Affødt af gårsdagens foredrag om fertilitet

Ja jeg var vidst en af aftenens mest ihærdige spørge-jørgener, og følte mig super dum ind i mellem med alle mine spørgsmål :ups: :tihi:

Jeg har et mere som der ikke blev svaret på - mere fordi jeg ikke spurgte fordi der var en lille intern ting mellem dyrelægen og en af de fremmødte og det virkede som en større ting at spørge om.

Anyway…

Vaccine! igen ja.

Der blev sagt at man aldrig skulle/måtte vaccinere en gravid hunkat. Hvorfor ikke?

En opdrætter sagde at det havde hun lige gjort, og dyrelægen svar var at så skulle de da vidst lige have en alvorlig snak på vej hjem i bilen.

Men hvorfor? Hvad kan der ske ved det? Jeg er meget nysgerrig og håber nogle kan svare :slight_smile: igen…undskyld hvis jeg virker alt for himmelfalden…

Dine spørgsmål igår var helt fine og meget relevante:-) Forhåbentlig fik du nogle svar, du kunne bruge:ok:

Omkring vaccinering af drægtige hunkatte - det kan påvirke fostrene at vaccinere hunkatten under drægtigheden.

avs!

Hvad kan der ske med dem?

Altså jeg tænkte at det ikke var en totalt dum ting at vaccinere op til en parring i hvert fald, for man siger jo at vacciner er en lille bitte dosis sygdom, og hvis mormissens imunforsvar er helt oppe, ville det så være en totalt stupid konklusion at hendes øgede imunforsvar så ville komme killingerne til gode?

og ja jeg synes det var ekstremt spændende! sådan noget vil jeg gerne med til en anden gang!

[quote=Gry Gressbakken;262122]avs!

Hvad kan der ske med dem?

Altså jeg tænkte at det ikke var en totalt dum ting at vaccinere op til en parring i hvert fald, for man siger jo at vacciner er en lille bitte dosis sygdom, og hvis mormissens imunforsvar er helt oppe, ville det så være en totalt stupid konklusion at hendes øgede imunforsvar så ville komme killingerne til gode?[/quote]

Op til en parring er det fint at vaccinere:ok: - men under en drægtighed kan vaccinen påvirke fostrene, for som du selv er inde på, så er vaccinen en lillebitte dosis sygdom, som fostrene jo ikke kan omsætte til noget fornuftigt… Skal man endeligt vaccinere hunkatten under drægtigheden, er det bedst at vente til de sidste 3 uger, så fostrene ikke er helt så nemt påvirkelige…

[quote=dkkorat;262121]Dine spørgsmål igår var helt fine og meget relevante:-) Forhåbentlig fik du nogle svar, du kunne bruge:ok:

Omkring vaccinering af drægtige hunkatte - det kan påvirke fostrene at vaccinere hunkatten under drægtigheden.[/quote]

Der er kun påvirkning af fostrene hvis du vaccinerer med en levende svækket vaccine. Det er især kattesygevaccinen der udgør risiko.

Man kan sagtens i den sidste trediedel af drægtigheden vaccinere med en DRÆBT vaccine - den eneste der er godkendt til det er: Fel-o-vax IV

Iøvrigt gælder det BÅDE under drægtighed og diegivning.

Vaccinering FØR parring skal ske mindst 14 dage før

Min dyrlæge råder faktisk til, at man vaccinerer drægtige hunkatte, hvis man har problemer i katteriet med øvre luftvejssygdomme.
Det skal så gøres i sidste trimester og med en dræbt vaccine.

Vaccinen er godkendt til formålet, så mon ikke det er foredragsholderen, der bør opdatere sin viden der :wink:

Enig, min Mea blev også vaccineret med dræbt vaccine da hun i sin tid var drægtig.

Og øv jeg er misundelig på jer der var til det fordrag :smiley: Håber I nød det.

[quote=Eva K;262433]
Og øv jeg er misundelig på jer der var til det fordrag :smiley: Håber I nød det.[/quote]

Også mig…kan I ikke fortælle lidt mere fra foredraget ??? Pleaaaaaaaaaase -engel

æhm…hvad vil i vide?

det tog 4 timer eller deromkring, så der blev sagt en hulens masse

jamen foredragsholderen præsenterede os for et utrolig gennemarbejdet materiale omkring hunkattenes parringcyklus, problemer med befrugtning/drægtighed og ikke mindst et omfattende materiale om fading kittens :slight_smile:

Charlotte har materialet i hardcopy - og såvidt som jeg forstod, så kan man rekvirere en kopi hvis man skriver til hende :slight_smile:

men det var foredragsholderen der var esset - han var SÅ spændende at høre på !!

[quote=Gry Gressbakken;262612]æhm…hvad vil i vide?

det tog 4 timer eller deromkring, så der blev sagt en hulens masse[/quote]
Jeg er især nysgerrig om hans teori omkring pyometra/livmoderbetændelser.

[quote=Battlestar;262615]jamen foredragsholderen præsenterede os for et utrolig gennemarbejdet materiale omkring hunkattenes parringcyklus, problemer med befrugtning/drægtighed og ikke mindst et omfattende materiale om fading kittens :slight_smile:

Charlotte har materialet i hardcopy - og såvidt som jeg forstod, så kan man rekvirere en kopi hvis man skriver til hende :slight_smile:

men det var foredragsholderen der var esset - han var SÅ spændende at høre på !![/quote]

Nja, jeg fik det kun til brug for referatet - Må ikke udleveres - Sorry :slight_smile: Der er jo lagt over 50 timers forberedelse i det foredrag og derfor vil han naturligvis gerne holde det lidt for sig selv :slight_smile:

Til gengæld kan jeg kun være enig - Der var rigtig mange ting på banen den aften og det var meget udbytterigt - Både for nye og gamle opdrættere.

Der er ikke nogen der har taget private noter? Det plejer jeg altid at gøre - man kan jo ikke huske alle detaljerne ellers når man kommer hjem :slight_smile:

Ann har lagt hendes ind, hvis du kigger under arrangementer her:
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=10777”]Hunkatte og deres fertilitet - De Kattegale Debatterer[/ame]