Alder og adfærd - aldrende bimse

Xion, som fylder 15 år her i august, er stadig en flot herre. :heart_eyes_cat: Han holder stadig sin pels (nu dog med lidt mere hjælp), spiser godt, springer stadig højt og elegant og får stadig killinge-løbeflip i haven. Dyrlægen er dertil super tilfreds med Xion. Alle fysiske værdier er som de skal være. :thumbup:

Men Xions adfærd har ændret sig de seneste par år - og særligt de sidste par måneder. Måske har det betydning, at vi mistede gamle brite-Willy i april, omend de mere bare tålte hinanden, end var venner. :thinking:
Nåmen. Xion har glemt al opdragelse (okay, her hjælper siatalere nok heller ikke :roll_eyes: ), han er mere opsøgende (bl,a. har han insisterende lange putteritualer med min mand), han har glemt hvordan man bruger kattelemmen i kælderen og han er blevet voldsomt højlydt. Mange miauer i det hele taget, men også høje, jamrende hyl og ‘sang’, som flere gange har fået mig til at fare ud af sengen om natten i frygt for hans liv. :hushed:

Alt det er jo i og for sig ikke et problem. :slight_smile: Det er normalt at ændre sig med alderen… Men jeg er faktisk ret overbevist om, at han er ved at blive små-dement, og kan ikke lade være med at tænke på, om det for ham er forbundet med ubehag eller utryghed?
Har I den slags erfaringer med ældre katte?

Foto fra i onsdags, hvor Xion indtog min ældste søn, da han kom på besøg.

15 Synes om

Bambina fylder 13 om 17 dage og alt ovenstående kan jeg nikke genkendende til … altså på nær, at jeg ikke flyver ud af sengen om natten :tihi: … men kalder hende til mig i stedet.
Hun får også flip hvor hun fræser rundt efter en glitterbold, eller hun kravler helt op i toppen på gulv-til-loft kradsetræet og så hænger hun der og kigger på mig med frækheden skinnende ud af øjnene :heart:

Så ja, jeg vil mene, det er almindelige tegn på alderdom/let demens :smil:

7 Synes om

Jeg tror også katte kan få en let demens :slightly_smiling_face: @anne_p fortæl lige om Mulle :wink:
Den kat jeg havde sammen med Nicolines far, Mismus, ændrede også markant adfærd da hun blev ældre. Fra at hade alle andre end os elskede hun dem der gad hende :grinning_face_with_smiling_eyes: Hun blev så vidt jeg husker 15 år.

4 Synes om

Jeg vil ikke sige at Bambina hadede alle andre, end mig, men de første mange år af hendes liv, var jeg det eneste menneske hun gad have noget med at gøre.
Det begyndte at ændre sig for et par år siden og i dag tager hun glad og gerne i mod nus fra dem der gider :klappekat:
Hun har også smidt mange andre hæmninger, opførsel som der har været en vis forståelse for at ‘‘det gør man ikke’’, det har hun glemt alt om i dag :hoho:

9 Synes om

Mulle (blev 17 år) var helt bestemt dement og det sjove er, at jeg ser samme opførsel i hendes barnebarn Turbo (15 år) … Mulle blev meget højlydt i hendes kalden og modsat tidligere gav hendes kalden ikke mening, det var ikke længere fordi hun ville noget bestemt eller ville sladre om en af de andre :slight_smile:
Hun havde vaner som bla. at drikke af vandhanen på badeværelset når jeg gik derud. Hun kom troligt rendende og jeg åbnede vandet men det sidste års tid stod hun bare og gloede på vandet og viste tydeligvis ikke, at hun skulle drikke af det.
Turbo er blevet helt blank i udtrykket … han kan sidde og stirre tomt ud i luften, for så at begynde at sige nogle underlige kaldelyde, som jeg aldrig har hørt han sige før :face_with_raised_eyebrow:
Jeg kan lukke han ind og ud af døren 5-10 gange på lige så mange minutter og det er helt tydeligt, at han ikke aner, hvad han skal eller hvad han vil :crazy_face:

7 Synes om

Det der med den meningsløse kalden, de mærkelige lyde og det tomme blik lyder præcis ligesom Xion.

Desuden er han begyndt og få sådan nogle hjælp!-hun-vil-æde-mig-flugtløb, som kommer ud af det blå. Han har altid været den mest trygge og afslappede kat, men nu kan han blive helt vild i øjnene og flygte hals over hoved, bare fordi jeg passerer ham i køkkenet. :roll_eyes:

1 Synes om

Det er ikke ualmindeligt, at gamle bimser bliver mere påtrængende med alderen. Det kan godt være, at det er noget begyndende demens, det kan også bare være noget alderdoms-pylren, som forstærkes af at hørelsen er ved at være dårlig. De får jo høretab nøjagtigt ligesom vi andre gør, når alderen begynder at trykke.
VH
Susanne

3 Synes om

Det synes jeg ikke stod på kontrakten :uha:

Tak for jeres svar. :slight_smile: Min bekymring gik mest af alt ud på, om det men var forbundet med ubehag for Xion. Han lyder nemlig af og til sådan, når han virkelig lægger selen i. :grinning_face_with_smiling_eyes:

@Susanne_W Hvor gamle bliver sådan nogle bimser i øvrigt? Jeg tror ikke at jeg selv har hørt om birmaer som blev over 16, men Xions fysiske sundhed taget i betragtning, tror jeg sagtens at han kan ende med at blive mere. :smiley:

12-15 år kan man som regel regne med - omend jeg kun sjældent oplever de bliver ret meget mere end 13. Men jeg har da kendt enkelte, der har ramt de 18 :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

18 lyder godt. Det går vi efter. :smiley:

3 Synes om

Det nævner jeg jævnligt for Gammelfar. Han er 14 og helt skarp endnu rent mentalt, men selvfølgelig knap så hurtig, som han har været. Han har kun gået frit med flokken de seneste 10 måneder, og han har lært SÅ meget :slight_smile: Han er til daglig glæde for os - det var han også før, men nu putter han også i seng og troner på køkkenbordet :hjerte: 18 år må være et minimum :slight_smile:
VH
Susanne

11 Synes om