"Angreb" pga. citrusduft

Som I (måske) ved, har jeg en dejlig, fertil, NFO hankat.

Han har det skønneste, rolige temperament og eeeeeelsker at blive nusset, børstet og kælet med.

Han har sin egen hankattebolig med løbegård, men af og til kommer han ind i huset, hvor han overnatter i vores soveværelse.
Dette stor-nyder både han og vi.

Til sagen … den anden aften havde jeg spist en appelsin. Jeg tørrede mine hænder bagefter og sprittede dem af. Så gik jeg i seng og tog hankatten med.

Da vi lå i dynerne :slight_smile: begyndte han at snuse til min hånd. Han gned sig op ad den og var ekstra kælen (jeg rørte ham ikke - han gned sig blot op ad min arm).
Jeg tænkte, at han måske kunne dufte den appelsin, jeg havde spist og at han kunne lide duften.
Pludselig, med lynets hast, skiftede hans “humør”.
Han blev helt sort i sine øjne, lagde sine øre ned og angreb bogstavelig talt min arm :uha:

Jeg har ALDRIG set den adfærd hos ham før - never, ever !

Jeg fik katten beroliget, forlod soveværelset og vaskede derefter mine arme meget grundigt med vand og sæbe - helt op til albuerne :høhø:

Herefter gik jeg i seng og katten var igen som han altid plejer at være: Kælen, god og stor-spindende :hjerte:

Jeg nævnte episoden dagen efter på mit arbejde, og en kollega sagde, at katte ikke bryder sig om duften af citrus.

Det har jeg aldrig hørt, men det passer SÅ godt med kattens reaktion. Altså at han angreb den arm, der duftede af citrus.

Har I hørt om, at katte ikke bryder sig om citrusduft ?
Har I oplevet noget lignende?

Mine kan ikke lide duften af gulerodssaft på mine hænder :høhø:

Ja, jeg har hørt om det med citrusduften. Der findes et præparat “gå væk
kat” eller lignende, og det dufter af citrus.

Mine knytter ansigtet :høhø:, hvis de kommer for tæt på appelsinskrælleri
derhjemme.

Så har jeg observeret noget andet - min Balut er ellevild med Ajax. Jeg skal
nok videofilme en dag - men her kommer lige beskrivelsen. Når jeg vasker
gulv i entreen, bruger jeg Ajax, og straks kommer Balut farende og kaster
sig ned på det nyvaskede gulv, mens han spinder og ruller og ruller rundt.

Behøver jeg sige, at en stor MCO ikke er velegnet som gulvklud - den fælder :argh:

Når jeg vasker gulv i stuen, bruger jeg Probat på trægulvene - og det
præparat er han fløjtende ligeglad med.

Det kan muligvis være appelsinen, der har gjort udslaget, men helt generelt vil jeg sige:

Stol aldrig 100% på fertile hankatte!

[quote=Vivi_Fletcher;511066]Det kan muligvis være appelsinen, der har gjort udslaget, men helt generelt vil jeg sige:

[/quote]

Tænker egentlig også, at når citrus bruges i “Gå væk kat”, så skulle det jo
gerne få katten til at holde sig væk - og i hvert fald ikke angribe der, hvor
det er sprøjtet på.

begge mine birmaer spiser gerne mandariner og klementiner og ja endda nogle appelsiner hvis de får muligheden -what
og får de lov til at lege med en appelsinskræl - ja så er det bare lykken for dem. -surrender

de er nu også nogle sære nogle. :ups:

Både min birma og bengal HADER ALT med citrusduft.

Vores bengal er værst hans hale stritter , han kan sprutte og hvæse af os og han ville ikke være i stuen hvis vi spiser citrus ting

[quote=Charlotte Oeh.;511063]Så har jeg observeret noget andet - min Balut er ellevild med Ajax. Jeg skal
nok videofilme en dag - men her kommer lige beskrivelsen. Når jeg vasker
gulv i entreen, bruger jeg Ajax, og straks kommer Balut farende og kaster
sig ned på det nyvaskede gulv, mens han spinder og ruller og ruller rundt.

Behøver jeg sige, at en stor MCO ikke er velegnet som gulvklud - den fælder :argh:

Når jeg vasker gulv i stuen, bruger jeg Probat på trægulvene - og det
præparat er han fløjtende ligeglad med.[/quote]

Ler… mine gør det, når jeg bruger Vikon-x

[quote=Charlotte Oeh.;511063]Så har jeg observeret noget andet - min Balut er ellevild med Ajax. Jeg skal
nok videofilme en dag - men her kommer lige beskrivelsen. Når jeg vasker
gulv i entreen, bruger jeg Ajax, og straks kommer Balut farende og kaster
sig ned på det nyvaskede gulv, mens han spinder og ruller og ruller rundt.

Behøver jeg sige, at en stor MCO ikke er velegnet som gulvklud - den fælder :argh:

Når jeg vasker gulv i stuen, bruger jeg Probat på trægulvene - og det
præparat er han fløjtende ligeglad med.[/quote]
Ajax indeholder salmiak, som virker meget tiltrækkende på katte.

Citron- og appelsinlugt kan de fleste katte derimod ikke lide.
Jeg gned mit TV ovenpå med citronskal for at holde katte væk og det virkede.

Så når din kat reagerede, som han gjorde, skyldtes det nok frustration over, at din ellers “trygge lugt” var blandet med citron.

[quote=Mega;511087]Ajax indeholder salmiak, som virker meget tiltrækkende på katte.
Det er helt korrekt.

Citron- og appelsinlugt kan de fleste katte derimod ikke lide.
Jeg gned mit TV ovenpå med citronskal for at holde katte væk og det virkede.

Så når din kat reagerede, som han gjorde, skyldtes det nok frustration over, at din ellers “trygge lugt” var blandet med citron.[/quote]

Min trygge lugt” … Åhhhh dét var sødt skrevet Hanne - den køber jeg lige på stedet.

[quote=Charlotte Oeh.;511068]Tænker egentlig også, at når citrus bruges i “Gå væk kat”, så skulle det jo
gerne få katten til at holde sig væk - og i hvert fald ikke angribe der, hvor
det er sprøjtet på.[/quote]

Gå væk kat virker på kattene her i huset.
De bryder sig ikke om den duft, og holder sig væk fra dér, hvor jeg har sprøjtet.
At jeg dufter af citrus er nok en anden - og ubehagelig, overraskende - sag :høhø:

[quote=Vivi_Fletcher;511066]Det kan muligvis være appelsinen, der har gjort udslaget, men helt generelt vil jeg sige:

Stol aldrig 100% på fertile hankatte![/quote]
Det er så sandt som det er skrevet.
Jeg har bare aldrig før oplevet en sådan reaktion fra ham, og det anede mig, at appelsinen kunne være den udløsende faktor.

nu forstår jeg slet ikke mine katte. uden at ødelægge tråden, er der så nogen der kan give et bud på hvorfor mine opfører sig så anderledes?

Simpelthen fordi de er katte :wink:
Jeg havde også en på et tidspunkt, som syntes at citrus var heeerligt - og derefter lystigt gnaskede videre på ledninger, der var smurt ind i citronsaft…
Dem, jeg har nu, mener at det er noget af det mest afskyelige…

Uha da sikke en reaktion…
Tak fordi du delte oplevelsen med os - det er da rart at ha’ det i baghovedet :slight_smile:

Velbekomme.

Angrebet var ikke “voldsomt”. Jeg fik nogle få, overfladiske rifter på armen.
Det var mere hans hurtige stemnings-skift, som overraskede mig.
Altså at han skiftede fra ultra kælen til at have sorte øjne og ørerne lagt ned, i løbet af et split-sekund :S

Jeg anede ikke, at nogle katte kunne reagere sådan på citrusduft.

[quote=Lindvig;511394]Velbekomme.

Angrebet var ikke “voldsomt”. Jeg fik nogle få, overfladiske rifter på armen.
Det var mere hans hurtige stemnings-skift, som overraskede mig.
Altså at han skiftede fra ultra kælen til at have sorte øjne og ørerne lagt ned, i løbet af et split-sekund :S

Jeg anede ikke, at nogle katte kunne reagere sådan på citrusduft.[/quote]

Vores bengaler har det på samme måde med bladselleri så jeg tro det har noget med deres lugtesans nogen har mere end andre.

Her i dag da jeg bagte brunkage der var vores bengal kun kort i køkkenet så var han skredet igen man kun tydelig se den lugt kunne han ikke lide

Jeg købte ‘‘gå væk kat’’ fordi at Victoria havde fået en ide om at vores sofa var et perfekt kattetoilet. Inden jeg sprøjtede det på sofaen sprøjtede jeg noget på min hånd og lod hende snuse til det. Det var åbenbart en meget interessant duft og hun gned sig op af min hånd :høhø:

Behøver jeg at fortælle at jeg ikke sprøjtede det på sofaen men valgte at gøre noget andet :slight_smile:

her i huset har jeg en stor palme og mine katte havde fået den ide at sætte sig i krukken og tisse m.m men da jeg plantede en stor ørepine plante der lugter meget stærkt af citrus når den berøres forsvandt kattenes interesse for at sætte sig i krukken som dug for solen og jeg har nu ingen problemer med mine katte og min palme det samme skete da jeg satte planten mellem mine planter i vinduet så ville de ikke sidde i vinduet længere så her bruges min ørepine plante som værn mod kattene de steder jeg vil ha katte frie og det virker forbavsende godt
:thumbup: