Adfærd, fra killing til voksen

Hej.

Jeg er ny på linjen og også ny med huskat.

Vi købte os en 8 uger killing, lige efter jul 2010. Vi bor i hus og ville som udgangspunkt, lade den blive en indekat. Simpelhen for at undgå diverse farer der lurer derude i virkeligheden. Men vi kunne godt se, at vi kunne jo ikke forhindre, at den kom ud. Så nu er den så blevet en rigtig udekat… Med tryk på UDE. For nu vil den slet ikke komme ind igen. Den kommer kun ind, når den skal æde, lave bimmelim og bummelum. Faktisk er det sgu lidt kedeligt.

Katte er selvfølgelig forskellige. Men kan man forestille sig, at den måske bliver mere kælen og selskablig, når den bliver ældre?
Eller må vi se i øjnene, at vi bare har fået en “kedelig” kat?

8 uger, det er godt nok tidlig at blive taget fra sin mor og søskende …Godt der nu er kommet regler om at killinger skal være MINDST 12 uger inden de må fjernes fra deres mor.

Er mislingen neutraliseret ? …Hvis ikke, så skynd dig at få det gjort, når en kat er blevet fritaget for homonræs, bliver den meget mere kælen og kontaktsøgende.

Den bliver ialtfald ,med stor sikkerhed, mere hjemmegående og social når den bliver neutraliseret. Hvis I ikke har fået det gjort endnu, er den ved at blive kønsmoden og har ganske andre ting i hovedet end at hygge hjemme i familiens skød.
Kan se at det åbenbart stadig ikke er gået helt op for den danske befolkning at en killing skal være 12 uger før den flytter hjemmefra, men det lykkes nok en gang:)

Marina

Killingens opvækst har meget at sige, om katten bliver mere eller mindre social.

hvor social en killing er afhænger både af arv og miljø. Killinger SKAL præges på mennesker fra de 2 til 7 uger - derefter kan det blive uhyre svært at samle det tabte op. Killingen skal også være en del af en normal hverdag i et hjem med hvad det sig byder af gæster, støsugning osv. Og så skal den være sammen med sin mor og sine søskende i MINDST 12 uger - der er en masse killingen skal lære i de sidste uger.

Det bedste du kan gøre er at få den neutraliseret - da den går ude er det vigtigt den også er vaccineret - afhængig af hvor du bor måske også¨mod leukæmi. Når den alligevel er i narkose så få den øremærket

Vigtig oplysning: Katten VAR 12 uger, da vi fik den. Jeg fik lige spurgt konen for at være sikker, såååå… Undskyld MISforståelsen.
Og vores lille hankat, HAR fået “det gyldne snit”:slight_smile:

Og tak for diverse svar. Vi prøver nogen gange at holde den indenfor, for ligesom at nusse lidt og hygge lidt. Men så går den bare rundt og “hyler”, ind til vi lukker den ud.
Den elsker at være udenfor. Selvfølgelig gør den det, og det er da også lidt hyggeligt, når den kommer galopperende hen ad græsplænen, når den ser os:-)

Mivsen - Jeg har også en huskatte pige der er rigtig meget ude i disse dage (om vinteren ligger hun og snuer inde foran radiatoren), og der letter jeg nogle gange rumpetten ud til hende for at snakke og lege og gå småture i området, alle tingene synes hun bare er sååååå hyggeligt :slight_smile: Måske jeres også vil synes om det?

Og mht at være kælen eller ej, udover de miljøfaktorer der allerede er nævnt, så ligger en god del af det også i deres temperament, altså den genetiske del :slight_smile: Og nogle huskatte er altså bare ikke så meget til mennesker som det spændende liv udenfor :slight_smile:

[QUOTE=mivsen;593644]Og tak for diverse svar. Vi prøver nogen gange at holde den indenfor, for ligesom at nusse lidt og hygge lidt. Men så går den bare rundt og “hyler”, ind til vi lukker den ud.
Den elsker at være udenfor. Selvfølgelig gør den det, og det er da også lidt hyggeligt, når den kommer galopperende hen ad græsplænen, når den ser os:-)[/QUOTE]

Når den først har vænnet sig til at være udekat, er det synd at holde den inde. Det gør I jo - groft sagt - for jeres skyld og ikke for kattens. Men det kan jo også tænkes at være lidt årstidsbestemt. Lige nu indbyder vejret til udeliv for både dyr og mennesker, og så er det jo med at benytte sig af, at han kommer galopperende hen til jer på græsplænen og nyde ham udenfor i stedet for :slight_smile:

Er der ligefrem specielle katteracer, som meget kælne?
Og ville man kunne indføre en kat nr. 2, når man har en kat i forvejen?

Mivsen, før den blev udekat: http://www.youtube.com/watch?v=-AXVWhSEeQM

:lol:

Alternativt kattelegetøj :høhø: Hvor er det en fin lille kat.

Jeg skal ikke gøre mig klog på kælne racer, men det kan sagtens lade sig gøre at få en kat mere. Især når den, I allerede har, er så ung. 7-8 måneder, hvis jeg har forstået jer korrekt?

Han søger måske andre kattes selskab udenfor.
Hvis han havde en jævnaldrende ven, var det nok mere spændende at være inde.

[QUOTE=mivsen;594199]Er der ligefrem specielle katteracer, som meget kælne?
Og ville man kunne indføre en kat nr. 2, når man har en kat i forvejen?

Mivsen, før den blev udekat: http://www.youtube.com/watch?v=-AXVWhSEeQM[/QUOTE]

Ja, Burmeseren er en meget kontaktsøgende og social kat. DEt kan selfølgelig findes indenfor alle racer, men er et af kendetegnende ved denne race.

Du kan sagtens få kat nr. 2, især når jeres ikke er ældre end han er.

Marina

Hvor er det en herlig video - sikke nogle rejehop, han tager over racerbanen. :smiley:

Jeg tror også, han kunne have gavn af at blive onkel for en yngre kat/killing. Det er en opgave, de fleste unge hankastrater tager imod med glæde. Og der sidder så mange gode katte og venter ude på landets kattehjem… :slight_smile: