2 killinger med forskellige personligheder

Hej allesammen,

Vi har lige fået en kat Molly i sidste uge, som skal være indekat i vores lejlighed. Den faldt hurtigt til, og var meget social de første par dage. Efter et par dage virkede den dog lidt trist og stille, og sad bare tit og kiggede. Vi prøvede at aktivere den med leg og legetøj, men det virkede ikke helt. Vi var også bange for at den kedede sig når vi var væk nogle timer.

Efter at have læst herinde på forummet blev vi enige om, at det var bedst at hente en af dens søskende, så den havde en legekammerat, så nu har vi to katte, Molly og Nala :slight_smile:

Det hjalp meget på Mollys humør, den ville straks lege med dens søster og de render nu rundt i røven på hinanden og leger, spiser, sover, vasker, osv. Meget hyggeligt at se på :slight_smile:

Den nye kat Nala er dog væsentlig mere legesyg end Molly, og hun er også mere kælen og nemmere at snakke med. Hun er også utrolig nysgerrig. Molly sidder meget og bare kigger, og hun er lidt svær at komme tæt på, hun “undviger” ofte når man vil nusse med hende. Nogle gange, når hun er i humør til det, så kan man dog godt kæle med hende. Hun ser ellers ud til at trives, hun spiser, sover og vasker sig, så ingen problemer der. Men kan der være så stor forskel på deres personligheder, eller tror I at der er noget galt som man skal være opmærksom på?

Kuldsøskende kan være lige så forskellige som menneskesøskende, så jeg tror killingerne bare er sådan :slight_smile:

Jeg oplever tit at når der flytter en killing bliver der ikke leget i flere dage. Det er med katte som med menneskebørn, fjerne du en af flokken bliver flokkens adfærd i en tid være ændret, til tider voldsomt ændret.

Den første killing I fik kan have sværere ved at skilles fra sine mødre og andre søskende end den 2. og sørger/savner.

ja jeg er den lykkelige opdrætter at 2 meget forskellige killing (selv om de er samme køn)…tror ikke helt man kan regne med hvad der er “normalt” når det gælder killinger

Tak for svarene hidtil.

Det kan sagtens være at det bare er deres personlighed som gør forskellen. Synes nu stadig det er atypisk for en killing, at den ikke vil lege eller kæle - det har jeg i hvert fald ikke oplevet før. Det var derfor vi tænkte om der kunne være noget i vejen. Er leg, kælen og spinnen ikke også et tegn på velvære og at den har det godt? Det kan selvfølgelig være at det er afsavnet til sin mor/andre søskende og de nye omgivelser som gør det…

Hvordan var killingen da den boede, hvor den blev født?

Der er jo rigtig mange katte, der faktisk ikke er specielt kælne …

Vi kontaktede dem i går, og de sagde at hun faktisk også var lidt reserveret før. Så det er åbenbart bare sådan hun er.

Tror nu det var godt at vi fik hendes søster Nala også, både fordi det kan hjælpe med at stimulere Molly, plus hun er også god til at stimulere ejerne når hun vil kæle med os :høhø:

Jeg har erfaret at det er værd fra de er små - når I allerede nu ser den slags forskelle her - at lære dem at lege på en fornuftig måde samt at bruge lidt tid på at deltage i legen med dem - samt aktivere dem mentalt - især den “voldsomme” killing. Katte kan sagtens lære selvkontrol i leg som det bruges meget ved hunde. Fx at slippe legetøj på kommando, og generelt at visse typer leg ikke er OK mens andre er.

Så forebyg hvis du ser at din ene kat er voldsom mens den anden er sensitiv… Det er altid nemmere end at helbrede…

En voldsom kat skal dog have afløb for dens energi, men den må ikke “overleges” dvs max 15 minutters leg - herefter ro - jeg skaber den ro ved at kaste noget mad, som min kat Tara, der er tillært voldsom kat, søger hver gang vi har leget vildt.

Hvis du vil vide hvordan jeg ellers går og gør med min voldsomme pige, så spørg endelig. Jeg har et helt program til Tara :slight_smile: Det har du ikke brug for, men blot et par enkelte fif, for din kat har jo ikke nogen problemadfærd mens min i høj grad har.

MVH

Kan lige fortælle at der er sket ting og sager med de to små killinger på det seneste.

Det viste sig at grunden til Molly var så reserveret bl.a. var pga. det nye foder og efterfølgende ondt i maven! Aaah… Nu er hun kommet sig over det og der er kommet mere liv i hende og hun render rundt og leger og udforsker, og hun spinder igen og vil gerne kæle med os. Dejligt!

Der er nemlig sket det samme for Nala, efter 2 dage fik hun også ondt i maven og diarre (hvilket Molly dog ikke havde), og nu ligger hun også bare og kigger og har det skidt. Hun drikker dog væske, hvilket er godt. Vi har købt specialfoder til hende fra dyrlægen samt noget ZooLac, så håber hun er frisk om en dag eller to.

@lenchow: Der er ingen af killinger der som sådan er voldsomme eller har adfærdsproblemer, og de leger fint sammen, så der er ingen problemer med at den ene “tryner” den anden.

Nej det ved jeg godt - det er også det jeg skriver :slight_smile: