Herhjemme har vi killinger for 1. gang de er 10 uger og jeg har 2 spørgsmål
1 Hvor længe bliver de ved at die?
2 Hvordan klarer man lige det, at killingerne skal have killingemad, men mormis bliver altså for tyk:ups:
Herhjemme har vi killinger for 1. gang de er 10 uger og jeg har 2 spørgsmål
1 Hvor længe bliver de ved at die?
2 Hvordan klarer man lige det, at killingerne skal have killingemad, men mormis bliver altså for tyk:ups:
Hej Jeg starter med at give killingerne " andet mad" når de er 4-5 uger. Her dier de stadig hos moderen,- og jeg har aldrig haft en hunkat der er blevet for tyk,- tvært imod, har de altid måttet på opfedning, efter at killingerne er flyttet hjemefra. Hvor længe de dier ? Ja mine killinger har altid “hyggepattet” så længe moderen har gidet dem,- og faktisk får min Singapura “Face” , lov til engang imellem at lege killing og patte lidt hos min burmeser,- som ikke har noget mælk!
Jeg vil sige, at omkring 10 ugers alderen, gider moren dem normalt ikke mere:)
Knus fra Cats og Conni
De dier som regel til mormis siger stop, eller til de flytter
Vi har brugt en af de høje bedrollers man kan købe i Jysk til at fodre killinger i. Vi skærer simpelthen et hul i den ene ende af kassen, som er stort nok til at 14-16 ugers killinger kan komme ind, men de voksne katte kan ikke. Vi forede hullets kanter med et par lag malertape, hvis nu de var skarpe.
Tak for svarene begge 2 - supersmart med bedroleridéen, det må jeg da gøre, for det har jo lidt lange udsigter at killingerne skal have “voksen-mad”
Her i huset har 4 kastrater og en mormis levet på killingefoder siden januar (hvor mormis blev parret). Ingen af de voksne har taget på af det, så ved du at din mormis tager på eller tror du hun gør det? Håber ikke du misforstår spørgsmålet. Jeg har bare ofte hørt at voksne katte bliver tykke på killingefoder, men som sagt er der ingen af vores der har taget på. Det var jo en dejlig overraskelse, da det så ikke giver de store problemer at fodre
Killingerne og mormis er lukket inde i stuen om natten og her får de så vådmad og så er det spist om morgenen.
Mht. hvornår mormis begynder at sige fra så tror jeg også det kommer an på racen. Min birma hygger og leger stadig med hendes 15 ugers killinger og de dier stadig. De får bare ikke lov til at die så længe af gangen længere.
Hvor længe killingerne får lov til at die? Det er der stor forskel på.
Jeg har en hunkat, som er en formidabel god mor, men hun nærmest står med uret i poten, når killingerne er 12 uger, og siger SKRID med jer. Jeg har gjort min pligt.
Andre af mine hunkatte ELSKER deres børn ALTID, og de kan få en hyggetår uanset deres alder.
Foder: Ikke noget problem her!
Alle mine katte får i forvejen killingefoder, men jeg er især obs på at diske godt op for en hunkat med killinger, da det kræver ekstra meget energi at producere mælk til dem.
Jeg har ALDRIG oplevet en diegivende hunkat være for tyk - tværtimod!
Jeg vejer hende ikke, men kan både se og mærke at hun er større nu end hun har været før. Hvad race angår, så er hun birma og hun bliver 3 år til oktober
Hvor længe dier killingerne. Mine Nfo killinger dier lige til de flytter. Er det først når de er ½ år, så er det da de holder op.
En mormis der bliver fed af killingefoderet som killingerne skal ha. Det sker ikke hos mig. Under hele graviditeten og medens killingerne er små får hun killingefoder. Så bliver hun fed af det er hun det allerede inden.
Giver jeg killingerne mad som skal spises med det samme lukker jeg mormis af vejen. Så kan hun komme ind når de små ikke gider mere og spise rester. Det er nu naturligt at de små vil spise det mor spiser så at forhindre dem i at spise sammen syntes jeg ikke om.
Hov jeg må vist lige præsicere. Hun er ikke fed og har aldrig været det, men hun tager på - betragteligt og det bekymrer mig, for det skulle jo helst ikke udvikle sig. Men hun og killingerne skal under alle omstændigheder til dyrlægen og kigges efter om 2 uger, så kan hun jo blive vurderet der
Er du sikker på, hun ikke kan være drægtig igen?
Med den alder, killingerne har, og at hun er mælkegivende, er det ellers meget mærkeligt.
Øhh??? det håber jeg sandelig da ikke - hun får p-piller, men hun kommer ud, så det ved jeg ikke?? vi har ikke opdaget at hun har været i løbetid…
[quote=conninissen;212676]
Jeg vil sige, at omkring 10 ugers alderen, gider moren dem normalt ikke mere:)
Knus fra Cats og Conni[/quote]
Ikke hvis man er Orientaler… Jeg har 2 mislinger fra et kuld i November - altså 8 mdr. gamle, og de patter stadig hos mor - som i øvrigt også stadig kalder “børnene” sammen når de skal spise
Så her i huset bliver mislingerne som regel ved med at patte til de flytter eller selv går i løb/bliver “voksne”
/Mette
I har ikke opdaget det, men det har en hankat måske.
Nej, ikke noget at grine af! Hvor gamle var killingerne,
Hæ… skulle p-piller nu ligefrem virke forebyggende mod drægtighed på fritgående katte???
Undskyld… men efter min Sagas stunt for 13 år siden, så er min tillid til p-piller faktisk ikke-eksisterende
Saga var ikke i løb!
Hun var max ude i ca ½ time pgr årstiden - februar med for en gangs skyld sne i enorme dynger!
Og vi gav hende altså p-piller!!!
Vi har stadig hendes ene søn rendende.
Så, hvis du ikke vil have (endnu et kuld) killinger alt for hurtigt efter dette, er der ingen vej udenom… neutralisering! Hurtigst muligt! .
Hun er kommet ud heletiden, men de første mange uger ville hun bare lukkes ud ad en dør, gik rundt om huset og bankede på den anden og kom ind igen.
Hun fik p-piller 1. gang da killingerne var 10 dage (mener jeg - det var ihvertfald lige omkring 1½ uge)
Nå…jeg skal alligevel ringe til dyrlægen mandag og have tid til det ene og det andet, så jeg tager lige en snak med hende
Hvorfor er det at du ikke neutraliserer din hunkat?
Det er din Hellige Birma ikke? ved opdrætter at du laver blandingskillinger på den?
Ja det ved opdrætter godt og hun er ikke neutraliseret fordi jeg gerne ville have dette kuld
Så opdrætter der har solgt dig en Hellige Birma er helt okay med at hendes kat er solgt til at blive brugt til at avle blandings katte på??:? :?
Tænk det fatter jeg ikke:mad:
Jeg har købt Bonnie fertil 1½ år gammel og opdrætters holdning var (er for jeg har stadig kontakt til hende) at hun ikke vil fornægte mig at lade hende få killinger, hvis det er det jeg gerne vil - så intet hemmeligt idet.
Usædvanlig opdrætter …99,9 % af alle opdrættere ville flegne helt ud hvis de vidste en kat fra deres opdræt blev brugt til blandingskuld.