Adfærd hos førstegangs fødende

Hvor længe skal man lade gå før man gør noget ?
Hvad kan jeg forvente

jeg har et for mig helt nyt problem- efter en problemfri fødsel, så vil hun slet ikke kendes ved dem.
hun hønser rundt og det eneste der dur er MIG
de er født i går aftes kl 19.
jeg har fodret dem indtil nu.
Hun er ikke interesseret når de græder- undtagen når de virkelig larmer, så bliver hun lidt panikken og ved ikke hvad ben hun skal stå på- men lægge sig - ikke på vilkår.

KMR smøre ind tricket er ikke rigtig relevant for damen synes ikke det er lækkert :uha:

Jeg kan pt slet ikke overskue at skulle flaske 5 incl toiletttering også. Og ikke kun på grund af en llang nat, men job mm.

skal jeg tvinge hende, lade hende selv finde ud af det- hvor længe skal jeg vente ???

Jeg er lettere desperat og har kvalme. havde sådan glædet mig til et roligt forløb med en pige af gode føde linjer med gode instinkter…

Er det hendes første kuld ?
Er du sikker på at hun ikke har flere i sig ?

Hvis du vil, er du velkommen til at ringe 41236363, det er lidt nemmere end at skrive frem og tilbage

Jeg tænker også på, om hun mon har flere i sig, siden hun er så urolig.

Er der andet, hun er helt vild med, som du kan smøre på de små evt.?

Jeg har aldrig haft lignende problem, når de først har slikket fosterhinden - det er det jeg har oplevet vækker deres instinkter. Du har ikke været “for flink” til at hjælpe under fødslen :?

Til gengæld havde jeg en hunkat med én killing - den var simpelthen for kedelig at beskæftige sig med. Jeg lukkede hende inde i et halvt udstillingsbur (enkeltbur) - alligevel havde hun dog held til at vige fra killingen.
Men det var den ene ting du kunne prøve.

Det andet jeg ville forsøge er fordi du skriver hun vil dig. Har du prøvet at ligge dig med hende i sengen og få hende til at slappe af - og så stille og roligt lægge killingerne til, mens hun ligger hos dig :?

nej jeg har ikke hjulpet alverden - og den døde fra inat var fin og ren.
har lige tømt bakken og der var f… en til. dog med hinder.

så der var sgi 7 i alt ! hun slapper heller ikke rigtig af hos mig. 2 min på den ene side, så op i hovedet på mig, så ned på gulvet, ned i fodeneden osv osv.

for en halv time siden fik jeg dog en knappet på i et par minutter mens hun lå stille.

så vi håber endnu

Tag fødekassen op i sengen. Læg familien derind. Læg en hånd derind, så du kan nusse og berolige missemor. “Tricket” har jeg fra Teresa Guldager fra for mange år siden:tak: - det har hjulpet mangen en urolig missemor:ok: Bliver hun ved at være urolig, skal hun måske tjekkes for, at alle moderkager er kommet ud - en livmodersammentrækkende sprøjte hjælper ofte…

Jeg ville få hende tjekket. Ligger der en mere derinde, så forklarer det meget.

:kryds: :kryds: Du få lige et par af disse :kryds: :kryds:

Jeg vil også sige…få tjekket for om der sidder en moderkage.

Kh camilla, som selv er skeløjet over en førstegangsfødende som er rundt på gulvet.

sikke da et gedemarked, håber snart missemor tager sig af de små…ingen gode råd, for jeg har ikke erfaring med det…og tillykke med kuldet

Ej for pokker Kira. Det er jeg sgu ked af at høre. Jeg håber det bedste for dig

Det lyder i den grad som ved vores første og eneste killingefødsel (som blev den første og eneste pga alt det bøvl - og det var osse derfor killingen kom til at hedde Bøv…)

Den største forskel er at du trods alt har 5 killinger og vi kun havde en - for dengang mente “de kloge” (opdrættern) det det var fordi hun kun havde fået den ene at det ikke var nok til at trigge instinktet.

Men, efter at vi et par dage stædigt havde knappet killingen på (fordi vi slet ikke tænkte i flaskebaner, og mad skulle den jo ha…) mens vi sad og aede morkatten imens, så var et som om hun fattede det. Jeg husker det som om der gik uger, men det har der næppe gjort, så havde vi stadig siddet i spændetrøjer…

Men de første nætter sov vi foran fødekassen og proppede Ylle tilbage til killingen hver gang hun ville ud, for hun ville nemlig osse hellere være sammen med os end med “det der”

Bøv voksede op og blev en fin, omend lettere ubegavet, siam :slight_smile: Og vi blev kureret for “opdrætterideer” L

Det jeg vil sige med hele denne lange historie er: Bliv ved. Vær stædig. Hun skal nok fatte det, selvom der kan gå et par dage.

Dengang fik vi et råd om at isolere katten i et rum kun med hende og killingen. Ved ikke om du allerede har gjort det?

øv Kira… krydsede fingre for at det kommer til ordne sig

Jaja - så måtte “Farmor” jo lige træde til :stuck_out_tongue:

Kira skulle jo på arbejde idag og fodres skulle mislingerne, så jeg trillede til Århus og fodrede børn.
Da jeg kom derud, havde Safir flyttet én killing - op i kradsetræet. Men hun lå med den og ville den gerne :ok:

Jeg forsøgte med at flytte killing og puttepose ind i fødekassen, og Safir virkede også interesseret, men ville tydeligt IKKE være i fødekassen (Som jo ellers var så fin og ren og med indlagt varme og alt muligt). Så jeg flyttede så putteposen op i kradsetræet igen og der ville Safir gerne være… dog rodede hun noget rundt stadig…
Så jeg ringede til Kira og spurgte efter en hule og fandt én efter Kiras anvisninger. Puttepose med killinger i ind i hulen og op i kradsetræet og BINGO det var dét der skulle til! :thumbup:
Safir har stor set ikke forladt sine børn siden - og jeg har fået besked fra Kira om at Safir var våd om babserne og lå i hulen da hun kom hjem fra arbejde :ok:

Så jeg tror at Safir har fundet sig til rette med moderrollen nu - Farmor skulle nok bare lige godkende børnene inden hun ville være ved dem :tihi::stuck_out_tongue:

Men jeg tror sådan ca Kira har set sådan her ud da hun kom hjem fra arbejde :wehu: - hun lød i al fald sådan i telefonen :thumbup:

/Mette

Edit; Nåårh ja, sådan her så der ud da jeg kørte ude fra Kira:

Ihhhh hvor skønt :juhu: :juhu: :juhu: :juhu:

ihhhh jeg elsker happy endings…hvor er det bare en dejlig nyhed…

Pragtfuldt syn :thumbup:

Weee godt med en farmor ved hånden :slight_smile:

:ok:

Hvor skønt at høre :slight_smile:

De kan være nogle stædige kameler, de kattemødre :smiley:

Ih hvor godt at “Farmor bare lige” skulle komme forbi og ligge hende til rette det rigtige sted :smiley:

Håber det går uproblematisk herfra :slight_smile: