Aby/somali og SBI historie søges

Nej, jeg tror heller ikke mange abyfolk bruger pawpeds - jeg har i hvert fald aldrig gjort det :slight_smile:

Nu har jeg prøvet at lege med min egen Cassie - Wijelo’s Countess Cassiopeia i EROS

601 katte i beregningen giver faktor 0,0101 eller 1, 01%
1201 katte giver faktor 0,0141
1301 katte giver faktor 0,0151
1401 katte giver faktor 0,0166
1501 katte giver faktor 0,0176

Så hendes indavlsfaktor stiger fra 1,01% til 1,76% med yderligere 900 katte i beregningen.

Jeg kan på ingen måde se der skulle være et problem i det-

[QUOTE=Wijelo;1006371]Nu har jeg prøvet at lege med min egen Cassie - Wijelo’s Countess Cassiopeia i EROS

601 katte i beregningen giver faktor 0,0101 eller 1, 01%
1201 katte giver faktor 0,0141
1301 katte giver faktor 0,0151
1401 katte giver faktor 0,0166
1501 katte giver faktor 0,0176

Så hendes indavlsfaktor stiger fra 1,01% til 1,76% med yderligere 900 katte i beregningen.

Jeg kan på ingen måde se der skulle være et problem i det-[/QUOTE]

Det er jo også kun 10½ led. 10 led er jo 1024 dyr.

ser du den tavle fra vivis kat(undskyld hun lige bliver eksempel kat) kan du jo se der er MEGET mere end 10 led på den tavle og meget mere end 1501 katte i den tavle(10 komplette led er som sagt 1024 katte i yderste led og prøv at se hvor langt du kan gå bagud)

Ja men selv en så stor database som EROS har huller.Jeg tror simpelthhen ikke på at PAWpeds har flere abyer i databasen end EROS. Så jeg giver ikke meget for de ekstra led.

Nogle af Cassies linier stopper i firserne andre går tilbage til 1952 og der er masser af “deadends”

I Cassies tilfælde kan jeg finde i alt 2400 unikke katte men der er 592 blinde linier som ikke kan føres helt tilbage.

Prøve selv at går ind på EROS.
Find en cat og prøv at danne “Gigapedigree” - det tager lidt tid.

Her kan du se hvormange unikke katte der er i tavler, hvilke racer der ligger gemt og i hvilke led, hvormange “deadends” der er mm.

Jeg fik i hverfald en lidt sjov oplevelse da jeg så hvad man kunne finde bag min første avlshun Cheetah:

ABY n (gen. 0) : see line
ABY p (gen. 1) : see line 1
ABY a (gen. 2) : see line 1189
ABY o (gen. 4) : see line 999
ABY * (gen. 10) : see line 71
ABY b (gen. 11) : see line 1485
XSH n 25 (gen. 12) : see line 1913
BUR b (gen. 12) : see line 1486
NIF (gen. 12) : see line 1923
BUR n (gen. 13) : see line 1487
(gen. 13) : see line
BUR c (gen. 14) : see line 1491

Viser her i hvilken generation man først finder den pågældende race/farve .

Burmeserne er kommet ind i linien i 1970.

[QUOTE=Wijelo;1006387]
Burmeserne er kommet ind i linien i 1970.[/QUOTE]
Hey tak for den detalje :smiley: var jo bla for at se hvad fondation der blev brugt i forskellige racer jeg kom til at kikke på tavlerne :slight_smile:

I Cheetahs linie kan jeg på enkelt katte komme helt tilbage til Alluminium fra 1905 som menes at være den foundationkat som bragte fortyndingsgenet ind i racen.

Dette fjerne led ligge dog så langt tilbage at EROS ikke tager det med i deres beregninger. Det vil ikke være seriøst at lave beregninger på flere led end du kan finde komplette oplysninger på. På EROS er det typsik omkring 12-13 led at hullerne begynder at komme og hvis du tager oplysninger længere tilbage er det klart at du får en høj faktor, da der vil figurere færre og færre katte for hvert led, men det er ikke ensbetydende at der ikke er flere unikke katte i linie, blot et udtryk for at der ikke finde oplysninger på disse.

Ja men det er jo kun Cheetah’s linie. På andre katte kan du sikkert finde både SIA, PER, samt maget andet spændende.

Prøv engang at lege lidt med EROS.

Her et eksempel på et fra fra halvtredserne, hvor racen var trængt efter krigen:

CH. [I]CONTENTED[/I] AMIGO
([B]ABY n[/B] ) male
Date of birth : 24-Apr-1953
Reg. # : GCCF OS 065448

PHENOTYPES FOUND :

ABY n (gen. 0) : see line
NIF (gen. 5) : see line 77
ABY o (gen. 5) : see line 251
PER ns 12 (gen. 5) : see line 76
NIM (gen. 6) : see line 94
SIA n (gen. 7) : see line 103
ABY * (gen. 10) : see line 64
ABY ns (gen. 10) : see line 52
SIA a (gen. 19) : see line 171

Hvis du kigger i EROS efter en kat som hedder Winter Jasmine kan du nærmest se desperationen under krigen i 1941.

en Sortsølv NS Perser og en ikke nærmere defineret halv Aby er pludselig blevet til en vildtfarvet ABY :slight_smile:

http://www.pawpeds.com/db/?a=a1&id=500967&g=4&p=aby&date=iso&o=ajgrep
Så det er DET de mener med WW.
SÅ forklaringen på den ekstreme stigning i indavl procent når vi går ud i fuld indavl på racen er simpelhen folk brugte matadorer til det ekstreme efter krigen og dermed blev disse katte en stor procent del af de “moderne” aby/somalier ophav. (hvilket man jo først ser når man får tavle med tilbage fra efter krigen). Så var der jo en forklaringen på det.
Sjovt denne krise kun ramte nogle racer hvor andre åbenbart har overlevet krigen bedre eller været “bedre” til at finde fondation.
Må man i dag bruge andre racer som blod fornyer i Aby/somali hvis man vil prøve at sænke den komplette indavl i sine linier?

[QUOTE=Wijelo;1006422]Hvis du kigger i EROS efter en kat som hedder Winter Jasmine kan du nærmest se desperationen under krigen i 1941.

en Sortsølv NS Perser og en ikke nærmere defineret halv Aby er pludselig blevet til en vildtfarvet ABY :)[/QUOTE]
Hun står som ren fondation i pawpeds. Men var hun perser eller er der spekulationer om hvad hun egentlig var bare for at forstå det rigtigt.

[QUOTE=tzari;1006428]Fletchers Unica
Så det er DET de mener med WW.
SÅ forklaringen på den ekstreme stigning i indavl procent når vi går ud i fuld indavl på racen er simpelhen folk brugte matadorer til det ekstreme efter krigen og dermed blev disse katte en stor procent del af de “moderne” aby/somalier ophav. (hvilket man jo først ser når man får tavle med tilbage fra efter krigen). Så var der jo en forklaringen på det.
Sjovt denne krise kun ramte nogle racer hvor andre åbenbart har overlevet krigen bedre eller været “bedre” til at finde fondation.
Må man i dag bruge andre racer som blod fornyer i Aby/somali hvis man vil prøve at sænke den komplette indavl i sine linier?[/QUOTE]

Nix - strengt forbudt :stuck_out_tongue: Der er vist ingen der kan se formålet, for racen har altså ikke som sådan problemer med indavl.

Jasmin står i EROS som ABY n. Hendes far er angivelig en Chincilla Perser (PER ns) og moren står blot angive som ½ Aby

flere af de katte jeg rammer har 20-30% af generne fra samme kilde hvis man går tilbage til krigen…det finder jeg da bekymrende. Når man parre andre sammen med samme vilkår får man jo ikke tilføjet nyt blod der IKKE har de der WW katte stærkt repræsenteret i efterkrigs generationerne.

[QUOTE=tzari;1006428]Fletchers Unica
Så det er DET de mener med WW.
SÅ forklaringen på den ekstreme stigning i indavl procent når vi går ud i fuld indavl på racen er simpelhen folk brugte matadorer til det ekstreme efter krigen og dermed blev disse katte en stor procent del af de “moderne” aby/somalier ophav. (hvilket man jo først ser når man får tavle med tilbage fra efter krigen). Så var der jo en forklaringen på det.
Sjovt denne krise kun ramte nogle racer hvor andre åbenbart har overlevet krigen bedre eller været “bedre” til at finde fondation.
Må man i dag bruge andre racer som blod fornyer i Aby/somali hvis man vil prøve at sænke den komplette indavl i sine linier?[/QUOTE]

Nu er der jo en del racer der ikke fandtes under krigen …

Tjaa i min Cheetahs tilfælde kom der jo nyt bod ind i 1970 i form af Burmeseren, og mon ikke man kan finde lign. udavl fra perioden 1960 til 1980. Når der her kommer 100% udavl ind i Racen kan jeg ikke se det er noget problem havd man gjorde i 1940-1950. Racen er jo blevet fornyet, og der er ikke problemer med sygdomme, som kan relateres til indavl.

Perser og norsk skovkat gjorde da. 2 af de 3 racer jeg nævnte som eksempler på racer der IKKE fik den voldsomme stigning fra 10 led og bagud. Altså har de ikke oplevet samme krise under krigen, som jeg nu har lært at jeres race (og sbi kunne jeg se i det link jeg fik) havde.

Jeg tror så at det for Perserens vedkommende skyldes at der allerede før krigen var meget alvsmateriale spredt rundt om i verden. For Aby’s vedkommende fandtes racen praktisk taget kun i England som var hårdt ramt af krigen.

Norsk Skovkat har vist en langt større population af foundation katte.

Ikke at jeg mener det er den fulde forklaring, men måske en del af den. :-9

Du har da godt styr på historien rigtig fedt at lære en masse og få forklaringer på det hele nu man sad og undres. Hvis du har link til historier eller lign må du meget gerne sende dem på PM. Vidste ikke den primært var i England. Ja det forklare den næsten uddøde. Er jo ikke ret mange katte der ligger som WW kattene(har som sagt rodet rundt på pawpeds) kan godt se de katte udgøre stor procent del af aby/somalierne. Er jo rigtig spændende at få en forståelse og forklaring på det man opdager når man roder rundt og kikker af nysgerrighed.