Ændret lugt

Ozzy er begyndt at lugte anderledes, og det bekymrer mig lidt, så nu prøver jeg at høre jer herinde, om det er noget, I kender til.

Jeg har før oplevet en kropsluft fra ham, når han har fået barberet nogle knuder af, så huden har været blottet, men det her er bare en helt anden lugt. Den er sødlig og kvalm, synes jeg. Rigtig ubehagelig. Og den kommer fra hans krop, ikke fra munden som sådan. Ikke hvad jeg har lagt mærke til i hvert fald.

Min kæreste kan ikke lugte den, men hans lugtesans er heller ikke så veludviklet som min. Jeg kan slet ikke forstå, at han ikke kan lugte det, for jeg synes, lugten er gennemtrængende. Især når han som i går lå hos os i sengen med mavsen opad. Jeg har snust ham i pelsen i dag, på ryggen, og jeg kan stadig lugte det, bare ikke helt så kraftigt, men lugten er der stadig.

Ozzy har tilbagevendende problemer med sin mave. Er ultrasart over for andet foder end det, han normalt får (Hills w/d). Af og til kan han godt tåle en smule andet, så vi prøver os lidt frem, og torsdag aften delte han en portionspose med de to andre. Desværre opdagede vi lørdag, at hans mave alligevel ikke havde kunnet tåle den (vi regner med, at det er årsagen), for der stod hans mave af. Det har vi oplevet før, men dagen efter plejer den at være mere normal, men denne gang har han været i kattebakken ca. 3 gange dagligt frem til mandag morgen. Og så var det ligesom overstået. Vi har ikke set ham med dårlig mave i bakken siden. Jeg fortæller det, for jeg ved ikke, om det kunne have en sammenhæng med, hvad der ellers kunne være galt med ham.

Han har ingen diagnose mht. maven, så vi ved ikke, hvorfor han reagerer, som han gør på andet foder. Han kan reagere dårligt på helt ned til 3 små stykker af andet foder, andre gange kan han tåle det. I december havde han blødende diarré, og vi fik lavet kikkert- og røntgenundersøgelser på ham, der ikke viste noget. Det var frisk blod, så det kom fra sidste del af tarmen, men der var heldigvis intet at finde der. Der blev også taget vævs- (mener jeg) og afføringsprøver i den forbindelse, der heller ikke viste noget unormalt.

Han er generelt en rigtig glad og aktiv dreng. Spiser og drikker godt, så der er ikke noget der. Han opfører sig helt, som han plejer, hvilket han også gjorde under sine maveproblemer i december.

Jeg har siddet og prøvet at læse en masse for at blive klogere, og har for nylig læst om den gamle kat, hvor der stod, at det kunne være tegn på sygdom, hvis de ændrer lugt, så jeg er opmærksom på dette. Men jeg ved ikke helt, hvordan det hænger sammen, så jeg håber, at nogle af jer herinde har nogle erfaringer, I vil dele om den form for ændret kropslugt. Især for at vi er ordentligt klædt på, når vi skal have ham til dyrlægen og have ham undersøgt, for det skal vi. Men vi vil gerne vide lidt om, hvor vi skal lede, for vi vil gerne være sikre på, at dyrlægen kommer omkring de nødvendige undersøgelser af ham.

Nyreproblemer kan give ændret kropslugt ved jeg…men har ikke oplevet det i praksis.

Det oplevede vi med vores gamle Milly, der lugtede så fælt, at vi badede den stakkels kat, fordi vi troede, det var lort.

Hvis det også er nyreproblemer i dette tilfælde, vil en blodprøve straks vise det. Afsted til dyrlægen og god bedring. :kryds::kryds::kryds:

[QUOTE=FinnFrode;1088956]Det oplevede vi med vores gamle Milly, der lugtede så fælt, at vi badede den stakkels kat, fordi vi troede, det var lort.

Hvis det også er nyreproblemer i dette tilfælde, vil en blodprøve straks vise det. Afsted til dyrlægen og god bedring. :kryds::kryds::kryds:[/QUOTE]

Tak for jeres svar. Jeg har også læst, at det kan være nyrerne, men også om andre ting, så jeg håber på lidt erfaringer herindefra.

Tak FinnFrode for dine erfaringer. Ozzy lugter ikke af lort overhovedet. Det er som sagt nærmest en sødlig lugt. Han skal afsted til dyrlægen, men vi håber på at høre lidt flere erfaringer herindefra først, så vi kun skal have ham afsted én gang.
Hvordan oplevede I det med Milly, ud over lugten? Havde hun andre symptomer, og hvordan havde hun det ellers? Vi ser jo ikke rigtigt så meget andet fra Ozzy.

[QUOTE=Pussikat;1088963]Tak for jeres svar. Jeg har også læst, at det kan være nyrerne, men også om andre ting, så jeg håber på lidt erfaringer herindefra.

Tak FinnFrode for dine erfaringer. Ozzy lugter ikke af lort overhovedet. Det er som sagt nærmest en sødlig lugt. Han skal afsted til dyrlægen, men vi håber på at høre lidt flere erfaringer herindefra først, så vi kun skal have ham afsted én gang.
Hvordan oplevede I det med Milly, ud over lugten? Havde hun andre symptomer, og hvordan havde hun det ellers? Vi ser jo ikke rigtigt så meget andet fra Ozzy.[/QUOTE]

Hun var en gammel kat på 18 år og havde haft dårlige nyretal i flere år på det tidspunkt. Hun tabte sig meget det sidste halve år og var et par gange så dehydreret, at hun måtte have vand fra drop. Lugten kom først hen mod slutningen af forløbet, hvor vi besluttede os til at give hende fred. Men adfærdsmæssigt var hun sig selv og opførte sig som husets dronning til det sidste.

Jeg kan ikke lige huske lugten, men den var ikke som almindelig lort, så vi tænkte, hun måske havde haft dårlig mave, og at der hang noget ved i pelsen. Men sødlig lugt kan sikkert skyldes mange forskellige ting, så din Ozzy kan sagtens fejle noget helt andet.

Tak for uddybningen. Jeg ville tro, at man havde opdaget det tidligere, hvis han har haft dårlige nyretal, i hvert fald i december, for der var han i narkose, og de plejer jo at tage en blodprøve før sådan en omgang. Han blev også tjekket godt dengang, men jeg kan ikke huske mere, hvor meget de kiggede på blodprøver.

Han er kun 6 år (bliver 7 i oktober), og er som sagt ellers en glad og frisk dreng. Han er en ret tynd kat, vejer kun ca. 4.5 kg, hvilket måske ikke lyder af så lidt, men han er tynd i det. Men stærk. Den vægt har han dog altid haft. Det har han ligget på de sidste mange år. Vi har for nylig købt en babyvægt, så jeg smider ham på den, når han kommer ind fra haven igen. Men jeg forventer ikke, at han har tabt sig. Ikke meget i hvert fald (måske en smule på de sidste dage med dårlig mave).

Lugten fra Ozzy leder slet ikke tanken på lort, synes jeg. Han har jo haft dårlig mave, men det var en helt anden lugt og et andet sted fra :besvimer: Dog “normal” dårlig mave-lugt, for vi kender desværre godt lugten af giardia, og han er jo også ovenpå igen.

Ja, det kan vist være noget forskelligt, så derfor efterlyser jeg lidt erfaringer herinde, for jeg vil gerne være sikker på, at vi får testet for det, der er nødvendigt.

Hos mennesker kan en sødlig kropslugt forekomme såfremt de får sukkersyge. Du kan læse om ændret kropslugt hos mennesker her Kropslugt og dårlig ånde – bromhidrose « Radiodoktoren

Jeg har lige vejet ham, nu han er kommet ind, og han ligger på 4.54 kg sådan ca, for han er ikke supergod til at sidde stille :høhø: men efter to forsøg kan jeg se, at det er der, den ca. ligger. Da han var til dyrlægen for at blive vaccineret for et par måneder siden, vejede han vist 4.4, så han har ikke tabt sig. Han ligger altid lige omkring 4.4 kg.

sødlig lugt - jeg tænker omgående fejlernæring… mennesker der er fejlernærede får en meget kvalm lugt… jeg kan huske den lige så tydeligt fra min bryllupsrejse til afrika hvor fejlernæring er udbredt…

det er jo ikke utænkeligt at han har en mangel-sygdom hvis han er allergi-kat :slight_smile:

w/d er såvidt jeg husker meget lav fedt mod problemmaver/allergi-maver… MEN - hvis jeres kat fx har nedsat enzymproduktion fra bugspytkirtlen, så vil al fed mad promte komme ud som splat hvor andet med mindre fedt vil blive tolereret alt efter hvor meget bugspytkirtlen er sat ud af spillet

pankreas-insufficiens som dårlig bugspytkirtel hedder giver et alvorligt problem med Bvitamin fordi det ikke bliver optaget korretkt og katten vil overleve i laaaaaaaaaaaang tid men være meget tynd og over tid blive pjusket og kedelig i pelsen…

alle de symptomer du beskriver der passer på problemer med bugspytkirtlen i let/middel grad… og en udvikling over tid…

det passer sikkert også på flere andre ting, men en test af bugspytkirtel funktionen ville jeg klart inkludere i testen… den koster 5-600 kr og hvis det er det, så er den alle pengene værd for så er der en let omend lidt omstændelig løsning på kattens problem :slight_smile:

Ja, jeg har også godt siddet og læst om det med mennesker, så det er jeg også opmærksom på. Jeg læste i går denne artikel http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/pdf/sukkersyge.pdf om sukkersyge hos kat, hvor der også står noget om lugt, men der kommer det fra kattens ånde, og hos Ozzy er det kroppen, der lugter (jeg har taget en ordentlig sniffer i hans mund, men sidst han gabte mig op i fjæset, lugtede det bare af lidt almindelig dårlig katteånde, ikke på samme måde). Han har heller ikke de andre nævnte symptomer på sygeforgiftning (der er grunden til lugten ifølge artiklen). Han har haft diarré, men ikke 10 gange om dagen, og de er overstået på et par dage og næsten helt sikkert pga. foderet i torsdags. Det er svært at blive klog på.

Men det har jeg også med i tankerne. Måske kommer der nogle i tråden, der kan fortælle lidt om deres egne erfaringer med sukkersyge og lugt.

[QUOTE=Battlestar;1088982]sødlig lugt - jeg tænker omgående fejlernæring… mennesker der er fejlernærede får en meget kvalm lugt… jeg kan huske den lige så tydeligt fra min bryllupsrejse til afrika hvor fejlernæring er udbredt…

det er jo ikke utænkeligt at han har en mangel-sygdom hvis han er allergi-kat :slight_smile:

w/d er såvidt jeg husker meget lav fedt mod problemmaver/allergi-maver… MEN - hvis jeres kat fx har nedsat enzymproduktion fra bugspytkirtlen, så vil al fed mad promte komme ud som splat hvor andet med mindre fedt vil blive tolereret alt efter hvor meget bugspytkirtlen er sat ud af spillet

pankreas-insufficiens som dårlig bugspytkirtel hedder giver et alvorligt problem med Bvitamin fordi det ikke bliver optaget korretkt og katten vil overleve i laaaaaaaaaaaang tid men være meget tynd og over tid blive pjusket og kedelig i pelsen…

alle de symptomer du beskriver der passer på problemer med bugspytkirtlen i let/middel grad… og en udvikling over tid…

det passer sikkert også på flere andre ting, men en test af bugspytkirtel funktionen ville jeg klart inkludere i testen… den koster 5-600 kr og hvis det er det, så er den alle pengene værd for så er der en let omend lidt omstændelig løsning på kattens problem :)[/QUOTE]

Det er ikke utænkeligt, at han skulle mangle noget i kosten. W/d er nemlig til maveproblemer, f.eks. irritable tarme, og hans mave fungerer rigtig godt på det. Vi forsøgte at skifte ham over på c/d for 1½ år siden, og der startede hans problemer. Hans mave kunne ikke acceptere foderet, selvom det blev indført meget langsomt sammen med det andet. Siden har hans mave været meget sart, og det har været helt galt efter hans blødende diarré i december. Nu tåler han næsten intet ved siden af sin almindelige w/d.

Han reagerer også dårligt på RC urinary moderate calorie, selvom det er et forholdsvis fedtfattigt produkt (de får det som slik, da Putte har haft tilbagevendende problemer med urinvejene). Nogle gange kan han tåle en 3-4 stykker, andre gange går maven helt i stykker af det en dags tid.

Jeg har godt læst din tråd om bugspytkirtelproblemer. Jeg synes, det er svært at se, om det skulle være det, for Ozzy har ikke tabt sig. Han har ligget på den samme vægt, siden han blev en voksen kat, og han har altid haft en flot pels. Pt. er den dog lidt mere kedelig end sædvanligt, fordi han ikke var ude i vinters, så den er ikke så stor, som den plejer.

Hvad hedder den test, man skal have lavet mht. bugspytkirtlen? Og kan man komme omkring behandlingen, uden han skal skifte foder? Det er jo desværre hans store problem, foderet. Så vi frygter lidt, at han skal have en diæt, han ikke kan tåle :frowning: Tør ikke tro på, at der er et andet foder derude, han kan tåle, da vi har oplevet, at han reagerer på nærmest alt. Nogle gange kan han tåle noget, andre gange kan han ikke.

hvis han reagerer på nærmest alt - så vil jeg næsten sige med sikkerhed at i skal tage den test med… for en kat med pancreasinsufficiens VIL reagere på næsten alt… det kan ikke være anderledes eftersom at alt mad bliver optaget anderledes/slet ikke fordi der er akut mangel på enzymer til at nedbryde maden til de korrekte bestanddele…

det storslåede ved behandlingen mod det er at i ikke skal gøre andet end at give katten enzymer… og det bliver i meget populære på, for det kan i fx give i meget fedtfattigt hakkekød… vælg selv variant efter kattens smag

min dreng får nøjagtig samme mad som de andre, men hver dag - somme tider 2 gange - får han mellem 75 og 125 g hakket kød med 30.000 units enzymer i… det er ret meget, men min kat har heller ikke nogen funktion tilbage…

det kan være utrolig svært at dosere korrekt, men det er trial and error… det tog mig omkring 3 md før jeg havde fundet den rette dosis… man starter i det helt små og arbejder sig opad indtil det virker fornuftigt med afføringen eller at man ser synlige resultater i kattens kondition.

Min dreng har stadig splatmave til en vis grad… men han har taget 1,5 kg på og er i topkondition og ingen problemer i øvrigt… så det er en af de få sygdomme hvor behandlingen er populær :slight_smile:

Vi tager den gerne med. Det vigtigste er, at hans problemer bliver kortlagt. Han kan godt tåle sin almindelige mad, som sagt. Men når vi har forsøgt at give ham lidt slik derudover (har prøvet med lidt forskelligt - urinary moderate calorie, som han tidligere sagtens har kunnet tåle, RC Maine coon og div. portionsposer), står maven af måske 7/10 gange, afhængig af slikkets art. Han kan umiddelbart godt tåle kattemalt og den tandpasta, han får for tiden (bucacat).

Vi kender desværre ikke rigtigt hans smag, for han kan ikke tåle andet end sin tørkost, så det er svært rigtigt at blande det i noget? Er det pulver? Måske kan det blandes i kattemalt, for det kan han oftest tåle… Aner ikke, om han kan lide hakkekød, for det har de aldrig fået. Han kan godt lide tun, men det har vi ikke testet på ham, siden han fik tarmproblemer.

Dejligt, at det har hjulpet på ham. Kan han så spise normalt igen? Altså det, som han tidligere har reageret på, eller skal man stadig holde dem på et fiberrigt, fedtfattigt foder?

Er problemet opstået pludseligt hos ham, eller har han altid haft det sådan? Ozzys kom jo pludseligt. Før i tiden har han kunnet spise al, uden hans mave gav problemer.

[QUOTE=Pussikat;1089000]

Dejligt, at det har hjulpet på ham. Kan han så spise normalt igen? Altså det, som han tidligere har reageret på, eller skal man stadig holde dem på et fiberrigt, fedtfattigt foder?[/QUOTE]

jeg har ikke ændret diæt på mine siden han fik diagnosen - de er alle på en relativt fiberrig ikek alt for fedtet kost… den deler han med de andre - jeg har ikke prøvet at skifte ham eller de andre væk fra den

i betragtning af hvordan den specifikke sygdom kommer til udtryk, så hold ham i hvert fald på fedtfattig kost - så minimerer du den dårlige mave et langt stykke…

han har altid spist “normalt” - omend RIGTIG meget i den tid han ikke fik nogen glæde af maden fordi den ikke blev optaget… forskellen er bare nu at han kan optage den fordi han får enzymerne…

de er dog ret kortvirkende, så når han har fået dem om morgenen sammen med vådmaden og spiser tørkost om aftenen, så kommer er dn tyk fast pølse i bakken, og noget blødt noget fordi der ikke er nogen enzymer til tørkosten senere…

men det er ikke så afgørende… det vigtige er at han får mad NOK der hvor han har fået enzymerne så han får den næring han skal have… resten må være sekundært hvis man ikke har mulighed for at administrere enzymer konstant :slight_smile:

men katten stortrives på enzymer en gang dagligt - resten er bonus

det opstod totalt pludseligt efter en bugspytkirtel-betændelse der aldrig blev opdaget eller behandlet som katten kom over selv uden nærmere symptomer… det kom faktisk som lyn fra klar himmel og symtomerne på mangel-sygdomme og splatmave blev gravist værre og værre indtil han havde tabt 1,5 kg og decideret så meget lidt rask ud

Forresten kunne jeg konstatere, at lugten fra ham primært kommer fra maveregionen (eller undersiden af katten :)). Hans overpels lugter ikke helst så meget af det, mest af frisk luft, efter han har været i haven.

dårlig hud/pels er klassisk for mangel på B vitamin… fugt ved huden får den til at lugte grimt… og det er typisk på undersiden af katten…

[QUOTE=Battlestar;1089005]jeg har ikke ændret diæt på mine siden han fik diagnosen - de er alle på en relativt fiberrig ikek alt for fedtet kost… den deler han med de andre - jeg har ikke prøvet at skifte ham eller de andre væk fra den

i betragtning af hvordan den specifikke sygdom kommer til udtryk, så hold ham i hvert fald på fedtfattig kost - så minimerer du den dårlige mave et langt stykke…

han har altid spist “normalt” - omend RIGTIG meget i den tid han ikke fik nogen glæde af maden fordi den ikke blev optaget… forskellen er bare nu at han kan optage den fordi han får enzymerne…

de er dog ret kortvirkende, så når han har fået dem om morgenen sammen med vådmaden og spiser tørkost om aftenen, så kommer er dn tyk fast pølse i bakken, og noget blødt noget fordi der ikke er nogen enzymer til tørkosten senere…

men det er ikke så afgørende… det vigtige er at han får mad NOK der hvor han har fået enzymerne så han får den næring han skal have… resten må være sekundært hvis man ikke har mulighed for at administrere enzymer konstant :slight_smile:

men katten stortrives på enzymer en gang dagligt - resten er bonus

det opstod totalt pludseligt efter en bugspytkirtel-betændelse der aldrig blev opdaget eller behandlet som katten kom over selv uden nærmere symptomer… det kom faktisk som lyn fra klar himmel og symtomerne på mangel-sygdomme og splatmave blev gravist værre og værre indtil han havde tabt 1,5 kg og decideret så meget lidt rask ud[/QUOTE]

Okay tak for uddybningen. Kattene herhjemme spiser ret fedtfattigt og fiberrigt (Putte for r/d, fordi han skal tabe sig, men Ozzy går ikke i hans mad. Phoebe vil helst have det samme som Ozzy, men vi prøver at sørge for, at hun får RC maine coon som slik, så hun får brugt tænderne nok).

Har du oplevet, at han lugter? Det er det, der undrer mig mest nemlig. Jeg ved, at folk med problemer med bugspytkirtlen kan få sukkersyge, men det er svært at få det hele til at hænge sammen inde i hovedet, må jeg indrømme.

Okay ja, det giver jo mening.

Kattene herhjemme har i øvrigt levet på w/d det meste af deres liv på anbefaling af min tidligere dyrlæge, der mente, at det er et glimrende fuldfoder (til katte, der ikke løber meget rundt udenfor), og jeg har aldrig før oplevet, at det har givet problemer med lugt eller grim pels og den slags.