Hej … Håber I kan hjælpe mig … Har 3 killinger, hvor af de to af dem stiller og rolig begynder at spise tørkost af sig selv, da morgen ikke rigtig vil lade dem die mere… det er vist begyndt at gå ondt på hende … men den sidste, den mindste NÆGTER at lære at spise tørkost, og moren vil jo ikke lade ham die … er så bange, kan høre han er sulten, og ved ikke hvad jeg skal gøre overdriver måske, men er bare en bekymret missemor !
I den alder kan de da ikke spise tørfoder endnu:?. De skal da have noget grød til at starte maven op på. Kender ikke opskriften men mon ikke folk giver dig nogle
De to andre er stille og rolige… det er heldigvis killingefoder … Derfor jeg er lidt bekymret for ham… det er første gang for mig at have små killinger … og vil gerne gøre ALT rigtig… men lige netop det her spørgsmål kan jeg ikke finde svar på i bøgerne…
Uden at have videre forstand på hvornår killinger skal spise hvad, og hvornår …
Så kan du jo tage paté-vådfoder og blande op med lidt KMR, og give killingen det med en sprøjte i munden. Ja, eller ren KMR.
Som sagt, jeg ved ikke hvornår killinger går fra modermælk til alm. foder, så andre skal være mere end velkomne til at rette mig.
Prøv med torskerogn blandet med cremefraice eller kaffefløde…det elsker alle killinger.
Ellers Royal Canin killingepate modet med lidt kaffefløde eller bare vand.
Du kan også bløde tørfoderet op i lidt varmt vand, og blande lidt a38 i.
Mange killinger elsker også råt lunt oksefars…mums
Kogt findelt kylling er også et hit.
Vores killinger får tilbudt fast føde fra 3 ugers alderen…ren tørkost ?? Det spiser man først i 10 ugers alderen.
Med 6 uger kan de såmænd sagtens gnaske i tørfoderet.
Det gjorde mine killinger sidste år.
Og de boede ellers på eget værelse, hvor der blev serveret torskerogn (frisk fra fisk) blandet op i creme fraise, og opblødt killinge foder fra både RC og Hills.
men næ nej, allerede med 5 uger stod “terrorcellen” over det bræt der var for døren til deres værelse, og pilede på deres små tykke ben op i køkkenet for at spise af de voksne kattes mad.
Og helst ville de faktisk de store stykker fra RC maine coon foderet.
Men selvfølgelig vil det være bedst at give dem en masse blødt foder også.
Specielt vil jeg anbefale at købe torskerogn (ffriske, altså “bukserne”) og så koge det og blande det med creme fraise.
Rå kylling i små stykker, var også et hit her.
Min killing spiste først mad som 8uger , da jeg flaskede ham op. Jeg brugte mælke erstatning intil da.
Har du fået undersøgt om mormissen har yverbetændelse? :?
Hakket råt oksekød er der også mange killinger der er vilde med
Prøver han at die hos moderen?
Det jeg fisker efter, er om han ikke kan finde ud af at spise, eller ikke vil spise. Appetitløshed kan jo være tegn på sygdom.
hER ER VERDENS BEDSTE MISLINGE-FISKE-START-AT-SPISE-OPSKRIFT
hov caps lock…sorry
Man tager noget fisk…helst torsk eller sej.
Lægger det i en gryde og dækker det LIIIGE akurat med vand. Tænde for komfúret og når vandet koger ganske svagt (her i huset hedder, det NÅR det plytter) …så moser du fisken ud i vandet. Når du står med en meget tynd fiskemos kommer du kattemodermælkserstatning i og til sidst lidt havregryn.
Det serveres afkølet MEN lunt.
Katte elsker kropstemp. mad…både fordi der ER det naturlige (hvem gider spise en kold mus)…OG fordi de ikke ejer de smagsløg i det omfang VI render rundt med. Varme giver nemlig smag
’
Forøvrigt…en missemor skal IKKE have ondt ved at amme sine børn. Der mp være noget galt.
Har hun brystbetændelse? eller er hendes babser blot slidte?
Er det det første skal hun til dyrlæge…er det det sidste skal du bade babserne med kogt, lunken vand.
Øjnbadevand er også godt:tihi:
Det er de færreste killinger, der går direkte var modermælken og til tørfoderet.
Jeg starter altid op på torskerogn med fløde, a/d, makrel i tomat eller andet guf - så lærer de at spise og senere indtager de gerne tørfoder.
Så frem med lækkerierne
Forklar lige vores Askja det.
Hun har spist tørkost, Missebarnets Queen 34, i en lille uge nu - hun er fire uger i dag.
De spiser alle fire RC pate blandet med creme f og varmt vand.
[quote=alleos7;382040]Med 6 uger kan de såmænd sagtens gnaske i tørfoderet.
[quote]
Jep der er forskel på at gnaske i og leve af jo:) Tak for det indlæg
Jeg har oplevet 3 uger gamle killinger, der gik direkte i tørfoderet - men der er altså sjældenheder.
Flere gange har jeg måtte blande tørfoder i vådfoderet før de ville acceptere det tørre.
Jeg har oplevet en tyk og mægtig britebaby der var alene i “kuldet”,hvilket betød at
han først med nød og næppe lærte at spise babytørfoder i 13 ugers alderen,fordi missemor havde så meget mælk at byde på…
“Babyen” havde en fødselsvægt på 140 gr. så man kan vist roligt sige at han havde medbragt en madpakke…
mine har pænt skiftet til tørkost omkring 6 til 8 uger- dog var mine flaske børn ikke nemme at overbevise. men de kan godt lide at de knaser.
men ex kitten pate fra RC er dejlig nemt. de ville til at begynde med ikke smage på det for det var jo ikke mælk, men samtidig spyttede de flasken ud- tumper.
så lidt på en finger og ind i gabet- så er man nødt til at spise det - and lo and behold- afsted det gik. for det fyldte jo godt i maven og var nemt at spise.
og så over på et mix af pate og opblødt tørtkost og så over til det tørre. når de er omkring de 8 uger dør de ikke af sult på 5 min, og man kan godt være lidt stædig - sulten er en god kok !( forstå mig ret - en dag hvor der ikke bliver budt på andet end tørt, og så kunne det pludselig godt bruges)
mit alm kuld gik direkte på det tørre ret tidligt fordi det var sjovt, mor havde så meget mælk at det dryppede hvis de slap midt i en spisning, men knas var nu engang så spændende
Måske kan han lide råt kød?
Mine spiste dette da de var i hans alder. Løsfrossent fjerkræ startede vi med, kan jeg huske.