Alene hjemme på altanen?

Kære med-katteelskere

Vores ‘lille’ Mille er pludselig 1 år gammel og det er jo ingen hemmelighed, at hun har nydt godt af corona på den måde, at min søn i skolen har haft hjemmeundervisning og jeg selv har arbejdet hjemme i snit hveranden dag. Dermed har vi frit kunnet lade vores altandør stå åben, så Mille-pigen kunne nyde den friske luft, på altanen, der er specielt indrettet til hende med hylder, bed med kattegræs … og naturligvis sikkerhedsnet.

Men nu er børnene tilbage i skolen på fuld tid, hjemmearbejde begynder også så småt at skrumpe ind, og nu plages jeg af, at det oven i hatten lyder som om, at sommervarmen så småt er ved at finde Danmark.

På emballagen på kattenettet læste jeg, dengang jeg havde købt det, at man aldrig måtte lade katten være på altanen uden opsyn. Lige nu er hun derude uden opsyn, men vi er jo også hjemme, og kan løbe derud, hvos der pludselig skulle være ‘mis-lyde’ derudefra.

Så efter min lange indledning søger jeg egentlig erfaringer fra andre med altaner: Lader I nogensinde jeres kat(te) have fri adgang til altanen, når I ikke er hjemme? Hvad kan der i værste fald ske?

Kattevenlig hilsen fra
Mette

Aldrig :slightly_smiling_face:
Jeg har haft indhegnet have med strøm på toppen, alligevel har de aldrig haft adgang uden opsyn.
Uanset, hvor godt have/altan er sikret vil jeg være urolig for udbrud.

5 Synes om

Ja, det havde mine, da vi havde indhegnet altan. De havde en kattelem i altandøren. Nu har de kattelem ud til indhegnet have.

Jeg har ikke haft problemer, men det kan vel ikke helt udelukkes, at der kan opstå en mulighed for, at katten kan slippe ud eller måske hænge fast i hegnet eller komme til skade på anden vis.

Men du kender jo din kat og dens vaner nu og kan i et vist omfang vurdere risikoen.

Jeg kan da også tilføje, at før vi fik kattelem her - dvs. i ca. 4 år - affandt kattene sig uden problemer med at være inde, når jeg var væk.

2 Synes om

Vores har fri adgang til løbegården uanset om vi er hjemme eller ej, har pt ingen uheld haft i forbindelse med det.

Til sammenligning kan der jo altid gå noget galt. I løbet af natten havde kanten med blybånd løsnet sig i vores bruseforhæng. Da vi stod op havde en killing, åbenbart fået halvdelen af kroppen igennem og gået i panik og snoet sig rundt. eneste mulighed for at få den fri var at klippe forhænget i stykker på trods af den var snoet stramt om maven, tog den ingen skade.

4 Synes om

Mine får ikke lov til at være ude på altanen med det bidefaste kattenet når de er alene.
Jeg er en pivskid og ville være så kedaf at de viklede sig ind i det og jeg ikke var hjemme til at hjælpe dem.

Når jeg ikke er hjemme har de hele huset til deres rådighed og jeg har på fornemmelsen at de snorkbobler så snart jeg er gået

3 Synes om

Tusind tak for feedback!!!

Jeg tror jeg lige afventer med den fri adgang når vi IKKE er hjemme. Mille er rigtig forårs-ungkatte-kåd for tiden, ikke mindst fordi fuglene drøner rundt i haven, og insekterne er ved at få øjnene op for de spændende ting jeg har plantet på altanen (hun er en eminent fluefanger).

Her sidst på eftermiddagen i dagstod jeg tilfældigvis i køkkenet, ud mod altanen, og pludselig så jeg hende tage et tigerspring efter en fugl i haven, så hun fik benet ind i nettet. Hun fik selv trukket sig fri inden jeg nåede at ile til undsætning, men pointen er, at jeg nu alligevel ikke vil have en rolig stund på arbejdet, når jeg ved at hun kan blive SÅ kåd derude.

Og jeg vil så også tilføje, at jeg nu også fornemmer, at hun underholder sig fint indenfor, når vi ikke er hjemme (det er kun når vi er hjemme hun pludselig ikke kan finde ud af at lege selv ;-)) og derudover sover meget af tiden.

Så jeg tror jeg venter til hun har smidt lidt at ungkattekådheden før jeg monterer kattelem i altandøren.

8 Synes om

Pænt af hende lige at demonstrere, at hun endnu er for ung til så stort et ansvar :wink:

Jeg har faktisk set min kat gøre det samme - kaste sig ud over kanten af rækværket efter et eller andet flyvedyr fuldstændig uden at overveje, hvad der var på den anden side. Heldigvis fungerede nettet som en slags opret trampolin, så han blev slynget ind på altanen igen. Der skete dog ingenting med hverken net eller kat.

3 Synes om

Det har jeg set både killinger og voksne gøre og ja helt af samme grund er mine ikke alene derude når jeg ikke er hjemme.

Det jeg gør er at sætte min tyverisikring på den størst mulige åbning, således der kommer frisk luft og fugle fløjt ind til dem. Det giver mig mindre dårlig samvittighed, tror ret beset kattene er ligeglade :wink:

1 Synes om