Akut hjælp nu: Pill pockets i Københavns-området

En af mine katte er i pt i behandling med Ronaxan og binyrebarkhormon: første dosis blev givet i morges og det var meget tydeligt, at Iuppan ikke brød sig om det, trods det var knust i en solid portion malt.
Jeg frygtede derfor noget for aftenens dosis og hun var helt umulig - først forsøgte jeg mig med at pakke en kvart lille pille ind i thrive og malt … ingen succes.
Så tog jeg pillen ud og forsøgte at give den, som vi normalt giver piller, der ikke kan/må knuses … det lykkes for hende at spytte den ud gang på gang.
Så knuser jeg den i malt, ligesom i morges, men hun vil intet have at gøre med malten. Jeg smører malten langs kindtænderne, holder det mod hendes fortænder, men hun vil ikke slikke det af og resultatet er, at kombinationen af malt og piller sætter sig rundt om hendes mund … og hun viser ingen intentioner om at fjerne det.

Hun skal være i behandling til vi skal til kontrol om 14 dage, morgen og aften med hhv. Ronaxan (Ronaxan “kun” morgen og aften i 7 dage) og binyrebarkhormon, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få det i hende.
Normalt har jeg ingen problemer med, at få hende til at spise piller: de knuses i malt og ned ryger de. Men disse piller må smage meget grimt, for hun fråder/savler om munden, “græder” hjerteskærende og stikker hele tiden tungen ud, når hun kommer i kontakt med pille-mix’et.

Så kom jeg i tanke om pill pockets, som jeg har læst om herinde - jeg har aldrig før forsøgt mig med det, da det normalt ikke er et problem at give piller hos nogen af mine katte.
Men måske de er løsningen her?

Hvis nogen i omegnen af København - jeg befinder mig selv på Amager - har pill pockets som I kan undvære liggende, vil jeg meget gerne i kontakt med jer hurtigst muligt.
Jeg giver jeg naturligvis hvad I nu mener er rimeligt for dem!

Det er bare ikke sjovt at forsøge at tvinge piller i en mere og mere håbløs kat. :brist:

I håb om en kattegal-engel!
:kryds::kryds::kryds:

Øv ikke sjovt - Jeg mener jeg har nogle jeg ikke står og skal bruge - Jeg kan tjekke om 10 min. og så vender jeg tilbage. :slight_smile:

Jeg har en næsten fyldt pakke med laksesmag jeg ikke behøver have liggende i reserve. - Synes jeg fik det til 35? Der er normalt 45 i en pakke.

Jeg smider dig lige en PB med mit mobil nummer, hvis du er interesseret i dem. :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;838838]Jeg har en næsten fyldt pakke med laksesmag jeg ikke behøver have liggende i reserve. - Synes jeg fik det til 35? Der er normalt 45 i en pakke.

Jeg smider dig lige en PB med mit mobil nummer, hvis du er interesseret i dem. :)[/QUOTE]
:juhu:

Og så lige en masse :kryds: for god og hutig bedring til Iuppan :slight_smile:

Jeg har desværre ikke flere liggende, tror jeg, men jeg tror problemet netop ligger i at du kvaser dem. Det er som regel ikke så godt, hvis det er noget med kraftig smag.

Jeg har givet mange gange Ronaxan til katte gennem tiden - uden problemer. Åben munden, langt ned i halsen - og så skal der enten skylles efter med vand eller gives vådfoder. Det ætser.

Man plejer i øvrigt kun at skulle give Ronaxan 1 gang dagligt.

ronaxan får dem til at fråde - det er psyko bittert. det var altid bøvl at give dem på internatet. vi pakkede dem ind i blødt smør og stillede dem på køl/frost- så have man en chance for at få dem proppet i halsen, uden de gylpede den op igen. Det er mig et mysterie de ikke kan coate den noget bedere- det er en møg pille, men den virker !

Mange tak for hjælpen allesammen - you are the best!
Jeg har nu skrevet til Kimilla og håber at pill pockets løser mit problem. :slight_smile:

Vivi: Netop pga hendes reaktion på den knuste pille i går morges forsøgte jeg mig først med ikke-knust pille pakket ind i Thrive og malt, men på en eller anden måde lykkedes det for hende at spise alt andet end pillen … Så prøvede jeg på “prop-pille-i-halsen”-vis (her kunne jeg dog helt sikkert godt ha’ brug for at raffinere min teknik) og da det ikke lykkedes knuste jeg dem.
Jeg er ked af at høre, de ætser - jeg spurgte ellers dyrlægen om der var nogen problemer med at knuse dem, men hun må ha’ misforstået mig, siden hun svarede at det er uproblematisk.
Så tror jeg da f… at Iuppan har “halset” som en gal, når hun er kommet i kontakt med pille-mix. :frowning:

Mht. dosis: jeg har heldigvis aldrig før skulle give de lidt skrappere piller, så jeg ved ikke andet end det jeg spurgte til hos dyrlægen, nemlig om der var noget jeg skulle være ekstra opmærksom på ift. bivirkninger og andre rent praktiske forhold ved at give dem…
Dosis gik jeg ud fra at dyrlægen havde under kontrol.
Iuppan er blevet ordineret som følger: én pille Ronaxan om morgenen, én pille Ronaxan om aftenen i 7 dage.

• Ser du nogen problemer med den dosis, for hvis jeg på nogen måde risikerer at skade Iuppan, vil jeg gerne være informeret? Så må jeg evt. kontakte dyrlægen mandag.
    Derudover får hun én pille binyrebarkhormon i 5 dage og derefter en halv frem til to dage før kontrollen.
  • Siger din erfaring dig at noget af ovenstående er problematisk?

Kira: Mange tak for smør-tippet, skulle jeg løbe ind i yderligere problemer må jeg ud of har fat i en bakke smør også - mange tak for rådet! :slight_smile:

Jeg ved godt, rigtigt mange herinde siger, at ronaxan ætser. Jeg har givet det mange gange uden problemer og talte for relativt nylig med Jens Ruhnau (der ordinerer det jævnligt) og han siger, han ikke har hørt om ætsningsproblemer ved ronaxan. Det lyder for mig også fuldstændigt ulogisk, at ronaxan skulle være den eneste type antibiotika, producenten af en eller anden årsag ikke kan finde ud af at coate, så den glider ned automatisk.

I indlægssedlen står der, at det kan ætse - men det er ikke ensbetydende med, at det gør det hver gang :slight_smile:

Jeg ville dog aldrig knuse en pille for at give den - så hellere få fat på en pilletang, der “skyder” pillen ned i svælget. Den kan købes hos dyrlæger og på apoteket og koster så vidt jeg husker 15 kroner.

God bedring med Iuppan :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;838874]…
Man plejer i øvrigt kun at skulle give Ronaxan 1 gang dagligt.[/QUOTE]

De seneste gange jeg har givet Ronaxan har katten skulle have 2 x daglig. Mener at det var Thomas Evans, som fortalte mig, at man har fundet ud af, at det har bedst effekt, hvis katten får dosis fordelt 2 x daglig i stedet for 1 gang daglig.

[QUOTE=Temple Bar;838987]Jeg ved godt, rigtigt mange herinde siger, at ronaxan ætser. Jeg har givet det mange gange uden problemer og talte for relativt nylig med Jens Ruhnau (der ordinerer det jævnligt) og han siger, han ikke har hørt om ætsningsproblemer ved ronaxan. Det lyder for mig også fuldstændigt ulogisk, at ronaxan skulle være den eneste type antibiotika, producenten af en eller anden årsag ikke kan finde ud af at coate, så den glider ned automatisk.

I indlægssedlen står der, at det kan ætse - men det er ikke ensbetydende med, at det gør det hver gang :slight_smile:

Jeg ville dog aldrig knuse en pille for at give den - så hellere få fat på en pilletang, der “skyder” pillen ned i svælget. Den kan købes hos dyrlæger og på apoteket og koster så vidt jeg husker 15 kroner.

God bedring med Iuppan :)[/QUOTE]

Kommer Ronaxan ikke ned - så ætser den - sådan er det - taler af erfaring, det gør ondt på katten og det koster kassen at finde ud af, så hvorfor riskere det?. Så det er vel på plads at være noget forsigtig.

Jeg har flere gange set dyrlægerne på min klinik stange Ronaxan over disken, med engangssprøjfte og forklaring.

Er mere chokeret over Jens Ruhnau ikke har hørt om det . og i bund og grund skal han vel heller ikke høre om det - han skal sætte sig ind i medicin og bivirkninger inden han udleverer det!

Og bortset fra det er det ved al pillegivning en god ide at sørge for de er kommet ned og at skylle efter.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;838993]Kommer Ronaxan ikke ned - så ætser den - sådan er det - taler af erfaring, det gør ondt på katten og det koster kassen at finde ud af, så hvorfor riskere det?. Så det er vel på plads at være noget forsigtig.
[/QUOTE]

Ja, men sansynligheden for, at den ikke kommer ned, er minimal, hvis pillen bliver givet på samme vis som med alle andre piller. Jeg ved godt, at Stig (og du) siger, den ætser pr. definition, men hverken jeg, Jens Ruhnau eller producenten er enige med jer (det er jo producenten, der skal skrive indlægssedlen - og den bliver jævnligt tjekket og opdateret og har ikke ændret sig i de 4 år, jeg jævnligt har brugt produktet).

Og bortset fra det er det ved al pillegivning en god ide at sørge for de er kommet ned og at skylle efter.

Det er vi slet ikke uenige i - men det er heller ikke det samme som at sige, at produktet altid ætser. (og når man ikke siger, at det nogle gange kan ætse, siger man IMO, at det altid gør det).

Enig, vi mennesker skyller jo også piller ned.

[QUOTE=Temple Bar;838997]Ja, men sansynligheden for, at den ikke kommer ned, er minimal, hvis pillen bliver givet på samme vis som med alle andre piller. Jeg ved godt, at Stig (og du) siger, den ætser pr. definition, men hverken jeg, Jens Ruhnau eller producenten er enige med jer (det er jo producenten, der skal skrive indlægssedlen - og den bliver jævnligt tjekket og opdateret og har ikke ændret sig i de 4 år, jeg jævnligt har brugt produktet).

Det er vi slet ikke uenige i - men det er heller ikke det samme som at sige, at produktet altid ætser. (og når man ikke siger, at det nogle gange kan ætse, siger man IMO, at det altid gør det).[/QUOTE]

Hvor har du altid fra - det har jeg ikke sagt - og aldrig hørt Stig sige det. Men både Stig og jeg har et motto der hedder better safe than sorry.

Jeg syntes faktisk din mening er mere skræmmende -. fortæl mig hvad ulemper der er ved at være sikker på pillen er nede? Du kan ikke forvente alle katte er lige nemme at pillegive - eller at alle ejere er så god som du er til at give dem

[QUOTE=Temple Bar;838997]Ja, men sansynligheden for, at den ikke kommer ned, er minimal, hvis pillen bliver givet på samme vis som med alle andre piller. Jeg ved godt, at Stig (og du) siger, den ætser pr. definition, men hverken jeg, Jens Ruhnau eller producenten er enige med jer (det er jo producenten, der skal skrive indlægssedlen - og den bliver jævnligt tjekket og opdateret og har ikke ændret sig i de 4 år, jeg jævnligt har brugt produktet).

Det er vi slet ikke uenige i - men det er heller ikke det samme som at sige, at produktet altid ætser. (og når man ikke siger, at det nogle gange kan ætse, siger man IMO, at det altid gør det).[/QUOTE]

Det ætser jo kun, hvis det bliver siddende i halsen - om det gør det hver gang er vel ikke til at sige, men eftersom man kan risikere det, bør man altid skylle efter.

Det samme gælder Antirobe - og der kan Friday tale med om, at det ætser, for han fik en ætsning fordi jeg ikke var opmærksom på, at han gik til vådfoderet efter han havde fået pillen.

Det er absolut ikke sjovt for katten, så hvorfor dog risikere det :?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;839004]Hvor har du altid fra - det har jeg ikke sagt - og aldrig hørt Stig sige det. Men både Stig og jeg har et motto der hedder better safe than sorry.

100% enig :ok:

Jeg syntes faktisk din mening er mere skræmmende -. fortæl mig hvad ulemper der er ved at være sikker på pillen er nede? Du kan ikke forvente alle katte er lige nemme at pillegive - eller at alle ejere er så god som du er til at give dem[/QUOTE]

Jeg forstå heller ikke argumentationen, hvis der er en risiko ved et produkt skal man da a l t i d gøre alt hvad man kan for at imødegå risikoen

:slight_smile:

Siger han det :?

Jeg ville lige komme med en opdatering og fortælle at Kimillas pill pockets har gjort udslaget. :slight_smile:
Alle tre piller er i dag givet uden en eneste sur mine. :wehu:

Jeg har valgt for en sikkerheds skyld at skylle efter med vand. Iuppan har ikke noget imod at få vand med sprøjte og vi kan derfor lige så godt kan være på den sikre side mht. ætsning.

Tak for tippet om “tangen” Mette, det vil vi helt sikkert også forsøge os med, for at afgøre om vi evt. skal begynde at have pill pockets på lager eller om der er andre måde at omgå pillegivning på i fremtiden.

Dorte: Dejligt at vide, at flere dyrlæger ordinerer 2 x Ronaxan dagligt.
Det er svært for mig, med den begrænsede viden jeg har, at vurdere dosis og jeg sætter derfor min lid til dyrlægen … og netop med en begrænset medicinsk viden bliver man derfor en smule urolig, når man får at vide at den dosis der er ordineret er udenfor “normalværdierne”.
Jeg vil nu indtil videre skrotte min uro.

Tak for alle jeres erfaringer! :slight_smile:

Hvad fejler den lille patient siden hun er på både ronaxan og binyrebark ?

Gives der Ronaxan to gange daglig er det halv døgndosis. Jeg giver altid kun een gang i døgnet - noget nemmere skal man ud af døren om morgenen at pillegive om aftenen.

Dosis pr døgn er 10 mg/kg kat - gives to gange i døgnet er det 5 mg/kg kat

Ja, se det er næsten dét, jeg er mest nervøs ved: jeg/dyrlægen ved det ikke.

Vi har henover en længere periode konstateret hæshed/at hun er skinger, når hun “snakker”, hun har haft let nysen/hosten (kun 1-2 gange om dagen af hvad vi har observeret) og en del udflåd fra næse og øjne.
Når hun spinder, kan der være en let snorkende lyd, som om, hun er tilstoppet i næsen.

Hun spiser fint (hun fylder 1 år d. 17/05 og har en kampvægt på små 3,5 kg) og har samme aktivitetsniveau som hun plejer (eller, det vil sige, jeg bilder mig ind, at det er dalet en anelse efter påbegyndt medicinering, men det er svært at sige med sikkerhed).

Dyrlægen checkede hendes slimhinder i øjnene, som jeg også selv har holdt øje med, og de var ligesom jeg selv havde vurderet helt fine.

Der var ikke tegn på forsnævring i næsen.

Der var ikke tegn på irritation i øvre luftveje.

Hun havde ikke hævede lymfer.

Hun havde ikke feber.

Der var ingen mislyd, når man lyttede på lungerne.

Hvad hun kunne se, var et tykt/hævet og rødt tandkød, som jeg har forsøgt at holde nede ved daglig børstning.
Jeg børster også tænder på min anden kat, der også kan have tendens til rødt tandkød, og det virker glimrende på hende - det forsvinder/bliver holdt nede, når der børstes tænder.
Men ikke Iuppan … jeg havde derfor overvejet, om der kunne være en sammenhæng mellem de meget røde gummer og skinger stemme/let hosten og nysen osv. (calici fx?).

Dyrlægen vurderede at tandkødet eventuelt kunne skyldes fx calici eller herpes, men at der også kunne være tale om en ikke-optimal-funktion af hendes auto immunforsvar.
Hun mente derfor, at vi skulle forsøge den medicinering der er beskrevet her i tråden for at se, om det havde en effekt, på de symptomer vi oplever. Vi skal derfor til kontrol om ca. 14 dage.
Har det ikke haft en effekt, vil min dyrlæge tage svab for calici, herpes etc., for at bestemme, om det kan være symptomer fra sådanne sygdomme vi oplever.

… Hvis det virker, vil hun konkludere, at der er “noget” med Iuppans immunforsvar.

Hvis det er tilfældet foreslår hun at holde hende på en meget lav dosis af binyrebarkhormon fx hver tredje dag.

Den sidste er også svær for mig at sluge, da jeg tænker at hvis symptomerne ophører med at eksistere, kan det jo også være fordi at hvad end hun måtte have af infektion eller lignende er overstået “for good” (forestiller jeg mig) og jeg er ikke meget for unødigt at medicinere hende.

Af samme grund føler jeg også, at den nuværende medicinering er “voldsom”, da vi ikke reelt ved hvad hun fejler - men det er rent “føle-føle”, da jeg jo ikke har megen viden om lige katte, sygdom og medicinering.
Jeg kan også godt se, at det er lidt svært at vurdere et behandlingsforløb ud fra ét symptom: rødt tandkød og ellers kun vores beskrivelser af hendes opførsel hjemme.

Jeg synes i hvert fald at have observeret at hendes symptomer forværres under stress … hun tager ellers transport helt roligt, men både på ud- og hjemturen “boblede” det med klart vand i hendes næsebor…

Nogen tanker om, hvad der kunne være på færde?

Min dyrlæge udspecificerede ikke, om der var tale om morgen og aften eller 2 x Ronaxan samtidigt (der blev blot sagt “dagligt”) - og jeg vidste ikke, at det havde en betydning.
Ville du foreslå, at de 2 x Ronaxan gives samtidigt i stedet for morgen og aften?

Mit ræsonnement bag at give 2 gange dagligt er, at det virker mindre voldsomt (dvs. fuldstændigt følelsesbaseret og irrationelt) og at jeg har haft svært ved at give hende pillerne, og er bange for at hun opdager fidusen, hvis jeg skal snyde hele 3 pill pockets med piller i hende på een gang.