Aktivering af indekatte

Bølle-missen har spurgt om jeg kunne give nogle ideer til at aktivere indekatte, da jeg i min introduktion skrev, at mine 2 unge hankatte indtil for nylig var indekatte (og havde krudt i røven).

Så her kommer nogle af mine erfaringer.

1. Papkasse hule
    Dette kræver lidt plads men er ganske billigt. Få fat i en 4-6 papkasser i forskellig størrelse eller 1-2 som er meget store (fx papkasse til en vaskemaskine eller lille køleskab).
    Tag en saks og noget kraftigt tape, og klip så katte huller forskellige steder i papkasserne, hvorefter du sætter kasserne sammen på må og få (også gerne oven på hinanden, men sørg for at det er stabilt). Ideen er, at katten kan hoppe rundt inde i kasserne, mellem kasserne og ud og ind forskellige steder og i forskellige højder. Dette er rigtig god underholdning for 2 katte, men for en enlig kat kan du jo lege med en drillepind el. omkring hullerne og katten kan så ligge på lur forskellige steder.
    Min erfaring er, at kattene lige så stille begynder at synes at hulen er kedelig efter et stykke tid, men så omrokkere du bare på kasserne, tilføjer en ekstra eller sætter et rør el. på. Muligheder er uendelige og billige!

2. Skotøjsæske med bold/foder

Meget enkelt. Tag en skotøjsæske el. i den størrelsen. Klip potestørrelse huller forneden i kassen, smid en bold/tøjmus/godbidder ind i kassen og luk kassen men kraftig tape el. Katten kan så lege med kassen ved at stikke poten ind i det “ukendte” og slå til bolden/musen eller hive godbidder ud.

1. Toiletruller med guf
    Generelt er det en god ide at aktivere med mad. Det holder indekatten slankere, da den jo skal “arbejde” for maden. Tag pap’et fra en brugt toiletrulle, lig en rigtig god godbid i og bøj kanterne, så der skal arbejdes lidt for at få godbidden ud. Du skal nok hjælpe din kat lidt på vejen i starten. Du kan også købe en aktiveringsbold.

2. Vandbalje med bordtennisbolde
    Ja dette kræver at du kan leve med lidt plaskeri og at katten synes vand kan være spændende. Tag en balje (opvaskebajle størrelse er god). Fyld op med vand og smid 1/2 bordtennisbolde i. Katten kan nu fiske bordtennisboldene op af vandet. Du kan udvide med nogle af de der badekarsdyr til børn, hvis katten synes det er sjovt med bordtennis boldene

3. Nina Ottesen
    Der er lavet en del rigtig godt aktiveringslegetøj til hunde af Nina Ottesen. Noget af det kan med succes også bruges af katten. Prøv at søg på det og tag ned i en butik og se nærmere. Det er dyrt men af rigtig god kvalitet - måske kan man også købe det brugt?`

4. Cat Activity Fun Board
    Dette koster 335 kr på loppetjansen, men det er noget af det bedste aktiviteringslegetøj jeg har købt mig til. Man kan gemme mad og godbidder på så mange forskellige måder, og kan det skilles ad og kommes i opvaskemaskinen. Er efter min mening alle pengene værd, og holdte mine katte aktiveret i høj grad!

Man kan generelt købe sig til en del udstyr - motoriserede bolde og bånd som mine katte har syntes var ok sjovt. Det er dog mange gange ikke en billig affære, og nogle af de ting som jeg troede mine katte ville syntes var fantastiske fandt de slet ikke sjove. Ofte er min erfaring også, at de efter kort tid mister interessen, så skift legetøjet ud med mellemrum, og når du så finder det frem igen, så er interessen der igen.

Man kan også klitræne sin kat. Jeg har ikke selv forsøgt, men kender nogen der har lært deres kat de sjoveste ting. Slikke sig om munden, løfte poten etc. Ideen er at man klikker og giver en godbid når katten gør noget bestemt, hvorefter katten lærer at de giver en godbid (og efter nogen tid kan man så gøre det alene med et klik).

Til sidst vil jeg sige, at man kan søge inspiration i det link jeg har vedhæftet.

Mvh Randi
Ps. det skal lige tilsidst siges at mine kattes yndlingslegetøj altid har og sikket vil være deres kæmpe kattetræ og mobilopladere:D

Rigtig gode forslag:-)

Jeg fik et nyt træningslegetøj til dem i går Cat Brain Train hedder det - og det er kun til katte. Det er anden gang jeg finder noget, der kun er til katte i DK - jeg tror det lysner :slight_smile: Det er mit håb, at de begynder at skrive cat på lidt mere af det de sælger, for ih hvor er der mange misser derude med behov.

KH