Adgang forbudt!

Hej,

jeg har et spørgsmål jeg håber at få en masse respons på…

Får min kat hjem i dag, så er rigtig spændt: ) Har læst lidt forskellige bøger om katte, så er forberedt, hehe…

Anyways,

  1. Jeg har en 2 værelses lejlighed. Katten må være over alt, bare ikke i min køkken. Jeg synes simpelthen det er uhygeijnisk, og så vil jeg ikke have han hopper op på mit køkkenbord når jeg ikke er hjemme (selvfølgelig heller ik når jeg er, men der kan jeg holde øje med det) derfor… det er dog et relativt lille køkken, så der er alligevel ik så meget at udforske derGg
    Nåmen jeg har ingen dør til mit køkken, der er en åbnening hvor der engang vist har været en dør…
  • Mit spørgsmål er; om man kan lære en kat at det er forbudt område???
    Det er jo lidt en usynlig streg, hvis man kan kalde det dét…

VH
LunatiC

NEJ

og lad være med at tro at du kan :slight_smile:

Du bliver nødt til at gå den anden vej rundt… tør bordene af med desinficeringsmiddel hver gang du går i køkkenet :slight_smile: det er meget bedre end at skælde katten ud for noget der er dens natur

Jeg troede også i starten at det var muligt… men det er det ikke :slight_smile: nu har jeg verdens artigste katte fordi de må alt…

og et enormt lager af alcospray til desinficering :slight_smile:

Hvis du ikke kan lukke døren, så tror jeg ikke, du skal regne med at kunne holde ham ude af køkkenet. Sørg i stedet for, som Regitze siger, at rengøre køkkenbordet, hver gang du skal bruge det. :slight_smile:

Nej det kan ikke lade sig gøre. Så hvis det ligger dig meget på sinde, at katten ikke må være i køkkenet, så bliver du nødt til fysisk at lukke af. Enten en alm. dør, eller banke en netdør sammen og sætte i. Ellers er der kun den mulighed som Battlestar kommer med: Rengøring, rengøring og rengøring :smiley:

lol

Jamen jeg havde skam også tænkt mig at tørre bordene af uanset hvad, jeg er lidt af en hygeijne hystade, hehe…

Men når man kan lære dem ikke at hoppe op i sengen/på bordene etc. hvorfor sku man så ikke også kunne lære den at køkkenet er forbudt område…:?

Men ellers tak for dit svar:)

Er det flere derude som har erfaring/mening om det???

Hvem siger, man kan det? :slight_smile:

Det har jeg læst:D

Jeg ved godt at katten er sin egen, men helt umulige tror jeg nu ikke at de er…

:slight_smile:

Har man kat, så har man kat … over det hele :høhø:

Og jeg har nu aldrig hørt om nogen, der blev syge/døde af at katten var på køkkenbordet :høhø:

Faktisk tror jeg, at du vil nyde at have en lille kat siddende når du arbejder i køkkenet - det gør jeg :hjerte:

[QUOTE=LunaTiC;613112]Det har jeg læst:D

Jeg ved godt at katten er sin egen, men helt umulige tror jeg nu ikke at de er…[/QUOTE]

Katte er ikke umulige nej, de er nemlig lige det modsatte; de er mulige :wink: En kat er på ingen måde en hund, hunden vil please sin ejer, hvor en kat forventer at ejeren vil please den :lol:

Heldigvis er de ret dygtige til at opdrage os, og det uden at vi opdager det, og der findes intet som en kat der kan lære en at gradbøje ordet “regler” :lol:

[QUOTE=LunaTiC;613112]Det har jeg læst:D

Jeg ved godt at katten er sin egen, men helt umulige tror jeg nu ikke at de er…[/QUOTE]

Det er lidt den der med “tro ikke alt hvad du læser” :slight_smile: for det kan du ikke lære dem…

og det er ikke fordi de er umulige - men fordi det er deres natur. Du kan lære en kat meget - dvs du kan træne den til at gøre forskellige ting… det er korrekt. Men at træne den til IKKE at gøre ting der 100% er dens natur og som du tilmed ikke har kontrol over når du ikke er der - det kan du ikke

Det er ikke ligesom med hunde hvor du kan lære dem en bestemt adfærd… den mulighed har du ikke på samme måde med en kat.

<Lige som dig er jeg også glad for renlighed og rengøring - men med 7 coons har jeg lært at der er grænser for hvad jeg kan styre… og kattenes færden er en af de ting der er uden for min kontrol. Den mængde tid og energi du skal bruge på det er ikke tilsvarende den glæde du får retur - og katten vil bestemt ikke være tilfreds…

Se antallet af “enig” under mit første indlæg… det antal vil nok vokse efterhånden som folk læser tråden :slight_smile:

Nyd missekatten og lad den gå hvor den vil… det ER uhygiejnisk i det omfang der ikke gøres rent inden man bruger bordet - men hvis du alligevel gør rent inden nu - så gør det faktisk ingen forskel :slight_smile:

Du kan godt lære en kat at den ikke må noget - når du er der… :slight_smile: Så snart du ikke er, så er det frit slag :wink: Katten lærer nemlig bare at du gør noget træls når den gør noget den gerne vil (f.eks. at gå på bordene), derfor gør den (måske) det ikke når du er der… Men så snart du ikke er, jamen så er det ubehagelige (dig, der råber etc.) der ikke og yehaaw, vi går på bordene… :smiley:

Katten vil hverken forbinde sit ophold på køkkenbordet, din seng og borde med noget ubehageligt - Men den vil forbinde det med dig og det ønsker du vel næppe?

Jeg har p.t. 12 katte og de færdes overalt og intet er nemmere at tørre sit bord af, inden man bruger det.

Hvis jeg ville have et dyr, der ikke måtte være i min seng, i møblerne og på bordene, så havde jeg anskaffet en hund og ikke en kat.
For øvrigt har jeg også en hund og den må også være i møblerne og min seng.

Det er kattens natur at søge i højden og bevæge sig på forskellige niveauer. Det gør den også i sit frie liv.

Desuden forbinder den os mennesker med vores ansigt og vores hænder og det er derfor naturligt for den at søge kontakt dér - ikke med vores fødder, som er i gulvhøjde.

Pas på ikke at byde din kat velkommen med at udstede for mange forbud. Du skulle jo gerne have en glad og tillidsfuld kat.

[QUOTE=LunaTiC;613106]lol

Jamen jeg havde skam også tænkt mig at tørre bordene af uanset hvad, jeg er lidt af en hygeijne hystade, hehe…[/QUOTE]

Hvis du er det, så skal du nok genoverveje Projekt Kat…
Dyr er uhygiejniske - det ligger ligesom i deres natur :slight_smile: De er fulde af alt muligt “sjovt” i pels, på poter, i munden etc…
Så at tro, at man kan have et hygiejnisk rengjort hjem i mere end ca 5 minutter, når man også har kat, er en utopi!

Men når man kan lære dem ikke at hoppe op i sengen/på bordene etc. hvorfor sku man så ikke også kunne lære den at køkkenet er forbudt område…:?

Mine går ikke på vores stuebord… og de kommer heller ikke på køkkenbordet, når jeg laver mad… eller spisebordet, når det står dækket!
Eller… det er det budskab, jeg gerne formidler, når folk spørger :stuck_out_tongue:
Realiteterne er at jeg altid lige skal smide den ene af mine katte ned fra køkkenbordet et par gange, når jeg går i gang i køkkenet og at en anden ikke har nogen hæmninger med lige at tjekke samtlige tallerkener på spisebordet og ingen af dem regner mit forbud for noget som helst, hvis de skal skynde sig over på den anden side, og det er lettere at smutte henover stuebordet istedet for at hoppe ned på gulvet…

Er det flere derude som har erfaring/mening om det???

En, jeg kender, hævder ihærdigt, at have lært sine katte ikke at komme i køkkenet - aligevel er der jævnligt stor forbavselse over at katten forsøger at snige sig ud på det forbudte område :wink:
Jeg vil påstå at et eller andet ikke er gået helt som det skulle i den indlæring :smiley: Eller også er katten revnende ligeglad og alt for nysgerrig…

Jeg havde kat som barn, fra jeg var baby til jeg var en 6-7 år gammel… og så havde jeg hund fra jeg var 15 år til december sidste år, hvor han måtte aflives pga. alderdom, 13 år for en Golden Retriever er heller ikke galt dog…
Han har dog boet hos min mor siden jeg flyttede hjemmefra, da han havde hofte problemer og ikke ville kunne klare at gå op og ned fra 3 sal hver gang han skulle luftes, og min mor havde også en dejlig have…

For nogle år siden begyndte jeg så småt at få ideen at jeg ville have kat og den “besættelse” er bare voksede sig større og større…:slight_smile:

Er ikke fordi der skal være en masse forbud… deler bare mine tanker omk det…

Og jeg havde bestemt heller ik tænkt mig at råbe af ham, hvis han gør noget han ikke må. Det gør man heller ik med hunde… man er bestemt, men ikke i affektion, når man korrigerer dem…

LunaTic - Vi andre havde også ofte de samme tanker da vi fik kat. Bla. derfor vi svarer som vi gør :tihi: Kattene lærte os bare noget andet :smiley:

det er så sandt som det kan siges :slight_smile:

jeg tænkte nøjagtig det samme som du LunaTIC men hvor er jeg blevet klogere gg … især fordi jeg kom til at lide af INOMC og det betød at jeg blev meget pragmatisk ifht rengøring… mit liv foregår på kattenes præmisser… det har de opdraget mig til selv om jeg ikke kan lide at indrømme det :slight_smile:

Få en dør til dit køkken eller drop idéen om kat.
Det vil være umuligt at styre, når du ikke er der.

Jeg vil anbefale dig, at koncentrere dig om, at lære katten at den ikke må være på bordet, når du er der - det er jo der, der er mad fremme.

Har du en 2 værelses og den ikke må være på bordene, i din seng og jeg ved ikke ellers - hvor må den så egentlig være? Og hvad vil det så være for et liv? Det er kattens natur at hoppe og springe - og kan man ikke tilbyde den det, skal man overveje, hvorvidt man ønsker at dele sit liv med en kat.

Et liv med for mange forbud er ikke et liv …

Katte kan læres meget - men det øjeblik du ikke er der - gør de alle de forbudte ting.

jeg vil heller ikke have kattene på køkkenbordet - den kamp har vi hver dag. Og når nu køkkenvinduet er husets bedste udkigspost - og man ikke kan kommer derover uden at gå på køkkenbordet - så er det en balance.

Jeg har solgt en kat der har lært den må være et sted på køkkenbordet (en slags sidebord) - det overholder den når ejeren er tilstede. Men hun er nu også speciel - katten altså :tihi:

:hjerte: :hjerte:

Og jeg vil meget hellere have kattehår i seng, sofa og på tøjet - end at leve uden en kat :wehuu:

Støvsugeren er opfundet, og den elsker kattehår… :rock:

Battlestar:

Hvad er INOMC?