Ang pillegivning

Jeg overvejer om denne metode kunne anvendes på nogle af de katte, som folk har store problemer med at få til at tage deres medicin?

Hvis et ubehag kan mindskes til et minut i stedet for 10 minutters kamp så synes jeg det er værd at overveje - men husk nu at gøre det rigtigt så katten ikke skades i nakken

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=48348#post1098925

Hvis nogle prøver det, så del gerne her om det virker

Jeg ikke prøvet at gøre det ved min egen kat, men tror det er lidt hip som hap hvordan folk har det med det. Ville ikke bryde mig om at det blev gjord på min kat, men nu er mine katte ikke så svare at få til at tage piller. Gemmer det i en godbid.

Nej nogle vil nok værgre sig mod det, men hvis man står i lang tid og kæmper, så er det mere stressende og et større overgreb - anyway hvis nogle forsøger det så smid mig en mail med erfaringerne så jeg ved om det er en metode andre kan have glæde af :slight_smile:

Det er eneste metode, der virker, hvis der skal hældes noget som helst i kæften på Emil…
Enten et solidt tag i nakken, eller helst en bred klemme, så jeg har to hænder frie til at bokse med at få hans måund åbnet og pillen indenbords.
Det skader ikke, hvis ellers man husker at lade være med at løfte katten op…
Og er egentlig et ret så gammelt “hus-råd” til at pacificere en let genstridig kat. :slight_smile:

Det er vel det samme princip, som at bruge brems på en hest?

Personligt ville jeg godt kunne finde på det (ikke lige på Gucci og Harald, da de to tosser er så dejligt medgørlige).
Der er jo situationer hvor fiksering af en kat er nødvendigt, både for dens sikkerhed, og dem der håndterer den, hvor dette ser ud til at være at foretrække over nogle af de metoder der bliver brugt mange steder i dag.

Hos en dyrlæge - måske! Hjemme aldrig, især ikke, hvis det skulle gøres gentagne gange, måske tilmed dagligt.

Det ville bare være ensbetydende med, at katten ville undgå kontakt med mig, når den skulle have piller, og så skulle jeg bruge tid og list på at få fat på den, for katte er udmærket klar over, hvad klokken er slået. De er nemlig tankelæsere :smiley:

Når jeg skal give en pille, går jeg hen til katten, hvor den ligger, og med et par fingre på den ene hånd som meget blød “tøjklemme” tager jeg den i nakken og lægger dens hoved lidt bagover, mens tommel- og langfinger på den anden hånd åbner dens mund. Pegefinger propper pillen ind.
Og så har jeg altid en engangssprøjte med lidt vand parat, som jeg hurtigt giver katten. Så synker den og pillen er nede.

Jeg har givet mine pillegivingsråd i denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=48128&highlight=Piller

[QUOTE=lenschow;1099038]Jeg overvejer om denne metode kunne anvendes på nogle af de katte, som folk har store problemer med at få til at tage deres medicin?

Hvis et ubehag kan mindskes til et minut i stedet for 10 minutters kamp så synes jeg det er værd at overveje - men husk nu at gøre det rigtigt så katten ikke skades i nakken

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=48348#post1098925

Hvis nogle prøver det, så del gerne her om det virker[/QUOTE]

Jeg ville ikke prøve at give en pille på den måde, for katten skal have mulighed for at synke. Katten skal sidde op. En engangssprøjte med lidt vand er helt sikkert også en brugbar ide som virker iflg. mine erfaringer. :slight_smile:

Tullen sad skam op på sin bagdel med klemmen i nakken. Der er ingen der siger man behøver at lægge katten ned :slight_smile: Og som sagt, hun var slet ikke paralyseret - bare ikke i “modstands-12-bens-ål-mode”.

Noget siger mig altså, at det må være svært at synke, når halsskindet strammes tilbage.

Jamen, så meget var det slet ikke. Det var bare den der løse hud i nakken, som man kan tage fat i :slight_smile: Ligesom når de får en indsprøjtning dér.

Ja ved som sagt ikke om det ville virke, men KUNNE det gøre livet lettere for de katte og ejere, der bøvler med dette og VED de HVORDAN de skal gøre det eller kan SPØRGE en, der ved det hvordan, så tænkte jeg man måske kunne forsøge det.

Ser ud til, at de, der har forsøgt det, har gode erfaringer indtil nu. Tak fordi I deler