Altansikring - part 2

For et par måneder siden lagde jeg et indlæg op omkring sikring af altan, da jeg gerne vil lade vores lille indekilling komme lidt ud i frisk - og ufarlig - luft engang imellem. Ved hjælp af gode råd, har jeg nu fået købt to rigtig gode net, men det er så først nu spørgsmålene for alvor melder sig …

Først og fremmest er det et to-personders job at sætte nettet op, derfor har jeg kontaktet et utal af tømrerfirmaer for at købe mig til hjælp med opsætning. Kun to (begge enkeltmandsfirmaer) er troppet op. Den ene lovede at komme to dage efter med de værktøjer, der skulle bruges - ham så jeg aldrig igen. Den anden ‘tilbød’ at hjælpe … for kr. 10.000 … plus moms. Begge fik det malet meget stort op i, hvor kæmpestort et arbejde det ville blive, fordi det var meget vigtigt at der ingen flugtveje var i siderne … Hallo, det er altså ikke en sulten tiger jeg skal holde fra et stykke lækkert kød!

Nu har jeg så endelig fundet en medhjælper, der kommer forbi med en stige og en boremaskine (der følger krog-skruer med, der skal bores ind i murværket), men alligevel har håndværkernes brandtaler boret sig lidt ind i mig. Er det virkelig nødvendigt at sikre, at der ikke er den mindste smule luft mellem net og mur? Jeg har lidt svært ved at se for mig, at Mille Mis det sekund døren åbnes stormer ud og systematisk lede efter svagheder i nettet. Det er der jo egentlig kun for at sikre, at hun ikke laver et spontant spring over rækværket for at fange en fugl.

Samtidig er jeg også usikker på, om nettet skal helt ned op fastgøres til ‘gulvet’ på altanten, eller om jeg kan nøjes med at strippe det samme under rækværket. Der er ca. 7 cm. mellem gulv og det nederste rækværk, og jeg rænker at hun vel dårlig kan klemme sig under det.

Det skal siges, at hun naturligvis altid vil være under opsyn derude, jeg lader ikke bare altandøren stå åben og tager på arbejde!!!

På forhånd tak for svar - håber det er ok med mig og alle mine begynder-katte-ejer-spørgsmål :-).

Det skal du ikke være så sikker på! Katte er altså mestre i at finde de huller, vi andre ikke lige ser.

Da jeg havde net på altanen, havde jeg langs med muren nettet fæstet til et rør, der var fastspændt op ad muren, men hvor jeg godt kunne få en strip ind imellem rør og mur. Så nettet blev sat fast med strips med passende mellemrum. Måske har jeg nogle billeder af det et sted. Jeg skal prøve at se efter.

Jeg ville passe på med åbninger, der er store nok til, at katten kan få hovedet igennem, for så kan resten også følge med. Om det også gælder de 7 centimeter under rækværket, kan jeg ikke lige vurdere. Men hellere safe than sorry :slight_smile:

1 Synes om

Og i øvrigt - jeg fik hjælp fra Mand & Bil, da jeg satte net op. Det kostede ikke 10.000 kroner + moms :uha: Der var lige nogen, der havde tænkt sig at score kassen der!

Som @galath skriver - det kan ikke afvises, afhængigt af graden af kattens frihedstrang…
Men hvis hun ikke tidligere har været på altanen, vil den i sig selv formentlig være spændende i første omgang, og så kan du jo observere hende - eller rettere, frihedstrangen. :wink:

7 cm kan en killing formentlig godt klemme sig under - en voksen kat næppe. Men er det ikke en mulighed at sikre åbningen, om ikke andet så midlertidigt, med en lægte e.l.?

Tak for svar :-).

Jeg tænker også at han tog et sats - gik den så gik den, og folk havde jo lige fået feriepenge udbetalt :smiley: .

Hmm, jeg var slet ikke klar over, at der var fare for at hun ligefrem ville lede efter udgange. Det er SÅ godt du siger det, for så skal jeg have ekstra obs på det! Jeg vil sørge for at sikre de 7 cm med nogle brædder eller lignende, indtil hun bliver så stor at hun med sikkerhed ikke kan klemme sid under.

Og så har jeg kontaktet Mand & Bil. Jeg har aldrig hørt om dem, men har nu fundet deres hjemmeside og lagt mit nummer, så håber jeg at de vender tilbage. Hvis det kommer dertil, vil jeg hellere have en ‘rigtig’ handyman som dem ud og hjælpe og gøre det som han mener det er bedst, end en, der blot sætter det op som jeg siger det skal gøres (jeg stoler mere på professionelle end mig selv på det område!!!).

Tak for svar :slight_smile:

Jeg giver dig ret i, at det nok vil være smart at sikre de nederste cm - især efter at jeg her til morgen så hende kravle under en åben køkkenskuffe i nogenlund samme ‘højde’ :open_mouth:

Hendes udlængsel er til at tage og føle på. Jeg har købt en sele til hende, som hun er helt ok med at have på, og så har jeg haft hende ud på begge altaner med snor på … det vil sige: Hun er blevet TILBUDT at komme ud, men bare et blad bevæger sig, spurter hun indenfor. Hun kan godt lide at sidde i trygge rammer indenfor og kigge ud på fuglene på altanen, men så snart hun kommer derud, trykker hun sig bare ned i gulvet og ligger og laver små ‘bjæf’ med munden mod dem, når de sidder på gelænderet. Her taler vi altså små fugle som gråspurve, musvitter osv. der altid har været mange af på vores altaner.

Jeg tager det i hendes tempo, og jeg tænker faktisk også, at jeg i hvert fald i starten, når nettene forhåbentlig snart kommer op, vil lade hende være ude i snor, indtil hun slapper mere af i det og har vænnet sig til lyde, luft og fugle.

P.S. Når jeg siger hun er udenfor i snor, så skal det undstreges at VI er udenfor - hun er der på intet tidspunkt uden enten min søn eller jeg står i døråbningen og holder i den anden ende af snoren :wink:

2 Synes om

Typisk kat-ser-fugl-den-ikke-kan-få-fat-i-reaktion. Det sker ofte, hvis de sidder i vinduet og kigger ud på fuglene. Så sidder de og gnækker ad dem. Så det behøver ikke være, fordi hun er bange - bare et udtryk for, at hun er stærkt interesseret :slight_smile:

Det er ikke sikkert, at katten nødvendigvis leder efter udgange og huller i nettet. Men katte er jo nysgerrige og undersøger alt af samme årsag. Så derfor er det ikke hensigtsmæssigt at tage nogen chancer. Især ikke på en altan, hvor katten jo kan falde ned.

Jeg ved jo ikke, om Mand & Bil kan hjælpe, og jeg ved selvfølgelig heller ikke, om de vil gøre det for en ordentlig pris, men de laver netop mindre opgaver for folk, som de store firmaer ikke gider røre, fordi opgaverne er for små til, at det kan betale sig.

Det her er vist det bedste billede, jeg kan finde af metalrøret, der sidder op langs muren. Som du kan se, er der et par centimeters luft mellem rør og mur, men det er faktisk lidt længere oppe (man kan ikke se det på nogen af mine billeder) gjort fast på selve muren. Som du også kan se, er nettet gjort fast med strips. Det blev til flere strips end den ene, du kan se på billedet.

Hvis det er et Trixie-net, du har købt, så kan det også tænkes, der er en lang snor på, som man kan bruge til mere eller mindre at sy det fast med.

Jeps, præcist den udfordring jeg støttet på: De større firmaer gider ikke små opgaver, da det ikke giver nok :roll_eyes:

Det sjove med fuglene på altanen er egentlig, at hun faktisk godt kan jage dem, det er bare som om det ikke helt er gået op for hende endnu, at der ikke er vinduesglas imellem dem. Hun vil formentlig ikke kunne nå at fange dem, men de er overraskende tæt på hende. Jeg har sået kattegræs i en kasse derude, og de frø, der ikke lige er røget langt nok ned i jorden, har de siddet og guffet i sig i vel ½ meters afstand.

Din altanløsning på billedet er intet mindre end genial! Det kan sagtens være en løsning jeg også springer på! Nettet er transparent og netop med en tyk snor, den har jeg dog flettet hele vejen rundt om nettet for at gøre det ‘til at tage og føle på’ - ellers var det bare rullet sammen på en måde, der ville gøre det meget vanskeligt at arbejde med. Strips har jeg i overflod, så dem tænker jeg at satse på.

1 Synes om