Akut hjælp til konvertering: powerpoint til PDF

Jeg er sikker på, at der sidder nogle hajer herinde, som kan hjælpe mig.

Jeg skal sende en poster ind til noget eksamenshejs. Jeg har lavet min poster i powerpoint (customized size A0), nu skal den så konverteres om til pdf. Det kan jeg godt finde ud af.

PROBLEMET er bare at den f****** konvertering æder halvdelen af min overskrift!!! Jeg kan ikke finde ud af hvorfor!!! Damn it… og HJÆLP!!

Konvertere - som i “Eksporter” → “Opret PDF dokument”…?

Du flytter data mellem et Microsoft og et Adobe produkt. Det kan gå galt på mange måder. F.eks. at din font det ene sted ikke er til rådighed det andet sted - i hvert ikke i den rigtige størrelse, hvorefter konverteringen erstatter den med noget andet - uden at fortælle dig det.

Du kan prøve at eksperimentere med andre fonts.

Du kan muligvis også finde et andet konverteringsprogram, måske printerdriveren.

Jeg er efterhånden nået til at oftest bare vælge print til PDF :slight_smile:

2 Synes om

Ja, den har jeg prøvet, har også prøvet “bare” at gemme powerpointen som en PDF. Slutresultatet er det samme.

Synes bare det lyder mærkeligt med fonts’ne (eller også er det fordi jeg ikke forstår hvad du siger), for resten af posteren er som den skal være.

Det giver samme resultat.

Når jeg har min poster i powerpoint, ser øverste del således ud:

Når jeg konverterer powerpointen til pdf, sker det her:
image

Resten af posteren er ens i begge formater. Men det er ligesom om at pdf’en æder noget af dokumentet og smider det ud? Forstår I hvad jeg mener?

Konverteringen laver også om på fonts. Powerpoints pæne Helvetica (eller hvad det er) bliver klemt fladere i PDF. Se f.eks. “postsynaptic” i slutningen af linje 4.

Men problemet har mere at gøre med sidestørrelsen. PDF klipper (af ukendt årsagen) det øverste af teksten. Prøv at give den noget mere at klippe af. Lav 3 blanke linjer øverst i overskriften i Powerpoint og konvertér så.

Nu spørger jeg lige dumt - har det noget med stående og liggende at gøre? Måske kan du vende siden 90 grader og prøve igen? Hvis det kan lade sig gøre? Jeg er ikke så velbevandret i Power Point.

Så kan det ikke være der @galath

@Andreas, ja den bliver møggrimt af at blive konverteret til pdf :expressionless:. Har tænkt tanken med at lave mere plads, ved ikke om det kan lade sig gøre for jeg har I forvejen skåret den helt ind til benet med tekst og figurer. Det duer heller ikke at det bliver så småt at man ikke kan se det. Ved ikke noget værre end de posters hvor der skal stå så meget at det ikke er til at se. Må prøve at lege med det crap :grrr:

Jeg kan finde flere med samme problem, og diverse løsningsforslag når jeg googler. Prøvet nogle af dem? :slight_smile:

Eva, nej ikke endnu. Det stod/står på “to-do” listen, har bare slet ikke nået det endnu.

Forfærdelig travlt hele dagen med at blive klar til ferie imorgen… og der bliver jeg nødt til at slæbe posteren med kan jeg godt se på det hele. Heldigvis i god tid med det hele. Først deadline på fredag, har måttet vente 2 uger på også at vores samarbejdspartnere har svaret tilbage på om de var ok med dem. Så er virkelig glad for at jeg har været forudseende pga. af ferie at den så var “færdig”, at det så er konverteringen der driller havde jeg som sagt ikke lige set komme. Har lavet en del posters efterhånden, har aldrig haft problemer af denne slags… men måske har jeg været heldig.

1 Synes om

SÅ fik jeg skovlen under den!
(!"#¤!"#¤!"#%!"¤%¤%#¤&%/&/&) Bort censureret!

3 Synes om

Du er jo nødt til at fortælle hvordan nu! Du kan ikke bare lade os hænge her i suspense, mens du tager på ferie! :venter:

@galath jamen meget lavpraktisk med at rykke ned på alt inkl ændre en lille smule på skriftstørrelsen og gjorde figurerne en smule mindre, så fik jeg det hele med. Så nu slipper jeg for at skulle bøvle mere med det!

4 Synes om