Ældre kat der skriger

Veninden som hjalp os med at få Milo til dyrlæge idag, har en 15 år gammel kat, som er begyndt at skrige (råbe meget højt). Og han kommer ikke mere når hun kalder, som han gjorde før.

Jeg luftede den tanke at han måske var ved at være døv, ligesom vi mennesker ofte mister hørelsen mere eller mindre, når vi bliver gamle.

Har I nogen erfaring med at den slags også sker for gamle katte?

Ja, gamle katte kan godt blive lidt halvdøve med alderen, men de kan også blive senile, hvilket kan medføre, at de RÅWER.

Det kan også skyldes en nedsat nyrefunktion, så affaldsstofferne ikke skylles ordentligt ud…det kan medføre forgiftning i hjernen.

MEN, en vigtig ting at have med i forklaringen på hvorfor han er blevet sådan, kan skyldes smerter…måske gigt.
Det er ikke en usædvanlig lidelse hos gamle katte og måske er det derfor han ikke kommer når hun kalder, det gør ondt at bevæge sig. :?

Jeg ville mene, at det er en god ting at tage ham til dyrlægen og få det klarlagt.

Hvis det er gigt, kan man give smertestillende medicin for det, fx Metacam, gives efter antal kilo katten vejer. Nemt at dosere i en medfølgende sprøjte og lige ind i munden. Det “fylder” ikke ret meget i sprøjten.
Hvis det er gigt, kan man også behandle med Canosan, noget med en “kulørtlæbet musling”.
Man kan også, med godt resultat har jeg selv erfaret med en gammel kat, give er par EYE-Q oliepiller dagligt. EYE-Q har et stort indhold af de der fiskeolier der er godt ved lidelser i bevægeapparatet, og det er oprenset for “skidt og møg”.

Døvhed - eller demens… eller måske begge dele
Men jo, selvfølgelig kan det også være smerter, så det er nok en god idé at få undersøgt.

[QUOTE=Sim-Sim;924555]Ja, gamle katte kan godt blive lidt halvdøve med alderen, men de kan også blive senile, hvilket kan medføre, at de RÅWER.

Det kan også skyldes en nedsat nyrefunktion, så affaldsstofferne ikke skylles ordentligt ud…det kan medføre forgiftning i hjernen.

MEN, en vigtig ting at have med i forklaringen på hvorfor han er blevet sådan, kan skyldes smerter…måske gigt.
Det er ikke en usædvanlig lidelse hos gamle katte og måske er det derfor han ikke kommer når hun kalder, det gør ondt at bevæge sig. :?

Jeg ville mene, at det er en god ting at tage ham til dyrlægen og få det klarlagt.

Hvis det er gigt, kan man give smertestillende medicin for det, fx Metacam, gives efter antal kilo katten vejer. Nemt at dosere i en medfølgende sprøjte og lige ind i munden. Det “fylder” ikke ret meget i sprøjten.
Hvis det er gigt, kan man også behandle med Canosan, noget med en “kulørtlæbet musling”.
Man kan også, med godt resultat har jeg selv erfaret med en gammel kat, give er par EYE-Q oliepiller dagligt. EYE-Q har et stort indhold af de der fiskeolier der er godt ved lidelser i bevægeapparatet, og det er oprenset for “skidt og møg”.[/QUOTE]

Tak for hurtigt svar Sim-Sim, det var mange gode bud du kommer med, som jeg vil lade gå videre i morgen :).

[QUOTE=Ann R;924557]Døvhed - eller demens… eller måske begge dele
Men jo, selvfølgelig kan det også være smerter, så det er nok en god idé at få undersøgt.[/QUOTE]

Og også tak til dig Ann R, det er rart at der er flere der er enige i deres svar. Så ved man da, at der nok kan være noget om det :).

Det er ting, jeg har prøvet selv med nogle af mine mange katte gennem mange år.

Jeg svarer altid kun på sygdomsspørgsmål, hvis det ligger indenfor mine egne erfaringer :slight_smile:

Min første tanke var faktisk også senilitet. Men det kan
også sagtens være smerter eller døvhed.

Så det er helt klart en tur til dyrlægen, og prøve at finde årsagen. :slight_smile: