Ann K har fået killing - DK Primprau's Against All Odds (Oddy)

Mens forum var nede, har jeg skrevet lidt om Oddy i kattegales facebook gruppe. Vi vil også dele historien her, da det ikke er nogen hemmelighed.

En lille opdatering herfra, mens vi krydser fingre for, at forum snart kører igen xxx

Fanni fødte d.15.12.12 en enkelt killing efter en meget langvarig fødsel - den hankat jeg ønskede mig :klap:
Hendes livmoder må have været stiv og ufleksibel under drægtigheden, for han kom ud “langstrakt” - jeg ærgrer mig over ikke at have taget billeder af denne deformt udseende killing, men jeg havde mere travlt med at puste og gnubbe liv i ham! Han vejede 85g.
Dagen efter var han blevet mere “samlet” og begyndte at ligne en killing♥ De første 3 dage var Fanni for træt til at spise nok til sigselv og ham - han holdt fødselsvægten, men tog ikke på. Den 3.nat blev hun meget slø - næste morgen tog vi hende til dyrlægen for at sikre, der ikke var noget galt. Alt var i skønneste orden - hun fik b-vitamin under huden og mere med hjem til de næste dage. Dette gjorde underværker for killingens vægt! d.22.12. vejede han 130g:) d.22.12. bemærker jeg en skarp kant ved ribbenene, der ikke havde været der tidligere.
Jeg tager på juleferie, velvidende at kattene er gode hænder hos min kattepasser:) d.25.12. skriver hun, at killingens vejrtrækning er besværet… Jeg tænker, det kan skyldes brystkassen… d.26.12. tør kattepasseren ikke andet end at ringe til vagtdyrlægen, som viser sig at være en barndomsven til mig:) Fanni havde på dette tidspunkt forladt killingen, hvilket ikke hjalp på situationen. Dyrlægen konstaterede hurtigt en alvorlig lungebetændelse og gav ikke killingen mange chancer… Kattepasseren tog killingen med hjem til sig selv med 7 penicillinsprøjter og noget kmr i hånden. d.27.12., da jeg kom hjem fra ferie, jagtede vi flydende kmr hos flere dyrlæger, som, vi vidste, havde opdrættere som kunder. Sutteflaske blev også indkøbt.
Killingen vejer nu 195g og er ved at få tænder i både over- og undermund​:heart: Hans nye mødre er en ABY hunkastrat og en Cavalier vasketante :slight_smile: Han får sandsynligvis en god legekammerat i en blå PER, når han er stor nok.
Killingen er en rigtig kæmper. Han vil leve:) Nu bliver han hos kattepasseren, til han er 12 uger - så ser vi, hvad der sker derfra;)
Dette er første gang, en af mine killinger vokser op uden for mit hjem. Jeg er min kattepasser meget taknemmelig for at ville påtage sig denne opgave!:heart:

Kattepasseren er Ann K og hendes mand Jan og deres Bande: Ting (ABY - reservemor), Brian (PER - legeonkel), Emil (PER . kommende legekammerat), Thane (MCO), Leo (MCO), og Nanna (Cavalier hund - vasker).

Oddy vokser og udvikler sig flot, nu hvor den grimme lungebetændelse er væk:ok:
Han vejer idag 213g og har fortænder i både over- og undermund. Hjørnetænderne er ved at komme også.
Han har sin egen mening om mange ting - fx er gedemælk udrikkeligt! Kun KMR dur!:fnis:

Har I spørgsmål til ovenstående, er I meget velkomne til at stille dem. Vi valgte denne løsning - andre ville muligvis have valgt anderledes.
Jeg er Ann og Jan dybt taknemmelige for, at de vil påtage sig denne plejekilling - det var på ingen måde planlagt, men de har åbnet deres hjem for Oddy, fordi han fortjener det :hjerte:

Har kun en rettelse…
Den venstre hjørnetand i undermunden ER kommet frem… AV!!! :smiley:

Nåja… endnu en rettelse… Leo vil altså ikke være en MCO!!! De er store, dumme høveder!!! Bestemt ikke noget at kalde en smuk, intelligent skovmispige :stuck_out_tongue:

[QUOTE=dkkorat;1004333]Vi valgte denne løsning - andre ville muligvis have valgt anderledes.
[/QUOTE]
Der er ingen grund til at nogen peger fingre ad løsningen - den virkede jo, og når man står midt i det går det jo hurtigt op for én at man umuligt kan forudse hvordan begivenhederne udvikler sig i timerne fremover. Der er så mange ting, der spiller ind - men når I står med en glad og levende killing på nuværende tidspunkt, så bør alle bare glæde sig sammen med jer :slight_smile:
Og strøtanke mht. hans lange krop ved fødslen: Man forbavses til stadighed over hvor robuste de er…! Vi glæder os til at se ham på et dommerbord en gang i fremtiden :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1004340]Der er ingen grund til at nogen peger fingre ad løsningen - den virkede jo, og når man står midt i det går det jo hurtigt op for én at man umuligt kan forudse hvordan begivenhederne udvikler sig i timerne fremover. Der er så mange ting, der spiller ind - men når I står med en glad og levende killing på nuværende tidspunkt, så bør alle bare glæde sig sammen med jer :slight_smile:
Og strøtanke mht. hans lange krop ved fødslen: Man forbavses til stadighed over hvor robuste de er…! Vi glæder os til at se ham på et dommerbord en gang i fremtiden :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak, Susanne :slight_smile: Det med dommerbordet kommer helt an på hans udvikling, som det er en anelse svært at forudsige på nuværende tidspunkt :wink: Han bliver 3 uger i morgen :ok:

det var bare så fantastisk at sidde med den lille bebs til middagen - han er SÅ livsbekræftende det lille pus… det er godt nok en killing der vil livet

Bedre plejefamilie kunne han ikke få… al den omsorg :wehuu:

Netop… Jeg vidste udmærket at jeg skulle passe bla en forholdsvis nyfødt killing… og anså det virkelig ikke som noget problem! Sådan en lille baby ligger jo i sin kasse sammen med sin mor og bapper løs, når den da ikke bare sover :slight_smile: Skal jeg være helt ærlig, er/var jeg da mere nervøs for (eller opmærksom på) Camillas gamle kastrathan, der døjer lidt med gigt og andre gammelkats besværligheder :slight_smile:
Selvfølgelig skulle jeg da kigge til killingen dagligt, men ligefrem at der skulle opstå problemer? Nej, den havde jeg (eller Camilla) ikke set komme… Der var jo kommet styr på Fannis startproblemer, killingen fik masser af mad i mælkebaren og var i god trivsel.

Der er så mange ting, der spiller ind - men når I står med en glad og levende killing på nuværende tidspunkt, så bør alle bare glæde sig sammen med jer :slight_smile:

Åh ja… Jeg vidste jo, hvor meget Camilla satsede på Oddy… Og kan stadig høre vagtdyrlægen ønske mig held og lykke med at holde ham i live natten over…

Hvor er det godt at høre han har det godt :slight_smile:

Mht. din beslutning om at han bliver hos Ann, så har jeg også umiddelbart svært ved at se hvorfor man skulle pege fingre af det ? Det er en stressfaktor mindre i forhold til at skulle tilbage til dig… og stress er det nok smartest at undgå når han lige har været igennem sådan en tur.

Bliver spændende at følge ham :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1004415]Hvor er det godt at høre han har det godt :slight_smile:

Mht. din beslutning om at han bliver hos Ann, så har jeg også umiddelbart svært ved at se hvorfor man skulle pege fingre af det ? Det er en stressfaktor mindre i forhold til at skulle tilbage til dig… og stress er det nok smartest at undgå når han lige har været igennem sådan en tur.

Bliver spændende at følge ham :)[/QUOTE]

Det, der er blevet peget fingre af andetsteds, er, at vi besluttede at flytte ham til et nyt miljø med nye bakterier osv., mens han var så ung og syg. Han blev flyttet, mens han var på antibiotika, som sandsynligvis har beskyttet ham mod andre ting end den lungebetændelse, han var i behandling for :ok:
Nu, hvor han er installeret og har fået en ny kattemor, ville det være galimatias at flytte ham igen.

Tja, hvis ellers han havde haft en mor, så ville de maternelle antistoffer jo langt hen ad vejen have hjulpet med at løse det problem. Nu kom der så noget i vejen, og så er man jo rigtigt hurtigt f*cked under alle omstændigheder, uanset hvad man gør. Der skal sååååå lidt til før læsset vælter - såmænd både med og uden mor, både med og uden flytning! Men det er jo altid meget lettere at køre de andres opdræt, så har man jo altid bagklogskabens klare lys som sin ledestjerne…
VH
Susanne

Hvor er det godt at du har fundet et godt plejehjem til ham…og hvis nogen skulle pege fingre, kan du da bare være ligeglad!
Du har da gjort det bedste for din killing i den givne situation. :slight_smile:

Jeg er vagtdyrlægen dybt taknemmelig for at give en 10 dage gammel killing med lungebetændelse en chance:tak: Jeg har takket hende på klinikken og på hendes kliniks facebook side - hun er mindst ligeså glad som mig for, at Oddy havde det, der skulle til at klare lungebetændelsen :slight_smile:

Natascha Schmidt-Svejstrup, medejer af Gentofte Dyreklinik på Bernstorffsvej www.dyrlaege.dk

[QUOTE=dkkorat;1004434]Det, der er blevet peget fingre af andetsteds, er, at vi besluttede at flytte ham til et nyt miljø med nye bakterier osv., mens han var så ung og syg. Han blev flyttet, mens han var på antibiotika, som sandsynligvis har beskyttet ham mod andre ting end den lungebetændelse, han var i behandling for :ok:
Nu, hvor han er installeret og har fået en ny kattemor, ville det være galimatias at flytte ham igen.[/QUOTE]

Ja, nu ved jeg godt jeg ikke har den store erfaring med så små killinger og missemødre. Men hans mor havde forladt ham (hvis jeg forstår det du skriver i første indlæg rigtigt) og han var alvorligt syg af lungebetændelse, og var ellers alene hjemme med sin mor (som havde forladt ham), så er det IMO det eneste rigtige at tage killingen med sig hjem som kattepasser hvor man kan holde øje med den 24-7, uanset at det så er et andet miljø, især også når der er ydereligere omsorg fra artsfæller udover Ann

Ja, det er bare min mening… men så kan jeg bryste mig af uvidenhed hvis nogen tænker :dokdok::wink:

Det er rigtig dejligt at læse, at Oddy har det så godt :thumbup:
Lad ikke andres “klogskab” påvirke dig … nyd isf. i fulde drag, at Oddy har det fint, trives, er i de bedste hænder og er en viljestærk lille fyr :slight_smile:

Dejligt at han har klaret det så langt… Jeg krydser fingre for en fremtidig problemfri opvækst :kryds:

Pyha sikke en start på livet for Oddy. Skønt at høre at han lader til at klare sig gennem alting :slight_smile: En rigtig lille fighter :smiley:

(og det var ikke ret godt camoufleret hvem kattepasseren var ;))

Hvor er det bare dejligt at læse at Oddy har det godt trods den modstand han har mødt allerede :slight_smile:
men hvor er det da øv at læse at folk peger fingre af en løsning som har været den bedste i den givne situation! Ann ved jo for filan hvad hun gør, at flytte den lille fyr igen er ren galematias når han trives hvor han er… Nogle mennesker burde virkelig have en røffel :smiley:

al held og lykke med knægten med et navn han kan bære stolt i al evighed :smiley: må vi se ham :? :wink:

[QUOTE=dkkorat;1004434]Det, der er blevet peget fingre af andetsteds, er, at vi besluttede at flytte ham til et nyt miljø med nye bakterier osv., mens han var så ung og syg. Han blev flyttet, mens han var på antibiotika, som sandsynligvis har beskyttet ham mod andre ting end den lungebetændelse, han var i behandling for :ok:
Nu, hvor han er installeret og har fået en ny kattemor, ville det være galimatias at flytte ham igen.[/QUOTE]

Jeg undrede mig da også, da jeg første gang læste om det, men det var så, fordi jeg ikke kendte hele historien. Nu er jeg ikke i tvivl om, at I traf de fornuftigste valg i en meget vanskelig situation.

Held og lykke med ham. :kryds::kryds::kryds:

Det er helt korrekt, at det er dumt at flytte en så lille og syg killing til et nyt miljø - men hvad var alternativet?
Killingen var næppe blevet flyttet, hvis Camilla havde været hjemme.

Jeg overtog selv engang en nyfødt killing i mistrivsel til en morkat jeg havde - ejeren lå på hospitalet efter en større operation og jeg havde en hunkat, der kunne være amme.
Det var heller ikke smart - og killingen døde rent faktisk - men igen … hvad var alternativet?

Vi foretager jo de valg, som vi mener er de mest hensigtsmæssige på det givne tidspunkt.

Og tillykke med killingen, Ann :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1004588]
Killingen var næppe blevet flyttet, hvis Camilla havde været hjemme.[/QUOTE]

Nemlig… og jeg ville i hvert fald da ikke have tilbudt mig som amme/fosterhjem. Hvorfor skulle jeg det? :slight_smile:

Og tillykke med killingen, Ann :slight_smile:

Jo, mange tak…
Nu er han endelig så gammel at jeg måske kan komme til at sove hele fire, fem timer sammenhængende om natten :thumbup:

[QUOTE=dkkorat;1004434]Det, der er blevet peget fingre af andetsteds, er, at vi besluttede at flytte ham til et nyt miljø med nye bakterier osv., mens han var så ung og syg. Han blev flyttet, mens han var på antibiotika, som sandsynligvis har beskyttet ham mod andre ting end den lungebetændelse, han var i behandling for :ok:
Nu, hvor han er installeret og har fået en ny kattemor, ville det være galimatias at flytte ham igen.[/QUOTE]

Men hvorfor er der i det hele taget nogen udefra, der skal blande sig i det? Uanset om der så havde været et alternativ - og det var der vel reelt ikke - så er det da dit valg, hvordan du i samråd med dyrlægen vil behandle en dødssyg killing? Man gør vel i alle tilfælde, hvad man tror, der er det bedste for killingen, og så skal andre da bare klappe kaje :rock: