Advarsel: Billeder af store gnavere!

Jeg var gået i haven og gik i gang med at måle haven op til indhegning en gang til for en sikkerheds skyld. Da jeg kom helt op for oven i hjørnet ved hækken, gik jeg imidlertid fuldstændig kold og i baglås og alt muligt. For hvad ligger der lige i kanten ved hækken? En kæmpestor - seriøst kæmpe stor! - død rotte! :yikes: :yikes: :yikes:

Så nu er jeg gået ind igen. Men seriøst - er man overhovedet i sikkerhed indendøre? Ganske vist er lige netop den rotte død, men den har sikkert en masse fætre lige i nærheden, og de kan jo komme ind alle steder :blegne:

Jeg har anmeldt det til kommunen. Så håber jeg, de gør et eller andet, for det bliver godt nok svært at abstrahere fra :S

Der er rotter alle vegne og ja de kan komme ind. Men her om foråret og sommer er der nu ikke så stor sandsynlighed som en frostkold vinter.

Med andre ord, anmeld det til kommunen, som du ganske rigtig har gjort. Du skal nok ikke forvente at en død rotte der ligger i et havebed får dem ud til dig. Men hold øje med om der bliver gravehuller især ind til skure og andre “stille steder”. Gravehuller det reagerer kommunen på.

Men træk nu bare vejret roligt :D, rotter gider ikke mennesker specielt meget, så den dødes fætre og kusiner kommer næppe på besøg hos dig.

Jeg har to gange haft gravehuller i min gamle have, der tog jeg den meganederen handling og hældte kogende vand ned i hullet. Og det var rå mængder kogende vand. Det var ud fra logikken, hvis den er dum nok til at have unger dernede, så skulle jeg få dem over på den anden side af regnbuebroen og det hurtigt og dernæst fordi så var hullet da klamt og vådt og ikke særlig velegnet som hjem. Begge gange så jeg ingen yderligere graveaktivitet, så enten havde jeg held med mit vanderi eller også var de flyttet frivilligt. :rip:

Der er sikkert alle mulige love om at jeg ikke må gøre sådan, men sådan er det at være rotte på min grund - der er fri jagt hele året rundt! :stuck_out_tongue:

Når først du får indhegnet haven og kattene kan komme derud, så skal rotterne nok holde sig væk.
mange af mine naboer er plaget af mus i deres skure, ikke jeg, jeg har en Bertil :thumbup:

Jeg kan måske berolige dig lidt, min nabogrund stod tom et års tid. Der var et gammelt og meget forfalden hus, som skulle sælges til nedrivning. Loftet var beboet af mindst ti duer, og har været det i alle de ti år jeg har boet her. Min overbo har nævnt at hun også har set rotter der, og da huset så endelig blev revet ned, var jeg inde på grunden og kikke. Pludselig ser jeg en kat kommer løbene som om den jagter noget, og hold da op det gjorde den. En rotte der var lige så stor som en halv kat! :yikes:

Personlig er jeg ret glad for tamrotter og har selv haft en, men vilde rotter, nej tak! Det er klart den største rotte jeg har set, og jeg har ellers set nogle stykker i baggårde i København, og der bliver de godt nok også store. Nå men det jeg vil berolige dig med, er, at selv om der i årevis har været rotter på nabogrunden, er der ingen tegn på at rotter er inde i vores bolig. Vi har haft folk ude og kikke flere gange, og de kunne se at de var udenfor, men ingen tegn på at de var indenfor. Og vores kælder bliver ellers næsten kun brugt af mig. Så selv om du ser en rotte i haven, endda en død rotte som en fremmede kat jo kan have fanget et andet sted, og bare efterladt hos dig, så behøver du næppe frygte at dit hjem bliver indtaget af rotter. :slight_smile:

Nej, det må du ikke, Birgit. Kun autoriserede rottebekæmpere må bekæmpe rotter :slight_smile: Har jeg lige læst mig til.

Jeg er bange for, at der måske ER gravehuller. Ved siden af nedløbsrøret fra tagrenden. Så vidt jeg kan forstå et helt oplagt sted for dem at grave. Inden jeg fandt den døde rotte, havde jeg undret mig lidt over hullet og havde tænkt, at jeg ville spørge gartneren, hvis jeg fangede ham, når han skal fælde træet. Ordet rotte var faldet mig ind allerede da, simpelthen fordi det var ved siden af et dræn. Jeg har også skrevet til kommunen om hullet. Så vi må se, om de gør noget.

Jeg er nok bare kommet for tæt på naturen herude :høhø: Men jeg kan nu ikke huske, at jeg nogensinde, mens jeg voksede op i hus i mindre landsby med marker og skov på den anden side af vejen, så så meget som skyggen af en rotte. Faktisk tror jeg, den døde er den første vilde rotte, jeg har set.

Ville det ikke være praktisk, hvis der kom en hel rottefamilie og gravede huller, lige der hvor stolperne til indhegningen skal i jorden? :lys-ide:
Man skal se mulighederne … :thumbup:

[QUOTE=Skattekat;1307558]Ville det ikke være praktisk, hvis der kom en hel rottefamilie og gravede huller, lige der hvor stolperne til indhegningen skal i jorden? :lys-ide:
Man skal se mulighederne … :thumbup:[/QUOTE]

Jo, men jeg tror ikke, der er tid nok til at træne dem, så de graver de rigtige steder - for ellers skulle det vel nok være muligt at klikkertræne sådan en rotte også :rock:

[QUOTE=galath;1307550]Nej, det må du ikke, Birgit. Kun autoriserede rottebekæmpere må bekæmpe rotter :slight_smile: Har jeg lige læst mig til.

Jeg er bange for, at der måske ER gravehuller.[/QUOTE]

godt for mig at jeg netop opdagade mit rotte-slå-ihjel-bevis :wehu:

som barn havde vi rotter på den gård vi boede på. Vi havde en hunhund, blanding af schæferhund og hyrdehund, hun var verdensmester i at slå rotter ihjel. Hun fangede dem, slyngede dem op i luften og de landede stendøde. Hun knækkede nakken på dem når hun slyngede dem.

Et er gravehuller et andet er aktivitet omkring det. Hold øje med det og se om der kommer mere eller frisk sand/jord til syne. Hvis ikke ny aktivitet, så er der heller ingen rotter.

[QUOTE=galath;1307550]Nej, det må du ikke, Birgit. Kun autoriserede rottebekæmpere må bekæmpe rotter :).

.[/QUOTE]

Narh, det er nu ikke korrekt. Alle har nu da lov til selv at fange/aflive rotter på egen grund.
Man må blot ikke selv håndtere rottegift.
Det er enten kommunens skadedyrsbekæmpelse eller firmaer med speciale i skadedyrsbekæmpelse der må være i besiddelse af rottegidt og udlægning af samme.

**Personlig er jeg ret glad for tamrotter og har selv haft en, men vilde rotter, nej tak! **

Haha, den eneste forskel på tamrotter og vilde rotter er, at de vilde ikke er tamme og at de tamme som regel har andre, fremavlede farver :wink:

[QUOTE=Felis;1307566]Narh, det er nu ikke korrekt. Alle har nu da lov til selv at fange/aflive rotter på egen grund.
Man må blot ikke selv håndtere rottegift.
Det er enten kommunens skadedyrsbekæmpelse eller firmaer med speciale i skadedyrsbekæmpelse der må være i besiddelse af rottegidt og udlægning af samme.[/QUOTE]

Nåh, okay - ja, det kan godt være, det var det, der stod. Så må du gerne, Birgit. Varmt vand er vist endnu ikke kategoriseret som gift nogen steder :slight_smile:

hmmmm…er det ikke cillit bang blandet med klorin der gi’r klorgas …eller husker jeg forkert…

det lyder sandsynligt - gider ikke Google svaret - påtænker du at gasse rotter?

Det er det først, når du har hældt det over frysetørret kaffepulver

Hold nu op, hvor synes jeg det er rædsomt at se, at bare fordi det lige er rotter, så må man gerne tale om at slå dem ihjel på alle mulige bestialske måder! Føj! Det er levende væsener - og INGEN må aflive noget som helst, så det lider unødigt!

Det skulle da lige være killinger, der blev omtalt på samme måde… :frowning:

:uha:

Puha!!

Forstår godt, at du ikke er vild med tanken om rotter, Ingrid – de har ikke det bedste ry :uha:

Er der ikke rottefælder, du kan købe i et byggemarked?

[QUOTE=Diana F;1307572]Hold nu op, hvor synes jeg det er rædsomt at se, at bare fordi det lige er rotter, så må man gerne tale om at slå dem ihjel på alle mulige bestialske måder! Føj! Det er levende væsener - og INGEN må aflive noget som helst, så det lider unødigt!

Det skulle da lige være killinger, der blev omtalt på samme måde… :([/QUOTE]

Diana vær lige opmærksom på at jeg IKKE slog nogle rotter ihjel. Hullerne var ubeboede.

Ydermere så er der en grund til at kommunerne gladeligt kommer ud til private med det ene formål at lægge rottegift ud; rotter er skadedyr. De ødelægger for mange millioner kr i rør for ikke at tale om smittebærer.

Godt nok stor forskel mellem en rotte og en killing.

[QUOTE=HolmeInc;1307574]

Godt nok stor forskel mellem en rotte og en killing.[/QUOTE]
Men begge arter er levende væsner og bør aflives så humant som muligt.

[QUOTE=HolmeInc;1307574]Diana vær lige opmærksom på at jeg IKKE slog nogle rotter ihjel. Hullerne var ubeboede.

Ydermere så er der en grund til at kommunerne gladeligt kommer ud til private med det ene formål at lægge rottegift ud; rotter er skadedyr. De ødelægger for mange millioner kr i rør for ikke at tale om smittebærer.

Godt nok stor forskel mellem en rotte og en killing.[/QUOTE]

Du hældte kogende vand i huller for at slå evt. unger ihjel?? Ikke??

Og du behøver så sandelig ikke belære mig om, hvad rotter gør og ikke gør! Det berettiger ikke unødig lidelse og dyremishandling!

Og NEJ - jeg kan ærligt talt ikke se forskellen på, hvilket dyr, man taler om - alt levende skal behandles ordentligt, og evt. aflivning skal foregå forsvarligt! Så er den sådan set ikke længere i min verden!

Og så kan man jo ellers diskutere, hvem skadedyret er. Dyret, der kun forsøger at overleve i et unaturligt miljø, eller mennesket, der smadrer dets naturlige habitat!

Cool it Diana - ingen grund til at råbe af mig.

Jeg får ligeledes totalt :mad: af de mennesker der mener det er OK at slå snegle ihjel ved at drysse salt over dem! Langsom død, mens vandet langsomt forlader hver eneste celle i din krop…