Ang skånekost

Jeg har haft Sean til dyrelæge idag, da han de sidste par dage har kastet store hårboller op og her imorges kastede han al sin mad op lige efter han havde spist :frowning:
Han smasker en del, som om han har kvalme…

Jeg fulgte jo med i tråden om Ebony, så jeg blev lidt nervøs og ville hellere være på den sikre side - Derfor tog jeg til dyrelæge med ham…

Dyrelægen kunne mærke at der sad noget aff i tarmene, så han fik lidt væske, en sprøjte antibiotika, en sprøjte med kvalmestillende, og jeg har fået parafinolie med hjem, han skal have nogle gange idag, for at se om der kan komme gang i maven…
Jeg fik også kattemalt med hjem til ham…

Hun snakkede om at jeg skulle lave noget skånekost til ham af fisk/ris eller kylling/ris, men har I nogle gode ideér til, hvad der er bedst…

Jeg håber der snart kommer gang i hans mave.

Jeg har aldrig fået ris i mine, så jeg ville nøjes med kogt kylling hvis jeg skulle i gang med skånekost igen.

Rigtig god bedring med ham!

Da mine var på skånekost sidste år fik de også helt udkogte ris med kogt kylling, og så kogevandet henover.
Kyllingen var de glad for, men risene var for kedelige, så jeg “smuldrede” kyllingen og blandede det helt sammen med risene så de ikke bare kunne sortere risen fra :tihi:
Jeg har hørt om nogle der bruger udkogte ærter og hvid fisk, men om der er noget der er bedre frem for det andet ved jeg ikke, for jeg har kun brugt kylling og ris :gruble:

Og så god bedring med Sean, der er ikke noget værre end når vores missebørn ikke har det godt :trøste:

Man skal huske hvis man giver katte ris, så skal de være helt udkogte, ellers skader ris mere end det gavner. De få gange jeg har kogt ris til mine, har risen kogt mindst 45 minutter. Jeg foretrækker havregryn, det samler lige så godt som ris, hvis ikke bedre. Jeg synes at hvid fisk ( rødspætter/skrubber eller sejfisk ) er bedst, da det kan moses helt ud.

Han har lige fået fisk med ris - Men jeg havde så ikke kogt dem helt i smadder :frowning:
Men han sorterede dem også fra :tihi:
Fisken ville han meget gerne have :wink: Tidligere på dagen fik han lidt Feline Porta neutral kylling og begge dele er indtil nu blevet i ham :wink:
Da jeg tømte bakke tidligere, var der noget meget lind aff i den ene bakke - Jeg har desværre ikke set, om det var Sean, der havde været i den, men jeg tror det. Det var i hvert fald ikke tøserne, for det var for stor en portion til dem :tihi:
Han har fået parafinolie 2 gange nu, så håber at det snart hjælper, hvis det som sagt ikke allerede har hjulpet :wink:
Vi har lige været ude og gå en tur, så han kunne få rørt sig lidt - Det nød han meget :wink:
Lige nu ligger han og hviler på det kolde bryggers gulv…
Men han er bestemt ikke god til at drikke i de her dage :frowning: Og han halsede en lille smule til sidst på turen, derfor gik vi hjem…

cultura eller cremfrais det siger vores dyrelæge er bedst når de har dårlig mave sammen med kylling eller fisk

[QUOTE=•~ Rikke ~•;634487]Han har lige fået fisk med ris - Men jeg havde så ikke kogt dem helt i smadder :frowning:
Men han sorterede dem også fra :tihi:
Fisken ville han meget gerne have :wink: Tidligere på dagen fik han lidt Feline Porta neutral kylling og begge dele er indtil nu blevet i ham :wink:
Da jeg tømte bakke tidligere, var der noget meget lind aff i den ene bakke - Jeg har desværre ikke set, om det var Sean, der havde været i den, men jeg tror det. Det var i hvert fald ikke tøserne, for det var for stor en portion til dem :tihi:
Han har fået parafinolie 2 gange nu, så håber at det snart hjælper, hvis det som sagt ikke allerede har hjulpet :wink:
Vi har lige været ude og gå en tur, så han kunne få rørt sig lidt - Det nød han meget :wink:
Lige nu ligger han og hviler på det kolde bryggers gulv…
Men han er bestemt ikke god til at drikke i de her dage :frowning: Og han halsede en lille smule til sidst på turen, derfor gik vi hjem…[/QUOTE]

At han halser tror jeg hænger sammen med varmen.
Det har været rigtig varmt i dag, og for katte, der ikke kan komme af med varmen, på samme måde som os mennesker, bliver det hurtigt meget varmt for dem.
En af måderne de kan komme af med varmen på, er ved at halse.

Hvis du vil have ham til at drikke mere, så kan du prøve komme lidt vådkost eller lidt af kyllinge/fiskevandet i hans drikkevand.
Bare lige et lille bitte “dash” så vandet får smag.
Måske kan det lokke ham til at drikke mere.

Har du en engangssprøjte, kan du også give ham noget ekstra vand … (direkte i munden … selvfølgelig)

God og snarlig bedring med ham :kryds:

[QUOTE=Lindvig;634656]At han halser tror jeg hænger sammen med varmen.
Det har været rigtig varmt i dag, og for katte, der ikke kan komme af med varmen, på samme måde som os mennesker, bliver det hurtigt meget varmt for dem.
En af måderne de kan komme af med varmen på, er ved at halse.

Hvis du vil have ham til at drikke mere, så kan du prøve komme lidt vådkost eller lidt af kyllinge/fiskevandet i hans drikkevand.
Bare lige et lille bitte “dash” så vandet får smag.
Måske kan det lokke ham til at drikke mere.

Har du en engangssprøjte, kan du også give ham noget ekstra vand … (direkte i munden … selvfølgelig)

God og snarlig bedring med ham :kryds:[/QUOTE]
Ja tænkte nok det var pga varmen at han halsede…

Tak for idéen ang vandet Hanne :ok:

Jeg har givet ham 10 ml vand via sprøjte for en times tid siden :wink:
Hvor ofte skal han have vand???

Velbekomme.

Jeg var engang på et kursus om urinvejsinfektion hos katte.
Her fortalte dyrlæge og konsulent hos Hills, Lotte Davies, om hvad vi kunne gøre, for at få vores katte til at drikke mere.
Hun gav os bla. det råd, at give vandet lidt smag, for at indbyde kattene til at drikke mere.
** der ligger tit en tørkost-pille i vandskålene her … og det er ikke en vi har lagt :tihi:
Formentlig har vi en el. flere katte, der godt kan lide vand med smag :slight_smile:

Hvis katten selv drikker, så vil jeg ikke være bekymret … hvis det var min kat altså.
Synes jeg ikke den drikker nok, og ved jeg den har brug for det, tilbyder jeg den vand i en engangssprøjte flere gange i løbet af en dag.
Den siger selv sige fra (vende hovedet bort), hvis/når den ikke vil have mere.

Mine katte drikker i øvrigt ofte om natten (ja vi har vand/foder i soveværelset) og nogle gange vågner jeg når de står og sluprer :høhø:

Lige en lille up-date herfra siden sidst :wink:
Igår aftes var helt sig selv igen ang nusning og han gemte sig heller ikke :wink:
Idag har han leget, og kommer med det samme, når man kalder på ham for at blive nusset :wink:

Han har haft aff to gange ikke så meget af gangen, og det er meget tørt/hårdt (faktisk som en hestepære, der har ligget og tøret i solen men med en glinsende overflade)
Han har spist godt af fisken og har taget 70 gram på siden igår :wink:

Jeg har lige snakket med dyrelægen, og hun mener, at der nu er kommet hul på forstoppelsen og Sean skal derfor have 5 ml olie nu igen og hvis han ikke er kommet af med mere aff…

Wiiiie aldrig har jeg været så glad for at se en meget lind aff fra en af mine katte, som jeg var for en times tid siden, da Sean var på das :juhu:
Man sku sgi tror jeg ikke havde andet at gå op i i min ferie end hans aff - Men nu ved jeg da, at olien har virket :lol: