Ambivalent indekats-holder

Hej og tak for medlemskab!

I august måned anskaffede jeg mig en killing. Hun er fra d. 15 maj, nyligt steriliseret og er halv hellig birma og halv ragdoll (meget smuk, kærlig og dejlig).

Det er første gang jeg har indekat, alle mine andre katte har været i mit barndomshjem og de har været udekatte. Det kan vride sig i min mave ved tanken om at jeg holder hende indenfor.
Min kæreste og jeg bor i en stor treværelses lejlighed på fjerde sal, og hun har adgang til alle rum. Derudover har hun et kæmpe kattetræ i fem niveauer, et aktivitetsbræt og smålegetøj rundt omkring i lejligheden. Og så er hun stort set aldrig alene hjemme da vi begge arbejder hjemmefra.

Jeg oplever at hun især ved formiddagstid og ved sen aften kan blive ekstremt overgearet. Hun drøner rundt i alle rum og springer op og ned af borde, klatretræ og os (min kæreste og mig). Skal jeg være urolig for denne adfærd?

Det føles som en meget stor beslutning at begynde at gå tur med hende, eller udvide hendes territorium med vores gård f.eks. da jeg ved at jeg kan blive udfordret på at tilbyde hende det hver eneste dag. Hvis jeg ender med at gøre det så vil det føles som endnu et overgreb mod hendes natur at holde hende i snor og eller at gøre det på tidspunkter som er styret af mig og ikke hende.

Er jeg en pylret kattemor eller bør jeg tilbyde hende mere end jeg gør? I såfald hvad? Hvad er jeres erfaringer?

Ser frem til at høre jeres tanker.

Mvh

Velkommen til :heya:

Nej. Det er 100 % typisk killingeadfærd, også tidspunkterne. Vi kalder det killingefræs - og nogle katte kan godt være killinger i mange år :hoho:

Hvis du vil se noget underholdende, skal du anskaffe dig en killing mere, så hun har en at fræse sammen med :wink: Og det er såmænd nok det bedste, du kunne tilbyde hende ud over det, du allerede gør. Men det er jo ikke sikkert, det er en mulighed.

Jeg tvivler på, at killingen har udlængsel nu og her. Man ved aldrig, om det kan komme, men hvis den aldrig har været udenfor, sker det nok ikke lige med det samme. Og så har du jo eventuelt til den tid mulighed for at tage den ud i sele. Du kunne vænne den til at have sele på, så det ikke er fremmed for den, hvis den tid kommer.

4 Synes om

Helt enig med Galath, og jeg ved der også er mange der tror at hvis katten sidder og kigger ud af vinduet så er det fordi den meget gerne vil udenfor - mine katte kan godt finde på at sidde i stuevinduet og kigge ud, hvis de gik 2 m til den ene side kunne de gå ud af havedøren, men nogen gange vinduet det bedste sted.

Og her i huset er der også fræs, tidspunktet varierer og nogle gange er der mere end 1 i gang

Ingen bekymringer :slightly_smiling_face: Min gamle siameser på 11 år har dagligt fræs :stuck_out_tongue_winking_eye: Siamesere står også generelt lidt højere i tomgang :wink:
Det lyder til hun har det som blommen i et æg og du behøver ikke få ondt i maven over hun er indekat. Der er mange af os herinde, der ikke tilbyder udendørs faciliteter eller gåtur :slightly_smiling_face:
Men som nævnt, så er en buddy altid bedre at fræse med end alene :wink:

1 Synes om

Få en ven til hende. Hun er sammensat af meget sociale racer, der kan have svært ved at underholde sig selv… Hvis der er underholdning nok, så behøver hun ikke nødvendigvis komme udendørs resten af sit liv.
VH
Susanne

4 Synes om

Tusind tak for jeres tanker og svar. Det har i den grad sat tingene lidt mere i perspektiv for mig.

1 Synes om

Jeg er på jagt!

4 Synes om

Syns det lyder som om hun har det rigtig godt hos jer :slight_smile: Jeg har selv haft en ragdoll og hun havde også et par gange dagligt hvor hun lige tog en ræsertur i hele hytten. Så tænker at det er helt normal adfærd :slight_smile: Hvis hun ellers ikke ødelægger ting, eller kradser hvor hun ikke må så tror jeg bestemt ikke at hun keder sig. Min pige kom fra et hjem hvor hun havde udgang til have, men hun var indekat her hos mig, hvilket aldrig har været et problem :slight_smile:

Det lyder som min gamle mis, da han var killing for 14 år siden. Han har - hvis jeg selv skal sige det og tro på dyrlægens mange beroligende ord om netop dét - ikke manglet noget af at være indekat.
Så længe du/I er obs på at stimulere både fysisk ved let og mentalt ved lidt hjernegymnastik, bliver I hendes flok og trygge base.

Tillykke med den lille ny :cat2: