Amme

Som nogen måske ved så havde cleo termin nu her.

i tirsdags blev det til småfolk. den første fødte er gået til, pga foruenet forstervand i lungerne og en meget hård start. nr 2 fødte hun selv og den har det fint. nr 3 var dødfødt og de sidste to blev taget ved kejsersnit

har just fået aflivet den mindste efter et døgn med sonde, varme mm uden held. hun var meget lille og svag fra begyndelsen

så nu er der to sunde rørige drenge tilbage.

men vor mor lader noget tilbage at ønske: hun hønser omkring, og den smule mælk hun har er som vand.
så nu står den på mad på sprøjte/sut - men vi kunne frygtelig godt tænke os en mor med mælk og et par søskende. vi vejer pt kun 100 gr så hvis vores ny søskende er lidt større, så skal vores mennesker helts have mod på at støtte os lidt hvis det er nødvendigt. vi har madpakke med - både flydende kmr og pulver, samt sutte studser til sprøjter.

jeg bor i århus syd, men kører gerne efter det.
jeg betaler selvfølgelig fordyrlæge, foder osv indtil de er 12 uger, og de er ydermere forsikret, så er dyrlæge påkrævet så er der ingen overvejelser, bare afsted. De specifikke detaljer skal selvfølgelig på skrift.

i kan fange mig på 51805696

kærlige håbefulde hilsner
kira

Ih, det er godt nok noget hø :frowning: Håber der er nogen der har mulighed for at tage dem ind… (se evt. i tråden missemødregruppe - afstemning om der er nogen der har killinger nu her)

Har postet det i status på FB. Håber der er nogen der der ser det.

som jeg skrev på fb så ringer du bare…så tager vi gerne imod siamtrolde til vores på 13 dage…

KH Heidi

har skrevettil dig på fb heidi - og igen - tak

vi har vist fundet en ny familie i silkeborg med en mor med 2 små på 7 dage og masser af mælk

Kira - Åh, det var da godt hvis I har det! :kryds:

Jeg håber for dig, at det lykkedes med den missemor :kryds: :kryds:

XXX alt hvad jeg kan, håber den fundne missemor vil elske dine små siamdrenge

:kryds::kryds: for at de sidste 2 klare den :kryds::kryds:

ÅH, hvor godt at læse.
Jeg unne desværre ikke hjælpe, for Sigariah har endnu ikke føde.
NU håber jeg godt nok ikke hun går lige så længe som hendes oldemor, for Lulu gik i 71 dage, GYS
Vi er på 65/66. dag idag og jeg havde sat hende til igår. Mælken er for længst lagt ned også så det ligner hængepatter

Åh for pokker - det gør mig ondt du skal alt det igennem igen.
er det ikke tredie gang?

Masser af held og lykke :kryds:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;597645]Åh for pokker - det gør mig ondt du skal alt det igennem igen.
er det ikke tredie gang?

Masser af held og lykke :kryds:[/QUOTE]

Ja det er fame hård kost at være Kat. IV opdrætter! :frowning:
Det er i al fald tredie gang hvor ikke alt går som det skal… - men dog første gang med Cleo (Hvide, som hun hedder i min verden).

/Mette

Kæmpe kram til dig Kira, håber der kommer en løsning på det …
:kryds::kryds::kryds:

[QUOTE=Mette Mejdahl;597659]Ja det er fame hård kost at være Kat. IV opdrætter! :frowning:
[/QUOTE]

Har det noget med kat IV at gøre?

Håber de to killinger klarer den hos deres ammemor :kryds:

[QUOTE=kira v;597462]har skrevettil dig på fb heidi - og igen - tak

vi har vist fundet en ny familie i silkeborg med en mor med 2 små på 7 dage og masser af mælk[/QUOTE]

Er det mon mine 2 børnebørn ? ( Birmatrolde ) Marianne i Silkeborg ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;597669]Har det noget med kat IV at gøre?
[/QUOTE]

Tjaa… ingen kan jo spå om det havde været det samme om vi opdrættede en anden race/kategori, men i al fald har en del af de opdrættere som jeg kender til i Kat. IV. været grumme uheldige med deres killinger/katte/opdræt.
Jeg selv har i min forholdsvist korte “karriere” som opdrætter, allerede nu haft 3 kejsersnit og Kira har nu på 5 “kuld”, kun haft to “problemfrie” (hvis man tager hændelige uheld og udefrakommende sygdomme fra). Og det er nogenlunde det samme mønster jeg kan høre rundt omkring hos andre Kat. IV. opdræt.
Så jo, jeg synes faktisk at Kat. IV er hårdt ramt. Og det på trods af at vi (i al fald dem jeg samarbejder med), forsøger at parre ud og lave sunde katte.

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;597674]Tjaa… ingen kan jo spå om det havde været det samme om vi opdrættede en anden race/kategori, men i al fald har en del af de opdrættere som jeg kender til i Kat. IV. været grumme uheldige med deres killinger/katte/opdræt.
Jeg selv har i min forholdsvist korte “karriere” som opdrætter, allerede nu haft 3 kejsersnit og Kira har nu på 5 “kuld”, kun haft to “problemfrie” (hvis man tager hændelige uheld og udefrakommende sygdomme fra). Og det er nogenlunde det samme mønster jeg kan høre rundt omkring hos andre Kat. IV. opdræt.
Så jo, jeg synes faktisk at Kat. IV er hårdt ramt. Og det på trods af at vi (i al fald dem jeg samarbejder med), forsøger at parre ud og lave sunde katte.

/Mette[/QUOTE]

Det lyder da rigtig ærgerligt, hvis der er tale om et racemæssigt problem.
Er det af samme årsager hunkattene får kejsersnit? Kejsersnit kan jo skyldes mange faktorer.

Mht killingedødelighed ville mine tanker i langt højere grad dreje hen på smitsomme faktorer end racemæssige.
Nogle opdrættere ser langt højere killingedødelighed end andre - og flere er kommet problemet helt til livs ved medicinering.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;597677]Det lyder da rigtig ærgerligt, hvis der er tale om et racemæssigt problem.
[/QUOTE]

• og det tror jeg bestemt det er!
    Det er desværre noget der er “tystys”, og som man som ny opdrætter sjældent hører om. For mit vedkommende var der i al fald ingen der råbte vagt i gevær, da jeg startede op (og jo, jeg spurgte faktisk nogle af de gamle garvede kat. IV opdrættere - men set i bagklogsskabets klare lys, måske de forkerte :confused: ).
    Men tidligere tiders kæmpekuld og katte der blev 15+ år i racen(erne), er vidst noget man idag skal se langt efter :frowning:

Nu kender jeg jo kun til mine egne og Kiras Cleos forløb, og nej de er ikke ens.
Min ene hunkat havde født én gang og går så i stå i sin anden fødsel. Datteren fra første kuld, går ligeledes i stå, i fødslen af sit første kuld - begge disse kuld består af én killing som begge er døde (to forskellige hankatte, så det er ikke hankattens skyld).
Datteren forsøger vi med én gang mere, men må til Dr. dyr og have kejsersnit igen da hun ikke går i fødsel - 2 ud af 4 killinger er her døde ved “fødslen”.
Cleos årsag til kejsersnittet, kán være sort uheld, men noget har der været galt. Som jeg har forstået det på Kira (ret mig hvis jeg er på afveje Kira), så sad første killing fast - ganske givet pga. stressede killinger med tykt “ammoniak-fostervand”. Nr. 2 blev født uden problemer og så gik Cleo i stå. Efter oxytoksin indsprøjtning, føder hun selv nr 3. som er død og umulig at genoplive. Fødslen går igen i stå, hvorefter dyrlægen og Kira beslutter at lave kejsersnit, for at få de resterende killinger ud i live.

Så om det er sort uheld at både jeg og Kira har kejsersnit hos hunkatte, kan man jo ikke vide.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;597677]
Mht killingedødelighed ville mine tanker i langt højere grad dreje hen på smitsomme faktorer end racemæssige.
Nogle opdrættere ser langt højere killingedødelighed end andre - og flere er kommet problemet helt til livs ved medicinering.[/QUOTE]

Her kan jeg forestille mig at vi taler coli el. lign?
Jeg har (7 - 9 -13) heldigvis ikke døjet med killingedødelighed. Men Kira har haft en del problemer - dog er jeg ikke sikker på at grunden er den samme, for hos Rynke, var problemet at hun fik bryst-betændelse og hos Cleo er det at hun ingen mælk har (og muligvis pga. fostervandsforgiftning?!).

Men jo, klart er der smitsomme faktorer som tager livet af mange killinger - jeg selv rendte ind i et voldsomt maveonde hos mit Europé kuld, sidste sommer og mistede to killinger. Jeg har dog været heldig ved jeg nu, da jeg er vidende om at andre katterier har mistet hele kuld til denne mystiske “mave-virus”, som ingen dyrlæger har kunnet gi en diagnose på.
Jeg håber virkelig at vi slipper for den ved næste kuld!!

• Beklager at tråden er drejet væk fra det oprindelige emne, Kira! :sorry:

/Mette

Både kat IV. og kat I er det mit klare indtryk lider under en indavlsdepression. Lav fertilitet, lille kuldstørrelse, lavt immunforsvar er blandt symptomerne på indavlsdepression.
Men i og med at det er racer der har været opdrættet længe, og derfor nok har en temmelig lavt genetisk diversitet efterhånden, så er det jo nok ret naturligt. :slight_smile:

[QUOTE=Eife;597721]Både kat IV. og kat I er det mit klare indtryk lider under en indavlsdepression. Lav fertilitet, lille kuldstørrelse, lavt immunforsvar er blandt symptomerne på indavlsdepression.
Men i og med at det er racer der har været opdrættet længe, og derfor nok har en temmelig lavt genetisk diversitet efterhånden, så er det jo nok ret naturligt. :)[/QUOTE]

enig…kat. 1 katte har bestemt også sit at slås med…

jeg XXX stadig Kira