Ang kontrakter/Stamtavler kontra (FIFE. TICA, CFA)

Hmm, f.eks. første kuld med mit stamnavn næste kuld med opdrættens stamnavn (der hvor katten kommer fra…) osv…

Og, nej det er ikke en god ting med delekat… slet ikke en hunkat

Så har du jo i virkeligheden selv svaret på dit spørgsmål: Hvis du og jeg fx delte en kat, så ville du trække første kuld under dit FIFe-registrerede stamnavn og under FIFe’s regler. Og så ville du “sælge” eller overdrage katten til mig (her skal man så have klare aftaler og papirerne i orden i forbindelse med ejerskiftet), og så ville jeg trække det næste kuld under mit CFA- og TICA-registrerede stamnavn og under CFAs og TICAs regler. I virkeligheden kunne det såmænd sikkert sagtens lade sig gøre - men jeg tror ikke, at jeg selv ville vælge at arbejde sådan her, og jeg tror heller ikke, at mange andre ville; jeg har ihverfald ikke rigtig set nogle konkrete tilfælde.

Enig -thumbs

Det er der intet i vejen for :slight_smile:

Udover at skiftes til at have stamnavn på. S¨å kan det vel også være sådan at katten bor hos og ejes af en ikke-opdrætter. Men at opdrætter bestemmer hvem katten skal parres med, og at/om den skal have et kuld. Som så bliver under opdrætters navn.
Ifht FIFé/TICA, så tror jeg ikke det er så slemt hvis bare begge parter er med i begeg forbund. OG kontrakten fra start tager højde for det. Problemet kommer jo mest hvis kontrakten ikke gør det, og der er tale om et skift? :slight_smile:

Det kan ikke lade sig gøre, da ejer af katten er den der trækker stamtavlerne. Så hvis en ikke-opdrætter ejer en kat, så kan vedkommendes opdrætter ikke registrere de killinger vedkommende får på katten. Det kan kun ejer.

nu er jeg meget nysgerrig,er der virkelig ingen opdrættere i hele dk uanset race,som har en avlshan eller en avlshun gående hos en anden,med en eller anden form for ordning,eller er det fuldstændigt tabu uhørt??? og er det ikke en delekat så,om man bruger det ord eller udstationering er vel forsåvidt ligegyldigt???

Meekocoons - Aeh, dét anede jeg så ikke. Ja, så gør er det lidt af et problem. Så må opdrætter jo så desværre stadig eje katten, bare have den boende hos en anden

Jeg tror jeg ville starte med at få hjælp fra egen klub og høre hvad der kan gøres -thumbs [/quote]

Jeg tror sørme at jeg ville starte et helt andet sted, nemlig ved ikke at have en delekat :P[/quote]

Enig -thumbs

Helt sikkert - tror som skrevet før, altid det vil være noget frygteligt rod… men det lød som om det er noget “der er sket” så derfor var mit svar til Hanne, som det var :stuck_out_tongue: Men som skrevet før - måske man bare skulle udrede ejerforholdet og lade være med at dele mere… :smiley:

Næ tror da ikke der er noget tabu over det :? Men jeg har personligt aldrig hørt om en “dele” kat hvor man så skulle skiftes til at trække kuld på? :?

Jeg har hørt om udstationeringskatte - men der er ejer forhold jo som oftest hos en opdrætter, der så har katten gående hos en anden… men det er førstnævnte der altid trækker kuldet og lægger navn til? :slight_smile:

Næ tror da ikke der er noget tabu over det :? Men jeg har personligt aldrig hørt om en “dele” kat hvor man så skulle skiftes til at trække kuld på? :?

Jeg har hørt om udstationeringskatte - men der er ejer forhold jo som oftest hos en opdrætter, der så har katten gående hos en anden… men det er førstnævnte der altid trækker kuldet og lægger navn til? :slight_smile: [/quote]
ja :slight_smile:

Jeg har et par delekatte, og har kun god erfaring med det. Pt. deler jeg 2 hankatte med en anden opdrætter og har en mere i støbeskoen. De to bor hos min veninde og den næste kommer til at bo hos mig.

Med en meget lille race og lille genpulje i landet, er det regelmæssigt nødvendigt at importere nyt blod. Det er meget dyrt (en hankat kommer snildt til at stå i mere end 20.000 pga. told, moms og andet) og med få hunkatte han vil skulle bruges til har jeg valgt at arbejde sammen om mine hanner med en anden opdrætter, så vi begge får noget ud af det.

Vi deler så både risikoen og økonomien, så det kun er “halvt” tab hvis hankatten skulle vise sig ikke at være egnet til avl. Og vores samarbejde har også vist sig at fungere upåklageligt, selv når det går galt og hankatten ikke er avlsegnet, og vi har formået at dele tabet ved det.
Når man importerer fra lande hvor der ingen garanti eller testmuligheder er, er det ind imellem tag chancen og vind bamsen, og det har desværre vist sig at det hænder man ikke får det aftalte/forventede. Og så er det ofte 20.000 ud af vinduet.

Vi har inden hannerne kom til landet aftalt præcist hvad der skal ske med økonomi, bopæl, uventede regninger, test, tab hvis katten ikke er avlsegnet og lignende ting, så der intet er at være i tvivl om. Tidsfrister ift. parringer o.a. er der også styr på, så der ingen tvivl er om hvor længe hannerne skal holdes fertile.
Vi vil ikke sætte begrænsninger på ift. andre forbund etc. da vi begge har postet utroligt mange penge i de her katte. Det må være op til den enkelte at vurdere.
Kontrakterne må være dem der afgør det hele, og skal vi først til at lave undtagelser for ditten og datten ville de blive alen lange.

Vi tør gøre det fordi vi kender hinanden rigtigt godt privat, og ofte kommer i hinandens hjem. Vi ved hvad hinanden står for, og jeg kan stå inde for hendes kattehold, lige som hun kan stå inden for mit. Jeg ville aldrig kunne finde på at gøre det med en jeg ikke kender meget godt, og som jeg ikke så så tit. Uanset hvordan det foregår er det vigtigt for mig at følge mine hanner og deres afkom, og også se dem med fingrene mange gange, og det kræver ret regelmæssige besøg.

Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre hvis jeg stod i en sag hvor min partner var ude i regulær mishold af sine katte. Jeg vælger at stole på en samarbejdspartner og veninde jeg har haft i årevis, og først tage stilling til det hvis det er aktuelt, hvilket jeg dog aldrig tror det bliver.

tak for et godt svar,det var lige netop det jeg gerne ville have frem,at delekat ikke nødvendigvis er dårligt.
men jeg kan så også godt samtidig se,udfra andre svar givet i en anden tråd,at jeg er nød til,at komme ud af min,da den absolut ikke er lavet klogt kan jeg se.og det jo min fejl.

Jeg har en dreng der går hos en anden opdrætter, og ham kan jeg hente en parring på hvis jeg vil.

Jeg har lige placeret en pige hos en anden, og i tilfælde af at jeg beslutter hun skal have killinger, så er det mig der lægger dreng til og mig der trækker tavler.

men ikke noget med dele kat, og ikke noget med at vi skiftes :smiley: :smiley: :smiley:

se hvor er det dejligt i skriver dette,for var da lige ved at tro at jeg var helt tosset.

til hvad???

til hvad???[/quote]

Til at søge tavle, den er hos mig og kun mig

jeg er bare så træt af mig selv lige nu,jeg har bare siddet på hjernen,da jeg lavede den kontrakt,og jeg skal bare have ordnet det sådan at jeg kan komem ud af den,og så skal jeg for fremtiden have en til at se mine kontrakter igennem ,inden jeg underskriver dem,for det har jeg da vist overhovedet ikke forstand til, en -mai -mai til mig,det har jeg sku fortjent

Jeg håber osse du finder en mulighed for at komme ud af kontrakten, men det bliver skisme nok svært ? Der er jo to partner om at lave kontrakten, og samme to partner, skal være enige om at ophæve kontrakten…Ellers hænger man vel på den ??

Nu skal du ikek banke dig selv for meget -ked

Kan du ikke snakke med din klub, og der få hjælp til havd du skal gøre i den situation du er I :?

Du burde deltage i nogle kurser hvor vi lærer om dette, kan du på nogen måder komme til det :?

Jeg håber osse du finder en mulighed for at komme ud af kontrakten, men det bliver skisme nok svært ? Der er jo to partner om at lave kontrakten, og samme to partner, skal være enige om at ophæve kontrakten…Ellers hænger man vel på den ??[/quote]

tak,og jeg har talt med jyrak idag som siger at wikis opdræt i ålborg er ekskluderet og ikke kan trække nogen ydelser derfra overhovedet,og da de så ikke kan stambogsfører,og jeg ikke er forpligtet til at stambogsfører deres katte/og absolut under ingen omstændigheder vil,så er kontrakten ikke længere gyldig.de kan så overføre deres katte til tica/cfa og stambogføre der,men det er nok tvivlsomt om det lader sig gøre før hugo er kastreret,og så det bal forbi.
jeg er så vred på mig selv lige nu,og på dem fnys.