Agressiv kat :(

Kim har lige været hos dr. dyr med alle 3 katte pga orm. Inden han kørte hjem igen ringede han og fortalte, at Artos havde været så agressiv at dyrlægen måtte bruge handsker for at kigge ham i munden :frowning: Artos har været ved dyrlægen 3 gange før, alle 3 gange blev han stukket og det er som om han er blevet mere agressiv for hver gang :S
Hvad kan jeg gøre ved det? “Meningen” var jo, at han skulle udstilles osv. men så længe han napper og hvæser, så kan han jo ikke det. Er der noget jeg kan gøre, for at “træne” det væk? Har lagt mærke til, at han næsten kun bider når han leger eller på anden vis er “oppe at køre”.
Vi var på en hobbyudstilling i juli, lige inden han skulle op til dommeren blev han “tirret” at en lille dreng og hvæste derfor ad dommeren. Inden sceneshowet havde han sovet i 2 timer non-stop, så da han var oppe ved de tre dommere tog han det meget flot og hvæste ikke eller noget :slight_smile: Men det er jo ikke altid, at han kan sove i 2 timer inden bedømmelse :tihi:
Har I nogen gode råd?

(Skal lige siges, at jeg ikke har planer om at “tvinge” ham til at blive udstillet. Hvis det fortsætter på denne måde, så bliver han selvfølgelig herhjemme…det er bare lidt ærgeligt…)

Jeg håber det bedste.
Dommerne kigger dem jo altid i munden.

Hvordan har han reageret på det. :?

Et ‘nix pille’-skilt på buret. Og sørg for at holde øje med buret og de besøgendes adfærd. Nogle huler måske, hvis du har på fornemmelsen at han gerne vil gemme sig.

Men jeg ved det heller ikke altid. Har haft to katte som langsomt begyndte at tænde af på udstillinger.

[quote=Mona Jensen;254272]Jeg håber det bedste.
Dommerne kigger dem jo altid i munden.

Hvor gammel er han :?[/quote]

Han er fra 14. februar i år, så han er ikke serlig gammel. Han blev kastreret for 2 uger siden, så håber lidt, at det bare er hormoner der snart forsvinder… men vil ikke gå og bilde mig det ind og så stå med en voksen kat der er agressiv :frowning:

Jeg har udstillet ca. en gang om måneden i gennemsnit, siden slutningen af 2007, og jeg har aldrig oplevet en dommer kigge min kat i munden :slight_smile:

Få alle gæster, som i de næste par måneder kommer på besøg, til at håndtere Artos… dvs pile-rode-rage overalt på ham, holde ham i position og lige så forsigtigt kigge ham i munden også… ros og masser af guffer.
Og meld ham så til en udstilling i nær fremtid, sådan at han kan få lidt træning… andre har beskrevet jeres forholdsregler der…

Annie - der er skam dommere som konsekvent altid kigger samtlige katte i munden… både hos korthår og (semi)langhår. :slight_smile:

[quote=Ann K;254280]
Annie - der er skam dommere som konsekvent altid kigger samtlige katte i munden… både hos korthår og (semi)langhår. :)[/quote]

Så har jeg (heldigvis) været meget heldig :slight_smile:

Nja… jeg synes faktisk det er helt ok.
Både for at se på tandkød… men især for at se om katten har en korrekt tandstilling - noget der er vigtigt efter min mening :slight_smile:

[quote=Ann K;254280]Få alle gæster, som i de næste par måneder kommer på besøg, til at håndtere Artos… dvs pile-rode-rage overalt på ham, holde ham i position og lige så forsigtigt kigge ham i munden også… ros og masser af guffer.
Og meld ham så til en udstilling i nær fremtid, sådan at han kan få lidt træning… andre har beskrevet jeres forholdsregler der…

Annie - der er skam dommere som konsekvent altid kigger samtlige katte i munden… både hos korthår og (semi)langhår. :)[/quote]

Havde et par børn på besøg i sidste uge og det tog han flot :slight_smile: Så må nok melde mig som barnepige igen :tihi:

Overvejede at melde ham til den der kattefestival i sorø, men der står noget om at agressive katte ikke kan udstilles…men de mener måske MEGET agressive katte? måske jeg skulle tage chancen?

[quote=Ann K;254288]Nja… jeg synes faktisk det er helt ok.
Både for at se på tandkød… men især for at se om katten har en korrekt tandstilling - noget der er vigtigt efter min mening :)[/quote]

Jeg synes det er ok, ved mistanke om IKKE korrekt tandstilling, men ellers ikke :slight_smile:

Jeg synes det er nok at dyrlægen kigger på tandkødet :slight_smile:

Så har du ikke haft Anne Køhn, Minna Krogh og Jette Eva Madsen. :slight_smile:

Jette Eva Madsen er kendt for altid at kigge kattene i munden. :slight_smile:

Hmmm. min han på knapt 10 månder tildede på udstillingen i Roskilde - skræmmende, virkelig skræmmende. Jeg kunne slet ikke kende min kat. Han blev disket - og jeg abs’ede ham om søndagen. Jeg fik lov at køre ham hjem, nemt da det var tæt på, men havde udstillingen været i Jylland var det jo ikke muligt. Han bliver ikke udstillet mere.

Da han kom hjem - samme søde mis.

Jeg syntes især du skal bide mærke i adfærden på fremmed grund.

[quote=Mona Jensen;254323]Så har du ikke haft Anne Køhn, Minna Krogh og Jette Eva Madsen. :slight_smile:

Jette Eva Madsen er kendt for altid at kigge kattene i munden. :)[/quote]

Jeg har haft Anne Køhn 2 gange :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;254330]Hmmm. min han på knapt 10 månder tildede på udstillingen i Roskilde - skræmmende, virkelig skræmmende. Jeg kunne slet ikke kende min kat. Han blev disket - og jeg abs’ede ham om søndagen. Jeg fik lov at køre ham hjem, nemt da det var tæt på, men havde udstillingen været i Jylland var det jo ikke muligt. Han bliver ikke udstillet mere.

Da han kom hjem - samme søde mis.

Jeg syntes især du skal bide mærke i adfærden på fremmed grund.[/quote]

Hos dyrelægen: riiigtig sur og ifølge Kim var han slet ikke til at kende i dag. Han ikke bare nappede/markerede men bed :frowning: (dyrlægen måtte bruge handsker :frowning: hjemme igen prøvede Kim igen at se ham i munden osv. da var det intet problem)

På hobby-udstillingen: Faktisk meget rolig, men blev på et tidspunkt tirret af en lille dreng med en drillepind, vi opdagede det ikke med det samme, men nåede da at rette på ham. Han skulle op til dommeren 10 min efter, da hvæste han lidt, men var rolig da han var på scenen.

Vi har haft ham med i sommerhus 3 gange (et par timers varighed) og også på mindre bil-ture. Der har han været meget rolig, så længe han har været i sele og ikke i transporttasken, den kan han ikke lide.

[quote=Ann K;254288]Nja… jeg synes faktisk det er helt ok.
Både for at se på tandkød… men især for at se om katten har en korrekt tandstilling - noget der er vigtigt efter min mening :)[/quote]

Jeg bliver så til gengæld helt hys når de gør det! Ikke tale om at de skal rage rundt i munden på min kat, ærligt det er der simpelthen for lidt hygiejne til at jeg kan acceptere. Hvis de vil det, så er frem med engangshandskerne og ud med dem umiddelbart efter brug.

Opførsel hos dyrlægen kan være meget anderledes end hos en dommer på udstilling, så lige det ville ikke umiddelbart bekymre mig.

Men du skal overveje den del, at katten skal igennem dyrlægekontrollen og måske efterfølgende kan være stresset over det.

Der er nok ikke andet for end at prøve - er han meget sur kan du jo trække ham fra bedømmelsen på udstillingen.

[quote=Vivi_Fletcher;254472]Opførsel hos dyrlægen kan være meget anderledes end hos en dommer på udstilling, så lige det ville ikke umiddelbart bekymre mig.

Men du skal overveje den del, at katten skal igennem dyrlægekontrollen og måske efterfølgende kan være stresset over det.

Der er nok ikke andet for end at prøve - er han meget sur kan du jo trække ham fra bedømmelsen på udstillingen.[/quote]

Det er faktisk det, jeg har gået og overvejet…han burde jo have mulighed for at stresse lidt ned, mellem dyrlægekontrol og bedømmelse. Har en felifriend spray, som virker positivt på ham, så man kunne jo sprøjte buret, inden han kommer derind? Tager ham nok med på en udstilling snart…om ikke andet, så kun for at sidde i buret hele dagen.

Er også ved at lave en slags tyl-net til burgardinerne, så der ikke kan stikkes fingre m.m. ind til ham :slight_smile: Og skal så også have en hule med, så han kan gemme sig

Man kan også købe gennemsigtig plastik som man kan sætte for - især brugbart til de udstillinger hvor burene står i ring.

[quote=Itzy Bitzy;254486]Det er faktisk det, jeg har gået og overvejet…han burde jo have mulighed for at stresse lidt ned, mellem dyrlægekontrol og bedømmelse. Har en felifriend spray, som virker positivt på ham, så man kunne jo sprøjte buret, inden han kommer derind? Tager ham nok med på en udstilling snart…om ikke andet, så kun for at sidde i buret hele dagen.

Er også ved at lave en slags tyl-net til burgardinerne, så der ikke kan stikkes fingre m.m. ind til ham :slight_smile: Og skal så også have en hule med, så han kan gemme sig[/quote]

Synes det lyder som en udmærket idé :slight_smile:
Og vælg så en udstilling så tæt på dig selv, som muligt, så han ikke også skal stresses over for lang transport.

[quote=Vivi_Fletcher;254494]Synes det lyder som en udmærket idé :slight_smile:
Og vælg så en udstilling så tæt på dig selv, som muligt, så han ikke også skal stresses over for lang transport.[/quote]

Kan umiddelbart ikke finde nogen der er tættere på end den i Hillerød i november…jo den i Albertslund, men der er vel lukket for tilmelding (+at han skal have en ormekur i morgen, så ved ikke om det er så smart?)
Vil prøve at holde udkig efter en hobbyudstilling