Agressiv kat :(

Artos er forresten blevet mere rolig nu, så tror at kastrationen har haft en positiv virkning :slight_smile: Han napper også mindre hyppigt nu, så håber at det vil gå godt på udstillingen :smiley:

[quote=lenschow;259824]Affødt af denne tråd: Er der ingen mulighed for at træne en kat gradvis til at vænne sig til udstillinger? En kat som Artos ville have større mulighed for succes hvis han fik en gradvis tilvænning fra lille og lærte at det er rart - men med gradvis vil der i starten være tale om ganske kort tid i det miljø, der skræmmer.

MVH[/quote]

Man kan jo gøre meget for selv at vænne dem til de forskellige elementer, selvfølgeligt bliver det aldrig helt det samme, pga. alle de fremmede katte, lugte og lyde.

Men man kan øve dem i at blive holdt i den rigtige positur i forhold til racen, vænne dem til at blive pillet ved -man kan lurer dommerne af og se hvad killingerne skal vænnes til. Få andre til at håndtere killingerne, mærke profil, tjekke kiler, puste i pelsen etc. hvad der nu er relevant for den race man har.

-Dejligt at I allerede har mærket en positiv effekt af hans kastrering. :ok:

KH

Sofie

[quote=Sofie P.;260042]Man kan jo gøre meget for selv at vænne dem til de forskellige elementer, selvfølgeligt bliver det aldrig helt det samme, pga. alle de fremmede katte, lugte og lyde.

Men man kan øve dem i at blive holdt i den rigtige positur i forhold til racen, vænne dem til at blive pillet ved -man kan lurer dommerne af og se hvad killingerne skal vænnes til. Få andre til at håndtere killingerne, mærke profil, tjekke kiler, puste i pelsen etc. hvad der nu er relevant for den race man har.

-Dejligt at I allerede har mærket en positiv effekt af hans kastrering. :ok:

KH

Sofie[/quote]

Ja, det ser ihvertfald ud til at han er roligere :slight_smile: Vi piller ofte ved øjne, ører og poter og han er efterhånden vandt til det. Hvis vi skal på en lille biltur, så tager vi ham med i hans sele :smiley: Så står han så sødt og kigger ud af vinduet :tihi:

Nej det kan jeg godt se… det er svært at træne… Men Sofies metode er hermed købt herhjemme:-) Tak for det fif - vi vil forsøge at stille en “udstilling” op for vores:-)

MVH

Helle - Jeg tror de fleste opdrættere der udstiller øver killingerne i den slags. Jeg ved i hvert fald Diego var helt vant til det da jeg fik ham. Og har da læst om flere herinde der også gerne tager killingerne med på en prøve tur i bilen :slight_smile:

Men ja, herhjemme pilles, tjekkes og løftes der også ofte på alle 4 katte. Ikke bare dem, der bliver udstillet, men også de andre, sådan at de alle er vant til det. Og når jeg får gæster får de først den ene kat “smidt” i favnen og så den anden kat :slight_smile:
Igen et forsøg på at lære dem flest mulige delelementer, i det at blive udstillet, hjemmefra

Man skal aldrig spøge med hvad katten har vist den har i sig - kastrat eller ej.

Verdens mest afbalancerede kat kan under påvirkning, som en udstilling er, blive et skrækslagende udyr.

Ham man ser og oplever der hjemme som nem - det kan ikke sammenlignes med det en udstilling gør ved katten.

Jeg siger det ikke for at skræmme livet af dig - men for du skal tage dine forholdsregler - for din egen og for kattens skyld - og faktisk også for dine medudstillere

[quote=Lis Dahlstrøm;260375]Man skal aldrig spøge med hvad katten har vist den har i sig - kastrat eller ej.

Verdens mest afbalancerede kat kan under påvirkning, som en udstilling er, blive et skrækslagende udyr.

Ham man ser og oplever der hjemme som nem - det kan ikke sammenlignes med det en udstilling gør ved katten.

Jeg siger det ikke for at skræmme livet af dig - men for du skal tage dine forholdsregler - for din egen og for kattens skyld - og faktisk også for dine medudstillere[/quote]

Synes at det er meget interessant at se, hvordan katten reagerer i forskellige situationer. Flykra har f.eks. før været meget sky og har aldrig været sammen med børn. For et par uger siden havde vi besøg at to børn under 10 år og hun ELSKEDE de :smiley: Så sjovt at se hende spille bold og tålmodigt blive kælet med :slight_smile:

M.h.t. Artos, så håber jeg at han er lige så rolig som på hobbyudstillingen, MEN hvis han nu flipper helt ud, er der så en chance for at jeg vil få lov til at gå før tid? Det ville være synd for hans bur-naboer, at sidde i flere timer ved siden af en sur kat :frowning:

[quote=Itzy Bitzy;260571]
M.h.t. Artos, så håber jeg at han er lige så rolig som på hobbyudstillingen, MEN hvis han nu flipper helt ud, er der så en chance for at jeg vil få lov til at gå før tid? Det ville være synd for hans bur-naboer, at sidde i flere timer ved siden af en sur kat :([/quote]

Jeg fik lov at bringe min at hjem da han havde “ordnet” både steward og mig. Jeg havde en kat mere med - så jeg skulle jo tilbage - hvis jeg ikke havde haft - mon så ikke jeg også kunne blive hjemme, jeg blev jo ikke udstillet, selv om det føltes sådan da han amokkede:-)

Super, så er jeg mere rolig. Vi låner svigerfars bil lørdag, så hvis det går helt galt, så skal vi ikke tænke på taxa/bus/tog el.andet :slight_smile: Har lige købt et stykke tyl-net, til at sætte for tremmerne, så der ikke er nogen der kan stikke fingrene ind til ham eller noget :slight_smile: Har også noget bach’s blomstermedicin (aspen) både til ham og til mig :tihi: :ups:

[quote=Itzy Bitzy;260571]

M.h.t. Artos, så håber jeg at han er lige så rolig som på hobbyudstillingen, MEN hvis han nu flipper helt ud, er der så en chance for at jeg vil få lov til at gå før tid? Det ville være synd for hans bur-naboer, at sidde i flere timer ved siden af en sur kat :([/quote]

Som udgangspunkt skal alle katte blive på udstillingen til den slutter.
Men det beror altid på en konkret vurdering af udstillingsledelsen, hvis en udstiller/kat, skal have lov at forlade udstilingen før tid.