4 uger gamle - tid til fast føde

Så er Perles killinger allerede 4 uger gamle… :thumbup:
Og nu må det da være tid til at de skal smage på fast føde…
De snuser mere og mere rundt henne ved Perles foder, så de viser jo en smule interesse…
En killingebakke er stillet frem her for et par dage siden…
Indtil videre bruger de den bare som legeplads og spreder grus ud over det hele :tihi:
Men det kommer nok…

Jeg har lige kogt noget vand som jeg har hældt hen over en lille sjat killingefoder…
Det vil jeg prøve at præsentere dem for, når foderet har suget alt det vand det kan…

Men… Skal jeg mose det eller bare lade det være i de stykker som det er :?
De svulmer jo alligevel op til tredobbelt størrelse… :gruble:

Jeg ville mose det lidt i starten, så de mere skal drikke det end spise det :slight_smile: Jeg brugte blender de første par uger.

Opblødt tørfoder har aldrig interesseret kattene her i huset - heller ikke helt små killinger. Tørfoder skal være tørt - 4/5 ugers killinger kan sagtens knase tørfoder i små stykker. De første måltider her i huset er dog ofte råt hakket oksekød eller killingevådfoder af diverse mærker. Tvillingerne gik faktisk direkte i tørkosten - oksekød interesserede dem ikke - nu spiser de tørkost og vådkost. MEN de er kræsne - dvs deres mor er;) - killingerne spiser nemlig kun, hvad mor har prøvesmagt og sagt god for.

Her er hvad jeg præsenterer mine mislinger for som det første mad.
Fiske-KMR–havre-grød
Du tager noget hvisfisk (sej, torsk eller lign.) og koger i en liiiiiillebiiiittesmule vand. Når fisken er mør (bare lad det koge ganske lidt …nærmest plytte:tihi:) moser du fisken ud i vandet som du NÅR det er lidt afklet kommer KMR-modermælkserstatningen i OG til sidst lidt havregryn så det bliver en tynd grød. Endelig ikke for mange havregryn…det skal være ganske lidt for det er meget absorberende.
Når grøden er fingerlun (som missemors babsemælk) serverer du det for den lille familie OG sørg for der er rigeligt for du vil sikkert se mormis også spiser på livet løs…og lad hende endelig

ALLE missebørn elsker det.

Kan man bruge RC mælke erstatning i stedet for KMR? :gruble:
Har nemlig en dåse af det stående…
Jeg kan jo bare si det for en sikkerheds skyld, for at undgå klumper :stuck_out_tongue:

ORK ja, det kan du sagtens. Jeg nævnte blot KMR fordi det er dèt mærke vi altid har i huset OGSÅ selvom her ingen mislinger er, for jeg har været ude for andre har haft krise og skullet bruge det og så er det en glimrende ting jeg kunne hjælpe.
Jeg har også altid de blå bløde kraver (bruges istedet for de stive gennemsigtige) og sonder og Onslownettrøjer (det er en form for gaze som er mere end strækkeligt og superfint til en nyopereret mis)… liggende

[QUOTE=kamikaze;599167]ORK ja, det kan du sagtens. Jeg nævnte blot KMR fordi det er dèt mærke vi altid har i huset OGSÅ selvom her ingen mislinger er, for jeg har været ude for andre har haft krise og skullet bruge det og så er det en glimrende ting jeg kunne hjælpe.
Jeg har også altid de blå bløde kraver (bruges istedet for de stive gennemsigtige) og sonder og Onslownettrøjer (det er en form for gaze som er mere end strækkeligt og superfint til en nyopereret mis)… liggende[/QUOTE]

Ej hvor fedt…
De der “Onslownettrøjer” - Er det sådan lidt á la en bodystocking? Fx til en steriliseret hunmis :wink: