Ændret adfærd/urenlighed

Hej alle.

Håber, at nogen kan give et godt råd her:

Min hankat Cashmere har ændret adfærd og derunder blevet urenlig det seneste halve år. Jeg tror (men er ikke sikker på) at det hænger sammen med, at vi fik vores første barn for 8 måneder siden.

Før vi fik vores datter, var Cashmere kongen i hjemmet. Han bor her sammen med sin kuldsøster, og han var helt tydeligt øverst i hierarkiet - stillede sig foran, når der skulle spises, når de skulle lukkes ud, havde førsteret i sofaen og kanøflede sin søster (altså ikke for alvor, men alm. søskende slagsmål engang i mellem).

Nu er det som om, at han har mistet sin dominante adfærd. Han blevet mere reserveret. Han sidder ikke længere i vinduet og venter, når vi kommer hjem og skal snakkes med når vi kommer ind ad døren. Han lægger sig ofte under sengen i stedet for på sofaen. Han kommer ikke så ofte og vil kæles for/sidde på skødet, som han plejer. Han kanøfler ikke søster længere og vil ikke så ofte ud, som han plejer. Han har altid været meget renlig/sart med kattebakken og dækkede til efter både sig selv sin søster, fordi hun ramte alt andet end kattegruset. Nu ligner han en, der væmmes ved kattebakken - sætter en pote op i kassen nogle gange og trækker den til sig igen inden han går op i den og tisser. Nu tisser han kun i den ene bakke, og det er som om, at han så ikke bagefter kan skide i den, fordi der ligger noget i den i forvejen. Resultatet er, at hvis vi ikke når at få fjernet det der ligger i bakken, så skider han nu ved siden af kattebakken og lusker derefter hurtigt af, uden at dække til efter sig. Den anden kasse bruger han slet ikke længere. Vi har forsøgt rengøring, en kattebakke mere, en anden slags kattegrus, feliway og intet af det fungerer.

Jeg er ret sikker på, at det hele skyldes, at han har måttet afgive førerpladsen til vores datter, selvom vi gør vores bedste for at give ham den samme opmærksomhed som han plejer at få. Men - skødet og opmærksomheden er jo selvsagt ofte optaget nu.

Urenligheden har vi drøftet med dyrlægen, som ikke fandt det nødvendigt at undersøge ham fysisk, da hun sagde, at katte ofte ikke kunne finde ud af alle de feromoner, der var i luften, når et nyt barn kom til, og at de som regel vænnede sig til det med tiden.

Spørgsmålet er så: Hvad gør jeg for at hjælpe min dejlige kat, så han får det godt igen? Og hvad gør jeg for at få ham til at bruge kattebakken igen?

Forslag modtages med kyshånd :slight_smile:

Hvordan er han sammen med jeres datter?
Bange, tryg, etc.?

Har du overvejet at kontakte en katterådgiver med ekspertise indenfor adfærd? Fx Michelle Garnier

Det ville jeg nok prøve, hvis dyrlægen har udelukket et fysisk problem.

Eller måske en second opinion hos en anden dyrlæge? Så vidt jeg kan forstå, blev han ikke undersøgt? Udelukkelse af sygdom er trods alt et væsentligt første skridt.

Er bakken med top? Og er der i givet fald en top med flap? For så kan fjernelse af flappen eller måske hele toppen må ske være et forsøg værd?

[QUOTE=HolmeInc;1312738]Hvordan er han sammen med jeres datter?
Bange, tryg, etc.?[/QUOTE]

Han er ikke helt tryg ved hende. Altså han kan godt finde på at lægge sig i nærheden af hende, men holder øje med hende, hvis hun kommer tæt på. Når han synes, at hun kommer for tæt på, så flyttter han sig. Jeg tror ikke han er vild med hendes støjniveau og pludselige bevægelser.

Det er dog ikke sådan, at han flygter over stok og sten, hvis hun kommer hen til ham, men han flytter sig måske en halv meter og lægger sig så igen. Altså som om, at han har accepteret, at hun er i nærheden, men vil ligge i passende sikkerhedsafstand.

Der har ikke været nogle “uheld” hvor hun er kommet til at gøre ham noget. Men hvis jeg forsøger at hjælpe hende med at ae ham lige så stille, hvis han alligevel sidder ved siden af, accepterer han det i nogle sekunder og flytter sig så stille og roligt. Ikke at det er noget, vi har gjort meget i…

[QUOTE=galath;1312741]Eller måske en second opinion hos en anden dyrlæge? Så vidt jeg kan forstå, blev han ikke undersøgt? Udelukkelse af sygdom er trods alt et væsentligt første skridt.

Er bakken med top? Og er der i givet fald en top med flap? For så kan fjernelse af flappen eller måske hele toppen må ske være et forsøg værd?[/QUOTE]

Den ene bakke er med top og uden klap. Den bruger han ikke længere. Den anden har vi ladet stå åben uden låg, efter at hans uheld begyndte, og den bruger han så - forudsat, at der ikke ligger noget i den i forvejen.

[QUOTE=Cashmere&bailey;1312716]Han har altid været meget renlig/sart med kattebakken og dækkede til efter både sig selv sin søster, fordi hun ramte alt andet end kattegruset. Nu ligner han en, der væmmes ved kattebakken - sætter en pote op i kassen nogle gange og trækker den til sig igen inden han går op i den og tisser. Nu tisser han kun i den ene bakke, og det er som om, at han så ikke bagefter kan skide i den, fordi der ligger noget i den i forvejen. Resultatet er, at hvis vi ikke når at få fjernet det der ligger i bakken, så skider han nu ved siden af kattebakken og lusker derefter hurtigt af, uden at dække til efter sig. Den anden kasse bruger han slet ikke længere. Vi har forsøgt rengøring, en kattebakke mere, en anden slags kattegrus, feliway og intet af det fungerer.
[/QUOTE]

Det ville jeg tolke som angst for bakken, måske pga smerter fra en ubehandlet urinvejsinfektion?

Han har før haft urinvejsinfektioner, men jeg ser ikke nogen af symptomerne på det nu. Det er kun afføring, der er et problem. Han tisser aldrig ved siden af… Dog kan jeg se, at han tisser større klumper nu i forhold til tidligere, men jeg har tilskrevet det, at han holdt sig så længe han kunne for ikke at skulle i bakken. Kan det så stadig være urinvejsinfektion?

Så markant en adfærdsændring bør altid udløse en grundig undersøgelse hos dyrlægen, gerne med de mest basale blodprøver. Bare for en sikkerheds skyld.
VH
Susanne

Tak for det. Tror at jeg prøver at få en second opinion hos en anden dyrlæge. Er i forvejen lidt utilfreds med vores nuværende dyrlæge, så måske skal jeg bare skifte helt!

[QUOTE=Susanne W;1312767]Så markant en adfærdsændring bør altid udløse en grundig undersøgelse hos dyrlægen, gerne med de mest basale blodprøver. Bare for en sikkerheds skyld.
VH
Susanne[/QUOTE]

Her er mange herinde fra Jylland, måske de var en ide at forhøre sig om hvilke dyrlæger der anbefales til katte i det område inden du vælger tilfældigt.

Jeg kan se at du bor i Skødstrup. Jeg bor i Lystrup og bruger Nordre Dyrehospital. De er måske lige i den dyre ende, men yderst kompetente og der er altid god tid til hver patient - også selvom det er en akuttid.

Især den med at han ikke længere vil så meget ud får mig til at være bekymret for helbred, for det er muligt at han ikke vil det fordi han ikke længere kan klare sig så godt derude ift de andre katte, og det er årsagen. Jeg vil også starte med en grundig udredning der som min. inkludere blodprøve og evt. røntgen i sådan en situation :slight_smile: Udover Michael hos Nordre Dyrehospital kan jeg også anbefale Kari-Anne eller Ulrik hos Østergaards Dyrehospital i Tranbjerg. :slight_smile:

Super. Dejligt med nogle anbefalinger. Vi flytter faktisk snart til Virring mellem Skanderborg og Odder. Nogen anbefalinger ift fremtidig dyrlæge i det område?

Østergaards :høhø: