Aktivering

Hey,

Min 5 årig Euorpé, Aimee er understimuleret. Vi bor lige nu i min lille 1-værelses lejlighed, hvor hun har lov til at løbe frit (hun løber kun rundt om bygningen). Hun er ude et par gange om dagen.

Vi har siden i sommers boet i min kærestes hus på 250 kvm, så plads er formentlig problemet. Hun kan ikke være der lige nu af praktiske årsager, men vi kommer tilbage primo 2020.

Vi har før trænet lidt lettere kommandoer og tricks, men hun gider det ikke rigtigt. Og diverse legetøj rør hun heller ikke. Drillepind og fjer har heller ikke særlig interesse. Til gengæld elsker hun opmærksomhed fra mennesker, men jeg kan ikke have gæster hver dag. Og min opmærksomhed er tilsyneladende ikke nok eller interessant. Jeg ved i hvert fald ikke hvordan jeg skal give den. Det er meget tydeligt, at hun er sur på mig. Især hvis jeg har været væk i mere end et par timer.

Jeg kan ikke komme op med noget, der kan stimulere hende. Måske det er det forkerte legetøj, jeg ved det ikke? En kat mere er ikke en mulighed, da hun ikke gider. Hun gider kun mennesker :slight_smile:

Har I nogle forslag til aktivering, vi kan lave sammen eller en måde hvorpå jeg kan finde ud af, hvorfor hun er så sur på mig?

Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor henne, men har du overvejet, om du kan være ude sammen med hende? Måske kan I gå en lille tur sammen? Det afhænger jo nok af, om forholdene egner sig til det. Måske vil hun gå i snor, så I kan gå lidt længere væk?

Hvordan fodrer du hende? Du kunne give hende tørfoder i et aktivitetsbræt, hvis du ikke allerede gør det. Det stimulerer hjernen, hvis hun skal til at tænke, når hun skal have fat i maden :slight_smile: Hvis du allerede har et bræt, kan du prøve en foderbold eller noget helt tredje. Der findes så mange slags.

Vi gik ture inden hun blev fritløber. Men det gider hun ikke. Når jeg er ude, så kommer hun lige og siger hej, men så går hun igen.

Hun får faktisk fra en skål pt. Det kunne være jeg skulle tænke noget ifht mad - det kunne måske godt fungere. En bold fx. Foderboard har ikke haft den store effekt, men hun i længere tid fået mad igennem sådan et. Hun får vådmad og hold nu op et drama, hvis ikke hun får det når hun vil. Men det kunne jo være, at hun skulle lave lidt for det :wink: