Alternativ til grus?

Dr. dyr har bedt om en afføringsprøve fra Flykra…men helst uden grusrester…hmm, nu er Flykra en yderst renlig kat, så hvis ikke vi skifter gruset til noget andet, så bliver det en umulig mission :tihi:

Har I nogle anbefalinger til hvad jeg kan bruge? det skal jo stadig kunne suge urinen, men samtidig ikke hænge fast i afføringen. Flykra har eget “pige-toilet”, en overdækket bakke, som drengene ikke bruger, så det at få fat i den rigtige pølle bliver ikke noget problem :stuck_out_tongue:

Tænkte på at bruge de der “kugler” eller krystaller, men hvilket mærke er bedst mht lugt og sugeevne (og som ikke hænger fast)?

Da vi for et par år siden skulle aflevere en afføringsprøve på Bebse, gjorde jeg det, at jeg lukkede hende væk fra de andre katte om natten. Og så kom jeg kun ganske lidt almindeligt grus i en bakke (så ikke hele bunden i kattebakken var dækket)- og var så heldig, at hun også kom af med afføring om natten og at klatten ikke var fyldt med grus. Så da vi kom op næste morgen, kunne vi køre til dyrlægen med prøven.

Det vil jeg prøve (altså at fylde mindre grus i bakken). Synes ikke at det er nødvendigt at lukke hende væk fra de andre, for de bruger ikke hendes bakke (ved egentlig ikke hvorfor, men hun har nu haft eget toilet i flere måneder) :slight_smile:

Kan i ikke bruge de der små perler man bruger, når man skal samle utrin prøve? - Tænkte de måske gik an, i stedet for lidt grus…

Tjo, men synes at det blir lidt ulækkert, når nu vi ikke skal bruge urinen.

Hvad med “fresh ‘n’ easy” (tror jeg det hedder) hvordan holder det på lugten? (evt. et andet mærke, men jeg kender dem ikke)

[quote=Itzy Bitzy;262335]Tjo, men synes at det blir lidt ulækkert, når nu vi ikke skal bruge urinen.

Hvad med “fresh ‘n’ easy” (tror jeg det hedder) hvordan holder det på lugten? (evt. et andet mærke, men jeg kender dem ikke)[/quote]

Eller måske du kan bruge avis? Aner ikke om det er iorden, eller ej.

Fresh ‘n’ Easy kender jeg ikke …

[quote=Kimilla;262346]Eller måske du kan bruge avis? Aner ikke om det er iorden, eller ej.

Fresh ‘n’ Easy kender jeg ikke …[/quote]

Tror jeg prøver med lidt grus først…så avisen…så køber jeg nok noget perle grus agtigt noget :tihi: (Gu’ vide hvad damen siger til alt dette…måske hun bruger “herre-toilettet” i protest :stuck_out_tongue:

Pøj pøj med det.
Men må jeg lige bruge lejligheden til at spørge, hvorfor der egentlig ikke må være grus på en afføringsprøve? Jeg tænker, at det da må være ret nemt at skelne?

  • Lene

Så skulle det jo ikke være et problem medmindre hun ikke kan finde ud af, at det ER hende toilet, når du det ændrer karakter. Men bakken lugter selvfølgelig af hende. Jeg håber, du er lige så heldig med “gevinst” som vi har været - og det var faktisk to gange, vi var det :slight_smile:

[quote=pivnu;262422]Pøj pøj med det.
Men må jeg lige bruge lejligheden til at spørge, hvorfor der egentlig ikke må være grus på en afføringsprøve? Jeg tænker, at det da må være ret nemt at skelne?

  • Lene[/quote]

Ved det faktisk ikke :ups: Det stod der bare i mailen som hun sendte :slight_smile:

Håber at hun accepterer det og at der er en gevinst til mig i morgen :tihi: ellers må vi vente til på mandag

Nogen af de prøver der køres kommes ned i et snaptestkit - i stil med det for FIV/FeLV. Først kører man en vatpindlignede dims rundt i afføringen - der må ikke hænge for meget og heller i for lidt på - og helst ikke grus. Den kommer man ned i et rør med væske og suge op og ned et par gange. Derefter kommes blandingen ned i testkittet - resultatet aflæses af hvordan det farver op.’
Forståeligt?

[quote=Lis Dahlstrøm;262455]Nogen af de prøver der køres kommes ned i et snaptestkit - i stil med det for FIV/FeLV. Først kører man en vatpindlignede dims rundt i afføringen - der må ikke hænge for meget og heller i for lidt på - og helst ikke grus. Den kommer man ned i et rør med væske og suge op og ned et par gange. Derefter kommes blandingen ned i testkittet - resultatet aflæses af hvordan det farver op.’
Forståeligt?[/quote]

MEGET forståeligt :smiley: Tak Lis, tænkte nok at der var en, der vidste precis hvordan det foregik :thumbup: Går ud fra at en lille pølle er nok? (bare rolig, havde ikke tænkt mig at give hende en KÆMPE portion :tihi:)

Hvis du kan holde øje med når det sker, så kan du bruge et af de små målebæger til kattemad. Og når katten sætter sig til rette og begynder, så ind under med bægeret. Det har jeg brugt hver gang og det er SÅ nemt. :ok:
Tror jeg fik ideen fra Husum i sin tid :slight_smile:

[quote=Denise;262466]Hvis du kan holde øje med når det sker, så kan du bruge et af de små målebæger til kattemad. Og når katten sætter sig til rette og begynder, så ind under med bægeret. Det har jeg brugt hver gang og det er SÅ nemt. :ok:
Tror jeg fik ideen fra Husum i sin tid :)[/quote]

Smart, men damen bruger overdækket bakke og kun den :tihi: Men vil helt sikkert bruge idéen hvis Artos eller Vívil skal igennem det samme :smiley:

Ja det undrer også mig at de vil have den uden grus. Da vi skulle aflevere afføringsprøver var det overhovedet intet problem med grus og det må da, som skrevet tidligere, være til at se forskel på… :S

Ja, det skulle man næsten tro :?

Jeg har heller aldrig været ude for, at der slet ikke måtte være grus på.

Men kan du komme til det, så læg et stykke papir ind under hende, som hun kan pølle på :slight_smile:

Eftersom jeg har hjemmetestet en del ved jeg det er meget nemmere når der ikke er grus på. Ved også at klinikken foretrækker den “rene vare”:slight_smile:

Helt at undgå det er svært. En pladderbæ bliver faktisk meget tilgruset.

Vi har brugt noget så simpelt som en avis lagt i bunden af bakken… katten var totalt ligeglad :slight_smile:

Jeg ville i den situation bruge træpiller… for træet suger urinen mens træpillerne ikke sætter sig fast på pøllerne…