundet som i er vild med.:slight_smile:

For mig er det ikke et spørgsmål om tavle eller ikke tavle, men om at i finder den rette kat som passer til jer.

På internaterene sidder der mange katte, katte med tavle (som du ikke får med) og katte uden tavle. Der er blandinger, huskatte, ægte katte…

Ja hvad er en ægte kat? I mine øjne er de alle ægte og vanvittig dejlige :)[/quote]

???

Skal vi virkeligt til dette igen. Er den information ikke blevet formidlet?

Hvad er det du ikke forstår vedr. stamtavlens funktion? Tror du virkeligt stadig at det er noget snobberi med stamtavlen?

Jeg giver snart op, Birthe!

[quote=Sheer;338669]?
Jeg giver snart op, Birthe![/quote]

Nej bare rolig, jeg giver ikke op. Økonomisk ruin er det eneste der kan svække mig, men jeg vil stadig tale og skrive alligevel. :slight_smile:

[quote=Sheer;338669]???

Skal vi virkeligt til dette igen. Er den information ikke blevet formidlet?

Hvad er det du ikke forstår vedr. stamtavlens funktion? Tror du virkeligt stadig at det er noget snobberi med stamtavlen?

Jeg giver snart op, Birthe![/quote]

Nej det er ikke snobberi - men syntes måske du skyder over målet og er det jeg kalder højrøvet. Kan da godt forstå du finder det trist at netop din race er så misbrugt. Men de er jo derude blandingerne - enten vi kan lide det eller ej - og tilsynteladende er der også købere til dem.

Jeg vil rigtig gerne have forklaret hvordan det jeg skriver kan ses som højrøvet for jeg forstår det simpelthent ikk…

Det ligger mellem linierne hvor træt du er af DIT budskab ikke forståes - du kunne præcis lige så godt have skrevet idiot

Ok, men at skrive idiot er da bare grimt sprog, højrøvet antyder jo at man ubegrundet kun synes en ting er det rigtige. Men at advokere for at støtte registreret opdræt er da ikke ubegrundet.

Men ja alt det ligger mellem linjerne, helt sikkert. Jeg synes simpelthent det er så ærgerligt.

[quote=Sheer;338669]???

Skal vi virkeligt til dette igen. Er den information ikke blevet formidlet?

Hvad er det du ikke forstår vedr. stamtavlens funktion? Tror du virkeligt stadig at det er noget snobberi med stamtavlen?

Jeg giver snart op, Birthe![/quote]

Der er ikke noget som jeg ikke forstår ved stamtavlens funktion og jeg ser intet snobberi med hensyn til tavler, tvært imod. :slight_smile:

Jeg har selv tre katte med stamtavle og kunne ikke forstille mig at have katte uden, men når det er sagt så er det altså ikke kattenes problem at de ikke har tavler, men dem som avler katte uden tavler som er medskyld i den overflow af katte der findes.

Køber man en kat på et internat, så er det jo en kat som kommer med hele pakken uanset tavle eller ej.

[quote=birtheras;338676]Der er ikke noget som jeg ikke forstår ved stamtavlens funktion og jeg ser intet snobberi med hensyn til tavler, tvært imod. :slight_smile:

Jeg har selv tre katte med stamtavle og kunne ikke forstille mig at have katte uden, men når det er sagt så er det altså ikke kattenes problem at de ikke har tavler, men dem som avler katte uden tavler som er medskyld i den overflow af katte der findes.

Køber man en kat på et internat, så er det jo en kat som kommer med hele pakken uanset tavle eller ej.[/quote]
Ok. så miforstod jeg vist det du skrev med ‘den drejning som tråden har taget’? Unskyld, hvis det er tilfældet. Men det med en ‘ægte kat’ synes jeg bare er en tom diskussion som vi har været igennem så mange gange.

Og trådstarteren spørger jo netop til hun/han og bringer emnet med pris og racekatte op. Og det er der kommet gode råd om.

Forstår ikke at denne debat med om en kat er god nok eller ikke har at gøre med om den har stamtavle bliver ved med at komme op. Det er og bliver en misforstået problemstilling. Ingen påstår det, og hvis noget gør, så er de dumme (!), imo
. :slight_smile:

Ok? -tihi (For filen jeg er træt af den diskussion :rock: -kramer )

Signe, jeg så netop at tråden var ved at fokusere på stamtavler eller ikke.

Derfor var mit råd til trådstarter som det var. Hvis de føler at den kat som de har fundet er den rette så køb den. Hvis kemien mellem katten og menneskene er rigtig så gå ahead og håb på at det også er det mellem de to katte :slight_smile:

[quote=birtheras;338681]Signe, jeg så netop at tråden var ved at fokusere på stamtavler eller ikke.

Derfor var mit råd til trådstarter som det var. Hvis de føler at den kat som de har fundet er den rette så køb den. Hvis kemien mellem katten og menneskene er rigtig så gå ahead og håb på at det også er det mellem de to katte :)[/quote]

Jo, men jeg synes nu også det er vigtigt at være lidt opmærksom på hvor man lægger sine penge, vil pengene gå til at støtte racekatteopdræt eller nødsstedte katte, eller vil de blive brugt til at fortsætte med at avle BYBkatte f.eks…

Dernæst synes jeg trådstarteren bør se på om de to kattes temperamenter passer sammen, og få en god rådgivning om det hos sælgeren af katten, det er en rådgivning som jo ville kunne fortsætte efter de to katte er blevet sammenført.

[quote=Sheer;338688]Jo, men jeg synes nu også det er vigtigt at være lidt opmærksom på hvor man lægger sine penge, vil pengene gå til at støtte racekatteopdræt eller nødsstedte katte, eller vil de blive brugt til at fortsætte med at avle BYBkatte f.eks…

Dernæst synes jeg trådstarteren bør se på om de to kattes temperamenter passer sammen, og få en god rådgivning om det hos sælgeren af katten, det er en rådgivning som jo ville kunne fortsætte efter de to katte er blevet sammenført.[/quote]

Langt hen ad vejen er vi enige, MEN blandingskattene har nøjagtig lige så meget brug for et kærligt hjem, som racekræene har det, og som Lis skriver nu er de der altså, blandingskattene, og hvor kommer disse blandingskatte så fra, jo de kommer fordi nogle opdrættere har været nemme at narre, nogle har været ligeglade med hvem de solgte til, men det skal vel ikke gå ud over kattene, de katte som er mindst lige så ægte katte som huskatte og racekatte.

Og nej jeg kunne ikke drømme om at støtte BYB’er, men katte vil jeg ALTID støtte uanset hvilke gener de har.

[quote=Marianne H;338719]Langt hen ad vejen er vi enige, MEN blandingskattene har nøjagtig lige så meget brug for et kærligt hjem, som racekræene har det, og som Lis skriver nu er de der altså, blandingskattene, og hvor kommer disse blandingskatte så fra, jo de kommer fordi nogle opdrættere har været nemme at narre, nogle har været ligeglade med hvem de solgte til, men det skal vel ikke gå ud over kattene, de katte som er mindst lige så ægte katte som huskatte og racekatte.

Og nej jeg kunne ikke drømme om at støtte BYB’er, men katte vil jeg ALTID støtte uanset hvilke gener de har.[/quote]

Ja selvfølgelig. Det er blot derfor jeg siger: Køb den langhårede kat fra et internat, eller fra en racekatteopdrætter. Eller selvfølgelig hvis den er forvildet så tag den til dig, for så har den allermest meget brug for et hjem (og en børste).

[quote=birtheras;338676] det er altså ikke kattenes problem at de ikke har tavler, men dem som avler katte uden tavler som er medskyld i den overflow af katte der findes.
.[/quote]

Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg har gennem et helt liv (65 år ca.) hentet gratis katte, haft tilløbere,
overtaget naboens, internat, “halve katte” o.s.v. Flest alm. huskatte. -love
Hele eller halve.
De har været dybt elsket…:hjerte:

Før jeg kom herind kendte jeg intet til ByB( hvad betyder det ord for de fleste)
Hvor skulle jeg vide det fra.
Hvad kendte jeg til kattehandlere.
Intet.

Derfor er langt langt den største del af kattekøbere uvidende om dette fænomen.
Det kan man ikke bebrejde dem. :slight_smile:
De er jo ikke på et katteforum.

Igen er størstedelen af katteejere i Danmark ligeglade med en “dådsattest”.
Så kan man lide det eller ej.

En sidebemærkning til emnet:

Det er interessant et opleve hvordan der er en langt større bevidsthed blandt f.eks. hundefolk og hos andre husdyracer om raceægthed, eller gadekryds osv. som det kaldes.

[quote=Mona Jensen;338767]

Igen er størstedelen af katteejere i Danmark ligeglade med en “dådsattest”.
Så kan man lide det eller ej.[/quote]

Hvordan ved du det Mona ??
Det er min fornemmelse at flere og flere rent faktisk vælger at købe racerene katte med stamtavle …Når man taler med killingekøbere, så fortæller mange at de har haft en ‘blandingskat’ tidligere, men nu har fået lyst til at købe MED stamtavle.

[quote=Alice;338772]Hvordan ved du det Mona ??
Det er min fornemmelse at flere og flere rent faktisk vælger at købe racerene katte med stamtavle …Når man taler med killingekøbere, så fortæller mange at de har haft en ‘blandingskat’ tidligere, men nu har fået lyst til at købe MED stamtavle.[/quote]

Jamen…det er jeg ret sikker på.
Grunden til at jeg fik racekatte, var netop: At jeg havde oplevet en blandingskat.
Jeg kender ikke en eneste i miles omkreds, der har en racekat.