2 spørgsmål

Hej med jer

Jeg har lige 2 spørgsmål :smiley:

Tyson så sådan jer ud da jeg købte ham

Han var MEGET lys, idag ser han sådan her ud

Hvorfor har han skiftet farve sååå meget og tror i han bliver mørkere?

Desuden, så som i kan se på billedet har han poterne over kryds, han ligger altid sådan og ser helt kongelig ud, jeg har ikke set katte sådan før (har jo heller ikke set alle katte) men ja, jeg synes bare det ser sjovt ud og han ser helt stolt ud :grin:

2 Synes om

Brunmaskede katte bliver mørke, nogle mere end andre :slight_smile: Min Sugieh er MEGET mørk, skal nok lige finde et par billeder af hende :slight_smile:


Som ca ½ årig.
10626449_10204943486575001_6480033109878658079_n
og 6 årig. Du kan godt se hvor mørk hun er over ryggen :crazy_face:
Som hun ligger der, er tæt på hendes yndlingsposition :laughing:

4 Synes om

:sweat_smile: nååååårh hvor er hun sød :smiling_face_with_three_hearts: det sjovt de kan blive så mørke, Tyson er 1 1/2 år nu :grinning:

Det er helt normalt for katte at ligge sådan med poterne. Alle mine maine coons gør det, voksne som killinger. Mine forældres huskatte er også glade for at ligge sådan. Hvorfor de gør det aner jeg ikke men antager det er behageligt :slight_smile:

Det er Ikke lige det ord, jeg synes bedst beskriver, hvordan vores har det med at sove :joy:

Her er James. På billederne er han mellem 2,5 og 5 år. Han var en af dem, der ikke blev mørke over det hele :slight_smile:

5 Synes om

Det går som regel galt for mig, når jeg begynder at gøre mig klog på den slags her - men jeg synes at erindre fra mit genetikkursus for mange år siden, at farveændringen har noget med kropstemperatur at gøre? Er det helt hen i vejret?

Nej, det er rigtigt nok. Maskede katte der lever i koldere klike bliver tit lidt mørkere. Og så har det også lidt med gener at gøre :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Behageligt gik ikke på at sove… men på at ligge med krydsede poter… Lykke altså :wink:

Det har meget med gener at gøre (og er polygenetisk, så man kan ikke 100% avle for eller imod det). Der kan være utroligt stor forskel på, hvor mørk en maskekat bliver. Banshee var f.eks. allerede som killing så mørk, at jeg kunne kende hende alene på hendes pelsfarve og nu er hun næsten sort :slight_smile:

1 Synes om

og nogle af de pointede skifter gerne nuance over året :slight_smile: brune burmesere kan feks variere en del.
Både min gamle Devouee og nu Ralf gør det også - næsten sorte om vinteren i kulden (selvom der er varme på indenfor … ) og meget lysere om sommeren, når varmen tager til. Livet er herligt med brun burmeser, der skifter farve :slight_smile:

En kemisk kasteration gør også noget. Både ved farve men generelt ved pelsen. Petra Cerna og jeg fik en snak om det på er show, det er ret spændende område :ok:

1 Synes om

Han var jo også en af dem, hvor der er arbejdet på ikke mindst kropsfarve / pointfarve gennem generationerne :slight_smile: Der er fuld knald på pointfarven på både hale, ben og maske - og stadig fin, ren kropsfarve. Me like :hjerte:
VH
Susanne

2 Synes om

Åhhh hvor er han fin :heart_eyes:

Ja virkelig spændende :smiley:

Tyson er kastreret for real. Han er blevet mørkere stille og roligt hen af vejen, men lige her for nyligt har det skiftet virkelig meget

:face_with_monocle: