Andre der har katte med galdeproblemer?

Er der nogen af jer der har katte med galdeproblemer? Måtte afsted igen i dag med Tjalfe-manden, der i morges vækkede mig ved at pive, og så flere gange tynd mave med blod i afføringen. Han har jo ret ofte problemer med tynd mave og opkast, og dyrlægen fandt ud af sidst, at han har problemer med galdegangene. Gudskelov havde han kun meget lidt feber denne gang, og har det lidt bedre nu, dog meget træt og uden appetit. Desværre tor jeg at problemet denne gang er kommet fordi han har fået fat i Emil’s mad, og han er jo vant til diætmad.

Jeg har ikke prøvet, men det er da træls for jer og synd for Tjalfe.
Rigtig god bedring til ham :kryds:

[QUOTE=PiaH;208353]Jeg har ikke prøvet, men det er da træls for jer og synd for Tjalfe.
Rigtig god bedring til ham :kryds:[/QUOTE]

Tak for det Pia, han har det bedre i dag.

Det er dejligt at høre :slight_smile:

Hvad mener du egentlig med galdeproblemer.

Jeg har da svært ved at sammenholde galdeproblemer med og så var der tynd mave flere gange med blod i.

Det lyder i mine ører mere som en tarminfektion

[quote=Felis;209243]Hvad mener du egentlig med galdeproblemer.

Jeg har da svært ved at sammenholde galdeproblemer med og så var der tynd mave flere gange med blod i.

Det lyder i mine ører mere som en tarminfektion[/quote]

Det er jeg enig i, galdevejene hænger sammen med urinvejene, så hvis der var problemer burde det vel komme den vej.

/Dorte

[quote=Dorte Birkedal;209254]Det er jeg enig i, galdevejene hænger sammen med urinvejene, så hvis der var problemer burde det vel komme den vej.

/Dorte[/quote]

Næ, det er så ikke rigtigt…galden kommer ganske rigtigt ud i tarmsystemet…og på en kat er fordøjelsessystemet lidt anderledes end på eks. hunde og mennesker, fordi på en kat tilføres til tarmen, både galde fra galdeblæren og enzymer fra bugspytkirlen i samme kanal.

Det der så er i det, er at en evt. infektion i tarmene kan vandre op i galdegangen og på samme tid kan forårsage lever/galdeblære/bugspytkirtelbetændelse.

Men det giver ikke blodig diarre…hvis afføringen er tilført blod der kommer så langt inde fra systemet, vil det være i form af noget sort grums, og ikke egentligt blod.

Hvis der er tale om “frisk” udseende blod i afføringen kommer det fra det sidste stykke af tarmen, og ikke fra problemer med galde/galdeblære.

Ja nu ved jeg jo kun hvad dyrlægen har givet som resultat på Tjalfe’s meget ofte dårlige mave, og det er heller ikke en diagnose jeg leder efter, kun et svar hvis i har katte med lignende problemer. Han har den tid jeg har haft ham, været meget plaget af tynd mave (meget ofte med blod i afføringen) men samtidig også døjet meget med opkast. Det har i perioder stået ud af ham med karryfarvet vand, og han har ligeledes i perioder med meget dårlig mave haft smerter. Jeg er ikke i tvivl om, at han har haft smerter, da han for det første piver, men også ligger med halvt lukkede øjne. I januar fik han taget en masse prøver, som viste, at han havde flere levertal der var forhøjede, hvilket min dyrlæge afgjorde ,at det var problemer med galdegangene. Han har haft det rigtig fint siden januar, hvor han har været på lever/nyre diæt, men jeg er desværre bange for han har fået tilbagefald over at havde spist Emil’s mad. Det er møjsvært at ha en kat på diæt, og samtidig en kat der spiser mindre end en fugl, så Emil’s skål med natmad er nok måske årsagen denne gang, men jeg ved det ikke, og det ved dyrlægen heller ikke. Jeg var egentlig bare interesseret i at høre, om andre havde katte med galdeproblemer, og i så fald hvad de blev behandlet med, og hvilket foder de fik at spise. Min dyrlæge har sat diagnosen, og jeg regner med hun har ret i at det er galden når hun siger det. Tjalfe er gudskelov kommet ret hurtigt over det denne gang, men er stadig på medicin og meget træt.

Det lyder ikke rart for den stakkels kat…

men jeg er desværre bange for han har fået tilbagefald over at havde spist Emil’s mad

Ja, eller også har situationen blot forværret sig generelt, det er vel også en muighed.

Jeg tror ikke jeg ville holde liv i en kat på de betingelser, hvor glad jeg end var for den :sorry:

[QUOTE=Felis;209334]Det lyder ikke rart for den stakkels kat…

men jeg er desværre bange for han har fået tilbagefald over at havde spist Emil’s mad

Ja, eller også har situationen blot forværret sig generelt, det er vel også en muighed.

Jeg tror ikke jeg ville holde liv i en kat på de betingelser, hvor glad jeg end var for den :sorry:[/QUOTE]

Jamen dyrlægen har slet ikke haft på tale, at det var synd at holde liv i ham. Hun sagde, hun var glad han kun havde lidt forhøjet temperatur denne gang, og ikke kastede op, så hun synes det var positivt. Hun har tidligere fortalt mig, at hun har andre katte og hunde, der har galdeproblemer. Jeg har bare aldrig hørt om det, men de kan jo få det samme som mennesker, det ville bare være rart at høre om andre der havde haft lignende oplevelser med deres dyr. Jeg håber nu på han får mange gode år på diæten, og Emil må gå glip af natmaden den kræsne fyr.