Åben eller lukket bakke, samt erfaringer mht. grus?

Hejsa.

Til en indekat i lejlighed, hvad vil i vælge? Det er en ragdoll killing. vi bor på ca. 60 kvm, og er gode til at lufte ud. Jeg har prøvet både åben og lukket før, og kan ikke umiddelbart sige hvad der fungerer bedst.

Og hvilket grus?

tak

Det er vist meget en smagssag og kommer an på hvad katten kan lide :slight_smile:

Vi har meget store lukkede bakker med trægrus, fordi Nobby ellers slæber grus ud over hele hytten og han er overbevist om hans røv fylder en kvadratmeter :høhø:

Jeg sværger til Golden Grey Master.
Har prøvet flere ligeværdige og billigere alternativer, men vender altid tilbage til GGM.

Jeg har to katte - en almindelig/mellem størrelse huskat, og en MCO/huskat-blanding på 7-8 kg.
Vi har en mellem størrelse åben bakke, og en stooor lukket - de benytter begge lige meget.

Så mht grus kan jeg kun anbefale GGM - mht bakken, må det siges at være en smagssag. :slight_smile:

Om bakken er åben eller lukket, er IMHO mindre væsentligt. Det vigtige er, at den er dyb, så der plads til et ordentligt lag grus, katten kan grave i :ok:
Hvilket grus, I vælger, er en smagssag. Vi er meget glade for AK :slight_smile:

Hvis du bruger kvalitetsgrus og fjerner klumper m.m. minimum en gang om dagen, burde du ikke få lugtgener fra bakken. Selvfølgelig kan det lugtes, lige når katten har været inde for at besørge. Men det forsvinder hurtigt.

Jeg bruger bakker med top, men jeg piller altid flappen af, så rigtig lukkede er de ikke. Kattene kan nu godt bruge dem med flap, men jeg synes ikke, de skal lukkes inde i sådan en lille bakke. Heller ikke selv om det faktisk er store bakker, de har. Jeg bruger med top, fordi de ellers graver gruset ud over det hele.

Vi bruger kattegrus fra Lidl og det er kun en gang imellem lige når der har været en kat på bakke, at vi kan lugte det, klumperne fjerner vi mindst en gang om dagen:)
Vi har to bakker med låg, i et forsøg på at begrænse mængden af grus på gulvet, den ene havde en gang en klap, men så kom Jeppe i tanke om at han var mørkeræd, med det resultat at min kæreste måtte op om natten og sidde og holde klappen åben mens Jeppe fik ordnet hvad han skulle på bakken:tihi:

Vi bruger krystaller fra Trixie og Tigerino og vores bimser er fint tilfreds med dem.
Og de bruger både åben og lukket bakke - normalt har vi kun de to store XXL jumbo bakker fremme (købt fra zooplus.de kan desværre ikke finde dem der inde mere) men mens vi har haft killinger har vi også haft to åbne og de bruger blot den de lige er i nærheden af :høhø: Vores er heldigvis ikke kræsen med om de er åben eller ej.

Nåh, så kom vi ud at shoppe.

Vi endte med en lukket kattebakke fra plantorama - så kan vi altid tage toppen af hvis vi fortryder.

De havde ikke mere GGM, så vi endte med noget andet der skulle være tilsvarende i kvalitet og ingredienser. - Extreme Classic, hedder det vidst.

Derudover en ordentlig røvfuld royal canin kitten foder - vi satser på at det er ok, selvom den bliver neutraliseret inden så længe.

Så er vi klar til at modtage vores ragdoll, når den fylder 12 uger, her om to dage. Spændende! (Vi skal ud og vælge blandt tre killinger, 2 hanner og en hun, vi er meget i tvivl, så vi beslutter det på dagen :slight_smile: )

her er det lukket bakke uden låge og pt billigt grus fra maxi zoo blandet med træstrø (= godt) men går herefter over på van kat som jeg har været heldig at få til en god pris og kun har gode erfaringer med

melder at pt har vi 4 lukkede kasser, tre XL og en alm størrelse. Vi har brugt EC grus og det virker umiddelbart godt har dog bestilt Tigorino da der var rabat på zooplus. tænker at der nok skal endnu en kasse på altanen på et tidspunkt, men nu har vi jo tre misser og tænker at vi nok ikke lige stopper ved det :ups:

lukket, men uden klap- holder flyvende sand inde når man har grace psykopater.
Fremover kan det godt betale sig at bestille grus på nettet hvis i har et sted at gøre af det, for det får kg prisen til at falde MEGET. og foder mm er også biligere.
køber man fx 10 kg foder og fire sække grus, så er portoen længe tjent ind og man sparer en del.
fx. www.zooplus.de eller zooplus.co.uk

Tak for inputs.

Vi fik 10 kg royal canin kitten til 450 i plantorama i går, det var også på tilbud. Men ellers tænker jeg også at holde øje på nettet.

Og extreme classic koster ca det samme om det er i dyrehandler i Aalborg, eller på zooplus :slight_smile:

Men tak for hints, jeg holder da øje. Det er også noget bøvl at skulle låne bil, og så hente 50 kg kattesupplies på en gang.

[QUOTE=spitz;1199303]Tak for inputs.

Vi fik 10 kg royal canin kitten til 450 i plantorama i går, det var også på tilbud. Men ellers tænker jeg også at holde øje på nettet.

Og extreme classic koster ca det samme om det er i dyrehandler i Aalborg, eller på zooplus :slight_smile:

Men tak for hints, jeg holder da øje. Det er også noget bøvl at skulle låne bil, og så hente 50 kg kattesupplies på en gang.[/QUOTE]

Det er jo fordelen ved zooplus. Du kan bestille så meget det passer dig, og det leveres til døren. :ok:

Det gør PetWorld og MaxiZoo i øvrigt også. Egentlig foretrækker jeg at få fra PetWorld, for der kan man skrive til dem, at de bare skal stille det om i gården, så man ikke behøver være hjemme. Plus at man så slipper for at høre på, at fragtmanden brokker sig. Sidst jeg fik 150 kg grus fra Zooplus, var GLS-manden ikke vild imponeret :muhaha:

Det vidste jeg faktisk ikke.

Og da jeg boede på 2. sal, var det kun én pakke der blev slæbt op (af GLS). Resten blev sat i opgangen.
Men det er stadig bedre end selv at hente det i fysisk butik. :slight_smile:

min GLS mand er så sød, han sagde enda tak da jeg selv tog de to første kasser ind mens han hentede den sidste. Ok det var også kun 30 kg grus, 10 kg mad + løst og en kasse med en samel-selv kattebakke “hus”

Vores GLS-dame brokker sig ikke… Men engang hvor kæresten hjalp hende med kasserne sagde hun: ‘Hun er ikke flink ved mig’ :høhø:

Jeg går ud fra, du mener PetWorld og MaxiZoo? Begge har jo webshops (så jeg går ud fra, at sjællændere også kan benytte PetWorld - der står i hvert fald ikke, at de ikke kan), men begge tager også fragt, når det drejer sig om grus, uanset hvor meget man køber for. Ellers er det fragtfrit ved 500 kroner. Det er sjældent, det kan betale sig at købe hos dem, men ind imellem har de jo nogle slagtilbud, især på grus, man kan benytte sig af.

Vi har tre katte, og to store lukkede bakker hvor flappen er pillet af. Vores bakker står frit fremme på badeværelset, derfor foretrækker jeg de lukkede bakker.
Hvad angår grus, er det jo næsten et ‘religiøst’ spørgsmål. I ca. 10 år, har jeg brugt EC, og jeg tror aldrig jeg går over på andet/et andet mærke.