Adfærd

Jeg har jo Emil, og så Desire som ankom 1. August.

Nu er problemet så bare det, at de kommer med jævne mellemrum op og toppes, og jeg kan ikke lure ud hvad som udløser det.

I starten da Desire ankom, gemte hun sig meget i soveværelset, og da hun så begyndte at komme mere ud blandt de andre, så startede det.

Jeg kan se at Emil er den angribende og vedholdende, hvor Desire smider sig på ryggen i forsvarsposition og skynder sig væk, når jeg får afledt Emils opmærksomhed.

I starten troede jeg at det var Emils akavede måde at forsøge at lege med hende, så blev jeg i tvivl, men nu er jeg ikke i tvivl om at det er kampe.

Er det kampe om position i flokken, Emil som er jaloux, kan de ikke døje synet af hinanden, eller hvad søren foregår der?

Spørg gerne ind til dem, da det jo kun kan hjælpe på at afsløre hvad der sker med de 2.

Hvordan er det nu … Emil er din aby på X år?
Og hvor gammel er Desire? Og er hun huskat?

Emil er min aby på 1½år og Desire er en norsk skovkat på 1 år. Det vil sige at hun var lige knap blevet voksen da hun kom hertil.

Hov vigtigt: de er begge neutraliseret og har været det fra de var ½ år.

Sikkert det, der er problemet.

Abyer kan være ekstremt territoriale og mange af dem accepterer bare ikke nye voksne katte.

Ved desværre ikke om du kan finde en løsning på problemet.

Personligt sælger jeg helst slet ikke voksen til voksen - synes der er alt for stor risiko for sammenføringsproblemer.

[quote=Vivi_Fletcher;293212]Sikkert det, der er problemet.

Abyer kan være ekstremt territoriale og mange af dem accepterer bare ikke nye voksne katte.

Ved desværre ikke om du kan finde en løsning på problemet.

Personligt sælger jeg helst slet ikke voksen til voksen - synes der er alt for stor risiko for sammenføringsproblemer.[/quote]

Burde kampene så ikke være oftere?

Hvis du ser på billederne jeg lige har lagt i galleriet, så kan de godt ligge ved siden af hinanden, ikke tæt, men dog forholdsvis tæt.

I dag blev de andre katte skræmt, så Sille, den lille huskatte killing, kom løbende ind med tyk hale.

Sorry, men det med at kende andres katte på billeder duer jeg altså ikke til :smiley:

Det er svært at sige …

Her i huset trives Mille tydeligvis ikke. Primært pga killingerne, tror jeg.
Det giver sig udslag i, at hun somme tider toppes med Fie. Fie jagter hende og Mille kan simpelthen ikke ha’ det. Killingerne er Mille meget lidt begejstret for og hader når de løber efter hende.
Alligevel ligger Mille ofte sammen med Fie - og en sjælden gang vasker hun killingerne.
Jeg tror simpelthen det er “katte i bevægelse”, der stresser hende, fordi hun er usikker på sig selv.

Kan det være noget i samme stil hos dig?

[quote=Vivi_Fletcher;293220]Sorry, men det med at kende andres katte på billeder duer jeg altså ikke til :smiley:

Det er svært at sige …

Her i huset trives Mille tydeligvis ikke. Primært pga killingerne, tror jeg.
Det giver sig udslag i, at hun somme tider toppes med Fie. Fie jagter hende og Mille kan simpelthen ikke ha’ det. Killingerne er Mille meget lidt begejstret for og hader når de løber efter hende.
Alligevel ligger Mille ofte sammen med Fie - og en sjælden gang vasker hun killingerne.
Jeg tror simpelthen det er “katte i bevægelse”, der stresser hende, fordi hun er usikker på sig selv.

Kan det være noget i samme stil hos dig?[/quote]

Det kunne det i og for sig sagtens, men med omvendt fortegn.

For her er det Desire som ikke gider de voldsomme lege, det ville hun heller ikke hjemme hos opdrætteren. Måske Emil så kan mærke hendes usikkerhed, og så tyder det som noget andet, og derefter går til angreb.

[quote=KKH;293224]
For her er det Desire som ikke gider de voldsomme lege, det ville hun heller ikke hjemme hos opdrætteren. Måske Emil så kan mærke hendes usikkerhed, og så tyder det som noget andet, og derefter går til angreb.[/quote]

Der er nogle katte - specielt abyer - der har tendens til at “trigge”, når en anden kat viser usikkerhed.

Du skal da bare ha’ en aby mere så Emil har en ligestillet:-)

Jeg har i mit soveværelse …

[quote=Lis Dahlstrøm;293229]Du skal da bare ha’ en aby mere så Emil har en ligestillet:-)

Jeg har i mit soveværelse …[/quote]

Uha nej lis, jeg skal ikke have flere katte. De fylder allesammen et specielt rum i mit hjerte og der er ikke plads til flere nu.

Han har sådan set også en ligesindet, huskatten Sille, hun kan følge med i alle hans krumspring og de nyder det begge.

Okay, og hvordan lurer jeg ud om det er det, som er tale om her?

Hvornår præcist gør han det?
Går hun stille og roligt rundt og så overfalder han hende? Eller er det når han kigger på hende, hun kigger tilbage og så undviger hun ham?

Ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det :slight_smile:

Jeg tror nu heller ikke en anden kat er løsningen lige pt.

Hun kan ligge stille og komme gående men fælles er jo nok at hun kigger på ham, og derefter viger tilbage, og så går jagten som ender med at han får en tot pels i poten, hun smider sig på ryggen med kløerne fremme til forsvar, knurrer, brummer og hvæser. Emil står fast på stedet og nedstirrer hende, dasker ud efter hende indtil jeg afleder ham.

Men jeg synes ikke han virker sur, ørerne er fremme, pelsen ligger ned (undtagen i dag), han siger ingen lyde overhovedet.

Det lyder som min Tara. Hun er selv en usikker kat i en stor krop, og når Tip viser sin usikkerhed, så går hun på - hun skader ham ikke - presser ham bare og det kun fordi hun kan. Havde han vendt sig og svaret igen, så havde hun aldrig gjort det igen, men det gør Tip ikke, så herhjemme er der også problemer nu.

Ja jeg står faktisk med det største adfærdsproblem blandt mine dyr til dato.

Jeg har brugt en del tid på at analysere mine egne dyr og deler gerne årsager og løsningsmodeller - kan du bruge noget af det, så gør det endeligt.

Årsager:

Tip er usikker og ikke sprogstærk, da han er flasket op. Han er nederst i rang af samme årsag. Tara tænder af på usikkerhed, da hun selv har en, som hun forsøger at skjule.

Tara er godt og grundig vred på en rød fertil hankat, som banker Thomas i laden og derfor omdirigerer hun sig aggression på Tip.

Tara keder sig, da hun har mistet sin bedste ven Nemo. Samtidig er hun i en sorgproces, der gør hende letpåvirkelig og derfor mere kortluntet end ellers (dette startede allerede med at Maggie måtte flytte da Nemo blev syg og døde og sorgprocessen kan tage år).

Da jeg anskaffede mig Tara var det fordi hun er en kat med kant. Jeg havde Nemo den gang, og han var så hård mod mine andre katte, at jeg havde brug for en kat med en karakter som Taras, der kunne lege med Nemo. Desværre døde Nemo ung, men Tara har aldrig leget på andre måder med andre - en del af adfærden mod Tip er derfor voldsom tillært leg.

Løsningsmodeller:

  • begge katte er nu på bach stress af

  • Den røde hankat skal væk.

  • Jeg lukker hver for sig om natten, og når det er nødvendigt i løbet af dagen.

  • begge katte fodres på klods hold/så de kan se hinanden imens med lækkerier flere gange dagligt i et forsøg på at vende de negative associationer til gode.

  • Aktivering: Tara aktiveres massivt med klikkertræning, jagtlege (max 15 min da hun ellers køre op og jeg skal altid slutte hendes lege med at fodre, da hun ellers fortsætter og går på Tip bagefter dvs JEG kontrollerer legen - ikke Tara), mental stimulering, brætspil og foderbolde.

  • Indlæring af nye måder at lege: Jeg er ved at lære Tara at lege med Sophie, der er lige så vild som Nemo var og ikke bange for at bryde med en kat på Taras størrelse plus jeg leger med Tip og Tara sammen for at bygge positive associationer på deres oplevelse af hinanden og lære Tara at ikke al leg skal være vildt.

  • Som udgangspunkt er det MIN opgave at forhindre, at Tara får succes med at jage Tip. Sker det alligevel, så rejser jeg mig roligt, og går hen og løfter Tara væk og ind bag en lukket dør. Når hun er rolig kommer hun ud igen. Jeg gentager om nødvendigt. Læringen er: Det sjove stopper, når du udviser den givne uønskede adfærd. Hver gang. Når Tara vælger en alternativ adfærd, så forstærker jeg denne med massiv ros og kæl. Det er sket et par gange nu, at hun har valgt jagten af Tip fra, for hun vil jo helst deltage i samværet med os andre.

  • Begge katte skal have opbygget mere selvsikkerhed. Dette gør jeg ved at træne agility med dem hver for sig. Agility handler om balance, succes, bryde egne grænser og giver dyret en følelse af at kunne præstere mere end ellers plus det får en masse positiv samvær med ejeren - alt sammen er med til at gøre dyret mere sikkert på sig selv.

-Kontrabetingning vha target - Begge dyr lærer at berøre en target - i dette tilfælde min pegefinger (det kan de allerede), og nu skal de så berøre den samtidig. I det de gør det, slår jeg to klik (som klikkeren) med tungen og giver dem hver en godbid. Jeg gentager et par gange dagligt i korte sessioner. Dette for igen at lære dem, at de skal være sammen på en anden måde plus negative associationer skiftes ud med positive.

  • Begge katte får en masse ros og kæl og massage for al rolig adfærd sammen og alene. Både en presset kat som Tip og en usikker kat i sorg som Tara har behov for at føle sig knus-elskede.

Dette er mine første strategier - indtil nu har vi arbejdet med det i 2 dage med markante fremskridt og en markant mindre presset Tip.

Jeg håber på en varig effekt. De får en måned, så revurderer jeg, og sker der ingen bedringer, så skifter jeg strategierne ud.

Jeg burde have set denne adfærd allerede, før Maggie flyttede og især årsagerne. Men nogle gange er lærepengene fandens dyre. Når det er mine egne dyr ser jeg dårligt, for jeg har en million følelser i klemme.

Hvis du kan anvende noget af dette, så gør det endeligt, og spørg bare, hvis der er områder som du gerne vil have uddybet.

Held og lykke - håber det løser sig hos dig

MVH Helle

Tak for dine tips Helle, men lige nu aner jeg ikke om jeg kan bruge noget af det, for som skrevet så har jeg ikke rigtig luret ud på hvilket grundlag han angriber hende.

Han virker, på mig, ikke som en usikker kat. Desire er lidt usikker og meget prinsesse præget. hun vil gerne lege jagtlege, men de vilde kamplege er hun altså for fin til :fin:

Der kom en kamp igen her til morgen, og jeg nåede desværre ikke at se optakten til den. Men den endte faktisk ud med at Elvis hoppede på Emil i hvad der lignede leg (Elvis er jo ikke specielt sprogstærk, grundet synet og hørelsen) så han har nok misforstået situationen, og på den måde fået forsvaret Desire, for der blev Emil sur/fornærmet og gik sin vej.

Herhjemme angriber Nanoq også Tara ind imellem - det er fordi Nanoq som boss kræver RO. Han gider ikke alt deres bøvl, så det haster herhjemme med en indsats, da jeg ellers får to udstødte katte i flokken.

7-9-13 har der kun været hvæs i dag, og ingen slåskamp. :slight_smile:

I sidste uge kom det så lige til mig, i et lyst øjeblik , at måske er Emil nået puberteten og derved i gang med at prøve grænser af, kæmper med selvværdet, finde sin position i flokken.
For samtidig med disse kampe er jeg kommet i tanke om at han har ændret sig i væremåde også, han er mere mor(mig) syg og søger oftere opmærksomhed og nus/kys.

Kan dette være forklaringen på disse kampe?
Hvor længe skal jeg påregne det bliver ved?
Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham godt igennem hvis det er pubertet?

PS.)
I går gik de helt i flæsket på hinanden, under min seng, så det var svært at få stoppet. Men det lykkedes mig at få fat i Emil og så lod jeg Desire være alene i soveværelset i ca.3 timer.

Jeg har løbene kontakt med Desires opdrætter som forsøger at hjælpe mig, og hun kommer så i weekenden og så må vi se om der kommer nogen kampe den dag.

Det tror jeg ikke umiddelbart er årsagen.
For mig lader det mere til, at de simpelthen bare ikke har kemi …