Afsætning?

Som nogle måske ved, har vi haft killingepause på ubestemt tid. Det er næsten to år siden, at vi sidst havde killinger, og nu er jeg så endelig begyndt at lægge planer igen.

Men: jeg er dybt bekymret for, om man kan finde gode hjem til kælekattene. Jeg plejer gerne at have mange, som er interesserede i katte til avl, men ved de sidste par kuld var der næsten ingen, som ville have kælekattene - og det er jo immervæk dem, der er flest af.

Maine Coonen er jo på godt og ondt blevet en slags moderace. Jeg er altså helt bevidst om, at vi er mange om budet, og at vores katte bestemt ikke alle ligner hinanden. Oveni kommer så alle bunkerne af “ægte uden stamtavle”, som jeg dog tror henvender sig til et andet segment end mine typiske købere.

Så hvad siger I andre? Er der gode kælekattefamilier derude? Eller er det stadig lige dystert?

[QUOTE=holymoly;1100349]Som nogle måske ved, har vi haft killingepause på ubestemt tid. Det er næsten to år siden, at vi sidst havde killinger, og nu er jeg så endelig begyndt at lægge planer igen.

Men: jeg er dybt bekymret for, om man kan finde gode hjem til kælekattene. Jeg plejer gerne at have mange, som er interesserede i katte til avl, men ved de sidste par kuld var der næsten ingen, som ville have kælekattene - og det er jo immervæk dem, der er flest af.

Maine Coonen er jo på godt og ondt blevet en slags moderace. Jeg er altså helt bevidst om, at vi er mange om budet, og at vores katte bestemt ikke alle ligner hinanden. Oveni kommer så alle bunkerne af “ægte uden stamtavle”, som jeg dog tror henvender sig til et andet segment end mine typiske købere.

Så hvad siger I andre? Er der gode kælekattefamilier derude? Eller er det stadig lige dystert?[/QUOTE]

De er derude, men der er langt mellem dem nogle gange og er derfor årsagen til at jeg kun laver et kuld af gangen for at have pladsen til at kunne beholde indtil det rette hjem er der.

Det er ikke til at vide hvornår man finder hjemmene til dem, fx. havde jeg 2 killinger gående til de var 7 og 8 måneder fra Mokais første kuld og ved hendes andet kuld var de alle solgte inden de var 10 uger.

Men ja vi er mange om buddet indenfor vores race, og som du skriver så er der alle dem der laver de tavleløse og sælger dem som værende racensuk

Mine seneste killinger fra hhv februar og marts går stadig herhjemme, på trods af at de er afsat. De venter på, at deres familier fra hhv Finland, Canada og USA skal komme at hente dem i august/september/oktober. Den ene skal i avl - de andre 4 er kastrerede kælekatte. Jeg har før solgt kælekatte til udlandet, fordi opdrætterne “derude” ikke altid kan følge med efterspørgslen - men det er længe siden.
Mit indtryk er, at det mest er herhjemme, afsætningen er sløv. Jeg hører ikke om lignende problemer ude i Europa. Andre henviser til mig, men køberne springer ofte fra, fx fordi mine killinger er kastrerede, inden de flytter herfra:S, eller fordi jeg ikke shipper:S - det er ikke et punkter, der gås på kompromis med. Jeg er holdt op med at øremærke killinger til udlandet, for danske øremærker har kun begrænset værdi i udlandet - for slet ikke at tale om, at det ærgrer mig at miste killingesalg på den konto.

Måske skulle I være bedre til at komme ud til flere folk med hvad de får for pengene?
Og måske overveje prisen på en killing… Nu ved jeg ikke hvad en main coon koster, men folk har jo ikke så mange penge som for 10 år siden og der bliver sparet på alt, lige fra biler til katte…
For når mange (åbenbart hvis man skal tro annoncerne på gul og gratis og dba) gerne vil betale 2-3000 kr. for en uvaccineret, usteriliseret "race"kat uden stamtavle, så er det måske fordi de ikke ved at sådan en kat måske endda blivere dyrere end en tavle kat når først den har været omkring dyrlægen. Tror i hvert fald mange stejler ved at se tal som 5000-6000 kr. for en kat, når de kan få en som er lige så sød og pæn for det kvarte :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1100355]Måske skulle I være bedre til at komme ud til flere folk med hvad de får for pengene?
Og måske overveje prisen på en killing… Nu ved jeg ikke hvad en main coon koster, men folk har jo ikke så mange penge som for 10 år siden og der bliver sparet på alt, lige fra biler til katte…
For når mange (åbenbart hvis man skal tro annoncerne på gul og gratis og dba) gerne vil betale 2-3000 kr. for en uvaccineret, usteriliseret "race"kat uden stamtavle, så er det måske fordi de ikke ved at sådan en kat måske endda blivere dyrere end en tavle kat når først den har været omkring dyrlægen. Tror i hvert fald mange stejler ved at se tal som 5000-6000 kr. for en kat, når de kan få en som er lige så sød og pæn for det kvarte :)[/QUOTE]

Fugl prøv at gå ind på holymolys hjemmeside, det er en af de hjemmesider der har masser af information om både race osv.

Derudover kan jeg ikke se hvorfor man skal gå ned i pris på sine katte, for som du siger der er ikke ret mange penge men at opdrætte det koster og hvis man ikke vil spare op og ofre de penge en racekat koster nu om dage så synes jeg man skal kigge efter en sød stribemis på internaterne i stedet for at støtte alle dem der dumper priserne og sælger dem uden tavle. :slight_smile:

Der er i forvejen rigeligt underskud i at lave kuld - især i de racer, hvor der skal testes for at “gøre det ordentligt” og opdrætteren måske endda henter avlskatte i udlandet (som jeg ved, Pil gør), så det mener jeg bestemt ikke er vejen frem. Mine to kuld er solgt for samme pris som jeg for snart 6 år siden gav for Sander med samme “pakke” og hverken dyrlæge eller foder har holdt prisen, så der er kun én tilbage til at betale og det er opdrætter.

[QUOTE=fugl;1100355]Måske skulle I være bedre til at komme ud til flere folk med hvad de får for pengene?
Og måske overveje prisen på en killing… Nu ved jeg ikke hvad en main coon koster, men folk har jo ikke så mange penge som for 10 år siden og der bliver sparet på alt, lige fra biler til katte…
For når mange (åbenbart hvis man skal tro annoncerne på gul og gratis og dba) gerne vil betale 2-3000 kr. for en uvaccineret, usteriliseret "race"kat uden stamtavle, så er det måske fordi de ikke ved at sådan en kat måske endda blivere dyrere end en tavle kat når først den har været omkring dyrlægen. Tror i hvert fald mange stejler ved at se tal som 5000-6000 kr. for en kat, når de kan få en som er lige så sød og pæn for det kvarte :)[/QUOTE]

Og så synes nogle, at en stambogsført racekat til 5.000 er dyrt?

Jamen altså, den sælges jo som oftes som en “færdig pakke”. Umiddelbart ser det så ud til at opdrætter scorer 1500 kr. Men der skal lige betales for en pokkers masse foder til missemor og killinger, kattegrus, parringsgebyr mm.

Hvor er så opdrætters fortjeneste blevet af? Jo, den er konverteret til en masse bekymringer, fornøjelser, arbejde og glæde over en dejlig killing.

Hejsa

Godt at høre at du er inde i gamet igen Pil :slight_smile:

Jeg oplevede med de to kuld (ialt 10 stk. 9 piger, 1 dreng) jeg fik sidste sommer at de var nærmest umulige at komme af med til kæl…til gengæld havde jeg 3 kuld (11 stk. 7 piger og 4 drenge) i foråret og dem kunne jeg nok have solgt 2 gange hver, så hvad forskellen lige var her, vides ikke…årstid, køn, farver, udseende?? Mange har foreslået årstid…men har aldrig før oplevet at det er nemmere på nogle årstider end andre…men vil da ikke udelukke muligheden.

Det jeg til gengæld oplever - og er meget positivt overrasket over - er at kælekattekøbere er begyndt at stille spørgmålstegn ved mange ting og dermed også stille krav. Både til alment helbred, tandkød, tests og indavl kattenes omgivelser - og ikke mindst til mig som person…det synes jeg har udviklet sig rigtig meget - dejligt :slight_smile:

Jeg er enig med Camilla om det med få killinger et kuld af gangen (lod sig ikke gøre her i foråret af forsk. årsager…). Også fordi køberne reagerer på harmonien i flokken - det fik jeg ihvf meget ros for samt at det var et lille opdræt, da mange af dem havde besøgt opdræt med 25+ katte og ikke ønskede at købe der… Ingen kritik af større opdræt herfra, jeg har selv katte fra større opdræt og ser ikke en forskel den vej rundt, men har indtryk af at ihvf det udvalg af potentielle købere som henvendte sig hos mig sætter krav.

Jeg tror også at hvor du annoncerer har noget at gøre med det - hvor kigger folk henne? Der er jo et væld af muligheder derude :slight_smile:

Har ikke skrevet at jeg synes det er dyrt.
Jeg er godt klar over de ting I nævner, sjovt at I alle lige vælger at citere det med prisen og ignorere resten af indlægget :gruble:
Pointen var jo netop at gøre folk opmærksom på hvad de faktisk får for pengene, udover bare en “sød og pæn” kat.

[QUOTE=MoMo;1100358]Fugl prøv at gå ind på holymolys hjemmeside, det er en af de hjemmesider der har masser af information om både race osv.

Derudover kan jeg ikke se hvorfor man skal gå ned i pris på sine katte, for som du siger der er ikke ret mange penge men at opdrætte det koster og hvis man ikke vil spare op og ofre de penge en racekat koster nu om dage så synes jeg man skal kigge efter en sød stribemis på internaterne i stedet for at støtte alle dem der dumper priserne og sælger dem uden tavle. [/QUOTE]

Det har jeg gjort, synes den var ret forvirrende og måtte nok klikke 10 gange for at finde frem til hvor de ændre katte var til salg henne :slight_smile:
Men hun skriver vist også at den er ved at blive opdateret…

[QUOTE=fugl;1100365]Har faktisk ikke skrevet at jeg synes det er dyrt.
Jeg er godt klar over de ting I nævner, sjovt at I alle lige vælger at citere det med prisen og ignorere resten af indlægget :gruble:
Pointen var jo netop at gøre folk opmærksom på hvad de faktisk får for pengene, udover bare en “sød og pæn” kat.[/QUOTE]

Du skrev, at du mente opdrætterne skulle sætte prisen ned - det er IMO det samme som at sige, den er for høj.

På min hjemmeside står der højt og bragende, hvad man “får for pengene”, men jeg vil altså ikke udpensle prisen på hver enkelt delelement for at sikre, at alle forstår det uden at skulle gøre sig ulejlighed med at kontakte mig (ikke fordi jeg selv har haft store problemer med afsætning - men nu har jeg heller ikke en moderace).

Jeg har lige haft kuld på 5, hvoraf 4 var til salg. Alle var solgt inden de blev 14 uger, og jeg kunne have solgt et par stykker mere :slight_smile: Vi havde interesserede købere som valgte anden race, og købere som vi valgte fra.
Ingen diskussion om prisen som var 5.000,00 pr hankilling med hele pakken og 5.500,00 pr. hunkilling.

Jeg havde kun killingerne på “killingelisten” , Specialklubbens liste og Racekattens killingeliste. Jeg fik god feedback på min hjemmeside, da der var mange og jævnligt nye billeder og små videoer af killingerne og de øvrige katte i hjemmet. Det var noget som køberne havde bemærket :slight_smile:

jeg tror at krisen er ved at klinge lidt af, og selvom der også var ret useriøse henvendelser, så virkede det for det meste, som om folk havde sat sig ind tingene og stillede gode og relevante spørgsmål om racen mm.

Vi har netop haft/har et kuld på 3 killinger. Den ene flyttede i går og de 2 sidste flytter i starten af august.

Jeg kunne sagtens have solgt 3-4 killinger mere, og jeg har kun annonceret på NSR’s hjemmeside og killingelisten.

Vi har, for første gang måtte afvise en køber, fordi mavefornemmelsen var helt gal og derudover har jeg fået mails og telefonopkald som jeg har måtte afvise, fordi killingerne allerede er afsat til gode hjem. Mine killinger koster 5000,- uanset køn, med fuld pakke og der er ingen der har hævet et øjenbryn over det.

[QUOTE=Temple Bar;1100371]Du skrev, at du mente opdrætterne skulle sætte prisen ned - det er IMO det samme som at sige, den er for høj.

På min hjemmeside står der højt og bragende, hvad man “får for pengene”, men jeg vil altså ikke udpensle prisen på hver enkelt delelement for at sikre, at alle forstår det uden at skulle gøre sig ulejlighed med at kontakte mig (ikke fordi jeg selv har haft store problemer med afsætning - men nu har jeg heller ikke en moderace).[/QUOTE]

Jeg har heller ikke skrevet at folk skulle sætte prisen ned… Jeg har skrevet måske overveje prisen. Og måske burde nogen sætte den ned, det er da ikke noget jeg kan vurdere, eller har påstået jeg kan? Aner ikke engang hvad jeres katte koster.

Det var såmænd bare et forslag, hvilket jeg troede denne tråd gik ud på. Det kom af, at jeg har undret mig meget over, at folk er villige til at betale mellem 2 og 4000 kr for en “ren- uden stamtavle”, som heller ikke er vaccineret eller steriliseret, mens gode katte opdrætter åbenbart brænder inde med fine killinger. Det er jo mennesker som reelt betaler det samme eller endda mere for et “ringere produkt”. Det får mig til at tænke at racekatte sælgerne måske har en udfordring med at få fortalt protentielle købere hvad det præcis er de får for pengene, ud over en “sød og pæn” kat.
For når man høre så mange sige “det behøver ikke være en racekat, for jeg vil alligevel ikke udstille”, så tyder det da på at mange tror at det er selve papiret som stamtavlen står på som koster pengene. Der er mange mennesker som ikke bruge fora eller er vildt gode til at bruge computer, og mange som finder deres katte gennem dba, uden at have overvejet de ting… Tror jeg…

Tak for alle inputs. Mine kælekillinger koster 5000, inkl 2 vaccinationer, neutralisering, chip (og/eller øremærke, hvis køber ønsker det) og registreringspapirer. Jeg har indtryk af, at det er en gennemsnitlig pris for en Maine Coon med “fuld pakke”, og jeg vil ikke sætte prisen ned. Dels fordi jeg har rigeligt underskud allerede, dels fordi jeg ikke er interesseret i at sende det signal, at mine killinger er “billigere” end alle andres. Jeg vil markedsføres som mange ting, men sgutte som billig. :tihi:

Før i tiden var det rigeligt at have sine killinger på sin hjemmeside, evt Facebook og en klubliste eller to. Nu ved jeg ikke rigtig. Skal man virkelig til at avertere dem på dba, kattegalleri m.m.? Ikke, at der nødvendigvis er noget galt med det, men jeg frygter lidt, at det bare fører til endnu flere useriøse henvendelser, fx folk, som vil have ukastrerede killinger eller folk, som bare ringer for at skælde ud over den pris, som er opgivet i annoncen. Og sådan nogle har jeg allerede rigeligt af. :wink:

Mine kuld i efteråret var lidt svære og finde gode hjem til, hvor kuldet her i foråret kunne jeg have solgt flere gange. Men her kunne jeg klart se at farverne spillede ind. De tortie tøser er lige så nemme at sælge som hankattene normalt er. Hvor den sorte tøs jeg har fra efteråret er der ingen der synes er interessant, kun hvis hun var en dreng.
Som Pia skriver så kan man tydeligt mærke at køberne er meget opmærksomme på det de køber. Alle mine købere både i efteråret og her i foråret har stillet spørgmål til hjertescan, tænder, generelt helbred. Stillet spørgsmål om os, vores hjem, forældrene til killinger, temperament, alle spørgsmål på den gode måde og med en god dialog, der gik begge veje og ikke bare mig der snakkede :slight_smile:
De fleste af vores købere har nævnt at de synes det var en klar fordel at vi havde været opdrættere i lang tid, de følte at de hos os fik en dybere forklaring og at vi havde et dybere kendskab til linier og hvad der lå bagved.
Jeg synes det er fedt at køberne begynder at stille flere spørgsmål og krav til os som opdrættere :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;1100384]
Før i tiden var det rigeligt at have sine killinger på sin hjemmeside, evt Facebook og en klubliste eller to. Nu ved jeg ikke rigtig. Skal man virkelig til at avertere dem på dba, kattegalleri m.m.? Ikke, at der nødvendigvis er noget galt med det, men jeg frygter lidt, at det bare fører til endnu flere useriøse henvendelser, fx folk, som vil have ukastrerede killinger eller folk, som bare ringer for at skælde ud over den pris, som er opgivet i annoncen. Og sådan nogle har jeg allerede rigeligt af. ;)[/QUOTE]

På det punkt har tiderne ændret sig, så man skal ud og annoncere andre steder end sin hjemmeside. Facebook synes jeg svinger meget med om det er der folk har set dem, men ofte har de set mine killinger på alle andre steder jeg haft annoncer oppe. Dog annoncerer jeg ikke på kattegalleri eller DBA af personlige grunde :slight_smile:

Nu er Hugo jo lige blevet reserveret… Jeg kan ikke sige det på nogen måde, har været svært at komme af med mine. Aldo og Perrier har slet ikke været annonceret og Hugo kun 2 døgn på GogG samt min egen HP.

Det undrer skam også mig. Og jeg har i mere end 15 år skrevet artikel efter artikel, som er blevet delt og delt, om netop den slags ting. De ligger også på min hjemmeside, hvis nogen gad at læse dem, men det gider mange mennesker ikke.

Jeg er, som jeg også skrev i første indlæg, nået frem til, at de mennesker, som giver 2500 for en “ægte uden stamtavle” med en enkelt loppe- og ormekur, det er simpelthen et andet segment end mine købere. For mange mennesker er det tilsyneladende en slags “omvendt snobbeeffekt”, når de kan få “præcis det samme, for den halve pris”. Så kan man råbe, til man bliver blå i hovedet, om, at det faktisk hverken er det samme eller den halve pris; de er ligeglade, for de har skudt papegøjen. :wink:

Ja, men hvis jeg averterer i dba til 5000, så ringer de jo ikke til mig for at høre, hvorfor de er så dyre. Og jeg kan ikke rigtig få en annoncetekst, som er lang nok til, at jeg kan forklare, hvorfor mit “produkt” faktisk er en bedre handel end den “ægte uden stamtavle” til 2500, som de har kig på. Så jeg tror ikke, at det er et segment, som jeg kan nå. :slight_smile:

Der ER gode kælekattefamilier herude, Pil :slight_smile:
Bare se på mig:engel2:

Men krisen kradser stadig, så jeg tror det nok skal komme igen :slight_smile:

Og så tror jeg at det er rigtigt hvad Malene skriver, at farverne også spiller ind.
Når jeg igen har job, og dermed råd, skal jeg jo have en killingeveninde til Milou, og de farver jeg leder efter, er der ikke så mange af (tortie eller sort smoke).

[QUOTE=holymoly;1100388]Det undrer skam også mig. Og jeg har i mere end 15 år skrevet artikel efter artikel, som er blevet delt og delt, om netop den slags ting. De ligger også på min hjemmeside, hvis nogen gad at læse dem, men det gider mange mennesker ikke.

Jeg er, som jeg også skrev i første indlæg, nået frem til, at de mennesker, som giver 2500 for en “ægte uden stamtavle” med en enkelt loppe- og ormekur, det er simpelthen et andet segment end mine købere. For mange mennesker er det tilsyneladende en slags “omvendt snobbeeffekt”, når de kan få “præcis det samme, for den halve pris”. Så kan man råbe, til man bliver blå i hovedet, om, at det faktisk hverken er det samme eller den halve pris; de er ligeglade, for de har skudt papegøjen. :wink:

Ja, men hvis jeg averterer i dba til 5000, så ringer de jo ikke til mig for at høre, hvorfor de er så dyre. Og jeg kan ikke rigtig få en annoncetekst, som er lang nok til, at jeg kan forklare, hvorfor mit “produkt” faktisk er en bedre handel end den “ægte uden stamtavle” til 2500, som de har kig på. Så jeg tror ikke, at det er et segment, som jeg kan nå. :)[/QUOTE]

Nej, du har måske ret :slight_smile:
Altså jeg overvejede selv at købe en ægte uden stamtavle, fordi jeg ikke havde 10.000 kr til to katte, velvidende at der var nogle ting jeg ikke ville få med i købet.
Men droppede det hurtigt igen, da jeg så hvad sådan nogle katte bliver solgt til og begyndte at regne på det. Og fordi de bare gav mig en dårlig fornemmelse, mange af de “opdræt” virkede som pengemaskiner, ringede til en hvor det viste sig hun havde 3 kuld på forskellige moderacer alle til salg til 3000, uden noget som helst ordnet :gruble:

Jo, altså jeg tror virkelig der er mange som ikke ved det. Fordi rigtig mange af dem som jeg taler med om mine katte, slet ikke kan forstå det at jeg har give så meget for dem (og det jeg har betalt har vist ikke engang dækket kastrationen af dem), men langt de fleste kan faktisk godt forstå det når jeg forklare det. Har også hørt flere komme med de gamle historier om at blandingskatte er mere sunde, at det er bedst at finde en racekat, hvor den ene af forældrene er hus kat eller en anden race osv.
Ved dog ikke hvordan man skal nå dem :slight_smile: