Allergi

Hejsa!

Jeg har en sort smoke hankat (Eigil) der for ca. 6 uger siden fik lopper.
(Eigil er en indekat med udgang til löbegaard og hvis i haven, kun i snor.)
Siden har vi faaet givet Frontline to gange, faaet vasket og gjort hoved rent op til flere gange for at faa bugt med de uläkre dyr.
Eigil har kradset halsen og nakken op lige siden. Nu ligner han en plukket höne. :frowning:
Han faar laksolie blandet i maden og nu i en uges tid giver vi ham ogsaa viacutan plus.
Men jeg synes ikke rigtig at der sker noget og hans dejlige black-smoke pels gaar mere og mere over i det brune? -ked
Jeg har läst et eller andet sted om hvad grunden kan väre, naar sorte katte gaar hen og blir brune pga. allergi osv. men finder det ikke mere.
Det ville väre rart, hvis der var nogen her der maaske kunne hjälpe, da jeg her i eftermiddag igen tar til dyrläge med ham og vil spörge hende om det kan väre denne …???.. sygdom??? jeg ved ikke hvad jeg ellers kan göre for at hjälpe ham.

Eller har i nogle tipps og ideer?

Hejsa Tina

Der er ret længe kommet meldinger både fra dyrlæger og opdrættere om, at lopper er blevet resistente over for Frontline Pour-on.
I stedet anbefales bl.a. Advantage Pour-on.

At din sorte kat bliver brun, skyldes ikke allergien, men solen.
Mine egne sorte katte ser også mere eller mindre rustbrune ud :slight_smile:
Jeg ved, at nogle opdrættere, der udstiller meget, af samme årsag holder deres sorte katte inde, når solen skinner.

At din sorte kat bliver brun, skyldes ikke allergien, men solen.
Mine egne sorte katte ser også mere eller mindre rustbrune ud
Jeg ved, at nogle opdrættere, der udstiller meget, af samme årsag holder deres sorte katte inde, når solen skinner.

Ok at det sikkert er pga. solen har jeg ogsaa tänkt paa. Men sidste sommer var det ikke saa vildt som nu.
Saa kom jeg til at tänke paa noget, som jeg har läst et sted inde paa nettet. … hvor nettop sorte katte blir brune som tegn paa en eller anden sygdom :?

Ok jeg maler maaske ogsaa f… paa väggen for tiden, jeg suger alt til mig hvad jeg faar fat i hvad angaar katte sygdomme for tiden. -uha

Men det med at mange af lopperne er blevet imune mod Frontline, vil jeg spörge dr. dyr om i eftermiddag. Et eller andet maa hun finde ud af, for den gaar bare ikke mere med ham,
han ser forfärdentlig ud.

Når du så alligevel er hos Dr. Dyr så spørg, om han ikke vil ordinere enten noget antihistamin eller Medrol, som tager kløen.
Lopper her og nu på katten, kan behandles med Capstar (en pille) som dræber lopperne inden for ca. 20 min., eller dyrlægen kan give en indsprøjtning med Dectomax, som fjerne alt kriblevæsen lige fra øremider, lopper og indvoldsorm.