Afvænning af vådfoder

Jeg prøver lige nu at afvænne mine katte fra våd foder. Da det er meget dyrt. Er der nogle der har prøvet det? Og hvad har i gjort? Og hvilket tør foder er så bedst at give dem? Håber i gider hjælpe :slight_smile:

Det er ikke noget, jeg har hørt eller læst, at folk har gjort, idet at det nemlig er en riiiigtig riiiigtig god ting at give ifølge langt de fleste herinde :slight_smile:

Jeg vil så ikke råde dig til at afvænne dine katte fra vådfoder, for vådfoder er essentiel hvad angår katte da det er med til at rense deres nyrer igennem og fordi du sikre at dine katte får væske.
Men godt vådfoder behøver ikke at være dyrt, fx kan man få mærket LUX i Lidl som er uden sukker i. Og tyske Zooplus har også gode mærker som heller ikke er så dyre.

Istedet vil jeg råde dig til at give dem 50/50 af henholdsvis vådfoder og tørkost. :slight_smile:
Prøv evt. at søg på vådfoder herinde, der er mange tråde om det :slight_smile:

Det er ikke så smart at vænne kattene fra vådfoder…deres nyrer og blæren har rigtig godt af at blive skyllet igennem.

Jeg fodrer med 80 % vådfoder og de sidste 20 % tørfoder…

Ja, det koster at have katte…om man så vil ofre penge på at fodre med kvalitetsfoder…det er et spørgsmål om prioritering.
Jeg har valgt det…men du skal være opmærksom på, at det koster kassen at have en kat med stoppet urinrør…disse udgifter kan du dog minimere ret kraftigt ved at sygeforsikre din katte.
I Dyrekassen koster det 915 kr pr kat pr år.

Ej undskyld jeg åbner min mund nu, men for det første så skal katte ikke afvænnes vådfoder, for det andet så har i selv valgt at anskaffe jer katte og dermed taget den udgift det nu engang er at have katte til jer.

For det andet, nu har jeg læst de tråde du har oprettet herinde, og det lyder for mig som om i måske skulle overveje om i overhovedet skulle have katte??
Katte koster penge - det er et faktum.

Og en hvilken som helst katteejer vil aldrig nogensinde råde til at man afvænner sin kat fra vådfoder.
GODT foder er dyrt sådan er det bare, så at du skriver det er for dyrt er virkelig skidt, for hvad så hvis katten bliver syg og skal til dyrlæge? Det kommer den så ikke fordi det er for dyrt?

[QUOTE=MoMo;1118052]Jeg vil så ikke råde dig til at afvænne dine katte fra vådfoder, for vådfoder er essentiel hvad angår katte da det er med til at rense deres nyrer igennem og fordi du sikre at dine katte får væske.
Men godt vådfoder behøver ikke at være dyrt, fx kan man få mærket LUX i Lidl som er uden sukker i. Og tyske Zooplus har også gode mærker som heller ikke er så dyre.

Istedet vil jeg råde dig til at give dem 50/50 af henholdsvis vådfoder og tørkost. :slight_smile:
Prøv evt. at søg på vådfoder herinde, der er mange tråde om det :-)[/QUOTE]

Det er i ALDI de har LUX :slight_smile:

Bortset fra det er jeg enig.

Er det kun pga prisen, du vil skifte fra vådt til tørt:?
Vådt eller råt er rigtig godt for mange ting bl.a. nyrerne.
Tørt er mest for ejerens bekvemmelighed.
Godt foder koster - uanset om det er vådt eller tørt.

Det kan man godt, men det er bare ikke særlig sundt for kattene.

Tørkost indeholder for meget kulhydrat og for lidt protein. Katte er obligate kødædere fra naturens side, og derfor har de ikke ret meget at bruge kulhydraterne til. Desuden er tørkost tørt og derved belaster det kattenes nyrer, da katte af natur ikke drikker så meget.

Der findes masser af god viden om katte og ernæring her: www.catinfo.org

Vådfoder anbefales faktisk som hovedparten af kattens kost. Det behøver ikke at koste en formue (medmindre man har en som min kat der nægter at spise andet end det dyreste).

Hvis du år i Aldi kan man få en mærke der hedder LUX. Det koster 5,50kr for 400g (og det er nærmest gratis i vores verden :høhø: ) og de har en rigtig god ingrediensliste og langt størstedelen af katte ELSKER det simpelthen (især den gule og orange). Det kan du jo evt prøve?

tag nu lige en slapper og spor hvad der ligger bag forst. jeg har altid faet at vide at der ikke er nogen grund til at give vad foder, men jeg spor netop her fordi jeg ikke er sikker mere… der er ikke nogen grund til at blive aggressiv bare fordi jeg sporger:uha:. at sige det er ikke en god ide istedet for ville jeg forsta meget bedre end det andet :slight_smile:

Mine katte har altid tørkost til at stå dognet rundt , og får så vådkost een gang daglig,
Det er oftest noget jeg selv har lavet,-- kan være kylling, kyllinge lever, kyllinge hjerter, kogt fisk ( evt stegt fisk, hvis vi deler min mad , men torskerogn og tun i vand kan også være dagens ret! De får desuden råt kød, både, af okse og kylling,- - - og" noget vi ikke fortæller, er at de alle er helt vilde med røget bacon , både råt og stegt! 4 af mine katte elsker også yoghurt m/u smag , så det får de også jævnligt som sovs! Så vådkost behøver ikke at koste alverden, da man kan passe det ind i almindelige indkøb, og fryses ned både råt og tilberedt!:thumbup:

Cats og Conni

Når man læser de indlæg du har lavet, så kan det nemt læses som om du ikke vil bruge penge på at holde kattene.

Der er en god grund til at dette forum hedder KatteGale, da brugerne herinde sætter deres kattes velvære højt og ikke vil spare pengene på foder mm.

Det er ikke nemt at gætte dine intentioner, når man kun kommunikerer på skrift, så det er vigtigt hvordan man formulerer sine spørgmål.

[QUOTE=conninissen;1118086]Mine katte har altid tørkost til at stå dognet rundt , og får så vådkost een gang daglig,
Det er oftest noget jeg selv har lavet,-- kan være kylling, kyllinge lever, kyllinge hjerter, kogt fisk ( evt stegt fisk, hvis vi deler min mad , men torskerogn og tun i vand kan også være dagens ret! De får desuden råt kød, både, af okse og kylling,- - - og" noget vi ikke fortæller, er at de alle er helt vilde med røget bacon , både råt og stegt! 4 af mine katte elsker også yoghurt m/u smag , så det får de også jævnligt som sovs! Så vådkost behøver ikke at koste alverden, da man kan passe det ind i almindelige indkøb, og fryses ned både råt og tilberedt!:thumbup:

Cats og Conni[/QUOTE]

Er der ikke meget salt i røget bacon? Lyder ellers som en lækker menu :smiley:

Kære Kathrine

Jeg tror folk undrer sig lidt på grund af de mange spørgsmål lige efter hinanden. Det virker som.om, du ikke helt har overvejet udgifterne ved at have kat, før du fik dem. Derfor lan du jo godt elske dine katte og ville dem det bedste. Men der er en del herinde, der har erfaringer med, at kattene nogengange kommer til at lide under det, hvis ejeren ikke har tænkt sig om. Jeg har f.x selv Sigga fra et internat som var blevet smidt ud og fundet helt fejlernlret.

Jeg siger ikke, at du kunne finde på sådan noget. Og jeg synes det er super at du spørger. Det gjorde jeg også da jeg var ny katteejer. Men prøv at overveje, at når du spørger får du måske også nogle svar, som ikke var dem du ønskede. Det betyder ikke, at de ikke kan være gode.

Katte har det bedst, hvis de er neutraliserede, hvis de har nok plads og indtryk til ikke at kede sig, og hvis de får kvalitetsfoder. Og folk herinde ønsker s
alle katte det bedst mulige liv. Jeg fodrer selv med lux. Og det er billigt, og Sigga-missen elsker det.

Jeg håber, du finder de rigtige løsnnger for dig og dine katte, så I får samme glæde af hinamden, som Siggamissen og mig:-)

Katte er jo fra naturen beregnet til at få dækket størstedelen af deres væskebehov via deres bytte og ikke så meget ved at drikke, da de oprindeligt er ørkendyr. Så hvis man giver dem foder der er drænet for den naturlige væske, kan man løbe ind i problemer med nyrer og blære især. Katte er nemlig ikke altid tilbøjelige til at drikke det de bør for at opveje det manglende vand de ville få i naturlig føde. Jeg mener anbefalingen er minimum halvt af hvert af våd/tør. Men da gerne endnu mere vådfoder, for det er jo det katten er skabt til :slight_smile:

Dem som har fortalt dig at der ikke er nogen grund til at give vådfoder, er vist dem som ikke har sat sig ordentlig ind i kattens ernæring og behov.

Vådfoder er essentielt fordi:

  1. det stort set indholder kød og dermed har et godt protein indhold, og katte er fuldstændige kødædere så kød og et højt protein indhold er super vigtigt.
  2. katte er ikke særlig gode til at drikke vand, de er fra naturen indrettet til at optage væske via deres bytte.
  3. væsken fra vådfodret gør at de får renset nyrer, blærer og urinveje igennem og dermed forebygger man bedst muligt at de får urinvejsbetændelser eller problemer med nyrerne.

Tørkost er kun godt fordi det gør det nemt for os ejere at kunne forlade vores katte i flere timer.
Tørkost kræver at man kigger nøje på proteinindholdet som skal helst være mindst 35% og de første 4 ingredienser skal være kødprodukter, dernæst et fornuft fedt indhold og ja kulhydraer der skal du bruge fornuften for har du set en kat gå ind i et kornlager på samme måde som en mus? Katte kan ikke optage korn på samme måde som en mus, men kan optaget forarbejdet korn fra fx musens mave.

Så hvis du vil sikre at dine katte har det godt, og får deres behov dækket godt og fornuftigt så hold fast i vådfoderet og gå efter et fornuft foder og ikke et foder fra supermarkedet men i stedet gå i dyrehandlen.

Du får et svar der ikke er det du ønsker at høre og så skal vi ta en slapper?!

De fleste her prøver at vænne katte til at spise MERE vådt. Jeg har selv en kat der er vokset op på tørfoder. Efter to år har jeg endelig fået hende til at spise et par spiseskefulde vådt om dagen, og det føles som en sejr :slight_smile:

Fordi jeg kan se hvor lidt hun drikker, og fordi jeg gerne vil have hende i mange år endnu :slight_smile:

Husk, når talen nu er på hvad det koster, at billigt tørfoder nemt kan ende med at være meget dyrt tørfoder. Ikke nødvendigvis fordi katten bliver syg af det, men fordi den spiser mere af drt billige (som indeholder masser af korn og som katten derfor ikke blivet mæt af) end af et - i første omgang dyrere - mærke som bare ender med at holde længere.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1118177]Du får et svar der ikke er det du ønsker at høre og så skal vi ta en slapper?!

De fleste her prøver at vænne katte til at spise MERE vådt. Jeg har selv en kat der er vokset op på tørfoder. Efter to år har jeg endelig fået hende til at spise et par spiseskefulde vådt om dagen, og det føles som en sejr :slight_smile:

Fordi jeg kan se hvor lidt hun drikker, og fordi jeg gerne vil have hende i mange år endnu :slight_smile:

Husk, når talen nu er på hvad det koster, at billigt tørfoder nemt kan ende med at være meget dyrt tørfoder. Ikke nødvendigvis fordi katten bliver syg af det, men fordi den spiser mere af drt billige (som indeholder masser af korn og som katten derfor ikke blivet mæt af) end af et - i første omgang dyrere - mærke som bare ender med at holde længere.[/QUOTE]
Og det ryger bare ud i den anden ende = større forbrug af kattegrus.

[QUOTE=fugl;1118096]Er der ikke meget salt i røget bacon? Lyder ellers som en lækker menu :D[/QUOTE]: Jo der er og det er der derfor er det “hemmeligt” :lol: og også i Tun i vand, derfor, doseres det i små portioner!

Cats og Conni

Cats og Conni

Det folk har reageret på er den sætning jeg har fremhævet med blå herover.
Det var den grund du gav i første indlæg.

I din næste post (herunder) skriver du at vi skal spørge først - og fortæller så du har fået at vide der ikke er grund til at give vådfoder.
Der var jo ingen grund til at spørge, når du allerede havde skrevet det er pga prisen (og synes så ikke der er nogen der er aggresive i deres svar, men måske lidt direkte).

Jeg tror du har fået svar på, hvorfor det ikke er en god idé udelukkende at fodre med tørfoder og kan tilslutte mig de øvrige indlæg.
Mine egne 3 katte-dyr får hver en portion vådmad 2-3 gange dagligt og derudover tørfoder (af god kvalitet og dermed ‘dyrt’) i små mængder en del gange ila døgnet.

EDIT: Iøvrigt kan det være en rigtig god idé at investere i en vandfontæne, de fleste katte er glade for sådan en og vil drikke mere, når vandet serveres på den måde

:slight_smile: