Allergi med udslæt

Hej,
Min Burmeser har udviklet allergi med sår udslæt på mave, inderlår samt ved ørerne.
Det startede for to år siden, han er 9 år.
Fik test samt biopsier to gange hos dyrlæge, han har høj allergi for lopper, ellers intet at bemærke.
Han får loppetabletter Comfortis, genialt i øvrigt, da han hader lugten af dem man smører på huden.
Det sidste halve år har jeg introduceret Royal Canin Anallergenic foder med en smule effekt.
Men han slår stadig ud.
Når det er værst bruger jeg cortisol creme lokalt, og kun når det er ret slemt. Forsøger at undgå pillekure, han har dog fået indimellem, og det hjælper straks.
Det ærgrer mig, at vi ikke kan få afklaret den præcise årsag, måske er det kun lopper, men udslættet kommer i lige høj grad sommer og vinter. :thinking:
Spørgsmålet er, om nogen har haft erfaring med andre tests end dem beskrevet, for at afdække problemet nærmere?
Mange tak!

Jeg har haft to allergikatte.
Og der har udelukkelsesmetoden været eneste måde at bestemme allergier på.
Monoprotein-foder, langsommeligt og besværligt, men eneste måde jeg kunne finde ud af det på.
Små portioner og så 7-9 uger på hver slags før man vidste om de kunne tåle det.

Min første hunkat var allergisk for alt med fugl, uanset hvor meget proteinerne var smadret i div allergifodertyper, så slog hun ud. Der gik vi over på ren lammefoder, hvor lam var absolut eneste proteinkilde!

Min seneste allergikat var så allergisk på nogle tilsætningsstoffer. Det var umuligt at regne ud på forhånd - det var simpelthen lotteri! Så da vi endelig ramte plet skiftede vi aldrig uden for de tre mærker, som jeg vidste han kunne tåle.
Al RC feks var no go, lige som nogle af de helt dyre højprotein foder var umuligt for os at bruge.
Det var faktisk kun iams, eukanuba og så Hills adult (og kun den almindelige!) han kunne tåle. Alle andre slag han ud på og flere vådfoder mærker. Og det handlede om tilsætningsstofferne og dem fanger alverdens tests ikke.

1 Synes om

En af mine killingkøbere har kat som begyndte at slikke sig meget/tabe pels. Specielt ned af ryggen…laangt udredningsforløb som primært fokuserede på allergi (mener også han testede allergisk over for lopper)

Efter et godt stykke tid finder de ud af at 1. at de har skimmelsvamp og 2. at katten på et tidspunkt er faldet og har slået ryggen (på røntgen findes sådan en knogle tap på nederste ryghvirvel - som mens den er vokset har givet smerter)…måske nok det sidste der har givet problemer.

Så bare eksempel på at det måske også kan være værd at kikke på andre årsager?

Hej Pia,
Mange tak for dit svar.
Jeg prøvede også noget enkel protein foder, men det gik ikke godt, det er gået bedst med Anallergenic, men det er ikke helt godt.
Ville ønske, jeg kunne komme helt af med det.
Hvordan prøvede du med mono proteiner?
Det er så frustrerede når han slår ud, men nu er det nogenlunde under kontrol, altså han har hele tiden udslæt, men det bliver ikke til store sår efter det nye Royal Canin.
Til gengæld har han de sidste par måneder også fået udslæt ved ørene. :pensive:
Han virker ikke selv plaget af det, heldigvis, men det er jo ikke sundt, at han slår ud og gnasker i det!

Mange tak for dit svar til mig.
Det er interessant.
Jeg tror ikke, at der er skimmelsvamp her hos mig.
Men allergien kan jo have mange årsager, så det er godt at tænke lidt kreativt.
Jeg skiftede også hans grus til uden støv og parfume.
Ih hvor er det frustrerende ikke at finde årsagen.