Aktiverer du din kat i hverdagen?

Aktiverer du din kat(te) i dagligdagen? Her mener jeg ud over jagtlege?

Her mener jeg feks…

At gemme mad i en papkasse eller rundt i huset.
Kaster en håndfuld mad på græsplænen de skal finde.
En godbidsbold de skal få maden ud af når de ruller.
En plastikflaske med huller i, hængt op som kattene skal daske til for at få mad ud af.
Klikker træner eller træner på andre måder.
osv…

Nej- det gør vi ikke- altså ud over lidt leg efter snor osv. De render ude og inde og finder selv på ballade.

:):slight_smile:

Selvfølgelig gør jeg det… jeg kan da slet ikke lade være.

:inlove::inlove::inlove:

Jeg har svaret “ja, ofte” med den begrundelse at det aktivering jeg har med Buster FX at kaste tørfoder ud på plænen i løbegården, gemme mad mm.

Buster gider ikke legetøj ret meget.
Der er en pelsmus han indimellem gider, og en farvet lille bold.
Drillepinde gider han et par minutter, og det er sjovt i den tid, men så trækker han sig.

Nu er det jo blevet sommer så jeg skal have sparket mig selv op af stolen, så Buster og jeg kan komme ud og gå tur i sele…
Det elsker han, og han går stadig hvad han kan for at markere sit tidligere teritorium. (Han er tidligere udekat, men har nu været indekat med løbegård i 2 år)

Ganske kort - ja altid:-)

Ditto, jeg elsker at finde på nye måder at aktivere/stimulere Silke på - det er vel et minimumskrav at man leger med sin kat/katte ??

:?

Selv Rynke får nye ting i buret med jævne mellemrum… en ny sten, en gren, lidt blade og sår’nt.

-høhø

Vi har sådan en godbidsbold som de triller så der kommer guf ud til dem. Ellers så klikkertræner vi en gang imellem :slight_smile:

Har også købt mig fattig i diverse kattelegetøj, men det rager dem en høstblomst. Det er kuglepenne og andre hverdagsting, der bruges, når de kommer i legehjørnet:

Det med mad kan vi nok ikke kaste rundt med uden, at vovserne spiser det.

Hvad lære i kattene med klikkertræning ?
Har aldrig brugt det på hverken hunde eller andet, da jeg har været bange for, at klikke på det forkerte tidspunkt og derved ødelægge mere end det skulle gavne… :S

Jeg aktivere dem tit på den ene eller anden måde.

Næhh, det synes jeg ikke, pånær hvis det er indekatte, så skal de nok underholdes lidt mere.
Her fræses som regel rundt hver morgen- det er Panda og Filur der har legeflip og det behøves de skam ikke vores hjælp til.

[quote=Buffy;201390]Næhh, det synes jeg ikke, pånær hvis det er indekatte, så skal de nok underholdes lidt mere.
Her fræses som regel rundt hver morgen- det er Panda og Filur der har legeflip og det behøves de skam ikke vores hjælp til.[/quote]

Jeg synes nu, at man skal aktivere sine dyr - nu har jeg også kun Silke - måske ville jeg se anderledes på det, hvis jeg havde flere katte der legede med hinanden.

:slight_smile:

Men jeg ville nu lege med dem alligevel - det er da lidt kedeligt bare at have kat/katte for at give dem mad og vand og rense deres bakker ??

:?

[quote=Rikke H;201253]Aktiverer du din kat(te) i dagligdagen? Her mener jeg ud over jagtlege?

Her mener jeg feks…

At gemme mad i en papkasse eller rundt i huset.
Kaster en håndfuld mad på græsplænen de skal finde.
En godbidsbold de skal få maden ud af når de ruller.
En plastikflaske med huller i, hængt op som kattene skal daske til for at få mad ud af.
Klikker træner eller træner på andre måder.
osv…[/quote]

Vores katte aktiverer mig en del :klapper:

NP

[quote=Therese;201392]

Men jeg ville nu lege med dem alligevel - det er da lidt kedeligt bare at have kat/katte for at give dem mad og vand og rense deres bakker ??

:?[/quote]

Nu har vi jo en del dyr, men vi nusser da med kattene og de sover tit sammen med os og så kan jeg også godt bare lide, at studere dem og deres små finurligheder, så der er skam andet end mad, vand og bakker.

Det med leg og aktivering synes jeg dog stadig de klare uden os ( modsat hundene )- de bruger hinanden, de bruger hundene og ja, selv kaninen kan leges med og så har de jo også en stor legeplads udenfor.
De vil gerne løbe efter en snor med garn ind imellem, men ellers gider de ikke alt det legetøj, som jeg ellers har haft købt til dem igennem tiden.

[quote=Buffy;201414]Nu har vi jo en del dyr, men vi nusser da med kattene og de sover tit sammen med os og så kan jeg også godt bare lide, at studere dem og deres små finurligheder, så der er skam andet end mad, vand og bakker.

Det med leg og aktivering synes jeg dog stadig de klare uden os ( modsat hundene )- de bruger hinanden, de bruger hundene og ja, selv kaninen kan leges med og så har de jo også en stor legeplads udenfor.
De vil gerne løbe efter en snor med garn ind imellem, men ellers gider de ikke alt det legetøj, som jeg ellers har haft købt til dem igennem tiden.[/quote]

:muhaha:

Dét lyder velkendt… Silke har en velassorteret legetøjskurv - men det bedste af det bedste er en kugle af sølvpair eller andet slikpapir…

:besvimer::besvimer::besvimer:

Havde jo fundet sådan en rund dims, som Netto solgte på et tidspunkt- den med en bold, der kunne skubbes rundt nede i. Var helt sikker på, at det var sagen, men næhh nej. Æv altså.

:ok::ok:

Ha !!!

Sådan én købte jeg også - og den var faktisk et hit - så da de blev sat ned til en ti’er købte jeg lige 8 mere… som nu står og samler støv i kælderen… for lige pludselig var den ikke sjov mere

:fløjte::fløjte:

[quote=Buffy;201385
Hvad lære i kattene med klikkertræning ?
Har aldrig brugt det på hverken hunde eller andet, da jeg har været bange for, at klikke på det forkerte tidspunkt og derved ødelægge mere end det skulle gavne… :S[/quote]

Det skal du ikke frygte - du skal forstærke en adfærd MANGE gange i træk før den bliver hængende:-)

Der er ingen grænser for hvad du kan lære katten - jo kattens fysiske grænser naturligvis - men ellers er det kun din fantasi, der sætter grænsen. Jeg har oprettet tråde om det jeg lærer mine herinde.

På min hjemmeside kan du læse om fordelene ved at klikkertræne.

Og endelig så har jeg endnu ikke mødt en kat, der ikke SPANDT imens:-)
Det gør mig i godt humør:-)

Hovedgrunden til, at jeg aktiverer mine, er, at jeg har fjernet deres mulighed for at gå frit.

MVH

Faktisk så er det dem der aktivere mig, der aktivere dem -høhø

Hmm - Egentlig ikke. Det sørger de nu fint selv for. Mille og Laban er utrolig gode til at lege med hinanden. I har jo set “buksetrolde” billederne. Det kan de få timer til at gå med. Deres jagtlege efter hinanden går der også utroligt meget tid med. Ellers er fluesæsonen jo godt igang, så der bliver taget nogle vældige ture igennem lejligheden:klapper:

vi leger dagligt med begge katte, dog gider daffy ikke sådan noget pjat, vi prøver dog alligevel, han bliver nemmest irriteret og går sin vej.
trixie derimod er altid klar til leg og ballade, hende behøver vi ikke aktivere, det klarer hun så udmærket selv, især om natten når vi skal soves