Æbler, æbler, æbler

Vi har et æbletræ med enormt mange æbler på - langt flere end vi kan spise eller bruge lige nu. Desværre er der også orm i en stor del af dem, men der er rigtig mange, der kan bruges.

Hvad kan jeg gøre ved dem, for at gemme dem?

lav æbelmos og smid i fryseren eller lav æblemarmelade :slight_smile:

æblemos, henkogte æbler, æblesaft, æblemost, tørrede æblesnacks, syltede æbler…

men jeg ville nok lave mos…

jeg drømmer om den dag mit æbletræ giver nok æbler til mos - så laver jeg det, køler det ned, steger skiver af blodpølse i masser af smør, drysser med kanel-sukker og kommer masser af kold æblemos på… det er nok min livret :slight_smile:

Hvad bruger man æblemos til? Og nej, der bliver ikke spist blodpølse her i huset :wink:

Opskrifter tak :slight_smile:

Trifli med portvinsstænkede makroner i bunden og flødeskum ovenpå!
Mørdejstærte med fletlåg, godt med rosiner og pecans blandet i!
VH
Susanne

Mmmmm, sødet æblemos med vanilje - i gammeldags æblekage, i trifli, som pandekagefyld, til vafler, som kagefyld i stedet for friske æbler, som yoghurt-topping, på havregrød og meget mere.

Og usødet æblemos kan smages til med peberrod og blive et fantastisk tilbehør til kød- og fiskeretter.

Hm, nu bliver jeg helt ked af, at vi ikke har ret mange æbler i år. Nogen der vil bytte for et træfuld pærer? :smiley:

Gammeldaws æblekage… MUMS!

Der står en og “trækker” i mit køleskab lige nu :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;664812]Gammeldaws æblekage… MUMS!

Der står en og “trækker” i mit køleskab lige nu :-)[/QUOTE]

ummmm æblekage er godt, meget æblekage er meget godt :høhø:

[QUOTE=holymoly;664805]
Hm, nu bliver jeg helt ked af, at vi ikke har ret mange æbler i år. Nogen der vil bytte for et træfuld pærer? :D[/QUOTE]

Jeg kan godt tage nogle med til dig på lørdag, men de er stadig en lille smule syrlige i det (det skal sorten vist også være - aner ikke hvad de hedder, svigermor sagde det bare engang). Du må dog selv sortere i, om der er orm eller ej :slight_smile:

Og opskrifter folkens :wink:

Skræl en masse æbler kom dem i en gryde med vanilie stænger (jeg gemmer dem som jeg har taget marven ud af) et meget lille skvat vand (max 1 dl) . Man kan ikke sige hvor meget sukker, du smager bare til du syntes det er sødt/syrlig nok.

Jeg plejer at tage stavblender og mose dem let med dem for at få mere æble smag i mosen.

Man kan bruge æble kage rasp, men her i huset er makroner nr . Men lig det i lagvis som du ville lave en lagkage. (makron, mos og så vider) slut af med at pynte toppen med flødeskum. Lig nogen enkel klatter ribs gele oven på fløden

Det er supersødt af dig! Men jeg skal med toget, så jeg tror ikke, at jeg orker at slæbe æbler med hjem. Må gå på æblerov hos forældrene i stedet. :slight_smile:

Vi ses på lørdag! :slight_smile:

Du kan ringe til et mosteri. Mange af dem henter æbler og leverer til gengæld færdig æblemost i flasker.

Jeg kommer selv til at drukne i æbler, 3 slags spiseæbler og et kæmpestort træ med gammeldags madæbler. De sidste skal lige have en snert frost. De er rigtigt gode i and, til æblekage og æbleflæsk.