Aby/somali og SBI historie søges

Kunne ikke sove så sad og rodede lidt på pawpeds opdagede så at somali/aby og SBi i komplet indavl kommer overraskende højt op i forhold til på 10 led. Var de 3 racer ved at uddø under en af krigene eller går de ligesom mco(uden fondation linier) tilbage til nogle få katte, der grundlagde racen? Eller bygger alle 3 racer på ressisive anlæg der gjorde man lavede en del indavl da racen blev grundlagt.
Håber nogle kan hjælpe mig med lidt baggrunds viden er jo vildt spændende at få historien bag de 3 racer, nu man opdagede sådan noget.
Total ligegyldig oplysning, opdagde i en munchin tavle der var brugt en aby som fondation. ØØØH aby LANGE ben og slank kat, munchin korte ben og cobby(der er nok en mening med galskaben) :surrender1::smiley:
ja finder det sjovt at kikke hvad racer er bygget på osv når jeg er overtræt :ups:

Abyssinierens historie er spændende og spækket med fantasifulde myter om faraonernes hellige katte og alt sådan noget. Men efterhånden hælder man vist mest til, at hjemstedet for de første abyer var Indien.

Der er kort en sammenfatning her. Bemærk den udstoppede kat på Leiden Zoological Museum i Holland. Den er ticket, fra Indien og kommet til museet omkring 1834-1836! Der er et par lidt bedre billeder af den på belgiske Cattery Nanu-Emuishere, som jeg tillader mig at låne…

Her er lidt om birmaen: http://www.birma.dk/lidtom.htm

Hvor ser du at aby/som er indavlede ? Selv om der desværre er opdrættere der “løber” efter de kendteste og mest vindende linier - og dermed løber en risiko for indavl -
så er det langt fra alle opdrættere af de to racer der gør det. Tværtimod. Ikke mindst når det gælder somalien er det jo kotume at man bruger abyen som udavlspartner -
med deraf høj udavlskvotient. Men også en del abyopdrættere udnytter de mere ukendte linier. Det er derfor ikke min erfaring - og jeg kender nok begge racer temmelig godt -
at det er racer der er mere indavlede end alle andre racer.

Hvad betragter du som stor indavl? fandt en del på 20-48% da jeg surfede rundt

Hov fik aldrig svaret for var mens forum gik kold det kom :ups: Vil det sige der siden krigen er de samme 2 katte brugt igen og igen og igen? Der MÅ da have været andre birmaer end 2 tilbage efter krigen i hele verden :surrender1: Så forstår man jo godt indavl stiger til 30% på mange af tavlerne

Hvor har du set det henne ?

Pawpeds har nu med en veninde med tilfældige bogstav komplikationer søgt langt over 30 forskellige EN ramte 15%(fandt ingen lavere) resten lå generelt i område 20-30% nogle over nogle under.

Som jeg forstår det, er der ikke noget underligt i, at indavlsprocenten stiger jo flere generationer, man går tilbage. For alle racer er vel renavlet ud fra et begrænset antal individer eller hvad?

Ved perser, europe og nfo(lige 3 af dem jeg kunne huske) så jeg ikke tallene var oppe i de procenter ved fuld udregning. Faktisk langt fra hvis ikke man fandt en med linie avl i første led selvfølgelig. Men dette store spring fra 10 led til fuld så jeg ikke.

En del … tja, ved ikke om det siger så meget.

Tog lige et par af mine, der ligger på eros - det er vist den mest brugte database for aby og somali.

A Ballata: F = .0108 (computed over 601 distinct ascendants)
Cornelius:
F = .0273 (computed over 601 distinct ascendants)
Souvenir: F = .0180 (computed over 601 distinct ascendants)

Jeg ved ikke om den bruger en anden form for beregning end den sædvanlige, for jeg synes selv det lyder temmelig lavt.

Generelt vil jeg sige man kan finde opdrættere, der ligger ret højt - og opdrættere der ligger meget lavt - og så alt derimellem :slight_smile:

Jeg har fundet ud af at faktoren på Eros skal ganges med 100 for at passe - så dine tal hedder 1, 08%, 2,73% og 1,8% stadig i den pænt lave del :thumbup:

Jeg har fundet ud af, hvordan man laver testparringer i eros mellen to katte som allerede er i databasen. Her kan du f.eks. se, hvordan det ser ud, hvis man parre en bror og søster:)

Det er faktisk rigtig sjovt at lege med og man kan også se, hvilken kat i linierne, der bidrager med den største arvemasse i teorien.

Funktionen finder man i hovedmenuen under punktet “Calculations” for dem som ikke kender til muligheden :slight_smile:

er i sikker på det ikke kun er på 10 led. For en del er skam lave på 10 led til man går ud i komplet.

Fletchers Unica 23,2% den yngste jeg kunne se af dine der var registrereret derinde. På 10 led er den kat på 1.99%. Der mangler så dyr fra 5 led af.

Der må eksperter på banen - Unica er på eros
[B]F = .0154

Jeg aner faktisk ikke, hvordan de regner dem ud - hverken det ene eller andet sted.[/B]

er jo netop det kæmpe hop fra 10´ende led til komplet jeg synes er voldsomt da jeg ikke ser det hos racer som f.eks perser,europe og nfo. for fra 2% til 23 er jo et ret vildt hop da gengangere jo ikke tæller specielt højt efter 10´ende led

Og på 2 generationer er den 0% :tihi:

Hvor mange led bruger man normalt som rettesnor?

Jeg tror altså der er noget galt med databasen - prøv at gå fra 4 til 2 og retur til 4 - så er den pludselig på 0

der er da ingen gengangere i første 4 led og så vil indavl jo være 0%(eller overser jeg en genganger). Indavl ser først ud til at starte fra 5 led i den tavle.
Jeg plejer at kikke 10 led og bagefter komplet når jeg kikker på tavler da jeg kikkede efter killing. Men efter 10´ende led burde det jo være MINIMALT hvormeget gengangere giver i % og derfor jeg synes det hysteriske høje spring er sært og spørger hvad forklaringen er

Jeg tror så heller ikke der er så mange aby/som i Pawpeds som der er i EROS…,…,