Alene hjemme?

Hejsa. Nu er vi jo nået hen til julemåneden, og julefrokoster osv.

Og nu kommer jeg til at tænke på - hvor længe kan en kat (to katte) være alene hjemme???

Jeg har en faster som bor tæt ved, og hun har lovet at kigge ind til dem hvis vi skulle være væk på en overnatning. Men hvor længe, og hvordan kan man forsvarligt lade sine dyr være “alene hjemme”? Kan man overhovedet det??

Hvad gør I hvis I skal væk en dag eller en weekend?

Jeg tænker især juleaften, da vi der begge skal hjem til familien. Er det bedre at tage dem med?? De er begge kede af at køre bil, og der er hund i begge hjem :S

WHAT TO DO???

Du kan sagtens lade dem være alene hjemme en enkelt nat. Du skal bare sørge for at de har mad og vand nok og også checke at deres toilet er helt rent når du forlader dem.

Mit svar er et døgn alene skader ikke :slight_smile:

I følge loven skal dyr tilses dagligt - så en overnatning kan godt gå an :slight_smile:

Altså, så de kan godt være alene hjemme i 24 timer? Hvad hvis de får venligt besøg? Altså, min faster ville gerne kigge over? kan man så måske uden alt for dårlig samvittighed rykke det til 30 timer? Hun tømmer jo bakke og giver en omgang kys og nus…

Sad og tænkte det var da underligt, og gad vide hvad vi gjorde sidste år. Men DOH der havde vi jo ikke kat :wink:

Loven siger bare , at dyr skal tilses mindst en gang i døgnet.

Og de vil garanteret meget hellere være alene hjemme i trygge omgivelser end udsættes for De er begge kede af at køre bil, og der er hund i begge hjem

Så hvis dyrene er sunde og raske, at man sørger for der er nok vand og mad, at ting de kan komme til skade med er fjernet, at de ikke kan komme til måske at lukke sig selv inde på et værelse eller noget o.s.v. så sker der såmænd ikke noget ved det, heller ikke 30 timer hvis faster så altså lige kommer på besøg og nusser lidt og tjekker tingene er ok.

Jeg ville godt lade mine to katte være alene hjemme i 30 timer, også uden at der ville komme nogen og se til dem. Det er jo på ingen måde noget der sker tit for dem, så jeg mener godt de kan klare det.

Uden at blive tilset, vil jeg sige fra den ene morgen til næste aften - det er helt okay.

Hvis de bliver tilset, kan du jo i princippet være væk en hel uge :slight_smile:

Og hvis de er meget opmærksomhedskrævende, når I kommer hjem igen, er det ikke nødvendigvis fordi de har manglet noget :slight_smile:

Jeg var på kursus med overnatning mandag/tirsdag i den forgangne uge. Min søde nabo har været inde både mandag aften og tirsdag morgen og kigge til kattene og jeg ved med sikkerhed, at det ikke bare har været ny mad, nyt vand, ren bakke - de har bestemt også fået opmærksomhed :slight_smile: Da jeg kom hjem tirsdag aften kunne jeg simpelthen ikke hiiiiiive Fanny af mig, for nu havde hun måttet leve uden mig “hele sit liv” og det var bare så synd :uha:

Onsdag morgen var hun normal igen :smiley:

Vores katte har af og til været alene fra fredag aften til tidlig søndag eftermiddag. Ekstra vandskål og ekstra kattebakke. Samt et “sittervisit” lørdag eftermiddag. Det er gået rigtig fint uden problemer :slight_smile:

Et døgn alene - men det bryder loven - jeg har dog måtte gøre det sidste jul, hvor jeg kørte den 24. december ved 12 tiden og kom retur den 25. december ved 15 tiden. Jeg sov rigtig skidt, men kattene havde det fint.

Nårmalt får mine besøg mindst 2 gange dagligt, når jeg er væk ellers - det betaler jeg mig fra, hvis venner ikke kan tage turen

En af årsagerne er, at jeg har en kat med alene hjemme problemer, som jeg arbejder med

MVH

Jeg hader at lade mine være alene hjemme- Når det så er sagt, så er de det jo nogle gange.

Uden besøg ser jeg ingenting galt i, at de er alene fra en morgen til næste dag om aftenen = ca 1½ døgn.

Hvis der kommer nogle og nusser, fodre og tømmer bakken, så kan man efter min mening godt være væk en uges tid. (så længe det sjældent sker).

Jeg er dog så heldig at jeg kan tage kattene med hjem både til mine forældre og svigerforældre. Kattene er vant til at køre i bil, og er vant til at komme i begge hjem.

I år holder misserne og jeg jul hos mine forældre. Kattene elsker det, så snart de kommer skal de lige gå deres sædvanlige rute for at tjekke om alt er som sidst de var der, og så skal de hen til min far og fortælle at det er laaaang tid tiden de sidst har været ude og gå tur…:slight_smile:
Mine forældre har ikke længere kat, og nyder at vi har kattene med hjem…

Py, så lyder da da som om det hele godt kan lade sig gøre :slight_smile:

Hvis det drejer sig om en overnatning er Buster alene hjemme, uden besøg.
Inden jeg tager af sted sørger jeg for masser af vand, mad og legetøj.
Han har flere gange - læs et par gange om året - været alene hjemme fra den ene formiddag til næste dag sidst på eftermiddagen.
Lige når jeg komme hjem opfører han sig som om han har været alene i flere uger, men der går ikke længe så er alt som det plejer. om ikke nadet så senest næste morgen, efter at han har sovet en hel nat hos mig i sengen.

Ja det kan sagtens lade sig gøre.

Jeg har min familie på sjælland, og derfor plejer vi at være væk i flere dage af gangen. Men i den periode kommer svigerfar så ned og tjekker dyrene osv. Hunden plejer de også at passe hjemme hos dem selv, men i år må vi finde på noget andet, for svigermor er bange for så stor en hund.

mine kan godt være alene i ca 3 dage med besøg af en kattesitter 2 gange dagligt, da jeg har en kat der skal have medicin.
Jeg har en aftale med min voksne datter om at hun sørger for mine katte når jeg ikke er hjemme, og jeg sørger for hendes katte, når hun er ude.
Dette gælder osse hvis det blot er en aften :høhø:. Måske lidt overdrevet, men misserne skal have det godt.

Drejer det sig om mere en max 3 dage hedder det Kattepension.

vores katte ka sagtens være alene hjemme fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag uden problemer, vi sørger bare for masser af vand og mad osv osv.
er det i længere tid vi er væk bliver de kattesittet her i huset af min mor, hun er så hos dem 3-4 timer dagligt og tager osse nu og da en overnatning hos dem

[quote=Johnny;300080]vores katte ka sagtens være alene hjemme fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag uden problemer, vi sørger bare for masser af vand og mad osv osv.
er det i længere tid vi er væk bliver de kattesittet her i huset af min mor, hun er så hos dem 3-4 timer dagligt og tager osse nu og da en overnatning hos dem[/quote]

Hvad så hvis de får væltet vandet lige efter i er gået ud af døren? Så er det 2 dage uden.

Vi var glade for at vi havde en aftale med bedstefar sidste år, for der synes Elvis lige at vandfontænen skulle en tur på gulvet, men ok nu har i jo ikke lige så “dumme” katte som min Elvis. :tihi:

[quote=Abaddon;299977]Altså, så de kan godt være alene hjemme i 24 timer? Hvad hvis de får venligt besøg? Altså, min faster ville gerne kigge over? kan man så måske uden alt for dårlig samvittighed rykke det til 30 timer? Hun tømmer jo bakke og giver en omgang kys og nus…

Sad og tænkte det var da underligt, og gad vide hvad vi gjorde sidste år. Men DOH der havde vi jo ikke kat ;)[/quote]

Det ville være en god ide, hvis du fik din faster til at besøge dem, når du nu har muligheden for det, også for din egen sjælefred skyld :slight_smile:

[quote=Johnny;300080]vores katte ka sagtens være alene hjemme fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag uden problemer, vi sørger bare for masser af vand og mad osv osv.[/quote]Det ville jeg aldrig turde, selvom det selvfølgelig oftes går fint.

Hvad hvis de fik væltet vandskålene, eller endnu værre en kommer alvorligt til skade eller bliver alvorlig syg. Så er fra fredag til søndag meget langt og langt tid dyret kan komme til at lide.

Jeg er hjemmefra max 24 timer, før der kommer en sitter på. Men ofte ikke længere end fra om aftenen til næste morgen (hvis det indebærer en overnatning).

Jeg synes loven er fin, med et dagligt tilsyn og bør overholdes.

[quote=Rikke H;300096]Det ville jeg aldrig turde, selvom det selvfølgelig oftes går fint.

Hvad hvis de fik væltet vandskålene, eller endnu værre en kommer alvorligt til skade eller bliver alvorlig syg. Så er fra fredag til søndag meget langt og langt tid dyret kan komme til at lide.

Jeg er hjemmefra max 24 timer, før der kommer en sitter på. Men ofte ikke længere end fra om aftenen til næste morgen (hvis det indebærer en overnatning).

Jeg synes loven er fin, med et dagligt tilsyn og bør overholdes.[/quote]

nu har det virket for mig i 13 år, så mon ikke det osse vil virke fremover:p