Adr! Vores første flåt

Vi har for første gang opdaget en flåt på en af vores katte - Bugatti har en siddende bag ved det ene øre. Det er mig en gåde, hvordan den har møvet sig ind gennem alt det pels, men den sidder der altså.

Nu har vi aldrig nogen sinde døjet med hverken lopper eller flåter før, så vi har ikke nogen midler i huset imod det, så jeg må et smut forbi dyrlægen på vej hjem i dag, så vi kan få bæstet af ham.

Hvad er jeres erfaring med flåter? Skal man bruge en flåttang? Eller er det bedre at give dem en form for loppe-/flåtmiddel engang imellem?

Og så i øvrigt: ADR!

Åhhr, du har været heldig.
Vi har SÅÅ mange, da vi bor lige ned til en skov. :argh:

Vi bruger flåttang…og de får også flåt middel, men det afholder ikke flåterne i at bide sig fast på kattene.
Årh, jeg hader de fandens flåter!!!

De er bare SÅ klamme - og jeg har lige læst, at de er i familie med edderkopper :S Jeg tror, det er slut med katte i sengen!

Jeg er 99,9% sikker på, at vi aldrig har haft flåter før, de er jo ikke ret store, og de kan selvfølgelig nemt gemme sig i kattenes pels. Godt nok har vi kattene i hænderne hver dag, men man mærker jo ikke grundigt på hele kroppen hver eneste dag.

Til at fjerne dem vil jeg helt klart anbefale denne her:

Den er super god, og der er ikke nogen fare for at man kommer til at klemme tægen.
Jeg bruger frontline om sommeren til at holde dem væk. Det virker rimelig godt, men man kan godt falde over en alligevel.

[QUOTE=Miss Buick;603109]Til at fjerne dem vil jeg helt klart anbefale denne her:

Den er super god, og der er ikke nogen fare for at man kommer til at klemme tægen.
Jeg bruger frontline om sommeren til at holde dem væk. Det virker rimelig godt, men man kan godt falde over en alligevel.[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Det er vist også dem, jeg har set brugt før, og de virker gode. Jeg har også lige søgt på flåttang, og jeg kan se, at vores lokale dyrlæge forhandler den slags, så der må jeg bare forbi på hjemvejen.

Har flåter i øvrigt tendens til at sidde bestemte steder på kroppen, eller er det sådan lidt hip som hap?

På staldkattene synes jeg at de plejer at sidde på den forreste del - ører og hals. Men jeg har da fundet dem alle steder på kattene, så man kan aldrig vide sig sikker.
I øvrigt lader jeg min mor om at fjerne flåterne på dem for jeg giver dig helt ret, de er ulækre!!

De har dem også på apoteket hvis det er. De har en tendens til at sætte sig hvor de nemmest kan komme til. Der hvor der ikke er alt for mange hår. F.eks. ved ørerne. Jeg har endnu ikke fundet nogle på selve kroppen. Det er mest ben- og hovedområde.
Vi bor også ved en skov, så jeg finder også en flåt eller to på mig selv om sommeren…bvad!!!

Tak skal I have :slight_smile:

Har I nogensinde opdaget, at jeres katte er blevet syge eller inficerede efter at være bidt af en flåt? Jeg mærkede nemlig noget ved Bugattis øre igår morges, men tænkte at det nok bare var en lille dulle, for dem plejer han at få der bag ørerne, og så fik jeg ikke kigget nærmere på den, så han har garanteret haft den et døgns tid.

Gimli har haft en lille bule efter en flåt, vi holdte bare øje med om det blev rødt eller der var andre ændringer. Men den forsvandt lige så fint. Kæledyr kan også få Borrelia, men det er kun ret få tilfælde der har været.

Staldkattene er aldrig blevet syge af flåter - og vi har haft mange katte og dertilhørende flåter siden 1992, men dermed ikke sagt at det aldrig kan ske. De har selvfølgelig haft nogle små sår af og til, men om det er flåter eller slåskamp, der er skyld i det - ja det kan jeg ikke fortælle dig.

Anton havde en flåt forrige sommer foran på kravebenet (hedder det det på en kat?) som efterlod en stor bule og et plørrehul. Hullet forsvandt hurtigt, men der gik noget tid før bulen var helt væk. Han blev ikke syg.

Vi har kun en gang haft en kat Noël som blev dårlig pga. infektion , men det var fordi Sejr ikke havde fået det hele med ud da han fjernet den . Så han fik lært hvor vigtig det er at få det hele med .
Ved Noël sad den under det ende forben , Surfer har også haft en ved ringmusklen, ellers så sidder de for det mest på hovedet

Ja og det er Sejr der står for at fjerne , jeg er ellers ikke mange for mange dyr , men flåter :uha::yikes::uha:

Jeg er taget hjem fra arbejde, da jeg har haft 3 akutte toiletbesøg her i løbet af formiddagen, og på vej hjem hentede jeg så en flåttang hos dyrlægen. Det gik fint nok med at få flåten af, selvom det var lidt tricky med alt det hår, der kom i vejen, når jeg drejede, men det lykkedes. Nu er flåten skyllet ud i toilettet, og der er bare et lille rødt hul og en lille bitte bule tilbage, så mon ikke det går. Den var i hvert fald hel og levende…

Da jeg fandt Gantu igen, havde han mindst 15 flåter på sig og 1 loppe ( fandt ikke flere lopper) Vi var jo selvfølgeligt til dyrlæge med Gantu efterfølgende. Gantu fik også en pencillin behalndling, men det var nu mere af at han havde været oppe og slås med andre katte…
Dyrlægen anbefallede behandling med Compo Vet. det skulle vist dræbe både flåter og lopper og lus.

Heldigvis er det jo ikke noget, som vi døjer meget med, eftersom det er den første, vi nogensinde har fundet. Så så længe det bliver på det niveau, så vil vi ikke gøre mere, end at fjerne de flåter, der måtte dukke op engang imellem. Hvis det bliver et reelt problem, hvor vi skal fjerne flåter ofte, så vil jeg også overveje noget a la combo vet, eller hvad der nu ellers findes.

Jeg har også lige haft en på Gismo og 2 på Amidale. Fik givet dem Frontline og købt “koben” hjem, dem Miss Buick viser. Begge katte havde bule bagefter. Den ene blev længe på Amidale, men jeg har aldrig oplevet sygdom efter en flåt. - Ej heller på Armani og Pusser den gang jeg havde dem. Pusser fik en del gennem tiden.

Vi finder et par flåter hvert år, men har aldrig oplevet en kat eller hund blive syg af det, de får højest en bule der hvor den sad.

Da vi hjalp til på et spansk hunde/katte inetrnat kom der hunde ind med flere hundere flåter, så kan vi snakke om det er klamt. De var sjældent syge og dem der var, det var pga blodmangel.

Ejjj … den skulle du have gemt i skattekisten sammen med alle de andre ‘‘første gang-ting’’ :tihi:

Her er flåter dagligdag-tingester … Bølle-Bjørn er vist den eneste, der ikke får flåter på sig … aner ikke hvorfor :gruble:(han charmerer sig nok ud af det :fin:)
Du siger at den ikke var ret stor, men så havde den nok ikke siddet ret længe, for det bliver de og kan man snakke om at de er klamme :uha:

Mig bekendt bliver katte ikke syge af flåter, heller ikke selvom flåten evt. har borrelia-bakterier (som kan gøre mennesker voldsomt syge)
Du må dog ikke spørge mig om, hvorfra jeg har den “viden”, OG hvis jeg er helt forkert på den, må I gerne korrigere mig.

Flåter sidder ofte omkring kattens ører og nakke, men kan også sætte sig andre steder.
Til at begynde med er flåten ganske lille, på størrelse med et knappenålshoved, og mørkebrun eller sort .
Efterhånden som den suger blod, vokser den og kan blive pænt stor … sådan ca. på størrelse med en fingernegl, og så bliver den grålig i farven … Aaaaaad

Til sidst, når flåten har suget blod nok, falder den af - af sig selv.

Jeg fjerner evt. flåter med en flåttang. Det dersens koben fungerer ikke for mig.
Jeg kan ski ikke hitte ud af at bruge det korrekt :slight_smile:
Isf. har jeg denne flåttang

Der bliver gerne et lille sår og/eller en bule på katten, hvor flåten har siddet, men det forsvinder ret hurtigt.
Frontlines Combo Vet er ret god til at forebygge/minimere flåtbid.

Der er i øvrigt en tråd om grimme dyr - hvis flåten ikke er repræsenteret, så burde den blive det, for det er ved gud et meget grimt dyr … Aaaaad igen.